(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 31 lipca 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiające system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 2 , w szczególności jego art. 29 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. KONTEKST
(1) Zgodnie z art. 29 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 Komisja ma zweryfikować, czy stawki jednostkowe dla każdej strefy pobierania opłat ustalone przez państwa członkowskie na każdy rok okresu odniesienia obliczono zgodnie z art. 25 ust. 2 tego rozporządzenia wykonawczego.
(2) Zgodnie z art. 29 ust. 2 lit. c) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 do dnia 20 grudnia 2023 r. państwa członkowskie poinformowały Komisję o swoich stawkach jednostkowych na 2024 r. Komisja przystąpiła do weryfikacji, o której mowa w art. 29 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia wykonawczego.
(3) Jeżeli Komisja stwierdzi, że dana stawka jednostkowa nie jest zgodna z wymogami określonymi w art. 25 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, musi powiadomić o tym zainteresowane państwo członkowskie i wezwać je do przedłożenia skorygowanej stawki jednostkowej zgodnie z art. 29 ust. 3 akapit drugi tego rozporządzenia wykonawczego.
2. PROCEDURA
(4) W kontekście weryfikacji przeprowadzonych zgodnie z art. 29 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 Komisja stwierdziła nieprawidłowości w trasowych i terminalowych stawkach jednostkowych ustalonych przez Włochy na 2024 r. Nieprawidłowości te dotyczą następujących korekt uwzględnionych w trasowych i terminalowych stawkach jednostkowych Włoch na 2024 r. w odniesieniu do instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej "ENAV":
a) korekty z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami z 2022 r. w odniesieniu do nieprzewidzianych zmian kosztów nowych i trwających inwestycji ENAV w rozumieniu art. 28 ust. 3 lit. a) i art. 28 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317;
b) korekty z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami z 2022 r. w odniesieniu do nieprzewidzianych zmian stóp procentowych kredytów, z których finansuje się koszty zapewniania służb żeglugi powietrznej przez ENAV, w rozumieniu art. 28 ust. 3 lit. d) i art. 28 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317.
(5) Korekty z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami, o których mowa w motywie 4 ("korekty z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami"), zostały początkowo uwzględnione przez Włochy pośród wstępnych danych dotyczących stawek jednostkowych na 2024 r., otrzymanych przez Komisję w dniu 7 czerwca 2023 r. zgodnie z art. 29 ust. 2 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. Następnie korekty te zostały dodatkowo uzasadnione w sprawozdaniu dotyczącym podziału ryzyka związanego z kosztami przedłożonym Komisji przez Włochy w dniu 11 września 2023 r. zgodnie z art. 28 ust. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317.
(6) W dniu 4 października 2023 r. Komisja skierowała pismo do włoskiego krajowego organu nadzoru ("włoski krajowy organ nadzoru"). W piśmie tym Komisja wyraziła wątpliwości dotyczące zgodności korekt z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami zaproponowanych przez Włochy w stawkach jednostkowych na 2024 r. z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/317. W związku z tym zwrócono się do włoskiego krajowego organu nadzoru o dostosowanie korekt z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami uwzględnionych w proponowanych stawkach jednostkowych na 2024 r., aby zagwarantować zgodność tych stawek z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/317.
(7) W dniu 2 listopada 2023 r. włoski krajowy organ nadzoru przedłożył Komisji zaktualizowane tabele sprawozdawcze na potrzeby ustalenia stawek jednostkowych na 2024 r. zgodnie z art. 29 ust. 2 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. Tabele sprawozdawcze zawierały zmienione korekty z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami z roku kalendarzowego 2022, które uwzględniono w proponowanych stawkach jednostkowych na 2024 r.
(8) Włochy ustaliły swoje stawki jednostkowe na 2024 r. w grudniu 2023 r. i poinformowały o tym Komisję w dniu 20 grudnia 2023 r. zgodnie z art. 29 ust. 2 lit. c) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. Ponadto w dniu 22 grudnia 2023 r. Włochy przedłożyły Komisji zmienione sprawozdanie dotyczące podziału ryzyka związanego z kosztami za 2022 r. ("zmienione sprawozdanie dotyczące podziału ryzyka związanego z kosztami"), w którym uzasadniono zmienione korekty z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami uwzględnione w stawkach jednostkowych na 2024 r.
(9) W dniach 18 stycznia 2024 r. i 10 czerwca 2024 r. Komisja poinformowała włoski krajowy organ nadzoru o utrzymujących się wątpliwościach dotyczących korekt z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami uwzględnionych w stawkach jednostkowych na 2024 r. Komisja zwróciła się do Włoch o ustosunkowanie się do tych wątpliwości. W odpowiedziach otrzymanych w dniach 5 lutego 2024 r. i 27 czerwca 2024 r. włoski krajowy organ nadzoru przekazał Komisji dodatkowe informacje dotyczące sposobu obliczania korekt z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami, lecz nie wprowadził do nich żadnych zmian.
3. ANALIZA
(10) Komisja stwierdziła, że korekty z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami uwzględnione przez Włochy w stawkach jednostkowych na 2024 r. w dalszym ciągu są nieprawidłowo obliczone ze względu na błędne zastosowanie wymogów prawnych dotyczących odzyskiwania od użytkowników przestrzeni powietrznej kosztów poniesionych w związku z kredytami finansującymi zapewnianie służb żeglugi powietrznej. Dla ustaleń dokonanych przez Komisję istotne są wymogi prawne wymienione poniżej.
(11) Zgodnie z art. 15 ust. 3 lit. a) i c) rozporządzenia (WE) nr 550/2004 państwa członkowskie ustalają opłaty za dostępność służb żeglugi powietrznej na rok kalendarzowy na podstawie kosztów ustalonych. Zgodnie z art. 15 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 550/2004 w związku z art. 10 ust. 2 lit. b) i art. 22 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 państwa członkowskie określają te koszty ustalone w swoich planach skuteczności działania przed rozpoczęciem poszczególnych okresów odniesienia i dla każdego roku kalendarzowego w trakcie okresu odniesienia. Jak określono w art. 15 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 550/2004, koszty ustalone zapewniania służb żeglugi powietrznej obejmują między innymi "odpowiednie kwoty odsetek od inwestycji kapitałowych".
(12) Zgodnie z art. 22 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 w związku z pkt 3.3 lit. f) załącznika II do tego rozporządzenia wykonawczego założenie dotyczące stopy procentowej ("ustalona stopa procentowa") należy określić ex ante w planie skuteczności działania na każdy rok okresu odniesienia w celu określenia kosztu kapitału. Ponadto z przepisów tych wynika, że ustalona stopa procentowa musi być równa średniej ważonej stopie oprocentowania zadłużenia, które ma zaciągnąć instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej w danym roku 3 .
(13) Zgodnie z art. 22 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 w związku z art. 23 tego rozporządzenia wykonawczego wysokość "rzeczywistej stopy procentowej", zgłaszana po zakończeniu roku kalendarzowego, musi być równa średniej ważonej stopie oprocentowania zadłużenia instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w rzeczywiście poniesionej wysokości 4 .
(14) Ponadto z definicji zawartej w art. 2 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 jasno wynika, że każda kwota zgłoszona jako "koszt rzeczywisty" oznacza koszt faktycznie poniesiony w roku kalendarzowym z tytułu zapewniania służb żeglugi powietrznej, wykazany w poświadczonym sprawozdaniu finansowym lub, w przypadku braku takiego sprawozdania, podlegający audytowi końcowemu instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej. W związku z tym koszty rzeczywiste zgłoszone w odniesieniu do odsetek zapłaconych od pożyczek finansujących zapewnianie służb żeglugi powietrznej nie powinny przekraczać kosztów rzeczywiście poniesionych w tym zakresie przez instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej.
Ustalenia dotyczące korekt z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami w odniesieniu do nowych i trwających inwestycji
(15) Włochy uwzględniły w trasowych i terminalowych stawkach jednostkowych na 2024 r. korekty wynikające z nieprzewidzianych zmian kosztów nowych i trwających inwestycji w środki trwałe 5 ENAV zgodnie z art. 28 ust. 3 lit. a) i art. 28 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. Koszty te obejmują koszt kapitału obciążający nowe i trwające inwestycje.
(16) Komisja zauważa, że w swoich tabelach sprawozdawczych dotyczących trasowych i terminalowych stawek jednostkowych przedłożonych Komisji w dniach 2 listopada 2023 r. i 20 grudnia 2024 r. oraz w zmienionym sprawozdaniu dotyczącym podziału ryzyka związanego z kosztami Włochy nieprawidłowo przedstawiły wysokość średniej ważonej stopy procentowej faktycznie poniesionej przez ENAV w 2022 r. W odniesieniu do ENAV za 2022 r. Włochy przedstawiły bowiem średnią ważoną roczną stopę procentową w wysokości 2,64 %, która znacznie przewyższa odpowiednią wysokość przedstawioną w sprawozdaniu rocznym ENAV za 2022 r., tj. 1,47 %.
(17) W korespondencji z Komisją Włochy nie zakwestionowały ustalenia, że zgłoszona rzeczywista stopa procentowa nie odzwierciedla średniej ważonej stopy procentowej w wysokości faktycznie poniesionej przez ENAV w 2022 r. w związku z kredytami finansującymi koszty związane z zapewnianiem służb żeglugi powietrznej. Według Włoch przedstawiona "rzeczywista" stopa procentowa składa się ze "stopy wolnej od ryzyka" i "premii z tytułu ryzyka zadłużenia", które nie są oparte na efektywnej ważonej stopie procentowej wykazanej przez ENAV.
(18) Taka rozbieżność w porównaniu ze stopą procentową w wysokości faktycznie poniesionej przez ENAV zgodnie ze sprawozdaniem rocznym tej instytucji jest nieuzasadniona i niezgodna z wymogami art. 22 ust. 4 i art. 23 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317.
(19) W wyniku stwierdzonego zastosowania błędnej rzeczywistej stopy procentowej do obliczenia korekt z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami, o których mowa w motywie 4 lit. a), korekty te są nieprawidłowe.
Ustalenia dotyczące korekt z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami w związku z nieprzewidzianymi zmianami stóp procentowych kredytów
(20) Włochy uwzględniły w swoich trasowych i terminalowych stawkach jednostkowych na 2024 r. korekty wynikające z nieprzewidzianych zmian stóp procentowych kredytów, z których finansuje się koszty zapewniania służb żeglugi powietrznej przez ENAV w rozumieniu art. 28 ust. 3 lit. d) i art. 28 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. Korekty te mają zastosowanie do zadłużenia, z którego finansuje się aktywa obrotowe netto instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej, biorąc pod uwagę, że koszty kredytów finansujących aktywa trwałe są już uwzględnione zgodnie z art. 28 ust. 3 lit. a) i art. 28 ust. 4, które dotyczą różnic między kosztami nowych i trwających inwestycji.
(21) W zmienionym sprawozdaniu dotyczącym podziału ryzyka związanego z kosztami w odniesieniu do korekt z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami z tytułu nieprzewidzianych zmian stóp procentowych kredytów w rozumieniu art. 28 ust. 3 lit. d) i art. 28 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 Włochy zastosowały poprawną rzeczywistą średnią ważoną stopę procentową dla ENAV przedstawioną w 2022 r., tj. stopę w wysokości 1,47 %, zgodnie ze sprawozdaniem rocznym ENAV. Zastosowana rzeczywista stopa procentowa różni się zatem od tej zastosowanej na potrzeby korekty z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami w odniesieniu do kosztów nowych i trwających inwestycji, w przypadku których zastosowano wyższą stopę procentową, nie zachowując zgodności ze sprawozdaniem rocznym ENAV, jak wyjaśniono w motywie 16.
(22) W zmienionym sprawozdaniu dotyczącym podziału ryzyka związanego z kosztami Włochy niesłusznie zmieniły jednak ustaloną stopę procentową określoną w planie skuteczności działania na trzeci okres odniesienia (2020-2024) w celu obliczenia korekt z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami w związku z nieprzewidzianymi zmianami stóp procentowych kredytów. Włochy zastosowały zmienioną ustaloną stopę procentową dla ENAV na 2022 r. w wysokości 0,69 %, która znacznie odbiega od ustalonej stopy procentowej w wysokości 1,86 % określonej przez Włochy w planie skuteczności działania na trzeci okres odniesienia, przedłożonym Komisji w dniu 10 października 2022 r.
(23) W korespondencji z Komisją Włochy argumentowały, że zmiana ustalonej stopy procentowej jest konieczna w celu dokonania korekt z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami w związku z nieprzewidzianymi zmianami stóp procentowych kredytów, aby umożliwić porównywalność z rzeczywistą stopą procentową dla ENAV wynoszącą 1,47 % w 2022 r.
(24) Niemniej jednak prawo nie zezwala na taką zmianę ex post ustalonej stopy procentowej określonej w planie skuteczności działania w trakcie okresu odniesienia. Zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 państwo członkowskie może zwrócić się o dokonanie korekty swojego planu skuteczności działania, w tym o ewentualną korektę docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie efektywności kosztowej i kosztów ustalonych zawartych w planie, pod warunkiem spełnienia warunków określonych w tym artykule i z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Komisję. Włochy nie przedstawiły jednak żadnego takiego wniosku, a korekta docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie efektywności kosztowej z mocą wsteczną po zakończeniu danego roku kalendarzowego nie jest dozwolona, jak określono w art. 18 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317.
(25) Komisja zauważa ponadto, że niezgodna z przepisami zmiana ex post ustalonej stopy procentowej na 2022 r. zniekształca obliczenia różnic między ustalonymi kosztami pobieranymi od użytkowników a rzeczywistymi kosztami poniesionymi przez ENAV w odniesieniu do kwot odsetek za obsługę zaciągniętych kredytów. Oczywiste jest, że w ramach kosztów ustalonych na 2022 r. Włochy obciążały użytkowników przestrzeni powietrznej ponoszonym przez ENAV kosztem kapitału określonym na podstawie ustalonej stopy procentowej wynoszącej 1,86 %. Te koszty ustalone należy zatem uwzględnić przy stosowaniu mechanizmu podziału ryzyka związanego z kosztami, bez żadnych zmian, w tym w odniesieniu do parametrów ustalonych stóp procentowych leżących u ich podstaw.
(26) W związku z tym Włochy nieprawidłowo obliczyły korekty z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami, o których mowa w motywie 4 lit. b), wynikające z nieprzewidzianych zmian stóp procentowych kredytów finansujących koszty związane z zapewnianiem służb żeglugi powietrznej.
4. WNIOSEK
(27) Na podstawie analizy przedstawionej w motywach 10-26 Komisja zauważa, że zaobserwowane nieprawidłowości w odniesieniu do korekt z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami prowadzą do nadmiernej rekompensaty ENAV w ramach mechanizmu podziału ryzyka związanego z kosztami z tytułu kosztów, których instytucja ta faktycznie nie poniosła, a z drugiej strony do obciążenia użytkowników niekwalifikowalnymi dodatkowymi kwotami na podstawie mechanizmu podziału ryzyka związanego z kosztami w ramach stawek jednostkowych na 2024 r.
(28) Komisja stwierdza zatem, że stawki jednostkowe na 2024 r. ustalone przez Włochy dla ich stref pobierania opłat trasowych i terminalowych nie są zgodne z art. 25 ust. 2 lit. d) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 w odniesieniu do obliczania korekt z tytułu podziału ryzyka związanego z kosztami na podstawie art. 28 ust. 4 i 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317.
(29) Zgodnie z art. 29 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 wzywa się Włochy do przedłożenia Komisji skorygowanych stawek jednostkowych na 2024 r. Komisja zaproponowała korekty dotyczące wyliczenia stawek jednostkowych na 2024 r., przedstawione w załączniku do niniejszej decyzji. W przypadku dostępności dodatkowych danych dotyczących stanu faktycznego popartych odpowiednimi dowodami Włochy mogą zaproponować korekty dotyczące wyliczenia stawek jednostkowych na 2024 r. odbiegające od tych zaproponowanych przez Komisję,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2024 r.
Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2035 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2024/2035 w sprawie niezgodności stawek jednostkowych opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej ustalonych przez Włochy na 2024 r. |
Data aktu: | 29/07/2024 |
Data ogłoszenia: | 31/07/2024 |