Decyzja 2024/1011 w sprawie stanowiska, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu UE/ASECNA ds. GNSS ustanowionego umową o współpracy między Unią Europejską a Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze (ASECNA), dotyczącą rozwoju nawigacji satelitarnej oraz zapewniania na rzecz lotnictwa cywilnego powiązanych służb w zakresie kompetencji ASECNA, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego komitetu

DECYZJA RADY (UE) 2024/1011
z dnia 25 marca 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu UE/ASECNA ds. GNSS ustanowionego umową o współpracy między Unią Europejską a Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze (ASECNA), dotyczącą rozwoju nawigacji satelitarnej oraz zapewniania na rzecz lotnictwa cywilnego powiązanych służb w zakresie kompetencji ASECNA, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego komitetu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 189 ust. 3 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa o współpracy między Unią Europejską a Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze (ASECNA), dotycząca rozwoju nawigacji satelitarnej oraz zapewniania na rzecz lotnictwa cywilnego powiązanych służb w zakresie kompetencji ASECNA 1  (zwana dalej "umową") została zawarta na podstawie decyzji Rady (UE) 2018/1603 2  i weszła w życie w dniu 1 listopada 2018 r.

(2) Na mocy art. 29 umowy ustanowiono wspólny komitet pod nazwą "Komitet UE/ASECNA ds. GNSS" (zwany dalej "wspólnym komitetem") i stanowi on, że wspólny komitet sporządza swój regulamin wewnętrzny, zawierający między innymi zasad zwoływania posiedzeń, wyznaczania przewodniczącego i określania jego kadencji oraz sposobu kontaktowania się stron.

(3) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach wspólnego komitetu w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego wspólnego komitetu, ponieważ decyzja w sprawie jego przyjęcia będzie miała skutki prawne dla Unii.

4) Stanowisko Unii w ramach Wspólnego Komitetu powinno opierać się na załączonym projekcie decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu UE/ASECNA ds. GNSS (zwanego dalej "wspólnym komitetem") - ustanowionego umową o współpracy między Unią Europejską z jednej strony a Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze (ASECNA) z drugiej strony, dotyczącą rozwoju nawigacji satelitarnej oraz zapewniania na rzecz lotnictwa cywilnego powiązanych służb w zakresie kompetencji ASECNA - w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego wspólnego komitetu, opiera się na projekcie decyzji załączonym do niniejszej decyzji.
2. 
Przedstawiciele Unii we wspólnym komitecie mogą, bez konieczności przyjmowania przez Radę kolejnej decyzji, uzgodnić niewielkie zmiany w projekcie decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 marca 2024 r.

PROJEKT

DECYZJA 1/2023 KOMITETU UE/ASECNA DS. GNSS z dnia _

w sprawie przyjęcia regulaminu wewnętrznego

KOMITET UE/ASECNA DS. GNSS,

uwzględniając umowę o współpracy między Unią Europejską a Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze (ASECNA), dotyczącą rozwoju nawigacji satelitarnej oraz zapewniania na rzecz lotnictwa cywilnego powiązanych służb w zakresie kompetencji ASECNA, a w szczególności jej art. 29,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Umowa o współpracy między Unią Europejską a Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze (ASECNA), dotycząca rozwoju nawigacji satelitarnej oraz zapewniania na rzecz lotnictwa cywilnego powiązanych służb w zakresie kompetencji ASECNA 3  (zwana dalej "umową")została podpisana w Brukseli w dniu 5 grudnia 2016 r. i obowiązuje od dnia 1 listopada 2018 r.
(2)
Na mocy art. 29 ust. 2 umowy Komitet UE/ASECNA ds. GNSS (zwany dalej "wspólnym komitetem") sporządza swój regulamin wewnętrzny.
(3)
Zgodnie z art. 29 ust. 4 umowy, wspólny komitet może podjąć decyzję o utworzeniu wszelkich grup roboczych lub grup ekspertów, jakie uzna za pomocne w wykonywaniu swoich zadań.
(4)
Zgodnie z art. 29 ust. 1 umowy wspólny komitet składa się z przedstawicieli ASECNA i przedstawicieli Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przyjmuje się regulamin wewnętrzny wspólnego komitetu zawarty w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w języku francuskim w Brukseli i Dakarze, odpowiednio, dnia ... 2024 r. oraz dnia ... 2024 r.

W imieniu wspólnego komitetu

Przewodniczący/Przewodnicząca Sekretarz ze strony Unii Europejskiej Sekretarz ze strony ASECNA

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN WEWNĘTRZNY KOMITETU UE/ASECNA DS. GNSS

Artykuł  1

Zakres

Niniejszy regulamin określa zasady działania Komitetu UE/ASECNA ds. GNSS (zwanego dalej "wspólnym komitetem") ustanowionego na mocy art. 29 ust. 1 umowy o współpracy między Unią Europejską a Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze (ASECNA) (zwanej dalej "umową"), dotyczącej rozwoju nawigacji satelitarnej oraz zapewniania na rzecz lotnictwa cywilnego powiązanych służb w zakresie kompetencji ASECNA, podpisanej dnia 5 grudnia 2016 r. w Brukseli i obowiązującej od dnia 1 listopada 2018 r.

Artykuł  2

Skład wspólnego komitetu

1. 
W skład wspólnego komitetu wchodzą, w imieniu Unii Europejskiej, przedstawiciele Komisji Europejskiej (zwanej dalej "Komisją") z jednej strony oraz przedstawiciele Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze ("ASECNA") z drugiej strony.
2. 
Przedstawicielom stron mogą towarzyszyć osoby działające w imieniu stron ze względu na ich szczególne kompetencje.
Artykuł  3

Przewodnictwo

1. 
Strony przewodniczą wspólnemu komitetowi naprzemiennie przez okres roku kalendarzowego.
2. 
W pierwszym roku kalendarzowym po wejściu w życie umowy przewodnictwo sprawowane jest przez ASECNA.
3. 
Strona, która przewodniczy, wyznacza przewodniczącego wspólnego komitetu i jego zastępcę.
4. 
Przewodniczący kieruje pracami wspólnego komitetu.
Artykuł  4

Obserwatorzy

Wspólny komitet może za obopólną zgodą stron podjąć decyzję o zaproszeniu ekspertów lub przedstawicieli innych organów do udziału w posiedzeniu wspólnego komitetu w charakterze obserwatorów w celu przedstawienia informacji na konkretne tematy. Wspólny komitet uzgadnia warunki udziału takich obserwatorów w posiedzeniach. Osoby zaproszone przez komitet w charakterze ekspertów lub obserwatorów nie uczestniczą w procesie przyjmowania decyzji i zaleceń na posiedzeniach wspólnego komitetu.

Artykuł  5

Sekretariat

1. 
Urzędnik Komisji Europejskiej oraz urzędnik ASECNA sprawują wspólnie funkcję sekretarzy wspólnego komitetu.
2. 
Sekretariat wspólnego komitetu jest odpowiedzialny za komunikację między stronami, w tym przekazywanie dokumentów.
3. 
Za wykonanie zadań sekretariatu odpowiada strona, która sprawuje przewodnictwo.
Artykuł  6

Posiedzenia wspólnego komitetu

1. 
Wspólny komitet zbiera się w zależności od potrzeb, co do zasady raz w roku.

Przewodniczący zwołuje, po konsultacji ze stronami, posiedzenie wspólnego komitetu w uzgodnionym czasie i miejscu. Jeśli strony wyrażą na to zgodę, możliwe jest również wykorzystanie tele- lub wideokonferencji.

Przewodniczący zwołuje nadzwyczajne posiedzenie wspólnego komitetu na wniosek Unii Europejskiej lub ASECNA.

Wspólny komitet zbiera się w ciągu 15 dni kalendarzowych od daty złożenia takiego wniosku zgodnie z art. 29 ust. 3 umowy.

2. 
Posiedzenia wspólnego komitetu odbywają się w Brukseli lub w Dakarze, zależnie od tego, która strona sprawuje przewodnictwo, chyba że strony postanowią inaczej.
3. 
Przewodniczący wysyła do przedstawicieli stron powiadomienie o zwołaniu posiedzenia wraz z projektem porządku obrad i dokumentami na posiedzenie co najmniej 21 dni kalendarzowych przed datą posiedzenia. Dokumenty dotyczące posiedzeń zwołanych zgodnie z art. 29 ust. 3 umowy są przesyłane nie później niż 7 dni kalendarzowych przed terminem posiedzenia.
4. 
Przewodniczący może, w porozumieniu ze stronami, skrócić terminy wskazane w ust. 3 w celu uwzględnienia wymogów konkretnej sprawy.
5. 
Co najmniej siedem dni kalendarzowych przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest informowany o składzie delegacji każdej ze stron.
6. 
Posiedzenia wspólnego komitetu nie są jawne, chyba że strony postanowią inaczej.
Artykuł  7

Porządek obrad

1. 
Przewodniczący, wspomagany przez sekretarzy, sporządza wstępny porządek obrad każdego posiedzenia.
2. 
Każda ze stron może wnieść wniosek o włączenie dodatkowych punktów do porządku obrad. Taki wniosek musi być należycie uzasadniony i przesłany na piśmie przewodniczącemu najpóźniej siedem dni kalendarzowych przed datą posiedzenia.
3. 
Wspólny komitet zatwierdza porządek obrad na początku posiedzenia.
Artykuł  8

Przebieg prac

Przewodniczący, wspierany przez sekretarzy, zapewnia stosowanie niniejszego regulaminu wewnętrznego, prowadzi posiedzenia i kieruje obradami, dbając o ich prawidłowy przebieg i o to, by debaty nie odbiegały od przewidzianego tematu. Przewodniczący oddaje głos mówcom w kolejności, w jakiej wyrazili chęć zabrania głosu, i może zwrócić się do mówcy o ograniczenie uwag do kwestii będącej przedmiotem debaty.

Artykuł  9

Grupy robocze wspólnego komitetu

1. 
Skład i zasady funkcjonowania grup roboczych lub grup ekspertów, utworzonych zgodnie z art. 29 ust. 4 umowy, uzgadnia się na podstawie mandatu określonego przez wspólny komitet.
2. 
Grupy robocze lub grupy ekspertów stosują odpowiednio niniejszy regulamin wewnętrzny.
3. 
Grupy robocze lub grupy ekspertów podlegają wspólnemu komitetowi, któremu składają sprawozdanie po każdym ze swoich posiedzeń. Nie są one upoważnione do podejmowania decyzji, lecz mogą przedstawiać zalecenia skierowane do wspólnego komitetu.
4. 
Wspólny komitet może podjąć decyzję o zmianie lub zakończeniu mandatu grup roboczych lub grup ekspertów.
Artykuł  10

Decyzje i zalecenia

1. 
Wspólny komitet podejmuje decyzje i sporządza zalecenia za obopólną zgodą stron zgodnie z umową. Ich tytuły zawierają wyraz "Decyzja" lub "Zalecenie", w zależności od przypadku, numer, datę przyjęcia i wskazanie ich tematu.
2. 
Decyzje i zalecenia wspólnego komitetu są podpisywane przez przewodniczącego oraz sekretarzy i przekazywane stronom.
3. 
Z zastrzeżeniem przestrzegania wymogów poufności określonych w art. 12, każda ze stron może zdecydować o opublikowaniu decyzji lub zalecenia przyjętego przez wspólny komitet zgodnie ze swoimi własnymi przepisami. Strony będą się wzajemnie informować o zamiarze opublikowania decyzji lub zalecenia.
4. 
Wspólny Komitet może przyjmować decyzje lub zalecenia w drodze procedury pisemnej, jeżeli strony wyrażą na to zgodę. Procedura pisemna polega na wymianie not między sekretarzami, działającymi w porozumieniu ze stronami. W tym celu tekst propozycji decyzji lub zalecenia zostaje przekazany stronom na podstawie art. 5 celem jego przyjęcia w ciągu 21 dni kalendarzowych, w tym terminie zgłaszane są ewentualne zastrzeżenia lub poprawki. Przewodniczący może w porozumieniu ze stronami skrócić ten termin w celu uwzględnienia szczególnych okoliczności. Po uzgodnieniu tekstu decyzja lub zalecenie podpisywane są przez przewodniczącego i sekretarzy.
Artykuł  11

Protokół obrad

1. 
Sekretariat sporządza projekt protokołu każdego posiedzenia, w terminie 21 dni kalendarzowych od daty posiedzenia i. Projekt protokołu zawiera informacje o przyjętych decyzjach i sporządzonych zaleceniach. Projekt protokołu zostaje przedłożony wspólnemu komitetowi do przyjęcia.
2. 
Projekt protokołu jest przedkładany wspólnemu komitetowi do zatwierdzenia w drodze procedury pisemnej albo na kolejnym posiedzeniu wspólnego komitetu. Po przyjęciu przez wspólny komitet protokół podpisują przewodniczący i sekretarze.
Artykuł  12

Poufność

Gdy jedna ze stron przedstawia wspólnemu komitetowi informacje określone jako niejawne lub szczególnie chronione, tak też są one traktowane przez drugą stronę. Strony dokonują wymiany informacji niejawnych, wyłącznie jeżeli zawarły w tym celu porozumienie. Strony starają się wprowadzić w życie kompletne i spójne ramy prawne, które umożliwią zawarcie tego rodzaju porozumienia.

Artykuł  13

Koszty

1. 
Każda strona pokrywa własne koszty powstałe w związku ze swoim udziałem w posiedzeniach wspólnego komitetu i jego grup roboczych lub grup ekspertów.
2. 
Wspólny komitet uzgadnia podział kosztów związanych z zadaniami powierzonymi ekspertom.
3. 
Koszty związane z organizacją posiedzeń oraz powielaniem dokumentów ponosi strona, która pełni rolę gospodarza posiedzenia.
Artykuł  14

Korespondencja

Korespondencja przychodząca do przewodniczącego wspólnego komitetu lub od niego pochodząca jest wysyłana do sekretariatu wspólnego komitetu.

Artykuł  15

Zmiany w regulaminie wewnętrznym

Niniejszy regulamin wewnętrzny może być zmieniany decyzją wspólnego komitetu podjętą zgodnie z art. 10.

Artykuł  16

Wejście w życie

Niniejszy regulamin wewnętrzny wchodzi w życie z dniem jego podpisania.

1 Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 3.
2 Decyzja Rady (UE) 2018/1603 z dnia 18 września 2018 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Umowy o współpracy między Unią Europejską a Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze (ASECNA), dotyczącej rozwoju nawigacji satelitarnej oraz zapewniania na rzecz lotnictwa cywilnego powiązanych służb w zakresie kompetencji ASECNA (Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 1).
3 Dz.U. UE L 268 z 26.10.2018, s. 3.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1011

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1011 w sprawie stanowiska, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu UE/ASECNA ds. GNSS ustanowionego umową o współpracy między Unią Europejską a Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego w Afryce i na Madagaskarze (ASECNA), dotyczącą rozwoju nawigacji satelitarnej oraz zapewniania na rzecz lotnictwa cywilnego powiązanych służb w zakresie kompetencji ASECNA, w odniesieniu do przyjęcia regulaminu wewnętrznego komitetu
Data aktu: 25/03/2024
Data ogłoszenia: 03/04/2024