Decyzja 2024/2985 w sprawie jednostronnego włączenia przez Niderlandy sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji na podstawie art. 30j dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2024/2985
z dnia 24 września 2024 r.
w sprawie jednostronnego włączenia przez Niderlandy sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji na podstawie art. 30j dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 30j,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 30j ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE państwa członkowskie mogą od 2027 r. jednostronnie rozszerzyć stosowanie nowego unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) na sektor budowlany, sektor transportu drogowego i sektory dodatkowe niewymienione w załączniku III do dyrektywy 2003/87/WE.

(2) Korzystając z tej możliwości, państwa członkowskie muszą uwzględnić w szczególności skutki dla rynku wewnętrznego, potencjalne zakłócenia konkurencji, integralność środowiskową systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz wiarygodność planowanego systemu monitorowania i raportowania.

(3) W dniu 10 czerwca 2024 r. Niderlandy złożyły wniosek o rozszerzenie zakresu stosowania systemu handlu uprawnieniami do emisji na sektor budowlany, sektor transportu drogowego i sektory dodatkowe niewymienione w wykazie sektorów w rozdziałach II i III dyrektywy 2003/87/WE lub w załączniku III do niej.

(4) Władze niderlandzkie wyjaśniły, że to jednostronne rozszerzenie obniży koszty administracyjne i ułatwi podmiotom objętym regulacją i właściwemu organowi krajowemu procesy raportowania i monitorowania.

(5) Komisja stoi na stanowisku, że rozszerzenie zakresu stosowania EU ETS na rodzaje działalności niewymienione w załączniku III do dyrektywy 2003/87/WE, o które zawnioskowały Niderlandy, rzeczywiście przyniesie korzyści dla środowiska i doprowadzi do uproszczenia administracyjnego dla dostawców paliw prowadzących działalność w Niderlandach jako podmioty objęte regulacją.

(6) Zgodnie z danymi dotyczącymi emisji gazów cieplarnianych w latach 2016, 2017 i 2018, których przeglądu dokonano w 2020 r., oraz art. 4 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 2  średnia całkowita wielkość emisji pochodzących z sektorów wskazanych przez Niderlandy we wniosku o jednostronne rozszerzenie wynosi 5 908 224 tCO2. Kwota ta zostanie wykorzystana jako podstawa do obliczenia przyszłej liczby dodatkowych uprawnień, które będą wydawane od 2027 r.

(7) Komisja oceniła metody raportowania i monitorowania planowane przez Niderlandy i stwierdziła, że są one wiarygodne i zgodne z wymogami art. 30j dyrektywy 2003/87/WE.

(8) System podatku akcyzowego obowiązujący w Niderlandach, w szczególności infrastruktura dystrybucyjna, nie pozwala podmiotom objętym regulacją skutecznie różnicować końcowego przeznaczenia paliw między, z jednej strony, sektorami objętymi już załącznikiem III do dyrektywy 2003/87/WE a, z drugiej strony, sektorami, których dotyczy niniejsze rozszerzenie zakresu. Aby ułatwić racjonalne pod względem kosztów monitorowanie, raportowanie i weryfikację emisji oraz zmniejszyć obciążenie administracyjne związane z raportowaniem dotyczącym współczynnika zakresu w ramach rocznych raportów na temat wielkości emisji i planów monitorowania, podmioty objęte regulacją nie powinny być zobowiązane do różnicowania w raportach między emisjami z sektorów, których dotyczy rozszerzenie zakresu, a emisjami z sektorów już objętych załącznikiem III do dyrektywy 2003/87/WE.

(9) W celu zapewnienia zgodności z regularnym rocznym cyklem monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji w nowym systemie handlu uprawnieniami do emisji w sektorze budowlanym, sektorze transportu drogowego i sektorach dodatkowych podmioty objęte regulacją powinny zgłaszać zweryfikowane emisje w rozszerzonym zakresie od dnia 1 stycznia 2025 r., zgodnie z art. 30f ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakres jednostronnego rozszerzenia objętego zatwierdzeniem

Z zastrzeżeniem warunków wymienionych w art. 3 niniejszym zatwierdza się w odniesieniu do Niderlandów rozszerzenie działania, o którym mowa w załączniku III do dyrektywy 2003/87/WE, na sektory wymienione w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Zezwolenie na wydanie dodatkowych uprawnień

W 2027 r. zgodnie z przepisami określonymi na podstawie art. 30c ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE wydaje się dodatkowe uprawnienia na podstawie średniej ilości całkowitych emisji w wysokości 5 908 224 tCO2 zgłoszonej przez Niderlandy dla sektorów wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji w odniesieniu do lat 2016, 2017 i 2018.

Artykuł  3

Obowiązki w zakresie monitorowania i raportowania

Niderlandy dopilnowują, aby każdy podmiot objęty regulacją monitorował i raportował właściwemu organowi, zgodnie z art. 30f ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE, za każdy rok kalendarzowy emisje odpowiadające ilości paliw dopuszczonej do konsumpcji w sektorach wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji, które miały miejsce od dnia 1 stycznia 2025 r.

Artykuł  4

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 września 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Wykaz sektorów dodatkowych objętych EU ETS w Niderlandach na podstawie art. 30j dyrektywy 2003/87/WE

Kod IPCC Sektor Zakres
1A3b (podzbiór) Transport drogowy Emisje ze spalania paliwa przez pojazdy rolnicze na drogach utwardzonych
1A3c Transport kolejowy Emisje generowane przez pasażerski i towarowy ruch kolejowy
1A3d (podzbiór) Żegluga wodna Emisje z paliw stosowanych do napędzania statków wodnych na wodach śródlądowych, w tym poduszkowców i wodolotów, z wyłączeniem statków rybackich
1A3e Inne środki transportu Emisje ze spalania powstające w wyniku każdej innej działalności transportowej, w tym transport rurociągowy, działalność naziemna na lotniskach i w portach, a także działalność na drogach nieutwardzonych nieuwzględniona w podsektorze rolnictwo (kod 1A4c) lub w sektorze o kodzie 1A2 Przemysł wytwórczy i budownictwo
1A4ci (podzbiór) Spalanie stacjonarne w rolnictwie/

leśnictwie/rybołówstwie

Emisje ze spalania paliw stosowanych w pompach, maszynach do suszenia ziarna i w innych procesach spalania w rolnictwie, leśnictwie lub w spalaniu stacjonarnym w przemyśle rybnym, z wyłączeniem spalania stacjonarnego w ogrodniczych uprawach szklarniowych
1A4cii Spalanie mobilne związane z pojazdami terenowymi i innymi maszynami Emisje ze spalania paliw przez pojazdy trakcyjne na gruntach rolnych i w lasach
1A5 (podzbiór) Inne Emisje ze spalania paliw stosowanych przez wojsko, z wyłączeniem paliw stosowanych w dwustronnych i wielostronnych operacjach i współpracach oraz paliw stosowanych w operacjach krajowych
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z Porozumienia paryskiego oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 525/2013 (Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 26, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/842/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2985

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/2985 w sprawie jednostronnego włączenia przez Niderlandy sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji na podstawie art. 30j dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 24/09/2024
Data ogłoszenia: 03/12/2024
Data wejścia w życie: 06/12/2024