uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 lit. b) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") izoksabenu, nowaluronu i tetrakonazolu są określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W odniesieniu do izoksabenu Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przedłożył uzasadnioną opinię dotyczącą przeglądu obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 2 . Urząd zalecił obniżenie obecnych NDP w odniesieniu do owoców i orzechów z drzew orzechowych, warzyw korzeniowych i bulwiastych, warzyw cebulowych, melonów, dyni, cykorii warzywnej, szczypiorku, liści selera, warzyw łodygowych, szałwii, rozmarynu, tymianku, bazylii, nasion oleistych i owoców oleistych, zbóż i cykorii podróżnik (korzeni), zgodnie z zasadą ustalania NDP na najniższym racjonalnie osiągalnym poziomie oraz w oparciu o wystarczające dane potwierdzające obecne dobre praktyki rolnicze. Urząd zalecił utrzymanie obecnych NDP w odniesieniu do cukinii i fasoli (świeżej, bez strąków) na podstawie wystarczających danych potwierdzających obecne dobre praktyki rolnicze. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko odniesieniu do wspomnianych NDP, należy wyznaczyć NDP dla tych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie określonym przez Urząd.
(3) W odniesieniu do izoksabenu Urząd stwierdził ponadto, że NDP w odniesieniu do nasion bawełny, naparów ziołowych (suszonych, kwiatów), naparów ziołowych (suszonych, korzeni) i chmielu należy ustalić zgodnie z obecnymi granicami oznaczalności ("LOD") specyficznymi dla każdego produktu, zgodnie z zasadą ustalania NDP na najniższych racjonalnie osiągalnych poziomach i w oparciu o obecne dobre praktyki rolnicze. Ponieważ jednak niektóre informacje nie były dostępne, stwierdzono, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. W związku z tym, chociaż te NDP uznaje się za bezpieczne, zostaną one poddane przeglądowi, w ramach którego uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP dla tych produktów należy ustalić na poziomie granic oznaczal- ności określonych dla każdego produktu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(4) Złożono wniosek na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 dotyczący zmiany obecnego NDP izoksabenu w odniesieniu do grochu (świeżego, bez strąków). W odniesieniu do tego wniosku państwo członkowskie wystąpiło o zastosowanie przyspieszonej procedury przewidzianej w wytycznych technicznych dotyczących procedury ustalania NDP 3 w celu ustalenia NDP na podstawie badań pozostałości na fasoli (świeżej, bez strąków). Urząd dokonał niedawno oceny badań pozostałości na fasoli (świeżej, bez strąków) w ramach przeglądu obecnych NDP izoksabenu i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanego NDP 4 . Wspomniana opinia Urzędu opiera się na aktualnej wiedzy naukowej i technicznej na ten temat. Ponieważ należy ekstrapolować z badań pozostałości na fasoli (świeżej, bez strąków) na groch (świeży, bez strąków), co potwierdzono w obowiązujących unijnych wytycznych w sprawie ekstrapolacji NDP 5 , nie ma potrzeby zwracania się do Urzędu o przedstawienie uzasadnio-
(5) W odniesieniu do nowaluronu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie przeglądu obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 6 . Ze względu na różne luki w danych dotyczących kwestii istotnych z toksykologicznego punktu widzenia, w tym niepewność co do ewentualnych właściwości tej substancji czynnej zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, Urząd nie mógł wykluczyć szkodliwego wpływu na zdrowie ludzi w odniesieniu do NDP nowaluronu we wszystkich produktach. NDP należy zatem ustalić dla wszystkich produktów na poziomie granic oznaczalności określonych dla każdego produktu w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(6) W przypadku nowaluronu laboratoria referencyjne Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów zaproponowały zmianę definicji pozostałości na: "nowaluron (suma izomerów składowych)" w celu doprecyzowania, że pozostałości mogą występować przy dowolnym stosunku izomerów, ponieważ nowaluron jest związkiem chiralnym. Komisja uważa, że ta nowa definicja pozostałości jest właściwa, ponieważ zapewni wysoki poziom ochrony konsumentów i ułatwi kontrole przeprowadzane przez organy egzekwowania prawa, i nie ma wpływu na uzasadnioną opinię Urzędu. W związku z tym zgodnie z art. 14 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 396/2005 definicja pozostałości nowaluronu powinna brzmieć: "nowaluron (suma izomerów składowych)".
(7) W odniesieniu do tetrakonazolu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 7 . Urząd zalecił utrzymanie obecnego NDP w odniesieniu do szaronu/per- symony/kaki/humy wschodniej na podstawie wystarczających danych potwierdzających obecne dobre praktyki rolnicze. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, należy wyznaczyć NDP odniesieniu do szaronu/persymony/ kaki/humy wschodniej w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie określonym przez Urząd.
(8) W odniesieniu do tetrakonazolu Urząd stwierdził ponadto, że NDP w przypadku owocu nieśplika japońskiego, moreli, brzoskwiń, winogron stołowych, winogron do produkcji wina, truskawek, ogórków, korniszonów, cukinii, żyta zwyczajnego, pszenicy zwyczajnej, korzeni buraka cukrowego, produktów pochodzenia zwierzęcego z wyjątkiem wątroby bydlęcej i wątroby koni oraz mleka należy obniżyć zgodnie z zasadą ustalania NDP na najniższym racjonalnie osiągalnym poziomie i w oparciu o obecne dobre praktyki rolnicze. Urząd stwierdził, że NDP w odniesieniu do jabłek, gruszek, pigw, owoców nieszpułki zwyczajnej, cykorii, karczochów zwyczajnych, siemienia lnianego, ziaren rzepaku i jaj ptasich należy utrzymać w oparciu o obecne dobre praktyki rolnicze. Urząd stwierdził ponadto, że NDP w odniesieniu do pomidorów, oberżyn, melonów, dyni, arbuzów, cykorii podróżnik (korzeni), wątroby bydlęcej i wątroby koni należy podnieść w oparciu o obecne dobre praktyki rolnicze. Ponieważ jednak niektóre informacje nie były dostępne, stwierdzono, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. W związku z tym, chociaż te NDP uznaje się za bezpieczne, zostaną one poddane przeglądowi, w ramach którego uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, należy wyznaczyć NDP dla tych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie określonym przez Urząd.
(9) W odniesieniu do tetrakonazolu Urząd stwierdził, że nie są dostępne żadne badania pozostałości w celu określenia wartości NDP dla papryki, jęczmienia, gryki zwyczajnej, kukurydzy, prosa zwyczajnego, owsa zwyczajnego, ryżu i sorgo, w związku z czym osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Wobec braku takich badań Komisja uznaje, że NDP dla tych produktów należy ustalić na poziomie granic oznaczalności określonych dla każdego produktu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) W przypadku tetrakonazolu laboratoria referencyjne Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów zaproponowały zmianę definicji pozostałości na: "tetrakonazol (suma izomerów składowych)" w celu doprecyzowania, że pozostałości mogą występować przy dowolnym stosunku izomerów, ponieważ tetrakonazol jest związkiem chiralnym. Komisja uważa, że ta nowa definicja pozostałości jest właściwa, ponieważ zapewni wysoki poziom ochrony konsumentów i ułatwi kontrole przeprowadzane przez organy egzekwowania prawa, i nie ma wpływu na uzasadnioną opinię Urzędu. W związku z tym, zgodnie z art. 14 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 396/2005, definicja pozostałości tetrakonazolu powinna brzmieć: "tetrakonazol (suma izomerów składowych)".
(11) W uzasadnionych opiniach Urząd ocenił obowiązujące kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("CXL") Przy ustalaniu NDP Komisja wzięła pod uwagę te CXL, które uznaje się za bezpieczne dla konsumentów w Unii.
(12) W odniesieniu do produktów, w przypadku których nie zezwala się na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancje czynne izoksaben, nowaluron lub tetrakonazol i dla których nie istnieją tolerancje przywozowe ani CXL, należy ustalić NDP na poziomie określonych granic oznaczalności lub powinien obowiązywać wzorcowy NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(13) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do wszystkich substancji czynnych objętych niniejszym rozporządzeniem laboratoria te zaproponowały granice oznaczalności dla poszczególnych produktów.
(14) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(15) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(16) W przypadku izoksabenu i tetrakonazolu, aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP i w odniesieniu do których utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(17) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 marca 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.68.55 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2023/466 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości izoksabenu, nowaluronu i tetrakonazolu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 03/03/2023 |
| Data ogłoszenia: | 06/03/2023 |
| Data wejścia w życie: | 26/09/2023, 26/03/2023 |