uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylającą dyrektywę 2001/37/WE 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 11,
(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/574 2 określa zasady dotyczące ustanowienia i funkcjonowania systemu identyfikowalności wyrobów tytoniowych. System identyfikowalności ma na celu zapewnienie państwom członkowskim i Komisji skutecznego narzędzia umożliwiającego śledzenie ruchu i pochodzenia wyrobów tytoniowych w całej Unii oraz identyfikację oszustw, które skutkują udostępnieniem konsumentom nielegalnych wyrobów.
(2) W tym względzie zasady operacyjne systemu identyfikowalności odgrywają ważną rolę w zagwarantowaniu, aby Komisja i państwa członkowskie otrzymywały dane niezbędne do zapewnienia właściwego funkcjonowania systemu identyfikowalności wyrobów tytoniowych i kontroli stosowania przepisów dotyczących identyfikowalności wyrobów tytoniowych, a także egzekwowania tych przepisów.
(3) Gromadzenie danych dotyczących przemieszczania wyrobów tytoniowych i danych dotyczących transakcji w systemie identyfikowalności ustanowionym zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/574 rozpoczęto w dniu 20 maja 2019 r. Doświadczenie w jego wdrażaniu ponownie wykazało znaczenie wysokiej jakości, dokładności, kompletności i porównywalności danych, które muszą być rejestrowane i przekazywane do systemu w odpowiednim czasie.
(4) W sprawozdaniu ze stosowania dyrektywy 2014/40/UE z dnia 20 maja 2021 r. 3 Komisja podkreśliła, że państwa członkowskie i Komisja mają poważne problemy z jakością danych dotyczących identyfikowalności, na przykład w odniesieniu do numerów identyfikacyjnych VAT, informacji o maszynach produkcyjnych lub informacji na temat ostatniego przemieszczania produktów do punktów detalicznych. W szczególności należy zmienić obecną definicję maszyn, aby odzwierciedlić różne konfiguracje maszyn przyjęte w tym sektorze i rozwiązać problem zaobserwowanej złej jakości informacji o maszynach. W sprawozdaniu stwierdzono również, że jakość danych ma nadal kluczowe znaczenie z punktu widzenia egzekwowania przepisów dotyczących identyfikowalności wyrobów tytoniowych oraz pełnego osiągnięcia celów systemu identyfikowalności.
(5) Dyskusje między Komisją a państwami członkowskimi prowadzone regularnie w ramach podgrupy ekspertów ds. identyfikowalności i zabezpieczeń wykazały ponadto, że jedynie solidne, kompletne i dobrej jakości dane mogą zapewnić w pełni funkcjonalny i skuteczny system identyfikowalności. W celu monitorowania i wykorzystywania tych danych państwa członkowskie i Komisja muszą dysponować skutecznymi narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami technicznymi, w szczególności niezbędnymi interfejsami, które umożliwiają im dostęp do danych przechowywanych w systemie repozytoriów i ich przeszukiwanie.
(6) W oparciu o zgromadzone doświadczenia i wiedzę stwierdzono, że istnieje potrzeba zmiany niektórych przepisów technicznych ustanowionych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/574 w celu ułatwienia sprawozdawczości wszystkich podmiotów zaangażowanych w handel wyrobami tytoniowymi, wzmocnienia dobrych praktyk w zakresie zarządzania danymi i ich analizy, a w konsekwencji poprawy funkcjonowania systemu identyfikowalności wyrobów tytoniowych. Te przepisy techniczne dotyczą funkcjonowania różnych komponentów systemu repozytoriów, zadań i procedur, które mają być stosowane przez podmioty wydające identyfikatory, a także działalności sprawozdawczej podmiotów gospodarczych i narzędzi technicznych dostępnych państwom członkowskim w kontekście ich obowiązków w zakresie egzekwowania przepisów, w szczególności wszystkich interfejsów dostępu, w tym na potrzeby kontroli mobilnych.
(7) Zmiany dotyczą szeregu wyjątków i szczególnych przypadków, które wystąpiły po uruchomieniu systemu identyfikowalności, w tym obecności podmiotów gospodarczych zaangażowanych wyłącznie w nielogistyczne operacje handlowe, zaangażowania podmiotów spoza UE w łańcuch dostaw UE, istnienia zakładów łączących funkcje niedetaliczne i detaliczne, przypadków utraty identyfikatorów, przypadków odzyskiwania skradzionych towarów, incydentów informatycznych wymagających ponownego przetwarzania danych oraz obecności nietypowych niehandlowych miejsc przeznaczenia, takich jak laboratoria lub ośrodki unieszkodliwiania odpadów. Rzeczywiste funkcjonowanie systemu identyfikowalności przyczyniło się również do uzyskania lepszego obrazu wielkości zbiorów danych przechowywanych i przetwarzanych w systemie repozytoriów, co z kolei wymaga pewnych zmian w przepisach dotyczących możliwości i cech systemu repozytoriów oraz zadań dostawcy repozytorium wtórnego.
(8) W załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/574 określono procedury wyboru operatorów repozytoriów pierwotnych i wtórnych. Aby zapewnić spójność w sposobie przekazywania Komisji powiadomień o tożsamości proponowanego dostawcy przez grupy przedsiębiorstw oraz importerów i producentów spoza Unii, a także podpisywania odpowiednich umów w sprawie przechowywania danych, należy doprecyzować niektóre przepisy dotyczące przekazywania powiadomień i podpisywania umów w sprawie przechowywania danych. Ponadto, biorąc pod uwagę fakt, że rozszerzenie systemu identyfikowalności wyrobów tytoniowych na wszystkie wyroby tytoniowe przewidziane w art. 15 ust. 13 dyrektywy 2014/40/UE może zwiększyć liczbę tych powiadomień i umów w sprawie przechowywania danych, konieczne jest również określenie dalszych szczegółów procedury zatwierdzania zmian w kluczowych elementach umów w sprawie przechowywania danych, w tym wyraźnej możliwości automatycznego zatwierdzania przez Komisję takich zmian.
(9) Należy również zmienić okres, w którym umowy między każdym dostawcą repozytorium pierwotnego a dostawcą repozytorium wtórnego są podpisywane i przedkładane Komisji w celu zapewnienia, aby podmioty te miały wystarczająco dużo czasu na wypełnienie swoich obowiązków. W odniesieniu do wymogów mających zastosowanie do procedury dotyczącej zakończenia stosunku umownego między Komisją a dostawcą repozytorium wtórnego konieczne jest określenie dalszych szczegółów dotyczących okresu wypowiedzenia, który musi być przestrzegany przez dostawcę repozytorium wtórnego, tak aby w pełni zagwarantować ciągłość działania i nieprzerwany przepływ danych w systemie.
(10) Protokół w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi do Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu 4 , który przewiduje pakiet środków, które mają zostać podjęte przez jej strony w celu wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi, wszedł w życie w dniu 25 września 2018 r. System identyfikowalności ustanowiony w UE powinien być dostosowany do postępu technicznego w zakresie ustanowienia globalnego systemu śledzenia ruchu i pochodzenia wyrobów tytoniowych.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/574.
(12) Niektóre przepisy niniejszego rozporządzenia powinny zacząć obowiązywać po dacie jego wejścia w życie, aby umożliwić podmiotom wydającym identyfikatory, a także dostawcom usług repozytorium i elementów uniemożliwiających naruszenie opakowania oraz innym podmiotom gospodarczym przygotowanie się do wypełniania wymogów wprowadzonych tymi przepisami.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 25 dyrektywy 2014/40/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 marca 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.65.28 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/448 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/574 w sprawie norm technicznych dotyczących ustanowienia i funkcjonowania systemu identyfikowalności wyrobów tytoniowych |
| Data aktu: | 01/03/2023 |
| Data ogłoszenia: | 02/03/2023 |
| Data wejścia w życie: | 21/12/2023, 22/03/2023 |