uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 1 ("Umowa o handlu i współpracy"), w szczególności jej art. 468 ust. 5 oraz załącznik 31 część B sekcja 4 art. 2 ust. 2,
(1) Art. 465 ust. 1 lit. b) umowy o handlu i współpracy stanowi, że kierowcy wykonujący przejazdy, o których mowa w art. 462 tej umowy, muszą przestrzegać przepisów dotyczących użytkowania tachografów zgodnie z sekcjami 2-4 części B załącznika 31 do tej umowy. Zgodnie z art. 466 ust. 2 tej umowy pojazdy wykonujące takie przejazdy muszą być wyposażone w tachograf zgodnie z częścią C sekcja 2 tego samego załącznika.
(2) Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. a) i art. 3 ust. 2 lit. f) w sekcji 2 części C załącznika 31 do umowy o handlu i współpracy pojazdy wykonujące przejazdy, o których mowa w art. 462 umowy o handlu i współpracy, zarejestrowane po raz pierwszy ponad dwa lata po wejściu w życie szczegółowych specyfikacji, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. h) w sekcji 4 części B załącznika 31 do tej umowy, a mianowicie po dniu 21 sierpnia 2023 r., muszą być wyposażone w inteligentny tachograf 2.
(3) Inteligentny tachograf 2 jest zdefiniowany w art. 2 ust. 2 lit. h) w sekcji 4 części B załącznika 31 do umowy o handlu i współpracy. Tiret czwarte tej litery stanowi, że takie tachografy muszą być zgodne ze specyfikacjami określonymi w aktach wykonawczych, o których mowa w art. 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 2 , dostosowanymi decyzją Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego.
(4) Specyfikacje inteligentnego tachografu 1 określono w załączniku IC do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/799 3 i dostosowano w dodatku 31-B-4-3 do umowy o handlu i współpracy. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/1228 4 , do którego odsyła art. 2 ust. 2 lit. h) w sekcji 4 części B załącznika 31 do umowy o handlu i współpracy, również zostało przyjęte na podstawie art. 11 rozporządzenia (UE) nr 165/2014. Zmieniając załącznik IC do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/799, określono w nim szczegółowe specyfikacje techniczne inteligentnego tachografu 2. Wszedł on w życie 19 sierpnia 2021 r. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/980 5 wprowadzono dodatkowe środki przejściowe. Załącznik IC do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/799 (ze zmianami) należy zatem dostosować decyzją Specjalnego Komitetu ds. Transportu Drogowego zgodnie z art. 2 ust. 2 lit. h) tiret czwarte w sekcji 4 części B załącznika 31 do umowy o handlu i współpracy.
(5) Zarówno w Unii, jak i w Zjednoczonym Królestwie dostępny jest już sprzęt zapewniający automatyczne rejestrowanie przekraczania granicy, rejestrowanie czynności związanych z załadunkiem i rozładunkiem oraz rejestrowanie, czy pojazd jest wykorzystywany do przewozu towarów czy osób. Ponadto w odniesieniu do nowo rejestrowanych pojazdów obu Stron wykonujących przewozy międzynarodowe wymóg ich wyposażenia w takie tachografy obowiązuje od dnia 21 sierpnia 2023 r., zgodnie z prawem krajowym każdej ze Stron. Przedsiębiorstwa będą mogły jednak spełnić wymóg określony w art. 3 ust. 2 lit. f) w sekcji 2 części C załącznika 31 od momentu, gdy szczegółowe specyfikacje inteligentnego tachografu 2 zostaną dostosowane niniejszą decyzją. Aby zapewnić odpowiedni czas i jasność prawa odnośnie do stosowania tego wymogu oraz biorąc pod uwagę, że niniejsza decyzja jest przyjmowana ponad dwa lata po wejściu w życie szczegółowych specyfikacji inteligentnego tachografu 2, należy ustalić datę rozpoczęcia stosowania. Niniejsza decyzja powinna być zatem stosowana od dnia 21 lutego 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 listopada 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.293 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 1/2023 (2024/293) w sprawie dostosowania specyfikacji technicznych inteligentnego tachografu 2 |
| Data aktu: | 23/11/2023 |
| Data ogłoszenia: | 22/01/2024 |
| Data wejścia w życie: | 23/01/2024, 21/02/2024 |