uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 1 , w szczególności jego art. 28 ust. 10 akapit trzeci,
(1) Ramy dotyczące operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego ustanowione rozporządzeniem (UE) 2022/2554 zawierają wymóg, aby podmioty finansowe określiły pewne najważniejsze zasady zarządzania ryzykiem ze strony zewnętrznych dostawców usług ICT, które mają szczególne znaczenie, gdy podmioty finansowe współpracują z zewnętrznymi dostawcami usług ICT w celu wspierania swoich krytycznych lub istotnych funkcji.
(2) W kontekście swoich ram zarządzania ryzykiem związanym z ICT podmioty finansowe muszą przyjąć strategię dotyczącą ryzyka ze strony zewnętrznych dostawców usług ICT oraz regularnie dokonywać jej przeglądu. Zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2554 strategia ta ma obejmować politykę korzystania z usług ICT wspierających krytyczne lub istotne funkcje świadczonych przez zewnętrznych dostawców usług ICT. Ma ona być stosowana na zasadzie indywidualnej oraz, w stosownych przypadkach, na zasadzie subskonsolidowanej i skonsolidowanej.
(3) Podmioty finansowe różnią się znacznie pod względem wielkości, struktury i organizacji wewnętrznej oraz charakteru i stopnia złożoności realizowanych przez nie działań i operacji. Należy uwzględnić tę różnorodność przy nakładaniu pewnych podstawowych wymogów regulacyjnych, które byłyby odpowiednie dla wszystkich podmiotów finansowych przy opracowywaniu polityki w zakresie ustaleń umownych dotyczących korzystania z usług ICT wspierających krytyczne lub istotne funkcje świadczonych przez zewnętrznych dostawców usług ICT ("polityka") oraz zapewnić, aby wymogi te były stosowane w sposób proporcjonalny.
(4) W przypadku gdy podmioty finansowe należą do grupy, jednostka dominująca odpowiedzialna za sporządzanie skonsolidowanego lub subskonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy powinna zatem zapewnić konsekwentne i spójne stosowanie tej polityki w ramach grupy.
(5) Stosując tę politykę, dostawców usług ICT wewnątrz grupy, w tym dostawców będących w całości lub zbiorowo własnością podmiotów finansowych w ramach tego samego systemu ochrony instytucjonalnej, należy uznać za zewnętrznych dostawców usług ICT. Ryzyko stwarzane przez dostawców usług ICT wewnątrz grupy może być różne, ale wymogi mające do nich zastosowanie są takie same na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2554. Podobnie polityka ta powinna mieć zastosowanie do podwykonawców, którzy świadczą usługi ICT wspierające krytyczne lub istotne funkcje lub ich istotne części na rzecz zewnętrznych dostawców usług ICT, w przypadku gdy istnieje łańcuch zewnętrznych dostawców usług ICT.
(6) Ostateczna odpowiedzialność organu zarządzającego za zarządzanie w zakresie ryzyka związanego z ICT podmiotu finansowego stanowi nadrzędną zasadę, którą stosuje się również w odniesieniu do korzystania z usług zewnętrznych dostawców usług ICT. Odpowiedzialność ta powinna dodatkowo przekładać się na ciągłe zaangażowanie organu zarządzającego w kontrolę i monitorowanie zarządzania w zakresie ryzyka związanego z ICT, jak również w przyjęcie polityki i dokonywanie jej przeglądu co najmniej raz do roku.
(7) Aby zapewnić odpowiednie przekazywanie informacji organowi zarządzającemu, w polityce należy jasno wskazać i określić wewnętrzne obowiązki w zakresie zatwierdzania ustaleń umownych dotyczących korzystania z usług ICT wspierających krytyczne lub istotne funkcje świadczonych przez zewnętrznych dostawców usług ICT ("ustalenia umowne"), w tym usług ICT świadczonych na podstawie ustaleń umownych, o których mowa w art. 28 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2022/2554, a także w zakresie zarządzania tymi ustaleniami, ich kontroli i prowadzenia dokumentacji w tym zakresie.
(8) Aby uwzględnić wszystkie możliwe rodzaje ryzyka, które mogą pojawić się przy zawieraniu umów o świadczenie usług ICT wspierających krytyczną lub istotną funkcję, struktura polityki powinna być zgodna ze wszystkimi etapami każdego głównego etapu cyklu życia ustaleń umownych z dostawcami zewnętrznymi.
(9) Aby ograniczyć zidentyfikowane ryzyko, w polityce należy określić planowanie ustaleń umownych, w tym ocenę ryzyka, należytą staranność oraz proces zatwierdzania nowych lub istotnych zmian w tych ustaleniach umownych. W celu zarządzania ryzykiem, które może pojawić się przed zawarciem ustaleń umownych z zewnętrznym dostawcą usług ICT, w polityce należy określić odpowiedni i proporcjonalny proces wyboru i oceny odpowiedniości potencjalnych zewnętrznych dostawców usług ICT oraz zawrzeć wymóg, aby podmiot finansowy uwzględniał nie- wyczerpujący wykaz elementów, które powinni posiadać zewnętrzni dostawcy usług ICT. Wykaz powinien zawierać elementy związane z reputacją biznesową usługodawców, ich zasobami finansowymi, ludzkimi i technicznymi, bezpieczeństwem informacji, ich strukturą organizacyjną, w tym zarządzaniem ryzykiem, oraz ich kontrolami wewnętrznymi.
(10) Aby zapewnić należyte zarządzanie ryzykiem przy świadczeniu usług ICT wspierających krytyczne lub istotne funkcje przez zewnętrznych dostawców usług ICT, polityka powinna zawierać informacje na temat wdrażania i monitorowania ustaleń umownych oraz zarządzania nimi, w tym, w stosownych przypadkach, na poziomie skonsolidowanym i subskonsolidowanym. Obejmuje to wymogi w zakresie klauzul umownych dotyczących wzajemnych zobowiązań podmiotów finansowych i zewnętrznych dostawców usług ICT, które należy określić na piśmie. Aby zapewnić skuteczny nadzór i zwiększyć odporność w przypadku zmian w modelu biznesowym lub otoczeniu działalności gospodarczej, polityka powinna zapewniać prawa podmiotów finansowych lub wyznaczonych osób trzecich i właściwych organów do kontroli i dostępu do informacji, a także powinna dokładniej określać strategie wyjścia i procesy wypowiedzenia.
(11) W zakresie, w jakim dane osobowe są przetwarzane przez zewnętrznych dostawców usług ICT, polityka ta i wszelkie ustalenia umowne pozostają bez uszczerbku dla obowiązków wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 , takich jak zawarcie pisemnej umowy opisującej przetwarzanie danych osobowych, wymogu zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych oraz określenia wszystkich innych elementów wymaganych na mocy tego rozporządzenia, a także powinny je uzupełniać.
(12) Wspólny Komitet Europejskich Urzędów Nadzoru, o którym mowa w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 , w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 4 i w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 , przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, do Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji i Grupy Interesariuszy z Sektora Pracowniczych Programów Emerytalnych powołanych zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 oraz do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
(13) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 6 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał 24 stycznia 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 marca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1773 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1773 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących szczegółową treść polityki w zakresie ustaleń umownych dotyczących korzystania z usług ICT wspierających krytyczne lub istotne funkcje świadczonych przez zewnętrznych dostawców usług ICT |
| Data aktu: | 13/03/2024 |
| Data ogłoszenia: | 25/06/2024 |
| Data wejścia w życie: | 15/07/2024 |