Decyzja wykonawcza 2023/319 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Republikę Włoską na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o niestosowanie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w odniesieniu do piętnastu pojazdów V250 Italia/ETR700

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/319
z dnia 9 lutego 2023 r.
w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Republikę Włoską na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o niestosowanie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w odniesieniu do piętnastu pojazdów V250 Italia/ETR700

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 875)

(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 13 lutego 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 29 czerwca 2022 r. Włochy przedłożyły Komisji wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2 , w którym wprowadzono wymóg zainstalowania europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS) zgodnego z wzorcem 3 po dniu 1 lipca 2023 r. dla typów pojazdów dopuszczonych przed dniem 1 stycznia 2019 r. Wniosek ten złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, który przewiduje możliwość niestosowania ze względu na ryzyko, że zagrożona zostanie ekonomiczna opłacalność projektu. Wniosek o tymczasowe niestosowanie dotyczy piętnastu pojazdów V250 Italia/ETR700 o numerach identyfikacyjnych 4810, 4804, 4814, 4815, 4881, 4812, 4813, 4811, 4806, 4883, 4816, 4809, 4802, 4801 i 4807, dostarczonych przez AnsaldoBreda S.p.A. Tych piętnaście pojazdów należy do taboru siedemnastu pojazdów V250 Italia/ETR700 posiadanych przez Trenitalia.

(2) W pkt 7.4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 ustanowiono etap przejściowy w celu ułatwienia przejścia z ETCS zgodnego z wzorcem 2 na ETCS zgodny z wzorcem 3. Zezwolono w nim także na instalację ETCS zgodnego z wzorcem 2 do dnia 31 grudnia 2020 r. w odniesieniu do pojazdów objętych projektami lub umowami, które rozpoczęły się przed datą rozpoczęcia stosowania technicznych specyfikacji interoperacyjności określonych w rozporządzeniu (UE) 2016/919. Jeżeli stosowana jest ta opcja opóźnienia wprowadzenia wzorca 3, projekt ma zapewnić zgodność z zestawem specyfikacji nr 2 lub nr 3 wymienionym w tabeli A2 w załączniku A do rozporządzenia (UE) 2016/919 w okresie nie dłuższym niż do dnia 1 lipca 2023 r.

(3) Piętnaście pojazdów V250, o których mowa we wniosku, zostało zamówionych w dniu 4 sierpnia 2017 r. (umowa nr 3807) przez Trenitalia w ramach taboru siedemnastu pojazdów V250, który miał zostać dostarczony w okresie od maja 2019 r. do końca 2020 r., czyli do ostatecznego terminu określonego w pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. a) załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919. W tych piętnastu pojazdach zainstalowano ETCS zgodny z wzorcem 2 i dopuszczono je do eksploatacji zgodnie z zezwoleniem dla typu przed dniem 31 grudnia 2020 r.

(4) Migracja tego taboru z wzorca 2 do wzorca 3 została początkowo zaplanowana na połowę 2023 r. zgodnie z regularnym utrzymaniem i eksploatacją pojazdów należących do taboru. Pandemia COVID-19 miała jednak negatywny wpływ na proces planowego utrzymania przedmiotowych pojazdów. W związku z tym planowanie procesu utrzymania tych pojazdów musiało zostać przełożone na okres po dniu 1 lipca 2023 r.

(5) W przypadku nieprzyjęcia wniosku o niestosowanie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 operator byłby zobowiązany do zainstalowania ETCS zgodnego z wzorcem 3 w piętnastu pojazdach i tymczasowego wycofania ich z eksploatacji poza normalnym planowym utrzymaniem. Miałoby to skutek gospodarczy w postaci utraconych dochodów ze względu na niezdolność do świadczenia regularnych usług komercyjnych oraz wyższe koszty modernizacji wykraczającej poza normalne działania związane z utrzymaniem. Miałoby to również negatywne skutki społecznoekonomiczne dla klientów przedsiębiorstwa Trenitalia ze względu na zakłócenia w świadczeniu usług spowodowane działaniami związanymi z utrzymaniem poza planowanym harmonogramem.

(6) Producent tych piętnastu pojazdów, AnsaldoBreda, oraz ich właściciel, Trenitalia, zobowiązali się do opracowania planu prac inżynieryjnych i instalacyjnych w celu doposażenia tych pojazdów oraz pozostałego taboru w urządzenia pokładowe ETCS zgodne z wzorcem 3. Zgodnie z przedstawioną przez nich najnowszą prognozą planowania modernizacja do ETCS zgodnego z wzorcem 3 powinna zostać zakończona do dnia 31 grudnia 2025 r.

(7) Opóźnienie tej migracji nie będzie miało wpływu na interoperacyjność, ponieważ pojazdy te są już wyposażone w ETCS zgodny z wzorcem 2. ETCS w odniesieniu do urządzeń przytorowych jest ustalony zgodnie z wzorcem 2 i będzie stopniowo migrować do wzorca 3 do 2026 r., zgodnie z włoskim krajowym planem wdrożenia ERTMS.

(8) Z tych powodów warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione w odniesieniu do piętnastu przedmiotowych pojazdów. W związku z tym należy przyjąć złożony przez Włochy wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do tych pojazdów oraz o odroczenie migracji z ETCS zgodnego z wzorcem 2 do zgodnego z wzorcem 3 do dnia 31 grudnia 2025 r.

(9) Włochy zobowiązały się do informowania Komisji o planowaniu i postępach w modernizacji pojazdów do dnia 31 grudnia każdego roku.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wniosek o niestosowanie do dnia 31 grudnia 2025 r. pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 przedłożony Komisji przez Republikę Włoską w dniu 29 czerwca 2022 r. zostaje przyjęty w odniesieniu do piętnastu pojazdów V250 Italia/ETR700 o numerach identyfikacyjnych 4810, 4804, 4814, 4815, 4881, 4812, 4813, 4811, 4806, 4883, 4816, 4809, 4802, 4801 i 4807.

Artykuł  2

Włochy informują Komisję o planowaniu i postępach w modernizacji pojazdów do dnia 31 grudnia każdego roku.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się w granicach geograficznych włoskiej sieci kolejowej.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Włoskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2025 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 lutego 2023 r.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.43.11

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/319 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Republikę Włoską na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o niestosowanie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w odniesieniu do piętnastu pojazdów V250 Italia/ETR700
Data aktu: 09/02/2023
Data ogłoszenia: 13/02/2023