Decyzja 2024/1011 w sprawie stanowiska, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu UE/ASECNA ds. GNSS ustanowionego umową o współpracy między Unią Europejską a Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze (ASECNA), dotyczącą rozwoju nawigacji satelitarnej oraz zapewniania na rzecz lotnictwa cywilnego powiązanych służb w zakresie kompetencji ASECNA, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego komitetu

DECYZJA RADY (UE) 2024/1011
z dnia 25 marca 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu UE/ASECNA ds. GNSS ustanowionego umową o współpracy między Unią Europejską a Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze (ASECNA), dotyczącą rozwoju nawigacji satelitarnej oraz zapewniania na rzecz lotnictwa cywilnego powiązanych służb w zakresie kompetencji ASECNA, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego komitetu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 189 ust. 3 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa o współpracy między Unią Europejską a Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze (ASECNA), dotycząca rozwoju nawigacji satelitarnej oraz zapewniania na rzecz lotnictwa cywilnego powiązanych służb w zakresie kompetencji ASECNA 1  (zwana dalej "umową") została zawarta na podstawie decyzji Rady (UE) 2018/1603 2  i weszła w życie w dniu 1 listopada 2018 r.

(2) Na mocy art. 29 umowy ustanowiono wspólny komitet pod nazwą "Komitet UE/ASECNA ds. GNSS" (zwany dalej "wspólnym komitetem") i stanowi on, że wspólny komitet sporządza swój regulamin wewnętrzny, zawierający między innymi zasad zwoływania posiedzeń, wyznaczania przewodniczącego i określania jego kadencji oraz sposobu kontaktowania się stron.

(3) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach wspólnego komitetu w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego wspólnego komitetu, ponieważ decyzja w sprawie jego przyjęcia będzie miała skutki prawne dla Unii.

4) Stanowisko Unii w ramach Wspólnego Komitetu powinno opierać się na załączonym projekcie decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu UE/ASECNA ds. GNSS (zwanego dalej "wspólnym komitetem") - ustanowionego umową o współpracy między Unią Europejską z jednej strony a Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze (ASECNA) z drugiej strony, dotyczącą rozwoju nawigacji satelitarnej oraz zapewniania na rzecz lotnictwa cywilnego powiązanych służb w zakresie kompetencji ASECNA - w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego wspólnego komitetu, opiera się na projekcie decyzji załączonym do niniejszej decyzji.
2. 
Przedstawiciele Unii we wspólnym komitecie mogą, bez konieczności przyjmowania przez Radę kolejnej decyzji, uzgodnić niewielkie zmiany w projekcie decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 marca 2024 r.

PROJEKT

DECYZJA 1/2023 KOMITETU UE/ASECNA DS. GNSS z dnia _

w sprawie przyjęcia regulaminu wewnętrznego

KOMITET UE/ASECNA DS. GNSS,

uwzględniając umowę o współpracy między Unią Europejską a Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze (ASECNA), dotyczącą rozwoju nawigacji satelitarnej oraz zapewniania na rzecz lotnictwa cywilnego powiązanych służb w zakresie kompetencji ASECNA, a w szczególności jej art. 29,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Umowa o współpracy między Unią Europejską a Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze (ASECNA), dotycząca rozwoju nawigacji satelitarnej oraz zapewniania na rzecz lotnictwa cywilnego powiązanych służb w zakresie kompetencji ASECNA 3  (zwana dalej "umową")została podpisana w Brukseli w dniu 5 grudnia 2016 r. i obowiązuje od dnia 1 listopada 2018 r.
(2)
Na mocy art. 29 ust. 2 umowy Komitet UE/ASECNA ds. GNSS (zwany dalej "wspólnym komitetem") sporządza swój regulamin wewnętrzny.
(3)
Zgodnie z art. 29 ust. 4 umowy, wspólny komitet może podjąć decyzję o utworzeniu wszelkich grup roboczych lub grup ekspertów, jakie uzna za pomocne w wykonywaniu swoich zadań.
(4)
Zgodnie z art. 29 ust. 1 umowy wspólny komitet składa się z przedstawicieli ASECNA i przedstawicieli Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przyjmuje się regulamin wewnętrzny wspólnego komitetu zawarty w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w języku francuskim w Brukseli i Dakarze, odpowiednio, dnia ... 2024 r. oraz dnia ... 2024 r.

W imieniu wspólnego komitetu

Przewodniczący/Przewodnicząca Sekretarz ze strony Unii Europejskiej Sekretarz ze strony ASECNA

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN WEWNĘTRZNY KOMITETU UE/ASECNA DS. GNSS

Artykuł  1

Zakres

Niniejszy regulamin określa zasady działania Komitetu UE/ASECNA ds. GNSS (zwanego dalej "wspólnym komitetem") ustanowionego na mocy art. 29 ust. 1 umowy o współpracy między Unią Europejską a Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze (ASECNA) (zwanej dalej "umową"), dotyczącej rozwoju nawigacji satelitarnej oraz zapewniania na rzecz lotnictwa cywilnego powiązanych służb w zakresie kompetencji ASECNA, podpisanej dnia 5 grudnia 2016 r. w Brukseli i obowiązującej od dnia 1 listopada 2018 r.

Artykuł  2

Skład wspólnego komitetu

1. 
W skład wspólnego komitetu wchodzą, w imieniu Unii Europejskiej, przedstawiciele Komisji Europejskiej (zwanej dalej "Komisją") z jednej strony oraz przedstawiciele Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze ("ASECNA") z drugiej strony.
2. 
Przedstawicielom stron mogą towarzyszyć osoby działające w imieniu stron ze względu na ich szczególne kompetencje.
Artykuł  3

Przewodnictwo

1. 
Strony przewodniczą wspólnemu komitetowi naprzemiennie przez okres roku kalendarzowego.
2. 
W pierwszym roku kalendarzowym po wejściu w życie umowy przewodnictwo sprawowane jest przez ASECNA.
3. 
Strona, która przewodniczy, wyznacza przewodniczącego wspólnego komitetu i jego zastępcę.
4. 
Przewodniczący kieruje pracami wspólnego komitetu.
Artykuł  4

Obserwatorzy

Wspólny komitet może za obopólną zgodą stron podjąć decyzję o zaproszeniu ekspertów lub przedstawicieli innych organów do udziału w posiedzeniu wspólnego komitetu w charakterze obserwatorów w celu przedstawienia informacji na konkretne tematy. Wspólny komitet uzgadnia warunki udziału takich obserwatorów w posiedzeniach. Osoby zaproszone przez komitet w charakterze ekspertów lub obserwatorów nie uczestniczą w procesie przyjmowania decyzji i zaleceń na posiedzeniach wspólnego komitetu.

Artykuł  5

Sekretariat

1. 
Urzędnik Komisji Europejskiej oraz urzędnik ASECNA sprawują wspólnie funkcję sekretarzy wspólnego komitetu.
2. 
Sekretariat wspólnego komitetu jest odpowiedzialny za komunikację między stronami, w tym przekazywanie dokumentów.
3. 
Za wykonanie zadań sekretariatu odpowiada strona, która sprawuje przewodnictwo.
Artykuł  6

Posiedzenia wspólnego komitetu

1. 
Wspólny komitet zbiera się w zależności od potrzeb, co do zasady raz w roku.

Przewodniczący zwołuje, po konsultacji ze stronami, posiedzenie wspólnego komitetu w uzgodnionym czasie i miejscu. Jeśli strony wyrażą na to zgodę, możliwe jest również wykorzystanie tele- lub wideokonferencji.

Przewodniczący zwołuje nadzwyczajne posiedzenie wspólnego komitetu na wniosek Unii Europejskiej lub ASECNA.

Wspólny komitet zbiera się w ciągu 15 dni kalendarzowych od daty złożenia takiego wniosku zgodnie z art. 29 ust. 3 umowy.

2. 
Posiedzenia wspólnego komitetu odbywają się w Brukseli lub w Dakarze, zależnie od tego, która strona sprawuje przewodnictwo, chyba że strony postanowią inaczej.
3. 
Przewodniczący wysyła do przedstawicieli stron powiadomienie o zwołaniu posiedzenia wraz z projektem porządku obrad i dokumentami na posiedzenie co najmniej 21 dni kalendarzowych przed datą posiedzenia. Dokumenty dotyczące posiedzeń zwołanych zgodnie z art. 29 ust. 3 umowy są przesyłane nie później niż 7 dni kalendarzowych przed terminem posiedzenia.
4. 
Przewodniczący może, w porozumieniu ze stronami, skrócić terminy wskazane w ust. 3 w celu uwzględnienia wymogów konkretnej sprawy.
5. 
Co najmniej siedem dni kalendarzowych przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest informowany o składzie delegacji każdej ze stron.
6. 
Posiedzenia wspólnego komitetu nie są jawne, chyba że strony postanowią inaczej.
Artykuł  7

Porządek obrad

1. 
Przewodniczący, wspomagany przez sekretarzy, sporządza wstępny porządek obrad każdego posiedzenia.
2. 
Każda ze stron może wnieść wniosek o włączenie dodatkowych punktów do porządku obrad. Taki wniosek musi być należycie uzasadniony i przesłany na piśmie przewodniczącemu najpóźniej siedem dni kalendarzowych przed datą posiedzenia.
3. 
Wspólny komitet zatwierdza porządek obrad na początku posiedzenia.
Artykuł  8

Przebieg prac

Przewodniczący, wspierany przez sekretarzy, zapewnia stosowanie niniejszego regulaminu wewnętrznego, prowadzi posiedzenia i kieruje obradami, dbając o ich prawidłowy przebieg i o to, by debaty nie odbiegały od przewidzianego tematu. Przewodniczący oddaje głos mówcom w kolejności, w jakiej wyrazili chęć zabrania głosu, i może zwrócić się do mówcy o ograniczenie uwag do kwestii będącej przedmiotem debaty.

Artykuł  9

Grupy robocze wspólnego komitetu

1. 
Skład i zasady funkcjonowania grup roboczych lub grup ekspertów, utworzonych zgodnie z art. 29 ust. 4 umowy, uzgadnia się na podstawie mandatu określonego przez wspólny komitet.
2. 
Grupy robocze lub grupy ekspertów stosują odpowiednio niniejszy regulamin wewnętrzny.
3. 
Grupy robocze lub grupy ekspertów podlegają wspólnemu komitetowi, któremu składają sprawozdanie po każdym ze swoich posiedzeń. Nie są one upoważnione do podejmowania decyzji, lecz mogą przedstawiać zalecenia skierowane do wspólnego komitetu.
4. 
Wspólny komitet może podjąć decyzję o zmianie lub zakończeniu mandatu grup roboczych lub grup ekspertów.
Artykuł  10

Decyzje i zalecenia

1. 
Wspólny komitet podejmuje decyzje i sporządza zalecenia za obopólną zgodą stron zgodnie z umową. Ich tytuły zawierają wyraz "Decyzja" lub "Zalecenie", w zależności od przypadku, numer, datę przyjęcia i wskazanie ich tematu.
2. 
Decyzje i zalecenia wspólnego komitetu są podpisywane przez przewodniczącego oraz sekretarzy i przekazywane stronom.
3. 
Z zastrzeżeniem przestrzegania wymogów poufności określonych w art. 12, każda ze stron może zdecydować o opublikowaniu decyzji lub zalecenia przyjętego przez wspólny komitet zgodnie ze swoimi własnymi przepisami. Strony będą się wzajemnie informować o zamiarze opublikowania decyzji lub zalecenia.
4. 
Wspólny Komitet może przyjmować decyzje lub zalecenia w drodze procedury pisemnej, jeżeli strony wyrażą na to zgodę. Procedura pisemna polega na wymianie not między sekretarzami, działającymi w porozumieniu ze stronami. W tym celu tekst propozycji decyzji lub zalecenia zostaje przekazany stronom na podstawie art. 5 celem jego przyjęcia w ciągu 21 dni kalendarzowych, w tym terminie zgłaszane są ewentualne zastrzeżenia lub poprawki. Przewodniczący może w porozumieniu ze stronami skrócić ten termin w celu uwzględnienia szczególnych okoliczności. Po uzgodnieniu tekstu decyzja lub zalecenie podpisywane są przez przewodniczącego i sekretarzy.
Artykuł  11

Protokół obrad

1. 
Sekretariat sporządza projekt protokołu każdego posiedzenia, w terminie 21 dni kalendarzowych od daty posiedzenia i. Projekt protokołu zawiera informacje o przyjętych decyzjach i sporządzonych zaleceniach. Projekt protokołu zostaje przedłożony wspólnemu komitetowi do przyjęcia.
2. 
Projekt protokołu jest przedkładany wspólnemu komitetowi do zatwierdzenia w drodze procedury pisemnej albo na kolejnym posiedzeniu wspólnego komitetu. Po przyjęciu przez wspólny komitet protokół podpisują przewodniczący i sekretarze.
Artykuł  12

Poufność

Gdy jedna ze stron przedstawia wspólnemu komitetowi informacje określone jako niejawne lub szczególnie chronione, tak też są one traktowane przez drugą stronę. Strony dokonują wymiany informacji niejawnych, wyłącznie jeżeli zawarły w tym celu porozumienie. Strony starają się wprowadzić w życie kompletne i spójne ramy prawne, które umożliwią zawarcie tego rodzaju porozumienia.

Artykuł  13

Koszty

1. 
Każda strona pokrywa własne koszty powstałe w związku ze swoim udziałem w posiedzeniach wspólnego komitetu i jego grup roboczych lub grup ekspertów.
2. 
Wspólny komitet uzgadnia podział kosztów związanych z zadaniami powierzonymi ekspertom.
3. 
Koszty związane z organizacją posiedzeń oraz powielaniem dokumentów ponosi strona, która pełni rolę gospodarza posiedzenia.
Artykuł  14

Korespondencja

Korespondencja przychodząca do przewodniczącego wspólnego komitetu lub od niego pochodząca jest wysyłana do sekretariatu wspólnego komitetu.

Artykuł  15

Zmiany w regulaminie wewnętrznym

Niniejszy regulamin wewnętrzny może być zmieniany decyzją wspólnego komitetu podjętą zgodnie z art. 10.

Artykuł  16

Wejście w życie

Niniejszy regulamin wewnętrzny wchodzi w życie z dniem jego podpisania.

1 Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 3.
2 Decyzja Rady (UE) 2018/1603 z dnia 18 września 2018 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Umowy o współpracy między Unią Europejską a Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze (ASECNA), dotyczącej rozwoju nawigacji satelitarnej oraz zapewniania na rzecz lotnictwa cywilnego powiązanych służb w zakresie kompetencji ASECNA (Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 1).
3 Dz.U. UE L 268 z 26.10.2018, s. 3.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1011

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1011 w sprawie stanowiska, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu UE/ASECNA ds. GNSS ustanowionego umową o współpracy między Unią Europejską a Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze (ASECNA), dotyczącą rozwoju nawigacji satelitarnej oraz zapewniania na rzecz lotnictwa cywilnego powiązanych służb w zakresie kompetencji ASECNA, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego komitetu
Data aktu: 25/03/2024
Data ogłoszenia: 03/04/2024