uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 3 akapit pierwszy lit. a) i b),
(1) Zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. d) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/1646 2 państwa członkowskie określają w krajowych planach kontroli opartych na analizie ryzyka oraz w krajowym planie randomizowanego nadzoru rodzaj działań następczych podjętych przez właściwe organy w związku ze zwierzętami lub z produktami pochodzenia zwierzęcego, u których lub w których w poprzednich latach wykryto pozostałości niezgodne z przepisami. Aby uniknąć podwójnej sprawozdawczości, informacje te należy przekazać tylko raz, wraz z danymi przekazywanymi Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("EFSA").
(2) W art. 7 ust. 2 akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1646 wymaga się, aby krajowe plany kontroli oparte na analizie ryzyka zawierały przegląd niezgodności dostarczony przez EFSA. Państwa członkowskie mogą samodzielnie pobierać te dane, dlatego nie trzeba już wskazywać EFSA jako dostawcy przeglądu.
(3) Zgodnie z art. 8 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1646 państwa członkowskie przedkładają Komisji swoje plany kontroli i plan nadzoru. Aby było jasne, że należy przedłożyć również plan nadzoru, należy zmienić nagłówek art. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1646.
(4) Zgodnie z art. 9 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1646 państwa członkowskie przekazują EFSA wszystkie dane zebrane w ramach planów kontroli oraz planu nadzoru. Obowiązek ten powinien być lepiej odzwierciedlony w brzmieniu tego przepisu.
(5) W ramach krajowego planu kontroli opartego na analizie ryzyka w odniesieniu do produkcji w państwach członkowskich państwa członkowskie muszą przestrzegać przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1646 dotyczących obowiązkowego odsetka próbek dla grupy substancji A pkt 3 lit. b) określonego w załączniku I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1644 3 . Grupa ta obejmuje niedopuszczone substancje farmakologicznie czynne przeznaczone do leczenia weterynaryjnego lub do stosowania w paszy dla zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, które są środkami ochrony roślin i produktami biobójczymi i które mogą być stosowane w hodowli zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność. Państwa członkowskie mogą włączyć kontrole urzędowe tych substancji do ram regulacyjnych wieloletnich krajowych programów kontroli pozostałości pestycydów w żywności i paszy, określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/2244 4 , dlatego wymóg minimalnej częstotliwości pobierania próbek wynoszącej 5 % określony w dodatkowych przepisach w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1646 nie powinien mieć zastosowania do grupy substancji A pkt 3 lit. b).
(6) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1646.
(7) Przepisy określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2022/1646 zarówno w odniesieniu do krajowych planów kontroli opartych na analizie ryzyka, jak i krajowego planu randomizowanego nadzoru są związane z odpowiednim rokiem kalendarzowym, dlatego też niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie dopiero do planów na 2025 r. Niniejsze rozporządzenie powinno być zatem stosowane od dnia 1 stycznia 2025 r.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 września 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2563 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2563 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1646 w odniesieniu do dodatkowej treści krajowych planów kontroli opartych na analizie ryzyka i krajowego planu randomizowanego nadzoru, przedkładania tych planów i danych przez państwa członkowskie oraz minimalnych częstotliwości pobierania próbek |
| Data aktu: | 24/09/2024 |
| Data ogłoszenia: | 27/09/2024 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2025, 17/10/2024 |