Decyzja 2024/1472 w sprawie Akademii Dyplomatycznej Unii Europejskiej

DECYZJA RADY (WPZiB) 2024/1472
z dnia 21 maja 2024 r.
w sprawie Akademii Dyplomatycznej Unii Europejskiej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W 2021 r. Parlament Europejski zaproponował projekt pilotażowy zatytułowany "W kierunku utworzenia Europejskiej Akademii Dyplomatycznej". Inicjatywa ta, mająca na celu stworzenie wspólnej kultury dyplomatycznej obejmującej perspektywę Unii Europejskiej i, tym samym, ostatecznie wzmocnienie roli Unii jako skutecznego podmiotu polityki zagranicznej, była finansowana w ramach budżetu ogólnego Unii na 2022 r. W roku akademickim 2022/2023 uruchomiono i przeprowadzono pierwszą fazę pilotażową ze wsparciem Kolegium Europejskiego. Realizację drugiej fazy pilotażowej, w roku akademickim 2023/2024, również powierzono Kolegium Europejskiemu.

(2) Sukces pierwszej fazy programu pilotażowego Europejskiej Akademii Dyplomatycznej oraz uruchomienie fazy drugiej podkreślają znaczenie zapewniania za pośrednictwem dedykowanej struktury szkolenia dyplomatów krajowych w zakresie problematyki unijnej i metod pracy w Unii. Akademia Dyplomatyczna Unii Europejskiej (ADUE) powinna ostatecznie przyczynić się do stworzenia masy krytycznej dyplomatów europejskich mających głębsze rozumienie zasad, celów, wartości i interesów Unii oraz jej globalnej roli oraz potrafiących skutecznie działać na stanowiskach w Brukseli, w delegaturach Unii lub w swoich strukturach krajowych, w przypadku zajmowania się sprawami Unii i jej wyzwaniami strategicznymi.

(3) Kolegium Europejskie jest renomowanym instytutem posiadającym długoletnie doświadczenie w kształceniu i szkoleniu w dziedzinie zewnętrznych działań Unii i jest najlepiej przygotowane do pomyślnego przeprowadzenie u siebie wszechstronnego i intensywnego programu szkoleniowego. Zważywszy, że Kolegium Europejskie z sukcesem zrealizowało pierwszą fazę programu pilotażowego Europejskiej Akademii Dyplomatycznej i że powierzono mu realizację fazy drugiej, Kolegium Europejskie wykazało, że zapewnia standardy doskonałości akademickiej na wysokim poziomie i wiedzę fachową praktyków konieczne do wypracowania europejskiego dyplomatycznego standardu doskonałości wśród urzędników z państw członkowskich i instytucji Unii oraz do osiągnięcia celów ADUE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

ROZDZIAŁ  I

MISJA, CELE I DZIAŁANIA

Artykuł  1

Misja

Akademia Dyplomatycznej Unii Europejskiej (ADUE) zapewnia kształcenie i szkolenia w dziedzinie działań zewnętrznych Unii, w szczególności wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB), aby rozwijać i promować powszechne rozumienie roli Unii na świecie oraz rozpowszechniać najlepsze praktyki w dziedzinie prowadzenia dyplomacji unijnej, promując jednocześnie ducha "europejskiego korpusu dyplomatycznego".

Artykuł  2

Cele

ADUE ma następujące cele:

a)
wzmacnianie roli Unii jako skutecznego podmiotu polityki zagranicznej poprzez prowadzenie akademickich i praktycznych szkoleń na temat polityk, procedur i praktyk dyplomatycznych w dziedzinie działań zewnętrznych Unii, w szczególności WPZiB, dla dyplomatów państw członkowskich i członków personelu instytucji Unii pracujących w dziedzinie stosunków zewnętrznych; oraz
b)
propagowanie wspólnej europejskiej kultury dyplomatycznej w ramach Unii, zgodnie z wartościami, zasadami, celami i interesami działań zewnętrznych Unii określonymi w Traktatach.
Artykuł  3

Działania

1. 
ADUE organizuje i prowadzi - w systemie stacjonarnym - działania w zakresie kształcenia i szkoleń zgodnie z misją i celami określonymi w art. 1 i 2, korzystając z wiedzy fachowej krajowych instytutów szkoleniowych i edukacyjnych oraz akademii dyplomatycznych w państwach członkowskich, i współpracuje z tymi podmiotami.
2. 
Działania ADUE w zakresie kształcenia i szkoleń obejmują w szczególności:
a)
moduły poświęcone odpowiednim zagadnieniom polityk w dziedzinie działań zewnętrznych Unii, w szczególności WPZiB, oraz roli Unii jako podmiotu globalnego i stosunkom wielostronnym;
b)
praktyczne szkolenia na temat stosownych umiejętności dyplomatycznych, w tym negocjacji, komunikacji, przywództwa, podejmowania decyzji i innych procesów, sprawozdawczości politycznej i protokołu, poprzez podejście do uczenia się kontekstowego w interaktywnym środowisku;
c)
przekazywanie wiedzy i dzielenie się doświadczeniem przez praktyków, akademików i badaczy w dziedzinie dyplomacji i działań zewnętrznych Unii; oraz
d)
wizyty studyjne w instytucjach Unii, przedstawicielstwach państw członkowskich, organizacjach międzynarodowych i innych stosownych organizacjach.
3. 
W ramach programu szkoleniowego oferowany jest okres szkoleniowy w Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych (ESDZ).

ROZDZIAŁ  II

ORGANIZACJA

Artykuł  4

Zarządzanie

1. 
Za wykonywanie zadań przez ADUE ogólną odpowiedzialność ponosi Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (dalej zwany "wysokim przedstawicielem").
2. 
Wytyczne dotyczące działań ADUE w zakresie kształcenia i szkoleń zapewnia Komitet Sterujący.
Artykuł  5

Beneficjent dotacji

Kolegium Europejskie jako beneficjent dotacji wspiera ADUE w realizacji działań w zakresie kształcenia i szkoleń, o których mowa w art. 3, w okresie obejmującym 4 lata akademickie od 2024-2025 do 2027-2028.

Artykuł  6

Dyrektor ADUE

1. 
Dyrektor ADUE (dalej zwany "dyrektorem"):
a)
jest odpowiedzialny za ogólne zarządzanie ADUE;
b)
przedstawia projekt programu szkoleniowego do zatwierdzenia przez Komitet Sterujący i nadzoruje realizację działań ADUE w zakresie kształcenia i szkoleń;
c)
zapewnia regularne sporządzanie sprawozdań z oceny programu szkoleniowego i jego części składowych oraz przedkładanie tych raportów Komitetowi Sterującemu;
d)
doradza Komitetowi Sterującemu i wspiera jego prace oraz informuje Komitet Sterujący o wszelkich istotnych działaniach dotyczących programu szkoleniowego;
e)
informuje Komitet Sterujący o projekcie budżetu ADUE oraz o wykonaniu budżetu; oraz
f)
pracuje w ścisłym porozumieniu z Komisją i utrzymuje kontakty ze stosownymi organami w innych instytucjach Unii i państwach członkowskich.
2. 
Dyrektora powołuje wysoki przedstawiciel zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie do obsadzania stanowisk kadry kierowniczej wyższego szczebla w ESDZ; zarządza on działem ESDZ zajmującym się ADUE pod zwierzchnictwem Sekretarza Generalnego ESDZ.
Artykuł  7

Program szkoleniowy

1. 
Konkretne działania, które mają zostać zrealizowane na mocy niniejszej decyzji w ciągu danego roku akademickiego, są określane w programie szkoleniowym.
2. 
Program szkoleniowy jest zgodny z celami i działaniami określonymi w art. 2 i 3 oraz opiera się na wiedzy fachowej instytutów szkoleniowych i edukacyjnych i akademii dyplomatycznych w państwach członkowskich, a także obejmuje współpracę z nimi..
3. 
Program szkoleniowy określa zadania do zrealizowania przez Kolegium Europejskie, w tym:
a)
opracowywanie programów nauczania i prowadzenie działań w zakresie kształcenia i szkoleń, o których mowa w art. 3; oraz
b)
zapewnianie odpowiedniej infrastruktury do prowadzenia szkoleń, odpowiedniego zakwaterowania z pełnym wyżywieniem dla uczestników podczas programu oraz odpowiedniego zakwaterowania dla uczestników podczas ich oddelegowania do działów ESDZ zgodnie z art. 3 ust. 3.
4. 
Program szkoleniowy określa zadania personelu Kolegium Europejskiego odpowiedzialnego za realizację tego programu, w tym dyrektora ADUE, który jest odpowiedzialny za:
a)
realizację przewidzianych w programie szkoleniowym działań w zakresie kształcenia i szkoleń, w tym przygotowywanie kursów i monitorowanie programu;
b)
systematyczne składanie dyrektorowi i Komitetowi Sterującemu sprawozdań na temat wszystkich działań ADUE w zakresie kształcenia i szkoleń;
c)
współpracę z dyrektorem przy realizacji programu szkoleniowego, o ile i gdy jest to konieczne; oraz
d)
reprezentowanie ADUE w sprawach dotyczących jej programu szkoleniowego.
5. 
Po zatwierdzeniu programu szkoleniowego przez Komitet Sterujący Komisja zamieszcza program szkoleniowy - jako opis działania - w umowie o udzielenie dotacji, o której mowa w art. 11 ust. 4.
Artykuł  8

Komitet Sterujący

1. 
Każde z państw członkowskich wyznacza do Komitetu Sterującego jednego przedstawiciela. Parlament Europejski, Rada i Komisja wyznaczają po jednym przedstawicielu do udziału w Komitecie Sterującym.
2. 
Posiedzeniom Komitetu Sterującego przewodniczy dyrektor. Posiedzenia Komitetu Sterującego są zwoływane przez dyrektora lub na wniosek państwa członkowskiego.
3. 
Dyrektor, dyrektor ADUE i przedstawiciele instytucji Unii mogą uczestniczyć w posiedzeniach Komitetu Sterującego bez prawa głosu.
4. 
Do zadań Komitetu Sterującego należy:
a)
zatwierdzanie i dokonywanie regularnych przeglądów programów szkoleniowych ADUE oraz w odpowiednich przypadkach innych działań w zakresie kształcenia i szkoleń;
b)
dokonywanie przeglądów sprawozdań z oceny programu szkoleniowego, wymaganych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c), i wydawanie zaleceń w odniesieniu do działań ADUE;
c)
ocenianie co roku - na podstawie sprawozdań z oceny programu szkoleniowego oraz dostarczonych informacji na temat wykonania budżetu zgodnie z wymogami art. 6 ust. 1 lit. e) - wyników beneficjenta dotacji w celu zapewnienia, aby realizacja programu szkoleniowego ADUE spełniała wymagane standardy określone wspólnie przez ESDZ i Komitet Sterujący; oraz
d)
podejmuje decyzje w sprawie środków współpracy z innymi właściwymi podmiotami, o których mowa w art. 10.
5. 
Komitet Sterujący zatwierdza kryteria kwalifikowalności i wyboru uczestników, o których mowa w art. 12 ust. 2 lit. a).
6. 
Komitet Sterujący zatwierdza swój regulamin.
7. 
Komitet Sterujący stanowi na zasadzie jednomyślności. Stanowi jednak zwykłą większością głosów swoich członków podczas przyjmowania regulaminu i w innych kwestiach proceduralnych.
Artykuł  9

Współpraca z instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii

ADUE ściśle współpracuje z Komisją i ustanawia bliskie kontakty z innymi instytucjami Unii oraz ze stosownymi organami i jednostkami organizacyjnymi Unii, w szczególności z Instytutem Unii Europejskiej Studiów nad Bezpieczeństwem i Europejskim Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony.

Artykuł  10

Współpraca z organizacjami międzynarodowymi i innymi odpowiednimi podmiotami

ADUE współpracuje z organizacjami międzynarodowymi i innymi odpowiednimi podmiotami, takimi jak instytuty zajmujące się kształceniem i szkoleniami oraz akademie dyplomatyczne państw członkowskich i państw trzecich oraz korzysta z wiedzy fachowej tych organizacji i podmiotów.

ROZDZIAŁ  III

FINANSOWANIE

Artykuł  11

Uzgodnienia finansowe

1.  1
 Finansowa kwota odniesienia przeznaczona na pokrycie wydatków programu szkoleniowego w okresie od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 30 czerwca 2026 r. wynosi 1 702 807,39 EUR.
2. 
Rada podejmuje decyzje dotyczące finansowych kwot odniesienia przeznaczonych na finansowanie realizacji programu szkoleniowego na kolejne okresy.
3. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia, o której mowa w ust. 1, zarządza się zgodnie z zasadami i procedurami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
4. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami finansowanymi z kwoty odniesienia, o której mowa w ust. 1. W tym celu zawiera z Kolegium Europejskim umowę o udzielenie dotacji.

ROZDZIAŁ  IV

UCZESTNICY

Artykuł  12

Udział w ADUE

1. 
ADUE jest otwarta dla członków służb dyplomatycznych państw członkowskich, ESDZ oraz członków personelu instytucji Unii pracujących w dziedzinie stosunków zewnętrznych.
2. 
ESDZ:
a)
proponuje kryteria kwalifikowalności i wyboru uczestników, z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Komitet Sterujący i z zamiarem zapewnienia najwyższych standardów w zakresie zdolności, efektywności i uczciwości;
b)
co roku publikuje ogłoszenia o naborze; oraz
c)
dokonuje wyboru uczestników spośród kandydatów zaproponowanych przez państwa członkowskie i instytucje Unii.
3. 
Uczestnicy, którzy ukończą program szkoleniowy ADUE, otrzymają zaświadczenie o uczestnictwie.

ROZDZIAŁ  V

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  13

Przegląd

Rada dokonuje przeglądu niniejszej decyzji do dnia 31 grudnia 2026 r. W tym celu wysoki przedstawiciel przedstawia do dnia 31 sierpnia 2026 r. - na podstawie niezależnej i zewnętrznej oceny - sprawozdanie na temat ADUE i wyników Kolegium Europejskiego w zakresie realizacji edukacyjnych i szkoleniowych działań ADUE.

Artykuł  14

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 maja 2024 r.
1 Art. 11 ust. 1 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2025/1158 z dnia 5 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1158) zmieniającej nin. decyzję z dniem 5 czerwca 2025 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1472

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1472 w sprawie Akademii Dyplomatycznej Unii Europejskiej
Data aktu: 21/05/2024
Data ogłoszenia: 22/05/2024
Data wejścia w życie: 21/05/2024