Rozporządzenie delegowane 2024/1296 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 w odniesieniu do wyłączenia ze stosowania obowiązku wyładunku dotyczącego łososia atlantyckiego w Morzu Bałtyckim na lata 2024-2026

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1296
z dnia 28 lutego 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 w odniesieniu do wyłączenia ze stosowania obowiązku wyładunku dotyczącego łososia atlantyckiego w Morzu Bałtyckim na lata 2024-2026

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 z dnia 6 lipca 2016 r. ustanawiające wieloletni plan w odniesieniu do stad dorsza, śledzia i szprota w Morzu Bałtyckim oraz połowów eksploatujących te stada, zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2187/2005 i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1098/2007 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2016/1139 ustanowiono wieloletni plan w odniesieniu do stad poławianych w Morzu Bałtyckim oraz określono szczegóły dotyczące obowiązku wyładunku w odniesieniu do tych stad, w tym łososia atlantyckiego. W art. 7 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia uprawniono Komisję, na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie, do przyjęcia aktów delegowanych uzupełniających to rozporządzenie poprzez przyznawanie wyłączeń ze stosowania obowiązku wyładunku dotyczących gatunków, w przypadku których dowody naukowe wykazują wysokie wskaźniki przeżycia, w odniesieniu do wszystkich stad gatunków żyjących w Morzu Bałtyckim, do których na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2  stosuje się obowiązek wyładunku.

(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1417 3  określające szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w Morzu Bałtyckim na lata 2021-2023. To rozporządzenie delegowane zostało przyjęte na podstawie wspólnej rekomendacji przedłożonej przez Danię, Niemcy, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Finlandię i Szwecję (państwa członkowskie regionu Morza Bałtyckiego, zwane dalej "BALTFISH"), które mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem na Morzu Bałtyckim.

(3) W dniu 28 października 2022 r. BALTFISH, po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Bałtyckiego, przedłożył Komisji wstępną wspólną rekomendację. Uzyskano opinie naukowe od odpowiednich organów naukowych.

(4) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny wstępnej wspólnej rekomendacji na posiedzeniu plenarnym w dniach 14-18 listopada 2022 r. 4  i stwierdził, że brak niektórych danych i nieprawidłowości uniemożliwiają mu wyciągnięcie ostatecznych wniosków.

(5) W dniu 28 lutego 2023 r. państwa BALTFISH przedłożyły dodatkowe informacje naukowe, a dnia 22 czerwca 2023 r. - zaktualizowaną wspólną rekomendację.

(6) W zaktualizowanej wspólnej rekomendacji postuluje się utrzymanie wyłączenia z obowiązku wyładunku łososia atlantyckiego w odniesieniu do sieci pułapkowych, w tym żaków pontonowych wyposażonych w przymocowaną komorę z tkaniny bezwęzłowej ("Vittjanpase") i żaków pontonowych połączonych ze zbiornikiem wodnym na statku rybackim, gdzie można łososia wypatroszyć, oraz żaków. Niewody stawne nie powinny być jednak nadal objęte wyłączeniem. W wspólnej rekomendacji proponuje się również dalsze ograniczenie odrzutów łososia do 8 % całkowitych rocznych połowów łososia na państwo członkowskie, w podrejonach ICES 22-31 i podrejonie ICES 32.

(7) STECF ocenił dodatkowe dowody na posiedzeniu plenarnym w dniach 20-24 marca 2023 r. 5 , a zaktualizowaną wspólną rekomendację na posiedzeniu plenarnym w dniach 10-14 lipca 2023 r. 6  STECF stwierdził, że śmiertelność przy uwalnianiu wynosi 24 % z żaków pontonowych połączonych ze zbiornikami wodnymi i 13 % z żaków pontonowych z komorą z tkaniny bezwęzłowej 7 . W odniesieniu do łososia atlantyckiego złowionego przy użyciu innych niewodów stawnych i żaków STECF stwierdził w poprzednich sprawozdaniach, że śmiertelność wynosiła mniej niż 10 % 8 . STECF zauważył jednak również, że najlepszymi dostępnymi dowodami w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji były zgłoszone odrzuty (dziennik połowowy). STECF stwierdził, że nawet biorąc pod uwagę możliwość niedoszacowania zgłoszonych odrzutów, nadal prawdopodobne jest, że wpływ wyłączenia z obowiązku wyładunku na śmiertelność jest niski, podobnie do tego, co zaobserwowano w przypadku innych połowów pułapkami, w przypadku których przeżywalność jest wysoka, a wskaźniki odrzutów są zazwyczaj niskie, mimo iż we wspólnej rekomendacji zgłoszone odrzuty (dziennik połowowy) uznano za najlepsze dostępne dowody.

(8) W dniu 15 listopada 2023 r. projekt aktu delegowanego zaopiniowała grupa ekspertów ds. rybołówstwa i akwakultury na posiedzeniu, w którym Parlament Europejski uczestniczył jako obserwator. W drodze procedury pisemnej, w dniu 16 stycznia 2024 r. skonsultowano się z grupą ekspertów w sprawie zmienionego projektu.

(9) Z tych powodów Komisja uważa, że wnioskowane wyłączenie należy przyznać od dnia 8 maja 2024 r. do dnia 31 grudnia 2026 r.

(10) Środki zawarte w zaktualizowanych wspólnych rekomendacjach są zgodne z art. 15 ust. 4 lit. b), art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 i art. 7 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1139.

(11) Biorąc pod uwagę, że środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej.

(12) Ponieważ sezon połowów łososia atlantyckiego ma miejsce wiosną i latem, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 8 maja 2024 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

Niniejsze rozporządzenie przewiduje wyłączenie z obowiązku wyładunku w odniesieniu do łososia atlantyckiego (Salmo salar) złowionego w Morzu Bałtyckim.

Artykuł  2

Definicja

Do celów niniejszego rozporządzenia: "Morze Bałtyckie" oznacza rejony ICES IIIb, IIIc oraz IIId.

Artykuł  3

Wyłączenie z obowiązku wyładunku w odniesieniu do łososia atlantyckiego o wysokim wskaźniku przeżywalności

1. 
Obowiązek wyładunku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, nie ma zastosowania do łososia atlantyckiego złowionego w Morzu Bałtyckim za pomocą jednego z następujących urządzeń:
a)
wszystkie sieci pułapkowe; z wyjątkiem następujących kategorii:
(i)
niewody stawne;
(ii)
żaki pontonowe, chyba że są:
wyposażone w przymocowaną komorę z tkaniny bezwęzłowej, do której łosoś jest kierowany bez podnoszenia nad powierzchnię wody lub
połączone ze zbiornikiem wodnym na statku rybackim, gdzie łosoś jest umieszczany; zbiornik wodny powinien być wypełniony wodą i być wystarczająco duży, aby móc pomieścić wszystkie łososie z pułapki i utrzymać je zanurzone;
b)
żaki.
2. 
W odniesieniu do każdego zainteresowanego państwa członkowskiego wyłączenie przewidziane w ust. 1 ma zastosowanie do maksymalnie 8 % całkowitych rocznych połowów łososia atlantyckiego w podrejonach ICES 22-31 i podrejonie ICES 32.
3. 
W przypadku odrzutów łososia atlantyckiego złowionego przy użyciu sieci pułapkowych i żaków uwalnia się go natychmiast z powrotem do morza.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 8 maja 2024 r. do dnia 31 grudnia 2026 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 lutego 2024 r.

1 Dz.U. L 191 z 15.7.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1417 z dnia 22 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie (UE) 2016/1139 w odniesieniu do specyfikacji obowiązku wyładunku dotyczącego łososia atlantyckiego w Morzu Bałtyckim na lata 2021-2023 (Dz.U. L 305 z 31.8.2021, s. 3).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1296

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/1296 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 w odniesieniu do wyłączenia ze stosowania obowiązku wyładunku dotyczącego łososia atlantyckiego w Morzu Bałtyckim na lata 2024-2026
Data aktu: 28/02/2024
Data ogłoszenia: 07/05/2024
Data wejścia w życie: 08/05/2024