uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2,
(1) Użycie tłoczonego pomarańczowego olejku eterycznego, destylowanego pomarańczowego olejku eterycznego i skoncentrowanego olejku pomarańczowego otrzymanych z pomarańczy gatunku Citrus sinensis (L.) Osbeck jako dodatków paszowych dopuszczono rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/1421 2 dla wszystkich gatunków zwierząt na okres 10 lat. W art. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1421 błędnie pominięto środki przejściowe dotyczące materiałów paszowych i mieszanek paszowych zawierających przedmiotowe dodatki, które są przeznaczone dla zwierząt, od których ani z których nie pozyskuje się żywności. Ponadto, w opinii z dnia 29 września 2021 r. 3 , Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") nie mógł stwierdzić bezpieczeństwa tłoczonego pomarańczowego olejku eterycznego, destylowanego pomarańczowego olejku eterycznego i skoncentrowanego olejku pomarańczowego otrzymanych z pomarańczy gatunku Citrus sinensis (L.) Osbeck jako dodatków paszowych dla psów, kotów, ryb ozdobnych i ptaków ozdobnych, ponieważ zwykle nie mają one kontaktu z produktami ubocznymi owoców cytrusowych. Urząd doprecyzował również, że skoncentrowany olejek pomarańczowy z numerem identyfikacyjnym 2b143-f-ii w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1421 nie jest przeznaczony dla koni, królików, psów, kotów, ryb ozdobnych, ani ptaków ozdobnych. Gatunków tych nie należało zatem zawierać w kolumnie "Gatunek lub kategoria zwierzęcia" w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1421 w związku z przedmiotowymi dodatkami. Należy zmienić tytuł rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1421 tak, aby odzwierciedlić fakt, że zezwolenie na stosowanie tych dodatków dotyczy tylko niektórych gatunków zwierząt.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/652 4 zezwolono na stosowanie wyciągu z pomarańczy gorzkiej jako dodatku paszowego dla niektórych gatunków zwierząt na okres 10 lat. W opinii z 23 czerwca 2021 r. 5 , Urząd nie mógł stwierdzić bezpieczeństwa wyciągu z pomarańczy gorzkiej jako dodatku paszowego dla psów, kotów i ryb ozdobnych, ponieważ zwykle nie mają one kontaktu z produktami ubocznymi owoców cytrusowych. Ponadto, błędnie pominięto pozycję dotyczącą gatunków zwierząt innych niż te wymienione w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/652. W związku z tym, kolumna "Gatunek lub kategoria zwierzęcia" w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/652 powinna odnosić się do wszystkich gatunków zwierząt z wyłączeniem psów, kotów, ryb ozdobnych oraz ptaków ozdobnych, które zwykle nie są narażone na działanie produktów ubocznych owoców cytrusowych, co wynika z wniosków opinii Urzędu z dnia 29 września 2021 r.
(3) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/1490 6 zezwolono na stosowanie tłoczonego cytrynowego olejku eterycznego, frakcji pozostałości tłoczonego cytrynowego olejku destylowanego, destylowanego cytrynowego olejku eterycznego (frakcja lotna) i destylowanego limonkowego olejku eterycznego jako dodatków paszowych dla niektórych gatunków zwierząt na okres 10 lat. W opinii z 18 marca 2021 r. 7 , Urząd nie mógł stwierdzić bezpieczeństwa tłoczonego olejku cytrynowego i frakcji jego pozostałości oraz olejku z limonek jako dodatku paszowego dla zwierząt domowych i ryb ozdobnych, ponieważ zwykle nie mają one kontaktu z produktami ubocznymi owoców cytrusowych. Ryb ozdobnych nie należało zatem zawierać w kolumnie "Gatunek lub kategoria zwierzęcia" w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1490 w odniesieniu do dodatku z numerem identyfikacyjnym 2b141-eo. Ponadto, błędnie pominięto pozycję dotyczącą innych gatunków zwierząt z wyłączeniem psów, kotów, ryb ozdobnych oraz ptaków ozdobnych, które również nie są zwykle narażone na działanie produktów ubocznych owoców cytrusowych zgodnie z wnioskami Urzędu zawartymi w opinii z dnia 29 września 2021 r. i należy ją zawrzeć w kolumnie "Gatunek lub kategoria zwierzęcia" w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1490 w związku z dodatkami z numerami identyfikacyjnymi 2b139-eo, 2b139-rf i 2b141-eo. Pozycja "inne gatunki zwierząt" została błędnie pominięta i należy zawrzeć ją w kolumnie "Gatunek lub kategoria zwierzęcia" w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1490 w odniesieniu do dodatku z numerem identyfikacyjnym 2b139-di.
(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/320 8 zezwolono na stosowanie tłoczonego olejku eterycznego z mandarynki jako dodatku paszowego dla drobiu, świń, przeżuwaczy, koni, królików i łososiowatych na okres 10 lat. W art. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/320 błędnie pominięto środki przejściowe dotyczące materiałów paszowych i mieszanek paszowych zawierających przedmiotowy dodatek, przeznaczonych dla zwierząt, od których ani z których nie pozyskuje się żywności. Pozycja "inne gatunki zwierząt" została błędnie pominięta w kolumnie "Gatunek lub kategoria zwierzęcia" w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/320. W opinii z dnia 5 maja 2021 r. 9 , Urząd nie mógł stwierdzić bezpieczeństwa tłoczonego olejku eterycznego z mandarynki jako dodatku paszowego dla psów, kotów i ryb ozdobnych, ponieważ zwykle nie mają one kontaktu z produktami ubocznymi owoców cytrusowych. W opinii z dnia 29 września 2021 r. Urząd stwierdził, że również ptaki ozdobne nie są zwykle narażone na działanie produktów ubocznych owoców cytrusowych. W związku z tym, pozycję dotyczącą innych gatunków zwierząt z wyłączeniem psów, kotów, ryb ozdobnych oraz ptaków ozdobnych należy zawrzeć w kolumnie "Gatunek lub kategoria zwierzęcia" w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/320. Należy zmienić tytuł rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/320 tak, aby odzwierciedlić fakt, że zezwolenie na stosowanie tłoczonego olejku eterycznego z mandarynki dotyczy poszerzonej listy gatunków zwierząt.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia wykonawcze (UE) 2022/1421, (UE) 2022/652, (UE) 2022/1490 oraz (UE) 2022/320.
(6) Ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia na stosowanie danych substancji, w rozporządzeniach wykonawczych (UE) 2022/1421, (UE) 2022/652, (UE) 2022/1490 i (UE) 2022/320 należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia wymagań wynikających ze zmiany. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 stycznia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.239 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/239 w sprawie sprostowania i zmiany rozporządzeń wykonawczych (UE) 2022/1421, (UE) 2022/652, (UE) 2022/1490 i (UE) 2022/320 |
| Data aktu: | 15/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 16/01/2024 |
| Data wejścia w życie: | 05/02/2024 |