uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 272/2012 2 określono rodzaj opłat, metodę obliczania i zasady dokonywania płatności w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) od agencji ratingowych.
(2) W 2018 r. zarówno w przeglądzie przeprowadzonym przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji, jak i w wyniku kontroli przeprowadzonej przez Europejski Trybunał Obrachunkowy 3 stwierdzono, że system finansowania opłat ESMA jest niepotrzebnie złożony. Aby uprościć pobieranie opłat i ograniczyć ryzyko związane z nieprawidłowym obliczaniem lub nieefektywną alokacją opłat, konieczne jest zapewnienie spójności aspektów technicznych w poszczególnych aktach delegowanych w sprawie opłat pobieranych przez ESMA od bezpośrednio nadzorowanych podmiotów.
(3) Aby w pełni pokryć wydatki ESMA związane z nadzorem nad agencjami ratingowymi, roczne opłaty nadzorcze powinny być ustalane na podstawie rocznego oszacowania wszystkich kosztów bezpośrednich niezbędnych do wykonywania przez ESMA zadań nadzorczych oraz rozsądnego podziału stałych i zmiennych kosztów pośrednich ponoszonych przez ESMA.
(4) Aby zapewnić spójność aktów delegowanych w sprawie opłat uiszczanych na rzecz ESMA oraz aby umożliwić ESMA dysponowanie w odpowiednim czasie zbadanymi danymi dotyczącymi obrotu w celu oszacowania opłat należnych od agencji ratingowych na rzecz ESMA, rok referencyjny zbadanych sprawozdań finansowych do celów określenia właściwego obrotu powinien przypadać dwa lata przed rokiem, za który ESMA pobiera opłaty od agencji ratingowej.
(5) ESMA powinien mieć możliwość terminowego ustalania swojego rocznego budżetu w oparciu o poświadczone dane dotyczące obrotu. Aby ułatwić ESMA obliczanie opłat, agencje ratingowe powinny przedkładać zbadane sprawozdania finansowe z podziałem na usługi podstawowe i dodatkowe. Należy określić termin, w którym agencje ratingowe mają przedkładać ESMA swoje zbadane sprawozdania finansowe.
(6) Właściwy obrót agencji ratingowych oblicza się w euro. Konieczne jest zatem określenie mechanizmu przeliczania na euro przychodów uzyskanych w innych walutach.
(7) Aby zapewnić spójność aktów delegowanych w sprawie opłat uiszczanych na rzecz ESMA, ESMA powinien obliczać wysokość kary w przypadku opóźnień w płatnościach zgodnie z przepisami dotyczącymi odsetek od zaległych płatności określonymi w art. 99 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 4 .
(8) Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/715 5 opłaty pobierane od agencji ratingowych należy ustalić na poziomie zapewniającym pokrycie pełnego kosztu usług świadczonych przez ESMA i uniknięcie deficytu, a jednocześnie uniemożliwiającym nagromadzenie znacznej nadwyżki. W przypadku gdy znacząco pozytywny lub negatywny wynik budżetowy powtarza się, poziom opłat należy poddać przeglądowi.
(9) Aby jeszcze bardziej uprościć zarządzanie opłatami oraz zapewnić ESMA środki niezbędne do prowadzenia planowanych działań nadzorczych, roczne opłaty nadzorcze powinny być uiszczane w jednej racie w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku kalendarzowego, za który takie opłaty są należne. Roczne opłaty nadzorcze nie powinny być zwracane.
(10) Opłata rejestracyjna ma pokrywać koszty poniesione przez ESMA w celu zbadania, czy dana agencja ratingowa spełnia wszystkie warunki. W przypadku gdy wnioskująca agencja ratingowa wycofa swój wniosek, ESMA poniesie już koszty, a zatem nie powinien być zobowiązany do zwrotu związanych z tym opłat.
(11) Aby uniknąć nadmiernej opłaty nadzorczej w roku rejestracji, zarejestrowana agencja ratingowa powinna uiścić początkową opłatę nadzorczą, której wysokość powinna być proporcjonalna do okresu w pierwszym roku, w którym dana agencja ratingowa została zarejestrowana.
(12) Koszty administracyjne związane z opłatą nadzorczą za pierwszy rok dla agencji ratingowej zarejestrowanej w grudniu nie są proporcjonalne do tej opłaty. W związku z tym agencja ratingowa zarejestrowana w grudniu powinna być zwolniona z wymogu uiszczenia rocznej opłaty nadzorczej za rok, w którym dana agencja ratingowa została zarejestrowana.
(13) Aby uprościć uiszczanie opłat certyfikacyjnych, należy zwrócić 50 % opłaty w przypadku, gdy agencja ratingowa wycofa swój wniosek zanim ESMA poinformuje ją o kompletności wniosku. Jeżeli agencja ratingowa wycofa swój wniosek po tym, jak ESMA powiadomi agencję ratingową, że wniosek jest kompletny, opłata certyfikacyjna nie powinna być zwracana. Certyfikowane agencje ratingowe nie powinny uiszczać rocznej opłaty nadzorczej zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 272/2012 w roku, w którym certyfikacja staje się skuteczna.
(14) Aby uniknąć niepewności prawa w odniesieniu do obowiązującej procedury pobierania opłat, niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać od dnia 1 stycznia 2025 r.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 272/2012,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1706 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1706 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 272/2012 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od agencji ratingowych |
| Data aktu: | 11/03/2024 |
| Data ogłoszenia: | 18/06/2024 |
| Data wejścia w życie: | 08/07/2024, 01/01/2025 |