uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 67 ust. 4, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 67 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 użytkownicy profesjonalni środków ochrony roślin prowadzą i przechowują dokumentację dotyczącą stosowanych przez nich produktów, zawierającą nazwę środka, czas zastosowania i zastosowaną dawkę, obszar i uprawy, na których zastosowano środek ochrony roślin.
(2) Zgodnie z art. 67 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 na żądanie właściwego organu użytkownicy profesjonalni udostępniają odpowiednie informacje zawarte w tej dokumentacji. Ponadto strony trzecie mogą zażądać dostępu do tych informacji, zwracając się do właściwego organu, który musi dostęp taki zapewnić zgodnie z mającym zastosowanie prawem krajowym lub unijnym.
(3) Strategia "Od pola do stołu" na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego (strategia "Od pola do stołu") 2 przyjęta przez Komisję w 2020 r. ma na celu zmniejszenie zależności od chemicznych środków ochrony roślin i ograniczenie ich stosowania. Odpowiednie rejestrowanie stosowania środków ochrony roślin oraz działania organów krajowych w zakresie monitorowania i kontroli oparte na takiej dokumentacji mają zatem zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia celów strategii "Od pola do stołu".
(4) Istnieją różnice między krajowymi systemami w odniesieniu do dokumentacji prowadzonej i przechowywanej przez użytkowników profesjonalnych środków ochrony roślin na podstawie art. 67 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 oraz pod względem tego, czy są one prowadzone i przechowywane w formie elektronicznej. W związku z tym niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe przepisy dotyczące treści i formatu tej dokumentacji.
(5) Przepisy te określają sposób, w jaki elementy wymienione w art. 67 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 dotyczące stosowania środków ochrony roślin (nazwa środka, czas zastosowania i zastosowana dawka, obszar i uprawy, na których zastosowano środek ochrony roślin) są rejestrowane, aby zapewnić odpowiednią i jednolitą jakość dokumentacji prowadzonej i przechowywanej na podstawie tego artykułu w całej Unii.
(6) Ponieważ stosowanie środków ochrony roślin przez użytkowników profesjonalnych najczęściej ma miejsce w ramach działalności rolniczej oraz w celu dostosowania do istniejących wymogów istotnych dla rolnictwa, w miarę możliwości identyfikację lokalizacji obszaru lub obiektu, w którym zastosowano środek ochrony roślin, należy przeprowadzić za pośrednictwem jednostki gruntów objętej zakresem geoprzestrzennego wniosku o przyznanie pomocy w ramach zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, o którym mowa w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/1173 3 . Jeżeli nie jest to możliwe, państwa członkowskie powinny zapewnić użytkownikom profesjonalnym odpowiednie alternatywne metody identyfikacji lokalizacji obszaru, na którym zastosowano środek ochrony roślin, oraz, w stosownych przypadkach, lokalizacji geoprzestrzennej.
(7) Aby osiągnąć jednolitość dokumentacji, nazwy upraw, umiejscowienie lub zastosowania w odniesieniu do gruntów, w stosownych przypadkach, należy rejestrować zgodnie z kodami stosowanymi przez Europejską i Śródziemnomorską Organizację Ochrony Roślin ("kody EPPO"), a fazy wzrostu roślin, w stosownych przypadkach, zgodnie z monografią BBCH 4 .
(8) Aby uniknąć wymagania od użytkowników profesjonalnych tworzenia wielu zestawów dokumentacji w odniesieniu do tego samego zastosowania w celu wypełnienia różnych obowiązków, należy doprecyzować, że państwa członkowskie mają możliwość wymagania od użytkowników zamieszczenia innych informacji w połączeniu z dokumentacją wymaganą na mocy art. 67 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(9) Dokumentacja powinna być prowadzona i przechowywana elektronicznie, ponieważ elektroniczne środki prowadzenia dokumentacji najlepiej nadają się do umożliwienia jednolitego stosowania obowiązku prowadzenia i przechowywania dokumentacji. Zapewnia to większą wiarygodność dokumentacji, ułatwia jej gromadzenie i weryfikację przez właściwe organy, a ostatecznie wspiera dokładne, wydajne i skuteczne działania w zakresie monitorowania i kontroli prowadzone przez państwa członkowskie. W tym celu stosowane formaty elektroniczne powinny również nadawać się do odczytu maszynowego zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 5 .
(10) Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne, użytkownicy profesjonalni powinni mieć wystarczająco dużo czasu między rejestracją każdego zastosowania środków ochrony roślin a przeniesieniem dokumentacji do formatu elektronicznego.
(11) Użytkownik profesjonalny może stosować środki ochrony roślin na podstawie ustaleń umownych na rzecz innej osoby fizycznej lub prawnej. W takich przypadkach użytkownik profesjonalny powinien zapewnić tej osobie dostęp do odpowiedniej prowadzonej i przechowywanej dokumentacji lub jej kopii bez zbędnej zwłoki lub ograniczeń.
(12) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla wykorzystania danych zawartych w dokumentacji do innych celów nieobjętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 zgodnie z prawem Unii lub prawem krajowym. Dostępność zharmonizowanej dokumentacji elektronicznej może ułatwić wykorzystanie informacji do innych zgodnych z prawem celów, umożliwiając w ten sposób uniknięcie powielania wysiłków i zmniejszając obciążenie użytkowników profesjonalnych i organów publicznych.
(13) Aby umożliwić użytkownikom profesjonalnym przygotowanie się do spełnienia wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu, należy zapewnić im rozsądną ilość czasu, zanim jego wymogi zaczną obowiązywać.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 marca 2023 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.74.4 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/564 w odniesieniu do treści i formatu dokumentacji dotyczącej środków ochrony roślin prowadzonej i przechowywanej przez użytkowników profesjonalnych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 |
| Data aktu: | 10/03/2023 |
| Data ogłoszenia: | 13/03/2023 |
| Data wejścia w życie: | 02/04/2023, 01/01/2026 |