(Jedynie tekst w języku rumuńskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zakażenie wirusem pomoru małych przeżuwaczy jest zakaźną chorobą wirusową występującą u owiec i kóz, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność hodowli, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w wywozie do państw trzecich.
(2) W przypadku wystąpienia ogniska zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy u owiec lub kóz istnieje poważne ryzyko rozprzestrzenienia się tej choroby na inne zakłady, w których utrzymywane są owce lub kozy.
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 2 uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 3 . W szczególności w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska choroby kategorii A, w tym zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy, oraz przewidziano stosowanie na nim niektórych środków. Ponadto art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że obszar objęty ograniczeniami obejmuje obszar zapowietrzony, obszar zagrożony oraz, w razie potrzeby, obszary buforowe wokół lub w sąsiedztwie obszarów zapowietrzonego i zagrożonego.
(4) Na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/429 przyjęto decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2024/2119 4 , w której ustanowiono niektóre środki nadzwyczajne w odniesieniu do zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy w Rumunii. W szczególności w decyzji wykonawczej (UE) 2024/2119 przewiduje się, że obszary zapowietrzone, obszary zagrożone i obszary buforowe, które mają zostać ustanowione przez to państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687 w następstwie wystąpienia ognisk tej choroby, powinny obejmować co najmniej obszary wymienione w załączniku do wspomnianej decyzji wykonawczej.
(5) Po przyjęciu decyzji wykonawczej (UE) 2024/2119 Rumunia powiadomiła Komisję o wystąpieniu kolejnych ognisk zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy w zakładach, w których utrzymuje się owce i kozy, w okręgach Tulcza, Konstanca, Temesz i Jałomica. W związku z tym załącznik do tej decyzji wykonawczej został należycie zmieniony w celu uwzględnienia tych dodatkowych ognisk. Załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2024/2119 został ostatnio zmieniony decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2024/2203 5 .
(6) Od czasu przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2024/2203 Rumunia powiadomiła Komisję o wystąpieniu sześciu nowych ognisk zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy w zakładach, w których utrzymuje się owce i kozy: jednego w okręgu Tulcza; i pięciu w okręgu Temesz. Wszystkie te nowe ogniska znajdują się w obrębie obszarów buforowych oraz w granicach obszarów zapowietrzonych i zagrożonych, które zostały już ustanowione w następstwie wystąpienia wcześniejszych ognisk.
(7) W związku z tym obszary w Rumunii umieszczone w wykazie obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2024/2119 należy skorygować w celu zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby w Rumunii i w pozostałej części Unii oraz dostosować okres obowiązywania środków, które mają być na nich stosowane. Należy zatem zmienić wykaz obszarów objętych ograniczeniami i okres obowiązywania środków, które mają być na nich stosowane, określone w załączniku do tej decyzji wykonawczej.
(8) Wielkość obszarów zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych i okres obowiązywania środków, które mają być na nich stosowane, powinny opierać się na kryteriach określonych w art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz przepisach określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, w tym sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy na obszarach dotkniętych tą chorobą oraz ogólnej sytuacji epidemiologicznej w zakresie zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy w danym państwie członkowskim, a także na poziomie ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się tej choroby. Okres obowiązywania środków powinien również uwzględniać normy międzynarodowe Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH). W obecnej sytuacji epidemiologicznej istnieje wysokie ryzyko dalszego rozprzestrzeniania się choroby, w szczególności ze względu na fakt, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez Rumunię ogniska choroby nadal pojawiają się zarówno w okręgu Temesz, jak i w okręgu Tulcza znacznie ponad miesiąc po tym, jak w obu okręgach zgłoszono pierwsze ognisko choroby.
(9) Ze względu na powagę i pilny charakter sytuacji epidemiologicznej oraz w celu natychmiastowego ograniczenia rozprzestrzeniania się choroby konieczne jest zapewnienie, aby nie odbywało się przemieszczanie zwierząt z obszaru zapowietrzonego, zagrożonego i buforowego do miejsc przeznaczenia poza zewnętrzny obwód obszaru buforowego, a także wykluczenie na pewien okres ewentualnych odstępstw od zakazu przemieszczania zwierząt z obszarów objętych ograniczeniami określonego w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby na duże odległości.
(10) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy oraz potrzebę zapobieżenia rozprzestrzenianiu się choroby z zakładów w Rumunii, w których wystąpiła choroba, do innych części tego państwa członkowskiego lub do innych państw członkowskich zmiany określone w niniejszej decyzji, które mają być wprowadzone w decyzji wykonawczej (UE) 2024/2119, powinny mieć zastosowanie jak najszybciej.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 września 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2523 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/2523 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2024/2119 dotyczącą niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do zakażenia wirusem pomoru małych przeżuwaczy w Rumunii |
| Data aktu: | 23/09/2024 |
| Data ogłoszenia: | 25/09/2024 |