uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 6 oraz art. 132,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 34,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 6 ust. 1 w związku z art. 6 ust. 7,
(1) Zgodnie z decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1982 (EBC/2022/34) 2 właściwe organy mogą korzystać z usług Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) na potrzeby współpracy z ESBC i ze sobą nawzajem w celu wykonywania swoich zadań w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (SSM) ustanowionego na podstawie rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 3 .
(2) Zgodnie z decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1981 (EBC/2022/33) 4 właściwe organy mają obowiązek lub mają możliwość korzystania z usług ESCB na warunkach określonych w tej decyzji.
(3) Decyzja (UE) 2022/1981 (EBC/2022/33) ma zastosowanie do usług ESBC wskazanych w wyczerpujących wykazach w załączniku I, który obejmuje usługi ESBC, z których wszystkie właściwe organy powinny być zobowiązane korzystać przy wykonywaniu swoich zadań w ramach SSM, albo w załączniku II, który obejmuje usługi ESBC, z których właściwe organy mogą dobrowolnie korzystać do celów wykonywania swoich zadań w ramach SSM.
(4) Usługi ESBC są świadczone bankom centralnym ESBC w celu pośredniego wspierania realizacji ich zadań. Usługi statystyczne ESBC są opracowywane, obsługiwane i utrzymywane przez jeden lub większą liczbę banków centralnych należących do ESBC i kierowane przez Komitet ds. Statystyki ESBC. Aby zapewnić sprawne, skuteczne i spójne funkcjonowanie SSM, praktyczne zasady współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi w ramach SSM powinny obejmować zasady korzystania przez te właściwe organy z określonych usług statystycznych ESBC w celu wykonywania ich zadań wynikających z rozporządzenia (UE) nr 1024/2013. W związku z tym wykaz usług ESBC, z których właściwe organy są zobowiązane korzystać, powinien zostać rozszerzony o AnaCredit, scentralizowaną bazę danych papierów wartościowych (Centralised Securities Database, CSDB), bazę danych rejestru instytucji i podmiotów powiązanych (Register of Institutions and Affiliates Database, RIAD) oraz bazę danych statystycznych dotyczących posiadania papierów wartościowych (Securities Holdings Statistics Database, SHSDB).
(5) Właściwe organy korzystające z usług ESBC powinny partycypować w kosztach opracowywania i utrzymywania usług ESBC zgodnie z określonymi zasadami dotyczącymi zwrotu kosztów opartymi na kluczu alokacji kosztów. W świetle znacznego obciążenia administracyjnego związanego z obliczaniem zwrotu przez właściwe organy, w szczególności jeśli chodzi o koszty poniesione w przeszłości, właściwe organy, które korzystają z SHSDB lub CSDB, powinny być zobowiązane do partycypowania jedynie w kosztach opracowania i utrzymywania odpowiedniej usługi ESBC powstałych w dniu 1 lipca 2023 r. lub po tej dacie w przypadku SHSDB oraz w dniu 1 stycznia 2024 r. lub po tej dacie w przypadku CSDB. Należy zatem doprecyzować istniejące ustalenia finansowe.
(6) Korzystanie z usług ESBC może wiązać się z przetwarzaniem danych osobowych. Operacje przetwarzania danych związane z różnymi usługami ESBC mogą się różnić i w związku z tym mogą wymagać różnych kwalifikacji podmiotów zaangażowanych w takie przetwarzanie. Należy zmienić decyzję (UE) 2022/1981 (EBC/2022/33), aby uwzględnić różne możliwe kwalifikacje administratora z punktu widzenia ochrony danych.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (UE) 2022/1981 (EBC/2022/33),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2796 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja EBC/2023/30 (2023/2796) zmieniająca decyzję (UE) 2022/1981 w sprawie korzystania z usług Europejskiego Systemu Banków Centralnych przez właściwe organy (EBC/2022/33) |
| Data aktu: | 04/12/2023 |
| Data ogłoszenia: | 14/12/2023 |
| Data wejścia w życie: | 03/01/2024 |