uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Regionalna konwencja w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia (zwana dalej "konwencją") została zawarta przez Unię na podstawie decyzji Rady 2013/94/UE 1 i weszła w życie w odniesieniu do Unii w dniu 1 maja 2012 r.
(2) Zgodnie z konwencją Wspólny Komitet ustanowiony na podstawie konwencji (zwany dalej "Wspólnym Komitetem") może przyjmować decyzje w celu zmiany konwencji.
(3) Konwencja została zmieniona decyzją nr 1/2023 Wspólnego Komitetu 2 , która wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. W dniu 7 grudnia 2023 r. Wspólny Komitet przyjął zalecenie nr 1/2023 3 dotyczące stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach konwencji. Aby zapewnić jasne ramy prawne oraz spójność stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w kontekście przejścia od obecnych reguł konwencji do zmienionych reguł konwencji, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., należy zmienić decyzję nr 1/2023. Decyzję tę należy zmienić, aby umożliwić włączenie ogólnych wymogów dotyczących dowodów pochodzenia wystawianych w formie elektronicznej do zmienionej konwencji.
(4) Wspólny Komitet na swoim 16. posiedzeniu, które ma się odbyć w dniu 12 grudnia 2024 r., lub w drodze procedury pisemnej, ma przyjąć decyzję dotyczącą stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej.
(5) Należy ustalić stanowisko, które powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu, ponieważ decyzja Wspólnego Komitetu będzie miała skutki prawne,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
PROJEKT
DECYZJA Nr .../2024 WSPÓLNEGO KOMITETU REGIONALNEJ KONWENCJI W SPRAWIE PANEUROŚRÓDZIEMNOMORSKICH PREFERENCYJNYCH REGUŁ POCHODZENIA
z dnia ...
dotycząca zmiany decyzji nr 1/2023 Wspólnego Komitetu w odniesieniu do stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach tej konwencji, mającej zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r.
WSPÓLNY KOMITET,
uwzględniając Regionalną konwencję w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia 4 , w szczególności jej art. 4 ust. 3 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na początku 2020 r. Komisja poinformowała Umawiające się Strony Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia (zwanej dalej "konwencją"), że ze względu na pandemię COVID-19, a następnie ze względu na zawieszenie kontaktów między organami celnymi a przedsiębiorcami w niektórych Umawiających się Stronach, większość tych Umawiających się Stron nie była w stanie przedstawić świadectw przewozowych do celów preferencyjnego pochodzenia w wymaganej formie, tj. opatrzonej odręcznym podpisem i odciskiem pieczęci tuszowej przez organy celne lub na papierze właściwego formatu.
(2) Zdecydowana większość Umawiających się Stron uznała, że należy przyjąć środki nadzwyczajne w celu zapewnienia pełnego wdrożenia preferencyjnych uzgodnień handlowych objętych konwencją. Te środki nadzwyczajne były stosowane na zasadzie wzajemności przez Umawiające się Strony, które korzystały z odpowiednich postanowień zawartych w regułach pochodzenia.
(3) Podczas pandemii COVID-19 niektóre Umawiające się Strony opracowały nowe lub dostosowały istniejące elektroniczne systemy wystawiania świadectw w formie elektronicznej, aby zrównoważyć potrzebę elastyczności z koniecznością przestrzegania wymogów dotyczących formatu świadectw przewozowych, które to wymogi zawarte są w dodatku I do konwencji.
(4) Zwrócono się do organów celnych Umawiających się Stron, aby akceptowały do celów preferencyjnego pochodzenia świadectwa przewozowe wystawione w formie elektronicznej z podpisem cyfrowym, pieczęcią cyfrową lub stemplem cyfrowym właściwego organu, lub w postaci kopii papierowej lub elektronicznej (zeskanowanej lub dostępnej online) w oparciu o postanowienie dotyczące elastyczności w art. 24 dodatku I do konwencji.
(5) Na posiedzeniu, które odbyło się w dniu 16 czerwca 2022 r., Wspólny Komitet został poinformowany o wniosku jednej z Umawiających się Stron o utrzymanie dobrych praktyk wprowadzonych w ramach środków nadzwyczajnych przyjętych podczas pandemii COVID-19, aby umożliwić przedsiębiorcom odnoszenie korzyści z cyfryzacji świadectw przewozowych.
(6) Umawiające się Strony uznają, że doświadczenia uzyskane podczas stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach handlu na warunkach preferencyjnych w ramach środków nadzwyczajnych przyjętych w związku z pandemią COVID-19 były pozytywne oraz zobowiązują się do utrzymania dobrych praktyk wprowadzonych w ramach takich środków nadzwyczajnych poprzez współpracę na rzecz wprowadzenia wspólnego systemu opartego na dowodach pochodzenia w formie elektronicznej oraz elektronicznej współpracy administracyjnej w strefie paneurośródziemnomorskiej.
(7) Umawiające się Strony uważają, że przejście na system wystawiania świadectw przewozowych w formie elektronicznej oraz zapewniający elektroniczną współpracę administracyjną w ramach konwencji stanowi pierwszy krok ku pełnej cyfryzacji dowodów pochodzenia w skali całej strefy paneurośródziemniomorskiej, szczególnie w kontekście zbliżającego się wejścia w życie zmiany konwencji decyzją nr 1/2023 Wspólnego Komitetu 5 .
(8) Systemy zaprojektowane w celu wystawiania świadectw przewozowych w formie elektronicznej powinny umożliwiać organom celnym Umawiających się Stron natychmiastową kontrolę ich autentyczności.
(9) W dniu 7 grudnia 2023 r. Wspólny Komitet przyjął zalecenie nr 1/2023 6 dotyczące stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach konwencji. W związku z tym, aby zapewnić jasne ramy prawne oraz spójność stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w kontekście przejścia od obecnych reguł konwencji do zmienionych reguł konwencji, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., należy zmienić decyzję nr 1/2023, aby umożliwić włączenie ogólnych wymogów dotyczących dowodów pochodzenia wystawianych w formie elektronicznej do zmienionych reguł komwencji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3123 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2024/3123 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na podstawie Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia w odniesieniu do zmiany decyzji nr 1/2023 tego Wspólnego Komitetu odnośnie do stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach tej konwencji, mającej zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r. |
| Data aktu: | 05/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 13/12/2024 |