Rozporządzenie delegowane 2024/1706 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 272/2012 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od agencji ratingowych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1706
z dnia 11 marca 2024 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 272/2012 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od agencji ratingowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 272/2012 2  określono rodzaj opłat, metodę obliczania i zasady dokonywania płatności w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) od agencji ratingowych.

(2) W 2018 r. zarówno w przeglądzie przeprowadzonym przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji, jak i w wyniku kontroli przeprowadzonej przez Europejski Trybunał Obrachunkowy 3  stwierdzono, że system finansowania opłat ESMA jest niepotrzebnie złożony. Aby uprościć pobieranie opłat i ograniczyć ryzyko związane z nieprawidłowym obliczaniem lub nieefektywną alokacją opłat, konieczne jest zapewnienie spójności aspektów technicznych w poszczególnych aktach delegowanych w sprawie opłat pobieranych przez ESMA od bezpośrednio nadzorowanych podmiotów.

(3) Aby w pełni pokryć wydatki ESMA związane z nadzorem nad agencjami ratingowymi, roczne opłaty nadzorcze powinny być ustalane na podstawie rocznego oszacowania wszystkich kosztów bezpośrednich niezbędnych do wykonywania przez ESMA zadań nadzorczych oraz rozsądnego podziału stałych i zmiennych kosztów pośrednich ponoszonych przez ESMA.

(4) Aby zapewnić spójność aktów delegowanych w sprawie opłat uiszczanych na rzecz ESMA oraz aby umożliwić ESMA dysponowanie w odpowiednim czasie zbadanymi danymi dotyczącymi obrotu w celu oszacowania opłat należnych od agencji ratingowych na rzecz ESMA, rok referencyjny zbadanych sprawozdań finansowych do celów określenia właściwego obrotu powinien przypadać dwa lata przed rokiem, za który ESMA pobiera opłaty od agencji ratingowej.

(5) ESMA powinien mieć możliwość terminowego ustalania swojego rocznego budżetu w oparciu o poświadczone dane dotyczące obrotu. Aby ułatwić ESMA obliczanie opłat, agencje ratingowe powinny przedkładać zbadane sprawozdania finansowe z podziałem na usługi podstawowe i dodatkowe. Należy określić termin, w którym agencje ratingowe mają przedkładać ESMA swoje zbadane sprawozdania finansowe.

(6) Właściwy obrót agencji ratingowych oblicza się w euro. Konieczne jest zatem określenie mechanizmu przeliczania na euro przychodów uzyskanych w innych walutach.

(7) Aby zapewnić spójność aktów delegowanych w sprawie opłat uiszczanych na rzecz ESMA, ESMA powinien obliczać wysokość kary w przypadku opóźnień w płatnościach zgodnie z przepisami dotyczącymi odsetek od zaległych płatności określonymi w art. 99 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 4 .

(8) Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/715 5  opłaty pobierane od agencji ratingowych należy ustalić na poziomie zapewniającym pokrycie pełnego kosztu usług świadczonych przez ESMA i uniknięcie deficytu, a jednocześnie uniemożliwiającym nagromadzenie znacznej nadwyżki. W przypadku gdy znacząco pozytywny lub negatywny wynik budżetowy powtarza się, poziom opłat należy poddać przeglądowi.

(9) Aby jeszcze bardziej uprościć zarządzanie opłatami oraz zapewnić ESMA środki niezbędne do prowadzenia planowanych działań nadzorczych, roczne opłaty nadzorcze powinny być uiszczane w jednej racie w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku kalendarzowego, za który takie opłaty są należne. Roczne opłaty nadzorcze nie powinny być zwracane.

(10) Opłata rejestracyjna ma pokrywać koszty poniesione przez ESMA w celu zbadania, czy dana agencja ratingowa spełnia wszystkie warunki. W przypadku gdy wnioskująca agencja ratingowa wycofa swój wniosek, ESMA poniesie już koszty, a zatem nie powinien być zobowiązany do zwrotu związanych z tym opłat.

(11) Aby uniknąć nadmiernej opłaty nadzorczej w roku rejestracji, zarejestrowana agencja ratingowa powinna uiścić początkową opłatę nadzorczą, której wysokość powinna być proporcjonalna do okresu w pierwszym roku, w którym dana agencja ratingowa została zarejestrowana.

(12) Koszty administracyjne związane z opłatą nadzorczą za pierwszy rok dla agencji ratingowej zarejestrowanej w grudniu nie są proporcjonalne do tej opłaty. W związku z tym agencja ratingowa zarejestrowana w grudniu powinna być zwolniona z wymogu uiszczenia rocznej opłaty nadzorczej za rok, w którym dana agencja ratingowa została zarejestrowana.

(13) Aby uprościć uiszczanie opłat certyfikacyjnych, należy zwrócić 50 % opłaty w przypadku, gdy agencja ratingowa wycofa swój wniosek zanim ESMA poinformuje ją o kompletności wniosku. Jeżeli agencja ratingowa wycofa swój wniosek po tym, jak ESMA powiadomi agencję ratingową, że wniosek jest kompletny, opłata certyfikacyjna nie powinna być zwracana. Certyfikowane agencje ratingowe nie powinny uiszczać rocznej opłaty nadzorczej zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 272/2012 w roku, w którym certyfikacja staje się skuteczna.

(14) Aby uniknąć niepewności prawa w odniesieniu do obowiązującej procedury pobierania opłat, niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać od dnia 1 stycznia 2025 r.

(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 272/2012,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 272/2012

W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 272/2012 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Pokrycie pełnych kosztów nadzoru

Opłaty pobierane od agencji ratingowych pokrywają:

a) wszystkie bezpośrednie i pośrednie koszty związane z nadzorowaniem agencji ratingowych przez EUNGiPW zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009, w tym koszty związane z rejestracją i certyfikacją agencji ratingowych;

b) wszystkie koszty bezpośrednie i pośrednie, których zwrot przysługuje właściwym organom, którym EUNGiPW przekazał zadania zgodnie z art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009;

c) wszystkie koszty bezpośrednie i pośrednie, których zwrot przysługuje właściwym organom, które udzieliły EUNGiPW pomocy zgodnie z art. 23c ust. 4 i art. 23d ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009.";

2)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Właściwy obrót

1. Do celów obliczania wysokości opłat, o których mowa w art. 5, art. 7 ust. 1 i art. 11 ust. 1 i 2 właściwy obrót za dany rok obrotowy (n) stanowią przychody agencji ratingowej opublikowane w jej zbadanym sprawozdaniu finansowym za rok n-2 uzyskane z działalności ratingowej i usług dodatkowych.

2. Jeżeli agencja ratingowa nie prowadziła działalności przez pełny rok (n-2), właściwe przychody szacuje się poprzez ekstrapolację kwoty osiągniętych przychodów na cały rok obrotowy.

3. Agencje ratingowe co roku przekazują EUNGiPW zbadane sprawozdania finansowe, o których mowa w ust. 1. W sprawozdaniu tym rozróżnia się przychody uzyskane z działalności ratingowej i usług dodatkowych; sprawozdanie przedkładane jest EUNGiPW drogą elektroniczną do dnia 30 września każdego roku (n-1).

4. W przypadku gdy przychody, o których mowa w ust. 1, są wykazywane w walucie innej niż euro, EUNGiPW przelicza je na euro z zastosowaniem średniego kursu wymiany euro obowiązującego w okresie, w którym odnotowano te przychody. W tym celu EUNGiPW stosuje referencyjny kurs wymiany euro publikowany przez Europejski Bank Centralny.";

3)
art. 4 ust. 3 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"W przypadku wszelkich opóźnień w płatnościach nalicza się odsetki od zaległych płatności określone w art. 99 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 * .

4)
w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) stosowną kwotę na potrzeby obliczenia wysokości rocznej opłaty nadzorczej za dany rok obrotowy stanowi prognozowana kwota wydatków, o której mowa w lit. a), pomniejszona o kwotę rocznych opłat nadzorczych, o których mowa w art. 7;";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Roczną opłatę nadzorczą uiszcza się w jednej racie, która jest należna nie później niż do końca marca roku, którego ta opłata dotyczy.

Na co najmniej 30 dni kalendarzowych przed terminem płatności opłat rocznych EUNGiPW wysyła do zainteresowanych agencji ratingowych noty debetowe określające kwotę rocznej opłaty nadzorczej.

Roczna opłata nadzorcza nie podlega zwrotowi.";

5)
art. 6 ust. 7 i 8 otrzymują brzmienie:

"7. EUNGiPW nie zwraca uiszczonej opłaty rejestracyjnej, jeżeli agencja ratingowa wycofa swój wniosek o rejestrację przed przyjęciem przez EUNGiPW uzasadnionej decyzji o rejestracji lub odmowie rejestracji.

8. Na zasadzie odstępstwa od art. 5 zarejestrowana agencja ratingowa, która jest zobowiązana do uiszczenia rocznej opłaty nadzorczej zgodnie z art. 5 ust. 1, uiszcza w roku rejestracji początkową opłatę nadzorczą, która jest obliczana w następujący sposób:

opłata za pierwszy rok zarejestrowanej agencji ratingowej = opłata rejestracyjna * współczynnik

Agencje ratingowe uiszczają opłatę nadzorczą za pierwszy rok po otrzymaniu powiadomienia od EUNGIPW, że ich rejestracja zakończyła się powodzeniem, oraz w terminie 30 dni kalendarzowych od daty wystawienia noty debetowej przez EUNGiPW.

Jeżeli jednak agencja ratingowa została zarejestrowana w grudniu, nie jest ona zobowiązana do uiszczenia rocznej opłaty nadzorczej za rok, w którym została zarejestrowana.";

6)
art. 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Roczna opłata nadzorcza od certyfikowanej agencji ratingowej jest należna nie później niż do końca marca roku, którego ta opłata dotyczy. EUNGiPW przesyła certyfikowanej agencji ratingowej fakturę na kwotę rocznej opłaty nadzorczej na co najmniej 30 dni kalendarzowych przed tą datą.";

7)
art. 8 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. Jeżeli agencja ratingowa wycofa swój wniosek o certyfikację zanim EUNGiPW powiadomi tę agencję, zgodnie z art. 15 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, że wniosek jest kompletny, EUNGiPW zwraca połowę kwoty opłaty certyfikacyjnej. Jeżeli wniosek zostanie wycofany po tym terminie, lecz przed przyjęciem uzasadnionej decyzji o certyfikacji lub odmowie certyfikacji, EUNGiPW nie zwraca opłaty certyfikacyjnej.

4. Na zasadzie odstępstwa od art. 7 certyfikowana agencja ratingowa, która jest zobowiązana do uiszczenia rocznej opłaty nadzorczej zgodnie z art. 7 ust. 1, jest zwolniona z obowiązku uiszczenia opłaty nadzorczej w roku, w którym jej certyfikacja staje się skuteczna.

Roczna opłata nadzorcza uiszczana jest przez certyfikowaną agencję ratingową w roku następującym po jej certyfikacji przez EUNGiPW zgodnie z art. 7.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2024 r.

1 Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1060/oj.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 272/2012 z dnia 7 lutego 2012 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od agencji ratingowych, Dz.U. L 90 z 28.3.2012, s. 6; ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2012/272/oj).
3 Trybunał Obrachunkowy, Sprawozdanie roczne dotyczące agencji UE za rok budżetowy 2018 (Dz.U. C 417 z 11.12.2019, pkt 29 i p. 85 ff1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1, ELI: http://data.euro opa.eu/eli/reg/2018/1046/oj).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/715 z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów utworzonych na podstawie TFUE oraz Traktatu Euratom, o których mowa w art. 70 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (Dz.U. L 122 z 10.5.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/715/oj).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/ 1046/oj).";

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1706

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/1706 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 272/2012 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od agencji ratingowych
Data aktu: 11/03/2024
Data ogłoszenia: 18/06/2024
Data wejścia w życie: 08/07/2024, 01/01/2025