Rozporządzenie delegowane 2023/2534 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 392/2012

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2534
z dnia 13 lipca 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 392/2012
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 z dnia 4 lipca 2017 r. ustanawiające ramy etykietowania energetycznego i uchylające dyrektywę 2010/30/UE 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W przygotowanym przez Komisję planie prac dotyczącym ekoprojektu na lata 2016-2019 2  określono priorytety działań w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie roboczym wskazano, że przeprowadzenie badań przygotowawczych w odniesieniu do grup produktów związanych z energią i, w stosownych przypadkach, przyjęcie odpowiednich środków wykonawczych ma znaczenie priorytetowe. Dotyczy to również suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych. Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych zaliczają się ponadto do trzech głównych grup wybranych do przeglądu przed końcem 2025 r. w ramach planu prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 3 .

(2) Szacuje się, że środki przewidziane w planie prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 mogą potencjalnie przynieść, w 2030 r., roczne oszczędności energii końcowej wynoszące ponad 170 TWh, co jest równoważne obniżeniu emisji gazów cieplarnianych o ok. 24 mln ton rocznie w 2030 r. W przypadku suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych oszczędności energii elektrycznej mogą wynieść 0,6 TWh/rok do 2030 r. i 1,7 TWh/rok do 2040 r.

(3) Komisja ustanowiła przepisy dotyczące etykietowania energetycznego suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 392/2012 4 .

(4) Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych należą do grup produktów wymienionych w art. 11 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/1369, w odniesieniu do których Komisja ma przyjąć akt delegowany w celu wprowadzenia etykiety ze zmienioną skalą A-G, która miałaby być przedstawiana w sklepach i w sprzedaży internetowej 18 miesięcy po dniu wejścia aktu delegowanego w życie.

(5) W art. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 392/2012 zobowiązano Komisję do dokonania przeglądu wspomnianego rozporządzenia delegowanego w świetle postępu technologicznego. Komisja dokonała tego przeglądu i przeanalizowała techniczne, środowiskowe i ekonomiczne aspekty suszarek bębnowych, jak również zachowanie użytkowników w praktyce. Przegląd przeprowadzono w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami i stronami z Unii oraz państw trzecich. Wyniki przeglądu opublikowano i zaprezentowano forum konsultacyjnemu ustanowionemu zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2017/1369.

(6) W wyniku przeglądu stwierdzono, że istnieje potrzeba zmiany wymogów dotyczących etykietowania energetycznego suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych.

(7) Aspekty środowiskowe suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, uznane za istotne do celów niniejszego rozporządzenia, to: zużycie energii w fazie użytkowania, wytwarzanie odpadów po zakończeniu eksploatacji, emisje do powietrza w fazie produkcji w związku z wydobyciem i przetwarzaniem surowców oraz w fazie użytkowania ze względu na zużycie energii elektrycznej.

(8) W przeglądzie stwierdzono, że zużycie energii elektrycznej suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych można jeszcze bardziej ograniczyć dzięki wdrożeniu środków w zakresie etykietowania energetycznego, które ułatwiłoby dostrzeżenie różnic między produktami. Zachęci to dostawców do dalszego zwiększania zasobooszczędności suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych.

(9) Etykietowanie energetyczne suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych umożliwia konsumentom dokonywanie świadomych wyborów dotyczących zakupu bardziej energooszczędnych i zasobooszczędnych urządzeń. W specjalnym sondażu wśród konsumentów przeprowadzonym zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1369 potwierdzono, że informacje umieszczone na etykiecie są zrozumiałe i istotne.

(10) W planie działania UE dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym 5  oraz w planie prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 podkreślono, jak istotne jest stosowanie zasad ekoprojektu i etykietowania energetycznego w celu wspierania przejścia na bardziej zasobooszczędną gospodarkę o obiegu zamkniętym.

(11) W przeglądzie stwierdzono, że cykl życia suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych skrócił się z 14 do około 12 lat i że tendencja ta prawdopodobnie utrzyma się, jeżeli nie powstaną zachęty do właściwej konserwacji i naprawy suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych. Punktowa ocena możliwości naprawy informująca użytkownika o tym, jak łatwo jest naprawić suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych, może pomóc w zmniejszeniu zużycia materiałów i składowania odpadów, ponieważ dzięki niej konsumenci będą bardziej zainteresowani możliwościami naprawy suszarki bębnowej zamiast jej złomowania i wpłynie na sposób projektowania produktów. Punktowa ocena możliwości naprawy mająca zastosowanie w Unii mogłaby ponadto zapobiec powstawaniu wielu różnych systemów krajowych, co stwarzałoby ryzyko osłabienia rynku wewnętrznego. Komisja powinna zatem przeanalizować kwestię wprowadzenia punktowej oceny możliwości naprawy.

(12) Wielobębnowe suszarki dla gospodarstw domowych mają te same podstawowe cechy co zwykłe suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych, zatem powinny wchodzić w zakres niniejszego rozporządzenia.

(13) Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych do zabudowy są obudowane panelami, które zatrzymują ciepło wytwarzane wewnątrz suszarki bębnowej, co zwiększa efektywność energetyczną. Należy doprecyzować definicję suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych do zabudowy w celu odróżnienia ich od innych suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, które umieszcza się pod panelem, ale same nie są obudowane panelami, a zatem nie towarzyszą im dodatkowe środki zatrzymywania ciepła.

(14) Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych wystawiane na targach powinny być opatrzone etykietą energetyczną, jeżeli pierwszy egzemplarz danego modelu został już wprowadzony do obrotu lub jest wprowadzany do obrotu na targach.

(15) Suszarki bębnowe zasilane bateriami, które można również podłączyć do sieci zasilającej za pomocą zakupionego oddzielnie przetwornika AC/DC, montuje się zazwyczaj w środowiskach mobilnych, takich jak samochody kempingowe, i nie są przeznaczone do użytku w gospodarstwach domowych. Takie suszarki powinny być zatem wyłączone z zakresu wymogów dotyczących etykietowania energetycznego.

(16) Na unijnym rynku dominują obecnie urządzenia elektryczne, a gazowe suszarki bębnowe są coraz rzadsze. Dlatego etykietę energetyczną można uprościć, usuwając ikonę przedstawiającą źródło energii zasilające suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych.

(17) W przeglądzie wskazano, że wydajność skraplania zdecydowanej większości suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych przekracza 80 %. Liczbę klas efektywności skraplania przedstawianych na etykiecie można zatem zmniejszyć, a ich progi podnieść, aby lepiej odzwierciedlały ogólną pozytywną zmianę na rynku pod względem wydajności skraplania.

(18) Etykieta energetyczna zgodna z rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 392/2012 pokazuje emisję hałasu akustycznego z suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych w dB(A), ale nie określono klas hałasu. W związku z tym użytkownik widzi wartość bezwzględną bez żadnego wskazania, jak korzystna jest ta wartość. Klasy emisji hałasu zamieszcza się już na etykietach dotyczących pralek, zmywarek i lodówek. Należy zatem określić takie klasy emisji i zamieszczać je na etykietach dotyczących suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych.

(19) Odpowiednie parametry produktów należy mierzyć przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych metod. Metody te powinny uwzględniać uznane najnowocześniejsze metody pomiarów, w tym - o ile są dostępne - zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organy normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 6 .

(20) Uznając wzrost sprzedaży produktów związanych z energią za pośrednictwem dostawców platform internetowych, zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 7 , a nie bezpośrednio ze stron internetowych dostawców, należy wyjaśnić, że tacy dostawcy platform internetowych powinni umożliwiać przedsiębiorcom dostarczanie informacji dotyczących etykietowania danego produktu, zgodnie z art. 31 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2065. "Informacje dotyczące etykietowania i oznakowania", o których mowa w art. 31 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2022/2065, należy w kontekście niniejszego rozporządzenia rozumieć jako obejmujące zarówno etykietę energetyczną, jak i kartę informacyjną produktu. Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2022/2065 dostawcy platform internetowych nie ponoszą odpowiedzialności za produkty sprzedawane za pośrednictwem ich interfejsów, pod warunkiem że nie mają faktycznej wiedzy o nielegalności takich produktów, a po uzyskaniu wiedzy o nielegalności produktów podejmują bezzwłocznie odpowiednie działania w celu usunięcia ich ze swoich interfejsów. Dostawca prowadzący sprzedaż bezpośrednio użytkownikom końcowym poprzez swoją stronę internetową jest objęty obowiązkami sprzedawców w zakresie sprzedaży na odległość, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) 2017/1369.

(21) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/807 8  ustanowiono współczynnik energii pierwotnej dla energii elektrycznej wynoszący 1,9 (współczynnik konwersji), który ma zastosowanie w przypadku obliczania oszczędności energii w odniesieniu do energii pierwotnej na podstawie zużycia energii końcowej. Ten współczynnik energii pierwotnej powinien mieć zastosowanie przy porównywaniu zużycia energii przez elektryczne i gazowe suszarki bębnowe.

(22) Procedura weryfikacji do celów nadzoru rynku powinna uwzględniać przypadki, w których testy przeprowadzone na suszarkach bębnowych dla gospodarstw domowych nie stwierdzą odpowiedniej wilgotności końcowej.

(23) Rozporządzenie delegowane (UE) nr 392/2012 należy uchylić ze skutkiem od dnia 30 czerwca 2025 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

1. 
W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się wymogi dotyczące etykietowania suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych zasilanych z sieci elektrycznej i gazem oraz dostarczania informacji dodatkowych dotyczących takich suszarek. Rozporządzenie ma zastosowanie również do suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych do zabudowy, wielobębnowych suszarek dla gospodarstw domowych oraz suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych zasilanych z sieci elektrycznej, które można również zasilać bateriami.
2. 
Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do:
a)
pralko-suszarek dla gospodarstw domowych i wirówek dla gospodarstw domowych;
b)
suszarek bębnowych wchodzących w zakres dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 9 ;
c)
suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych zasilanych baterią, które można podłączyć do sieci zasilającej za pomocą nabytego oddzielnie przetwornika AC/DC.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"sieć zasilająca" oznacza sieć dostarczającą energię elektryczną z sieci prądu przemiennego o napięciu 230 (± 10 %) woltów i częstotliwości 50 Hz;
2)
"suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych" oznacza urządzenie, w którym pranie jest suszone przez odwirowywanie w bębnie obrotowym, przez który przepływa ogrzane powietrze, i które zostało zadeklarowane przez producenta w deklaracji zgodności jako zgodne z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/35/UE 10  lub dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE 11 ;
3)
"suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych do zabudowy" oznacza suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych, którą zaprojektowano, przebadano i którą się wprowadza do obrotu wyłącznie w zgodności ze wszystkim następującymi właściwościami:
a)
przeznaczenie do zamontowania w szafkach lub obudowania (z góry lub z dołu i po bokach) panelami;
b)
przeznaczenie do stabilnego przymocowania do boków, górnej lub dolnej części szafek lub paneli;
c)
przeznaczenie do wyposażenia w fabrycznie wykonany front będący jej integralną częścią lub zamocowania na niej wykonanego na zamówienie przedniego panelu;
4)
"pralko-suszarka dla gospodarstw domowych" oznacza urządzenie zgodne z definicją w art. 2 pkt 4 rozporządzenia Komisji (UE) 2019/2023 12 ;
5)
"wirówka dla gospodarstw domowych" oznacza urządzenie, w którym woda jest usuwana z pranych tkanin dzięki wirowaniu bębna obrotowego oraz odprowadzana za pomocą automatycznej pompy lub z wykorzystaniem grawitacji, które zaprojektowano do wykorzystania głównie w celach innych niż zawodowe i które jest również znane na rynku jako "wirówka";
6)
"program" oznacza zbiór operacji, które zostały zdefiniowane fabrycznie i uznane przez dostawcę za odpowiednie do suszenia określonych rodzajów tkanin;
7)
"punkt sprzedaży" oznacza miejsce, gdzie suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych są wystawiane lub oferowane na sprzedaż, do wynajmu lub w sprzedaży ratalnej;
8)
"wielobębnowa suszarka dla gospodarstw domowych" oznacza suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych wyposażoną w więcej niż jeden bęben, zarówno w postaci oddzielnych jednostek, jak i znajdujących się w tej samej obudowie.

Na potrzeby załączników II-X zastosowanie mają dodatkowe definicje określone w załączniku I.

Artykuł  3

Obowiązki dostawców

1. 
Dostawcy zapewniają, aby:
a)
każda suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych była dostarczana z drukowaną etykietą w formacie określonym w załączniku III oraz, w przypadku wielobębnowej suszarki dla gospodarstw domowych, zgodnie z załącznikiem X;
b)
do ogólnodostępnej części bazy danych o produktach wprowadzane były wartości dotyczące parametrów zawarte w karcie informacyjnej produktu, określone w załączniku V;
c)
karta informacyjna produktu była udostępniana w formie drukowanej, jeżeli zażąda tego sprzedawca;
d)
treść dokumentacji technicznej, określona w załączniku VI, została wprowadzona do bazy danych o produktach;
e)
wszelkie reklamy wizualne dotyczące konkretnych modeli suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych zawierały na etykiecie klasę efektywności energetycznej i zakres klas efektywności energetycznej, zgodnie z załącznikiem VII i załącznikiem VIII;
f)
wszelkie promocyjne materiały techniczne dotyczące konkretnego modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych, w tym promocyjne materiały techniczne w internecie, w których opisano jego konkretne parametry techniczne, zawierały na etykiecie klasę efektywności energetycznej tego modelu i zakres klas efektywności energetycznej, zgodnie z załącznikiem VII;
g)
w przypadku każdego modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych udostępniono etykietę elektroniczną w formacie określonym w załączniku III;
h)
w przypadku każdego modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych sprzedawcom udostępniono elektroniczną kartę informacyjną produktu określoną w załączniku V.
2. 
Klasę efektywności energetycznej, klasę emisji hałasu akustycznego i, w stosownych przypadkach, klasę wydajności skraplania określone w załączniku II oblicza się zgodnie z załącznikiem IV.
Artykuł  4

Obowiązki sprzedawców

Sprzedawcy zapewniają, aby:

a)
każda suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych była zaopatrzona w punkcie sprzedaży, w tym na targach, w dostarczoną przez dostawców zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. a) etykietę, umieszczoną w taki sposób, w przypadku urządzeń do zabudowy, aby była wyraźnie widoczna, a w przypadku wszystkich pozostałych urządzeń w taki sposób, aby była wyraźnie widoczna na zewnętrznej powierzchni przedniej lub górnej suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych;
b)
w przypadku sprzedaży na odległość etykieta i karta informacyjna produktu były dostarczane zgodnie z załącznikami VII i VIII;
c)
wszelkie reklamy wizualne konkretnego modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych, w tym w internecie, zawierały na etykiecie klasę efektywności energetycznej i zakres dostępnych klas efektywności energetycznej, zgodnie z załącznikiem VII;
d)
wszelkie promocyjne materiały techniczne dotyczące konkretnego modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych, w tym promocyjne materiały techniczne w internecie, w których opisano jego konkretne parametry techniczne, zawierały na etykiecie klasę efektywności energetycznej tego modelu i zakres dostępnych klas efektywności energetycznej, zgodnie z załącznikiem VII.
Artykuł  5

Metody pomiaru i obliczeń

Informacje, które należy dostarczyć zgodnie z art. 3 i 4, uzyskuje się przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarów i obliczeń, z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarów i obliczeń, określonych w załączniku IV.

Artykuł  6

Procedura weryfikacji do celów nadzoru rynku

Podczas przeprowadzania kontroli w ramach nadzoru rynku, o których mowa w art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1369, państwa członkowskie stosują procedurę określoną w załączniku IX do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  7

Przegląd

1. 
Nie później niż do dnia 1 stycznia 2030 r. Komisja dokona przeglądu niniejszego rozporządzenia w kontekście postępu technologicznego i przedstawi forum konsultacyjnemu jego wyniki, w tym, w stosownych przypadkach, projekt zmiany rozporządzenia.

Przegląd ten obejmuje w szczególności ocenę następujących elementów:

a)
potencjału poprawy, jeżeli chodzi o zużycie energii, efektywność funkcjonalną i ekologiczną suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych;
b)
skuteczności istniejących środków mających zachęcać użytkowników końcowych do zakupu urządzeń, które są bardziej energooszczędne i zasobooszczędne, oraz do korzystania z bardziej energooszczędnych i zasobooszczędnych programów;
c)
możliwości uwzględnienia celów gospodarki o obiegu zamkniętym.
2. 
Nie później niż do dnia 1 stycznia 2025 r. Komisja przedstawia forum konsultacyjnemu punktową ocenę możliwości naprawy suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych oraz, w stosownych przypadkach, projekt wniosku w sprawie punktowej oceny możliwości naprawy suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych.
Artykuł  8

Uchylenie

Rozporządzenie delegowane (UE) nr 392/2012 traci moc.

Artykuł  9

Środki przejściowe

Do dnia 30 czerwca 2025 r. karta produktu wymagana na podstawie art. 3 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) nr 392/2012 może być udostępniana za pośrednictwem bazy danych o produktach zamiast w formie drukowanej wraz z produktem. Na żądanie sprzedawcy dostawca zapewnia jednak udostępnienie karty produktu w formie drukowanej.

Artykuł  10

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 2025 r. Art. 9 stosuje się jednak od dnia 1 stycznia 2024 r., a art. 3 ust. 1 lit. a) i b) stosuje się od dnia 1 marca 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Definicje

Na potrzeby załączników II-X stosuje się następujące definicje:
1)
"suszarka bębnowa wywiewowa" oznacza suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych, która pobiera świeże powietrze, przepuszcza je przez tkaniny oraz odprowadza powstałe wilgotne powietrze do pomieszczenia lub na zewnątrz;
2)
"suszarka bębnowa kondensacyjna" oznacza suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych, która posiada system wykorzystujący proces skraplania albo dowolny inny sposób do usuwania wilgoci z powietrza używanego w procesie suszenia;
3)
"gazowa suszarka bębnowa" oznacza suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych, w której do ogrzewania powietrza wewnątrz wykorzystuje się gaz;
4)
"wskaźnik efektywności energetycznej" lub "EEI" oznacza stosunek ważonego zużycia energii do standardowego zużycia energii w cyklu suszenia określonego modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych;
5)
"cykl suszenia" oznacza pełny proces suszenia zdefiniowany dla wybranego programu, składający się z zestawu różnych operacji, w tym ogrzewania i odwirowywania;
6)
"czas trwania programu" oznacza czas od rozpoczęcia wybranego programu, z wyłączeniem wszelkich opóźnień zaprogramowanych przez użytkownika, do aktywacji wskaźnika zakończenia programu i uzyskania dostępu przez użytkownika do wsadu;
7)
"pojemność znamionowa" oznacza maksymalną masę w kilogramach wsadu suchego danego rodzaju tkanin, określoną przez producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela, w odstępach 0,5 kg, jaką można wysuszyć w jednym cyklu suszenia suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych w ramach wybranego programu, w przypadku wsadu zgodnego z instrukcjami producenta;
8)
"pełne załadowanie" oznacza załadowanie suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych pojemnością znamionową dla danego programu;
9)
"częściowe załadowanie" oznacza załadowanie suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych połową pojemności znamionowej dla danego programu;
10)
"wydajność skraplania" oznacza stosunek masy wilgoci skroplonej przez suszarkę bębnową kondensacyjną do masy wilgoci usuniętej z wsadu na koniec cyklu suszenia;
11)
"fotokod" lub "kod QR" oznacza matrycowy kod kreskowy zawarty na etykiecie energetycznej modelu produktu, który umożliwia dostęp do informacji o tym modelu w publicznej części bazy danych o produktach;
12)
"tryb wyłączenia" oznacza stan, w którym suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych jest podłączona do sieci zasilającej i nie wykonuje żadnej ze swoich funkcji, z uwzględnieniem następujących stanów:
a)
stan wskazujący jedynie tryb wyłączenia;
b)
stan, w którym wykonywane są tylko funkcje konieczne do zapewnienia kompatybilności elektromagnetycznej zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE 13 ;
13)
"tryb czuwania" oznacza stan, gdy suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych jest podłączona do sieci zasilającej oraz wykonuje tylko poniższe funkcje lub niektóre z tych funkcji przez dowolnie długi czas:
a)
funkcja ponownego włączenia lub funkcja ponownego włączenia ze wskazaniem aktywowania funkcji ponownego włączenia;
b)
funkcja ponownego włączenia za pomocą połączenia z siecią ("tryb czuwania przy podłączeniu do sieci");
c)
wyświetlanie informacji lub statusu;
d)
funkcja wykrywania dla środków nadzwyczajnych;
14)
"sieć" oznacza infrastrukturę komunikacyjną z topologią połączeń, architekturę, z uwzględnieniem elementów fizycznych, zasad organizacyjnych, procedur i formatów (protokołów) komunikacyjnych;
15)
"funkcja ochrony przed zagnieceniami" oznacza operację wykonywaną przez suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych po zakończeniu programu w celu zapobiegania tworzeniu się nadmiernych zagnieceń na pranych materiałach;
16)
"opóźniony start" oznacza stan, w którym użytkownik wybrał określone opóźnienie rozpoczęcia lub zakończenia cyklu suszenia wybranego programu;
17)
"mechanizm wyświetlania" oznacza każdy ekran, w tym ekran dotykowy lub inną technologię wizualną, służący do wyświetlania użytkownikom treści internetowych;
18)
"wyświetlacz wbudowany" oznacza interfejs, w którym dostęp do obrazu lub zbioru danych uzyskuje się poprzez kliknięcie myszą, najechanie myszą lub rozszerzenie innego obrazu lub zbioru danych na ekranie dotykowym;
19)
"ekran dotykowy" oznacza ekran reagujący na dotyk w urządzeniach takich jak tablet, komputer typu slate lub smartfon;
20)
"tekst zastępczy" oznacza tekst wprowadzony jako alternatywa dla grafiki, pozwalający przedstawić informacje w formie innej niż graficzna, w przypadkach gdy urządzenie wyświetlające nie może wyświetlić grafiki, lub jako pomoc w ułatwieniach dostępu, np. jako dane wejściowe dla aplikacji syntezy mowy;
21)
"program »eco«" oznacza program umożliwiający suszenie tkanin bawełnianych o wilgotności początkowej wsadu wynoszącej 60 % do wilgotności końcowej wsadu wynoszącej 0 %;
22)
"wilgotność początkowa" oznacza wilgotność wsadu na początku cyklu suszenia;
23)
"wilgotność końcowa" oznacza wilgotność wsadu po zakończeniu cyklu suszenia;
24)
"gwarancja" oznacza każde zobowiązanie sprzedawcy lub dostawcy wobec konsumenta do zwrotu zapłaconej ceny albo wymiany, naprawy suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych lub zajęcia się nimi w inny sposób, jeśli nie są one zgodne ze specyfikacjami określonymi w oświadczeniu gwarancyjnym lub w stosownej reklamie;
25)
"wartości deklarowane" oznaczają wartości podane przez dostawcę dla parametrów technicznych określonych, obliczonych lub zmierzonych zgodnie z art. 3 na potrzeby weryfikacji zgodności przeprowadzanej przez organy państwa członkowskiego;
26)
"współczynnik konwersji" (CC) oznacza współczynnik domyślny energii pierwotnej na kWh, o którym mowa w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE 14 ; Wartość współczynnika konwersji wynosi CC = 1,9.

ZAŁĄCZNIK  II

Klasa efektywności energetycznej, klasa emisji hałasu akustycznego i klasa wydajności skraplania

1.
KLASA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ

Klasę efektywności energetycznej suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych ustala się na podstawie jej wskaźnika efektywności energetycznej ("EEI") określonego w tabeli 1. EEI określa się zgodnie z załącznikiem IV sekcja 1.

Tabela 1

Klasa efektywności energetycznej

Klasa efektywności energetycznej Wskaźnik efektywności energetycznej
A (najwyższa efektywność) EEI ≤ 43
B 43 < EEI ≤ 50
C 50 < EEI ≤ 60
D 60 < EEI ≤ 70
E 70 < EEI ≤ 85
F 85 < EEI ≤ 100
G (najniższa efektywność) EEI > 100
2.
KLASA EMISJI HAŁASU AKUSTYCZNEGO

Emisję hałasu akustycznego suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych określa się jako średnią ważoną wartość (LWA) mocy akustycznej w programie "eco" przy pełnym załadowaniu podczas cyklu suszenia, wyrażoną w dB(A) i zaokrągloną do najbliższej liczby całkowitej.

Klasę emisji hałasu akustycznego ustala się na podstawie wartości LWA określonej w tabeli 2.

Tabela 2

Klasa emisji hałasu akustycznego

Klasa emisji hałasu akustycznego Hałas (dB(A))
A LWA≤ 60
B 60 < LWA ≤ 64
C 64 < LWA ≤ 68
D LWA > 68
3.
KLASA WYDAJNOŚCI SKRAPLANIA

Klasę wydajności skraplania ustala się na podstawie ważonej wydajności skraplania określonej w tabeli 3.

Tabela 3

Klasa wydajności skraplania

Klasa wydajności skraplania Ważona wydajność skraplania
A Ct ≥ 94
B 88 ≤ Ct < 94
C 82 ≤ Ct < 88
D Ct < 82

ZAŁĄCZNIK  III

Etykieta

A.
Etykieta suszarek bębnowych kondensacyjnych
1.
ETYKIETA SUSZAREK BĘBNOWYCH KONDENSACYJNYCH

Rysunek 1

grafika

1.1.
Na etykiecie muszą znajdować się następujące informacje:

I kod QR;

II znak towarowy;

III identyfikator modelu;

IV skala klas efektywności energetycznej od A do G;

V klasa efektywności energetycznej określona zgodnie z załącznikiem II; wierzchołek strzałki zawierającej klasę efektywności energetycznej suszarki bębnowej umieszczony jest na tej samej wysokości co wierzchołek strzałki odpowiedniej klasy efektywności energetycznej;

VI średnie ważone zużycie energii na 100 cykli suszenia w kWh, w zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej i obliczone zgodnie z załącznikiem IV; w przypadku gazowych suszarek bębnowych średnie ważone zużycie energii (gazu i energii elektrycznej) na 100 cykli suszenia w kWh, w zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej i obliczone zgodnie z załącznikiem IV;

VII klasa wydajności skraplania określona zgodnie z załącznikiem II, z odpowiednim logo i wartością zaokrągloną do najbliższej liczby całkowitej i obliczoną zgodnie z załącznikiem IV;

VIII klasa emisji hałasu akustycznego w cyklu suszenia w programie "eco", z odpowiednim logo i wartością w dB(A), określoną zgodnie z załącznikiem IV sekcja 4;

IX pojemność znamionowa, w kg, w programie "eco" przy pełnym załadowaniu;

X czas trwania programu "eco" przy pełnym załadowaniu w godzinach i minutach [h:min] z zaokrągleniem do najbliższej minuty;

XI numer niniejszego rozporządzenia, tj. "2023/2534".

1.2.
Jeżeli modelowi przyznano "oznakowanie ekologiczne UE" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 15 , może zostać dodana kopia takiego oznakowania.
2.
WZÓR ETYKIETY SUSZAREK BĘBNOWYCH KONDENSACYJNYCH

Rysunek 2

grafika

Przy czym:

a)
etykieta ma co najmniej 96 mm szerokości i 192 mm wysokości. Jeżeli etykieta jest drukowana w większym formacie, jej treść musi pozostać proporcjonalna do wymiarów przedstawionych w specyfikacji na rys. 2;
b)
tło jest w kolorze białym 100 %;
c)
użytym rodzajem czcionki musi być Verdana;
d)
wymiary i specyfikacje elementów na etykiecie muszą być zgodne ze wzorami etykiet w niniejszym załączniku;
e)
stosuje się kolory skali CMYK - cyjan, magenta, żółty i czarny - zgodnie z poniższym przykładem: 0,70,100,0: 0 % cyjanu, 70 % magenty, 100 % żółtego, 0 % czarnego;
f)
etykieta musi spełniać wszystkie poniższe wymogi (oznaczenia liczbowe odnoszą się do rys. 2):

kolory logo UE muszą być następujące:

- tło: 100,80,0,0,

- gwiazdy: 0,0,100,0;

kolor logo energii to: 100,80,0,0;

kod QR musi być w kolorze czarnym 100 %;

znak towarowy musi być zapisany w kolorze czarnym 100 % i czcionką pogrubioną, 9 pkt;

identyfikator modelu musi być zapisany w kolorze czarnym 100 % i czcionką zwykłą, 9 pkt;

skala od A do G musi wyglądać następująco:

a) litery na strzałkach muszą być zapisane w kolorze białym 100 % i czcionką pogrubioną, 16 pkt, oraz muszą być wyśrodkowane na osi w odległości 4,5 mm od lewej strony strzałek;

b) kolory tła strzałek muszą być następujące:

(i) klasa A: 100,0,100,0;

(ii) klasa B: 70,0,100,0;

(iii) klasa C: 30,0,100,0;

(iv) klasa D: 0,0,100,0;

(v) klasa E: 0,30,100,0;

(vi) klasa F: 0,70,100,0;

(vii) klasa G: 0,100,100,0;

wewnętrzne linie rozdzielające muszą mieć 80 mm szerokości i grubość 0,5 pkt Kolor linii rozdzielającej musi być czarny 100 %;

strzałka klasy efektywności energetycznej musi być w kolorze czarnym 100 %; Litera w strzałce klasy efektywności energetycznej musi być zapisana w kolorze białym 100 % i czcionką pogrubioną, 26 pkt, i musi być umieszczona w środku prostokątnej części strzałki. Strzałka klasy efektywności energetycznej i odpowiednia strzałka w skali od A do G muszą być umieszczone w taki sposób, aby ich groty były na tej samej wysokości.

ważone zużycie energii na 100 cykli suszenia musi być zapisane czcionką pogrubioną, 28 pkt; tekst "kWh/" musi być zapisany czcionką zwykłą, 18 pkt Liczba "100" w ikonie oznaczającej 100 cykli suszenia musi być zapisana czcionką zwykłą, 14 pkt Tekst musi być wyśrodkowany w kolumnie i w kolorze czarnym 100 %;

piktogramy przedstawia się tak jak we wzorze etykiety i w następujący sposób:

a) linie piktogramów muszą mieć grubość 1,2 pkt i muszą być, tak samo jak teksty (liczby i jednostki), w kolorze czarnym 100 %;

b) skale od A do D w piktogramie wydajności skraplania i piktogramie emisji hałasu akustycznego muszą być wyrównane na osi pionowej po lewej stronie ikony, przy czym literę mającej zastosowanie klasy zapisuje się czcionką pogrubioną, 12 pkt, a pozostałe litery reszty klas - czcionką zwykłą, 8 pkt;

c) liczba w piktogramie wydajności skraplania musi być zapisana czcionką pogrubioną, 9 pkt, a jednostka - czcionką zwykłą, 9 pkt, przy czym liczba i jednostka muszą znajdować się obok siebie i być wyśrodkowane wewnątrz piktogramu;

d) liczba w piktogramie emisji hałasu akustycznego musi być zapisana czcionką pogrubioną, 12 pkt, a jednostka - czcionką zwykłą, 9 pkt, przy czym liczba i jednostka muszą znajdować się obok siebie i być wyśrodkowane wewnątrz piktogramu;

e) liczba w piktogramie pojemności znamionowej musi być zapisana czcionką pogrubioną, 16 pkt, a jednostka - czcionką zwykłą, 12 pkt, przy czym liczba i jednostka muszą znajdować się obok siebie i być wyśrodkowane pod piktogramem;

f) numer w piktogramie programu "eco" musi być zapisany czcionką pogrubioną, 16 pkt, i musi być wyśrodkowany pod piktogramem;

numer rozporządzenia musi być zapisany w kolorze czarnym 100 % i czcionką zwykłą, 6 pkt.

B.
Etykieta suszarek bębnowych niekondensacyjnych
1.
ETYKIETA SUSZAREK BĘBNOWYCH NIEKONDENSACYJNYCH

Rysunek 3

grafika

1.1.
Na etykiecie muszą znajdować się następujące informacje:

I kod QR;

II znak towarowy;

III identyfikator modelu;

IV skala klas efektywności energetycznej od A do G;

V klasa efektywności energetycznej określona zgodnie z załącznikiem II; wierzchołek strzałki zawierającej klasę efektywności energetycznej suszarki bębnowej umieszczony jest na tej samej wysokości co wierzchołek strzałki odpowiedniej klasy efektywności energetycznej;

VI średnie ważone zużycie energii na 100 cykli suszenia w kWh, w zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej i obliczone zgodnie z załącznikiem IV; w przypadku gazowych suszarek bębnowych średnie ważone zużycie energii (gazu i energii elektrycznej) na 100 cykli suszenia w kWh, w zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej i obliczone zgodnie z załącznikiem IV;

VII klasa emisji hałasu akustycznego w cyklu suszenia w programie "eco", z odpowiednim logo i wartością w dB(A), określoną zgodnie z załącznikiem IV sekcja 4;

VIII pojemność znamionowa, w kg, w programie "eco" przy pełnym załadowaniu;

IX czas trwania programu "eco" przy pełnym załadowaniu w godzinach i minutach [h:min] w zaokrągleniu do najbliższej minuty;

X numer niniejszego rozporządzenia, tj. "2023/2534".

1.2.
Jeżeli modelowi przyznano "oznakowanie ekologiczne UE" zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 66/2010, może zostać dodana kopia takiego oznakowania.
2.
WZÓR ETYKIETY SUSZAREK BĘBNOWYCH NIEKONDENSACYJNYCH

Rysunek 4

grafika

Przy czym:

a) etykieta ma co najmniej 96 mm szerokości i 192 mm wysokości. Jeżeli etykieta jest drukowana w większym formacie, jej treść musi pozostać proporcjonalna do wymiarów przedstawionych w specyfikacji na rys. 4;

b) tło jest w kolorze białym 100 %;

c) użytym rodzajem czcionki musi być Verdana;

d) wymiary i specyfikacje elementów na etykiecie muszą być zgodne z wzorami etykiet w niniejszym załączniku;

e) stosuje się kolory skali CMYK - cyjan, magenta, żółty i czarny - zgodnie z poniższym przykładem: 0,70,100,0: 0 % cyjanu, 70 % magenty, 100 % żółtego, 0 % czarnego;

f) etykieta musi spełniać wszystkie poniższe wymogi (oznaczenia liczbowe odnoszą się do rys. 4):

kolory logo UE muszą być następujące:

- tło: 100,80,0,0,

- gwiazdy: 0,0,100,0;

kolor logo energii to: 100,80,0,0;

kod QR musi być w kolorze czarnym 100 %;

znak towarowy musi być zapisany w kolorze czarnym 100 % i czcionką pogrubioną, 9 pkt;

identyfikator modelu musi być zapisany w kolorze czarnym 100 % i czcionką zwykłą, 9 pkt;

skala od A do G musi wyglądać następująco:

a) litery na strzałkach muszą być zapisane w kolorze białym 100 % i czcionką pogrubioną, 16 pkt, oraz muszą być wyśrodkowane na osi w odległości 4,5 mm od lewej strony strzałek,

b) kolory tła strzałek muszą być następujące:

(i) klasa A: 100,0,100,0;

(ii) klasa B: 70,0,100,0;

(iii) klasa C: 30,0,100,0;

(iv) klasa D: 0,0,100,0;

(v) klasa E: 0,30,100,0;

(vi) klasa F: 0,70,100,0;

(vii) klasa G: 0,100,100,0;

wewnętrzne linie rozdzielające muszą mieć 80 mm szerokości i grubość 0,5 pkt Kolor linii rozdzielającej musi być czarny 100 %;

strzałka klasy efektywności energetycznej musi być w kolorze czarnym 100 %; Litera w strzałce klasy efektywności energetycznej musi być zapisana w kolorze białym 100 % i czcionką pogrubioną, 26 pkt, i musi być umieszczona w środku prostokątnej części strzałki. Strzałka klasy efektywności energetycznej i odpowiednia strzałka w skali od A do G muszą być umieszczone w taki sposób, aby ich groty były na tej samej wysokości;

ważone zużycie energii na 100 cykli suszenia musi być zapisane czcionką pogrubioną, 28 pkt; tekst "kWh/" musi być zapisany czcionką zwykłą, 18 pkt Liczba "100" w ikonie oznaczającej 100 cykli suszenia musi być zapisana czcionką zwykłą, 14 pkt Tekst musi być wyśrodkowany w kolumnie i w kolorze czarnym 100 %;

piktogramy przedstawia się tak jak we wzorze etykiety i w następujący sposób:

a) linie piktogramów muszą mieć grubość 1,2 pkt i muszą być, tak samo jak teksty (liczby i jednostki), w kolorze czarnym 100 %;

b) skale od A do D w piktogramie emisji hałasu akustycznego muszą być wyrównane na osi pionowej po lewej stronie ikony, przy czym literę mającej zastosowanie klasy zapisuje się czcionką pogrubioną, 12 pkt, a pozostałe litery reszty klas - czcionką zwykłą, 8 pkt;

c) liczba w piktogramie emisji hałasu akustycznego musi być zapisana czcionką pogrubioną, 12 pkt, a jednostka - czcionką zwykłą, 9 pkt, przy czym liczba i jednostka muszą znajdować się obok siebie i być wyśrodkowane wewnątrz piktogramu;

d) liczba w piktogramie pojemności znamionowej musi być zapisana czcionką pogrubioną, 16 pkt, a jednostka - czcionką zwykłą, 12 pkt, przy czym liczba i jednostka muszą znajdować się obok siebie i być wyśrodkowane pod piktogramem;

e) numer w piktogramie programu "eco" musi być zapisany czcionką pogrubioną, 16 pkt, i musi być wyśrodkowany pod piktogramem;

numer rozporządzenia musi być zapisany w kolorze czarnym 100 % i czcionką zwykłą, 6 pkt.

ZAŁĄCZNIK  IV

Metody pomiaru i obliczeń

Na potrzeby weryfikacji zgodności z wymogami niniejszego rozporządzenia pomiary i obliczenia wykonuje się przy użyciu zharmonizowanych norm, których numery referencyjne są publikowane w tym celu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub przy użyciu jakichkolwiek innych wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod uwzględniających powszechnie uznane najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie i zgodnych z przepisami zawartymi w niniejszym załączniku.

W przypadku gdy dany parametr deklaruje się na podstawie art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1369 oraz zgodnie z tabelą 5 w załączniku VI, dostawca wykorzystuje wartość deklarowaną do celów obliczeń w niniejszym załączniku.

Do pomiaru i obliczania wskaźnika EEI, wydajności skraplania, czasu trwania programu, wilgotności końcowej i poziomu emisji hałasu akustycznego stosuje się program "eco", który jest łatwy do zidentyfikowania podczas wybierania programu, na wyświetlaczu i przy połączeniu z siecią, w zależności od funkcji zapewnianych przez suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych, bez dalszej zmiany ustawienia wilgotności końcowej. Pomiarów zużycia energii, wydajności skraplania, czasu trwania programu oraz wilgotności końcowej również dokonuje się jednocześnie.

Obliczeń ważonego zużycia energii, ważonego czasu trwania programu, wilgotności końcowej i wydajności skraplania dokonuje się na podstawie trzech cykli suszenia przy pełnym załadowaniu i czterech cykli suszenia przy częściowym załadowaniu.

Deklarowana pojemność znamionowa programu "eco" nie może być niższa niż najwyższa deklarowana pojemność znamionowa spośród wszystkich programów dla tkanin bawełnianych w suszarce bębnowej dla gospodarstw domowych.

1.
WSKAŹNIK EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ

W celu obliczenia EEI modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych porównuje się ważone zużycie energii na cykl suszenia w programie "eco" przy pełnym i częściowym załadowaniu ze standardowym zużyciem energii na cykl suszenia.

a)
EEI oblicza się w następujący sposób i zaokrągla do jednego miejsca po przecinku:

gdzie:

EtC = ważone zużycie energii na cykl suszenia,

SEC = standardowe zużycie energii na cykl suszenia.

b)
SEC oblicza się w kWh w następujący sposób i zaokrągla do dwóch miejsc po przecinku:
(i)
w przypadku suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych innych niż suszarki bębnowe wywiewowe:

(ii)
w przypadku suszarek bębnowych wywiewowych:

gdzie

c to pojemność znamionowa suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych dla programu "eco",

Tt to ważony czas trwania programu dla programu "eco".

c)
EtC oblicza się w kWh w następujący sposób i zaokrągla do dwóch miejsc po przecinku:

gdzie

Edry = zużycie energii dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch

miejsc po przecinku,

= zużycie energii dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do

dwóch miejsc po przecinku.

d)
W przypadku gazowych suszarek bębnowych Edry i Edry1/2 oblicza się w następujący sposób

gdzie

Egdry = zużycie gazu dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku,

= zużycie gazu dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku,

Egdry,a = zużycie energii elektrycznej na potrzeby własne dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku,

= zużycie energii elektrycznej na potrzeby własne dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku,

CC (współczynnik konwersji) = 1,9.

e)
Tt dla programu "eco" oblicza się w minutach, w zaokrągleniu do najbliżej minuty, w następujący sposób:

gdzie

Tdry = czas trwania programu dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu, wyrażony w minutach, w zaokrą

gleniu do najbliższej minuty,

= czas trwania programu dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu, wyrażony w minutach, w zaok

rągleniu do najbliższej minuty.

f)
Średnie ważone zużycie energii na 100 cykli suszenia przez suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych zasilaną z sieci elektrycznej oblicza się w następujący sposób i zaokrągla do najbliższej liczby całkowitej:

Etc* 100

Średnie ważone zużycie energii na 100 cykli suszenia przez gazową suszarkę bębnową oblicza się w następujący sposób i zaokrągla do najbliższej liczby całkowitej:

gdzie

Egdry = zużycie gazu dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do

dwóch miejsc po przecinku,

= zużycie gazu dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu

do dwóch miejsc po przecinku,

Egdry,a = zużycie energii elektrycznej na potrzeby własne dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu, wyra

żone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku,

= zużycie energii elektrycznejna potrzeby własne dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu,

wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku,

g)
Średnia wilgotność końcowa pt dla programu "eco" oblicza się w procentach, w zaokrągleniu do jednego miejsca po przecinku, w następujący sposób:

gdzie

= wilgotność końcowa dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu, wyrażona w procentach i zaokrąglona do jednego miejsca po przecinku,

= wilgotność końcowa dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu, wyrażona w procentach i zaokrąglona do jednego miejsca po przecinku.

2.
WYDAJNOŚĆ SKRAPLANIA

Wydajność skraplania dla programu (Ct) oznacza stosunek masy wilgoci skroplonej i zebranej w pojemniku suszarki bębnowej kondensacyjnej do masy wilgoci usuniętej z wsadu w trakcie programu, przy czym ta ostatnia wartość stanowi różnicę między masą mokrego testowanego wsadu przed suszeniem oraz masą testowanego wsadu po suszeniu.

Ct oblicza się jako procent i zaokrągla do najbliższego całego procenta w następujący sposób:

gdzie

Cdry = średnia wydajność skraplania dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu,

= średnia wydajność skraplania dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu.

3.
TRYBY NISKIEGO POBORU MOCY

Dokonuje się pomiaru poboru mocy w trybie wyłączenia (Po), trybie czuwania (Psm) oraz w stosownych przypadkach przy opóźnionym starcie (Pds). Zmierzone wartości wyraża się w W i zaokrągla do dwóch miejsc po przecinku.

W trakcie pomiarów poboru mocy w trybach niskiego poboru mocy sprawdza się i rejestruje następujące funkcje:

a)
wyświetlanie informacji lub jego brak;
b)
aktywacja połączenia z siecią lub jej brak.

Jeżeli w ramach trybu czuwania wyświetlane są informacje lub status, funkcja ta musi być również dostępna, gdy dostępny jest tryb czuwania przy podłączeniu do sieci.

Jeżeli suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych zapewnia funkcję ochrony przed zagnieceniami, taka funkcja powinna zostać przerwana poprzez otwarcie drzwi suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych lub poprzez jakąkolwiek inną interwencję 15 minut przed pomiarem poboru mocy.

4.
EMISJA HAŁASU AKUSTYCZNEGO

Emisję hałasu akustycznego podczas cyklu suszenia przez suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych oblicza się dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu, przy użyciu zharmonizowanych norm, których numery referencyjne zostały opublikowane w tym celu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, lub przy użyciu innych wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod, które uwzględniają powszechnie uznane najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie.

Pomiaru emisji hałasu akustycznego dokonuje się w dB(A) w odniesieniu do 1 pW i zaokrągla do najbliższej liczby całkowitej.

ZAŁĄCZNIK  V

Karta informacyjna produktu

Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. b) dostawca wprowadza do bazy danych o produktach informacje określone w tabeli 4.

W instrukcji użytkownika lub w innych materiałach dostarczanych wraz z produktem należy wyraźnie wskazać link do modelu w bazie danych o produktach w formie czytelnego dla człowieka adresu URL lub kodu QR bądź podać numer rejestracyjny produktu.

Tabela 4

Zawartość, struktura i format karty informacyjnej produktu

Nazwa dostawcy lub znak towarowy (a) (c):

Adres dostawcy (a) (c):

Identyfikator modelu (a):

Technologia suszarki bębnowej [elektryczna wywiewowa, elektryczna kondensacyjna, gazowa]
Ogólne parametry produktu:
Parametr Wartość Parametr Wartość
Pojemność znamionowa (b) (kg) x,x Wymiary (a), (c) w cm Wysokość x
Szerokość x
Głębokość x
Wskaźnik efektywności energetycznej (EEI) (b) x,x Klasa efektywności energetycznej (b) [A/B/C/D/E/F/G] (d)
Wydajność skraplania (%) (b) (w stosownych przypadkach) xx Klasa wydajności skraplania (w stosownych przypadkach) (b) [A/B/C/D] (d)
Ważone zużycie energii w kWh na cykl suszenia (h). Rzeczywiste zużycie energii zależy od sposobu użytkowania urządzenia. x,xx
Czas trwania programu (b) (godziny:minuty) Pojemność znamio

nowa

x:xx Rodzaj [do zabudowy/wolnostojąca]
Połowa x:xx
Emisja hałasu akustycznego (b) (dB(A) w odniesieniu do 1 pW) x Klasa emisji hałasu akustycznego (b) [A/B/C/D] (d)
Tryb wyłączenia

(w stosownych przypadkach)

(W)

x,xx Tryb czuwania (w stosownych przypadkach) (W) x,xx
Opóźniony start (W) (w stosownych przypadkach) x,xx Tryb czuwania przy podłączeniu do sieci (W) (w stosownych przypadkach) x,xx
W przypadku wyposażonych w pompę ciepła suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych - nazwa chemiczna lub przyjęte oznakowanie przemysłowe stosowanego gazu chłodniczego, bez uszczerbku dla rozporządzenia (UE) nr 517/2014 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych (1) (a) (c).
Link do informacji na temat dostępności części zamiennych dla profesjonalnych serwisów naprawczych i użytkowników końcowych (a) (c) (e) https://xxx
Link do instrukcji naprawy dla użytkowników końcowych (a) (c) (f) https://xxx
Link do orientacyjnych cen przed opodatkowaniem (a) (c) (g) https://xxx
Minimalny okres gwarancji oferowanej przez dostawcę (1) (c)
Informacje dodatkowe (1) (c):
Link do strony internetowej dostawcy, na której dostępne są informacje z pkt 6 załącznika II do rozporządzenia Komisji (UE) 2023/XXX (c) (2):
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 842/2006 (Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 195).
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/XXX z dnia XX.XX.XXXX r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) 2023/826 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 932/2012 (Dz.U. L, 2023/2533, 22.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2533/oj).
(a) Tego elementu nie uznaje się za istotny do celów art. 2 pkt 6 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(b) Dla programu "eco".
(c) Zmian tych elementów nie uznaje się za istotne do celów art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(d) eżeli baza danych o produktach automatycznie generuje ostateczną zawartość tej rubryki, dostawca nie wprowadza tych danych.
(e) Obowiązkiem dostawców jest zamieszczenie linku do strony internetowej, na której dostępne będą odpowiednie informacje. Skuteczny dostęp do strony internetowej należy jednak przyznać zgodnie z harmonogramem i przepisami określonymi w pkt 5 ppkt 1 lit. b) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/XXX.
(f) Obowiązkiem dostawców jest zamieszczenie linku do strony internetowej, na której dostępne będą odpowiednie informacje. Skuteczny dostęp do strony internetowej należy jednak przyznać zgodnie z harmonogramem i przepisami określonymi w pkt 5 ppkt 1 lit. d) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/XXX.
(g) Obowiązkiem dostawców jest zamieszczenie linku do strony internetowej, na której dostępne będą odpowiednie informacje. Skuteczny dostęp do strony internetowej należy jednak przyznać zgodnie z harmonogramem i przepisami określonymi w pkt 5 ppkt 1 lit. f) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/XXX.
(h) W przypadku gazowych suszarek bębnowych obliczone jako średnie ważone zużycie energii na 100 cykli suszenia zgodnie z załącznikiem IV pkt 1 lit. f), podzielone przez 100.

ZAŁĄCZNIK  VI

Dokumentacja techniczna

1.
W przypadku elektrycznych suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych dokumentacja techniczna, o której mowa w art. 3 ust. 1 lit. d), zawiera następujące informacje:
a)
ogólny opis modelu umożliwiający jego jednoznaczną i łatwą identyfikację;
b)
odniesienia do zastosowanych norm zharmonizowanych lub innych użytych norm pomiarowych;
c)
szczególne środki ostrożności, które należy zastosować podczas montażu, instalacji, konserwacji lub testowania modelu;
d)
szczegóły i wyniki obliczeń przeprowadzonych zgodnie z załącznikiem IV;
e)
warunki badania, jeżeli nie zostały wystarczająco opisane w odniesieniach podanych zgodnie z lit. b) niniejszej sekcji;
f)
Modele równoważne, jeżeli istnieją, w tym identyfikatory modeli;
g)
wartości parametrów technicznych określone w tabeli 5, które uznaje się za wartości deklarowane do celów procedury weryfikacji określonej w załączniku IX.

Informacje podane zgodnie z lit. a)-g) stanowią poszczególne obowiązkowe części dokumentacji technicznej, które dostawca wprowadza do bazy danych, zgodnie z art. 12 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2017/1369.

Tabela 5

Informacje, które należy zamieścić w dokumentacji technicznej elektrycznych suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych

PARAMETR JEDNOSTKA WARTOŚĆ
Pojemność znamionowa dla programu "eco", w odstępach co 0,5 kg (c) kg X,X
Zużycie energii dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu (Edry) kWh/cykl suszenia X,XX
Zużycie energii dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu (Edry,^) kWh/cykl suszenia X,XX
Ważone zużycie energii dla programu "eco" (EtC) kWh/cykl suszenia X,XX
Standardowe zużycie energii dla programu "eco" (SEC) kWh/cykl suszenia X,XX
Wskaźnik efektywności energetycznej (EEI) - X,X
Czas trwania programu dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu (Tdry) h:min X:XX
Czas trwania programu dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu (Tdry) h:min X:XX
Ważony czas trwania programu dla programu "eco" (Tt) h:min X:XX
Średnia wydajność skraplania dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu (Cdry) (w stosownych przypadkach) % XX
Średnia wydajność skraplania dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu (Cdry^) (w stosownych przypadkach) % XX
Ważona wydajność skraplania dla programu "eco" (Ct) (w stosownych przypadkach) % XX
Emisja hałasu akustycznego podczas programu "eco" dB(A) w odniesieniu do 1 pW X
Pobór mocy w trybie wyłączenia (Po) (w stosownych przypadkach) W X,XX
Pobór mocy w trybie czuwania (Psm) (w stosownych przypadkach) W X,XX
Czy w ramach "trybu czuwania" wyświetlane są informacje? - Tak/Nie
Pobór mocy w "trybie czuwania" w stanie zapewniającym tryb czuwania przy podłączeniu do sieci (Pnsm) (w stosownych przypadkach) W X,XX
Pobór mocy w trybie opóźnionego startu (Pds) (w stosownych przypadkach) W X,XX
2.
W przypadku gazowych suszarek bębnowych dokumentacja techniczna, o której mowa w art. 3 ust. 1 lit. d), zawiera informacje wymienione w ust. 1 lit. a)-f) niniejszego załącznika oraz informacje określone w tabeli 6 dla programu "eco". Wartości podane w tabeli 6 uznaje się za wartości deklarowane do celów procedury weryfikacji określonej w załączniku IX.

Informacje podane zgodnie z niniejszym punktem akapit pierwszy stanowią poszczególne obowiązkowe części dokumentacji technicznej, które dostawca wprowadza do bazy danych, zgodnie z art. 12 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2017/1369.

Tabela 6

Informacje, które należy zamieścić w dokumentacji technicznej gazowych suszarek bębnowych

PARAMETR JEDNOSTKA WARTOŚĆ
Pojemność znamionowa dla programu "eco", w odstępach co 0,5 kg (c) kg X,X
Zużycie gazu dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu (Egdry) kWh/cykl suszenia X,XX
Zużycie gazu dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu (Egdry,^) kWh/cykl suszenia X,XX
Zużycie energii elektrycznej na potrzeby własne dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu kWh/cykl suszenia X,XX
Zużycie energii elektrycznej na potrzeby własne dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu kWh/cykl suszenia X,XX
Ważone zużycie energii dla programu "eco" (EtC) kWh/cykl suszenia X,XX
Standardowe zużycie energii dla programu "eco" (SEC) kWh/cykl suszenia X,XX
Wskaźnik efektywności energetycznej (EEI) - X,X
Czas trwania programu dla programu "eco" przy pełnym załadowaniu (Tdry) h:min XXX
Czas trwania programu dla programu "eco" przy częściowym załadowaniu (Tdly^) h:min XXX
Ważony czas trwania programu dla programu "eco" (Tt) h:min XXX
Emisja hałasu akustycznego podczas programu "eco" dB(A) w odniesieniu do 1 pW X
Pobór mocy w trybie wyłączenia (Po) (w stosownych przypadkach) W X,XX
Pobór mocy w trybie czuwania (Psm) (w stosownych przypadkach) W X,XX
Czy w ramach "trybu czuwania" wyświetlane są informacje? - Tak/Nie
Pobór mocy w trybie czuwania w stanie zapewniającym tryb czuwania przy podłączeniu do sieci (Pnsm) (w stosownych przypadkach) W X,XX
Pobór mocy w trybie "opóźnionego startu" (Pds) (w stosownych przypadkach) W X,XX
3.
Informacje zawarte w dokumentacji technicznej dla danego modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych można uzyskać za pomocą jednej z następujących metod:
a)
na podstawie modelu, który ma taką samą charakterystykę techniczną istotną dla informacji technicznych, które należy przedstawić, ale który został wyprodukowany przez innego dostawcę;
b)
poprzez dokonanie obliczeń opartych na projekcie lub ekstrapolacji danych dotyczących innego modelu tego samego lub innego dostawcy,

W przypadku gdy informacje, o których mowa w akapicie pierwszym, uzyskuje się przy użyciu którejkolwiek z metod określonych w lit. a) i b), dokumentacja techniczna musi zawierać szczegóły obliczeń, ocenę przeprowadzoną przez dostawców w celu weryfikacji dokładności obliczeń oraz, w stosownych przypadkach, deklarację identyczności modeli różnych dostawców.

ZAŁĄCZNIK  VII

Informacje, które należy podawać w reklamach wizualnych, technicznych materiałach promocyjnych i w przypadku sprzedaży na odległość, z wyjątkiem sprzedaży na odległość przez internet

1.
W przypadku reklam wizualnych, w celu zapewnienia zgodności z wymogami określonymi w art. 3 ust. 1 lit. e) i art. 4 lit. c), klasę efektywności energetycznej i zakres klas efektywności energetycznej dostępne na etykiecie przedstawia się zgodnie z pkt 4 niniejszego załącznika.
2.
W przypadku technicznych materiałów promocyjnych, w celu zapewnienia zgodności z wymogami określonymi w art. 3 ust. 1 lit. f) i art. 4 lit. d), klasę efektywności energetycznej i zakres klas efektywności energetycznej dostępne na etykiecie przedstawia się zgodnie z pkt 4 niniejszego załącznika.
3.
W przypadku sprzedaży na odległość w formie papierowej klasę efektywności energetycznej i zakres klas efektywności energetycznej dostępne na etykiecie przedstawia się zgodnie z pkt 4 niniejszego załącznika.
4.
W przypadkach, o których mowa w pkt 1, 2 i 3, klasę efektywności energetycznej i zakres klas efektywności energetycznej przedstawia się, jak pokazano na rys. 5, zgodnie z następującymi specyfikacjami:
(i)
ze strzałką zawierającą literę klasy efektywności energetycznej zapisaną w kolorze białym 100 %, czcionką Calibri Bold o wielkości czcionki odpowiadającej co najmniej wielkości czcionki dla ceny, w przypadku gdy cena została podana;
(ii)
kolor strzałki odpowiada kolorowi klasy efektywności energetycznej;
(iii)
z zakresem dostępnych klas efektywności energetycznej w kolorze czarnym 100 %;
(iv)
wielkość musi być taka, aby strzałka była dobrze widoczna i czytelna. Litera w strzałce klasy efektywności energetycznej musi być umieszczona w środku prostokątnej części strzałki, z obramowaniem o grubości 0,5 pkt w kolorze czarnym 100 % umieszczonym wokół strzałki i litery klasy efektywności energetycznej.
Na zasadzie odstępstwa, jeżeli druk w przypadku reklam wizualnych, technicznych materiałów promocyjnych lub sprzedaży na odległość w formie papierowej jest monochromatyczny, strzałka może być monochromatyczna w przypadku tego typu reklam wizualnych, technicznych materiałów promocyjnych lub sprzedaży na odległość w formie papierowej.

Rysunek 5

Kolorowa/monochromatyczna strzałka skierowana w lewo z podanym zakresem klas efektywności energetycznej

grafika

5.
W przypadku sprzedaży na odległość opartej na telemarketingu wyraźnie informuje się klientów o klasie efektywności energetycznej i zakresie klas efektywności energetycznej dostępnych na etykiecie oraz o tym, że mogą oni uzyskać dostęp do pełnej etykiety oraz karty informacyjnej produktu za pośrednictwem ogólnodostępnej strony internetowej lub żądając ich drukowanych kopii.
6.
We wszystkich sytuacjach wymienionych w pkt 1, 2, 3 i 5 klient musi mieć możliwość uzyskania na żądanie drukowanej kopii etykiety i karty informacyjnej produktu.

ZAŁĄCZNIK  VIII

Informacje, które należy podawać w przypadku sprzedaży na odległość przez internet

1.
Stosowną etykietę udostępnioną przez dostawców zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. g) umieszcza się na mechanizmie wyświetlania w bliskiej odległości od ceny produktu, jeżeli cena jest podana, a we wszystkich pozostałych przypadkach w pobliżu nazwy lub obrazu produktu. Wielkość etykiety musi być taka, aby była ona dobrze widoczna i czytelna, oraz musi być proporcjonalna do wielkości określonej w załączniku III. Etykieta może być wyświetlana za pomocą wyświetlacza wbudowanego, w którym to przypadku obraz wykorzystywany do uzyskania dostępu do etykiety musi być zgodny ze specyfikacjami określonymi w pkt 2 niniejszego załącznika. Jeżeli zastosowano wyświetlacz wbudowany, etykieta musi pojawiać się przy pierwszym kliknięciu myszą, najechaniu myszą lub rozszerzeniu obrazu na ekranie dotykowym.
2.
Obraz stosowany do uzyskania dostępu do etykiety w przypadku wyświetlacza wbudowanego, jak przedstawiono na rys. 6, musi:
(i)
być strzałką w kolorze odpowiadającym klasie efektywności energetycznej produktu na etykiecie;
(ii)
zawierać oznaczenie klasy efektywności energetycznej produktu na strzałce, zapisane w kolorze białym 100 %, czcionką Calibri Bold o wielkości czcionki odpowiadającej wielkości czcionki zastosowanej dla ceny produktu;
(iii)
przedstawiać zakres dostępnych klas efektywności energetycznej w kolorze czarnym 100 %;
(iv)
mieć następującą formę, a jego wielkość musi być taka, aby strzałka była dobrze widoczna i czytelna. Litera w strzałce klasy efektywności energetycznej musi być umieszczona w środku prostokątnej części strzałki, z widoczną obwódką w kolorze czarnym 100 % wokół strzałki i litery klasy efektywności energetycznej:

Rysunek 6

Kolorowa strzałka skierowana w lewo z podanym zakresem klas efektywności energetycznej

grafika

3.
W przypadku wyświetlacza wbudowanego sekwencja wyświetlania etykiety jest następująca:
a)
obraz, o którym mowa w pkt 2 niniejszego załącznika, jest pokazywany na mechanizmie wyświetlania w bliskiej odległości od ceny produktu;
b)
obraz odsyła do etykiety określonej w załączniku III;
c)
etykieta wyświetla się po kliknięciu myszą, najechaniu myszą lub rozszerzeniu obrazu na ekranie dotykowym;
d)
etykieta wyświetla się jako wyskakujące okno, nowa karta, nowa strona lub dodatkowy obraz na ekranie;
e)
do celów powiększania etykiety na ekranach dotykowych zastosowanie mają metody powiększania w urządzeniach dotykowych;
f)
etykieta przestaje się wyświetlać po zastosowaniu opcji zamknięcia lub innego standardowego mechanizmu zamykania;
g)
tekst zastępczy dla grafiki, który ma się wyświetlać w przypadku niewyświetlenia się etykiety, zawiera klasę efektywności energetycznej produktu, o wielkości czcionki równej czcionce zastosowanej dla ceny produktu.
4.
Elektroniczną kartę informacyjną produktu udostępnioną przez dostawcę zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. h) umieszcza się na mechanizmie wyświetlania w bliskiej odległości od ceny produktu, jeżeli cena jest podana, a we wszystkich innych przypadkach w pobliżu nazwy lub obrazu produktu. Musi ona mieć taką wielkość, aby karta informacyjna produktu była dobrze widoczna i czytelna. Karta informacyjna produktu może być wyświetlana za pomocą wyświetlacza wbudowanego lub przez odniesienie do bazy danych o produktach, w którym to przypadku link wykorzystywany do uzyskania dostępu do karty musi zawierać widoczne i czytelne oznaczenie "Karta informacyjna produktu". Jeżeli zastosowano wyświetlacz wbudowany, karta informacyjna produktu musi pojawiać się przy pierwszym kliknięciu myszą, najechaniu myszą lub rozszerzeniu linku na ekranie dotykowym.

ZAŁĄCZNIK  IX

Procedura weryfikacji do celów nadzoru rynku

1.
Określone w niniejszym załączniku tolerancje weryfikacji odnoszą się wyłącznie do prowadzonej przez organy państwa członkowskiego weryfikacji wartości deklarowanych parametrów i nie mogą być stosowane przez dostawcę jako dopuszczalne odchylenia do określania wartości w dokumentacji technicznej ani do interpretowania tych wartości w celu zapewnienia zgodności lub przekazania informacji o lepszej efektywności w jakikolwiek sposób.
2.
Wartości i klasy podane na etykiecie lub w karcie informacyjnej produktu nie mogą być korzystniejsze dla dostawcy niż wartości podane w dokumentacji technicznej.
3.
W przypadku gdy dany model został zaprojektowany tak, aby miał możliwość wykrywania, że jest badany (np. na skutek rozpoznania warunków badania lub testowego cyklu suszenia) i reagowania na taką sytuację w szczególny sposób poprzez automatyczną zmianę swojego działania w trakcie badania w celu osiągnięcia bardziej korzystnego poziomu w zakresie któregokolwiek z parametrów określonych w niniejszym rozporządzeniu lub podanych w dokumentacji technicznej bądź ujętych w jakiejkolwiek przekazanej dokumentacji, dany model i wszystkie modele równoważne uznaje się za niezgodne.
4.
W ramach weryfikacji zgodności modelu produktu z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu organy państw członkowskich stosują następującą procedurę weryfikacji:
a)
organy państwa członkowskiego poddają weryfikacji tylko jeden egzemplarz danego modelu;
b)
model uznaje się za zgodny z mającymi zastosowanie wymogami, jeżeli zostały spełnione następujące warunki:
(i)
wartości deklarowane podane w dokumentacji technicznej na podstawie art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1369 oraz, w stosownych przypadkach, wartości zastosowane do obliczenia tych wartości deklarowanych, nie są korzystniejsze dla dostawcy niż odpowiadające im wartości podane w sprawozdaniach z badań;
(ii)
wartości podane na etykiecie i w karcie informacyjnej produktu nie są bardziej korzystne dla dostawcy niż wartości deklarowane, a podana klasa efektywności energetycznej, klasa wydajności skraplania i klasa emisji hałasu akustycznego nie są bardziej korzystne dla dostawcy niż klasa ustalona za pomocą wartości deklarowanych;
(iii)
wartości ustalone, tzn. wartości odpowiednich parametrów zmierzone w ramach badań oraz wartości wyliczone na podstawie tych pomiarów, są zgodne z:
a)
kryteriami ważności określonymi w tabeli 7;
b)
odpowiednimi tolerancjami weryfikacji określonymi w tabeli 7.
5.
W przypadku gdy wyniki określone w pkt 4 lit. b) ppkt (i) lub (ii) nie zostaną uzyskane, uznaje się, że dany model i wszystkie modele równoważne nie spełniają wymogów niniejszego rozporządzenia.
6.
W przypadku nieuzyskania wyniku, o którym mowa w pkt 4 lit. b) ppkt (iii), organy państwa członkowskiego wykonują badania trzech wybranych dodatkowych egzemplarzy tego samego modelu. Alternatywnie trzy wybrane dodatkowe egzemplarze mogą być egzemplarzami więcej niż jednego modelu równoważnego.
7.
Uznaje się, że dany model i wszystkie modele równoważne nie spełniają wymogów niniejszego rozporządzenia, jeżeli średnia wartość ustalona wilgotności końcowej dla programu "eco" nie spełnia kryteriów ważności podanych w tabeli 7 dla jednego z trzech dodatkowych egzemplarzy, o których mowa w pkt 6. W takim przypadku pozostałe egzemplarze, które nie zostały jeszcze zbadane, nie muszą być badane. Dany model uznaje się za spełniający wymogi, jeśli wartość ustalona wilgotności końcowej spełnia kryteria ważności podane w tabeli 7 dla każdego z trzech dodatkowych egzemplarzy.
8.
Dany model uznaje się za zgodny z mającymi zastosowanie wymogami, jeżeli odnosząca się do tych trzech egzemplarzy, o których mowa w pkt 6, średnia arytmetyczna wartości ustalonych pozostaje w zgodzie z odpowiednimi tolerancjami weryfikacji określonymi w tabeli 7.
9.
W przypadku gdy wynik, o którym mowa w pkt 8, nie zostanie uzyskany, uznaje się, że dany model i wszystkie modele równoważne nie spełniają wymogów niniejszego rozporządzenia.
10.
Po podjęciu decyzji w sprawie niezgodności modelu zgodnie z pkt 2, 3, 5, 7 lub 9 organy państwa członkowskiego niezwłocznie przekazują wszelkie istotne informacje organom pozostałych państw członkowskich oraz Komisji.
11.
Organy państwa członkowskiego stosują metody pomiarów i obliczeń określone w załączniku IV.
12.
Do celów wymogów, o których mowa w niniejszym załączniku, organy państwa członkowskiego stosują wyłącznie kryteria ważności i tolerancje weryfikacji określone w tabeli 7 i stosują wyłącznie procedurę opisaną w pkt 1-9. Odnośnie do parametrów podanych w tabeli 7 nie stosuje się innych kryteriów ważności ani tolerancji weryfikacji, takich jak kryteria lub tolerancje określone w zharmonizowanych normach lub w ramach innej metody pomiaru.
Tabela 7

Tolerancje weryfikacji i kryteria ważności

Parametr Kryteria ważności
Średnia wilgotność końcowa dla programu "eco" pt Wartość ustalona musi być zmierzona i obliczona i być niższa niż 1,5 %.
Parametr Tolerancje weryfikacji
Wartość ustalona* nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 6 %.
Wartość ustalona* nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 6 %.
Wartość ustalona* nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 6 %.
Ct Wartość ustalona* nie może być niższa od wartości deklarowanej Ct o więcej niż 6 %.
Wartość ustalona* nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 6 %.
Po Wartość ustalona* poboru mocy Po nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 0,10 W.
Psm Wartość ustalona* poboru mocy Psm nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 10 %, jeżeli wartość deklarowana jest wyższa niż 1,00 W, oraz o więcej niż 0,10 W, jeżeli wartość deklarowana wynosi 1,00 W lub mniej.
Pds Wartość ustalona* poboru mocy Pds nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 10 %, jeżeli wartość deklarowana jest wyższa niż 1,00 W, oraz o więcej niż 0,10 W, jeżeli wartość deklarowana wynosi 1,00 W lub mniej.
Emisja hałasu akustycznego Wartość ustalona* nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 2 dB w odniesieniu do 1 pW.
* W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 6 wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.

ZAŁĄCZNIK  X

Wielobębnowe suszarki dla gospodarstw domowych

Do każdego bębna stosuje się przepisy załączników II i III zgodnie z metodami pomiarów i obliczeń określonymi w załączniku IV. Przepisy załączników II i III stosuje się do każdego bębna osobno, z wyjątkiem przypadków gdy bębny znajdują się w tej samej obudowie i mogą działać wyłącznie jednocześnie w ramach programu "eco". W ostatnim przypadku przepisy te stosuje się do wielobębnowej suszarki dla gospodarstw domowych jako całości w następujący sposób:
a)
pojemność znamionowa wielobębnowej suszarki dla gospodarstw domowych jako całości jest sumą pojemności znamionowych każdego bębna;
b)
zużycie energii wielobębnowej suszarki dla gospodarstw domowych jako całości jest sumą zużycia energii każdego bębna;
c)
wskaźnik efektywności energetycznej (EEI) wielobębnowej suszarki dla gospodarstw domowych jako całości oblicza się z uwzględnieniem pojemności znamionowej i zużycia energii określonych w lit. a) i b) powyżej. Klasa efektywności energetycznej ma zastosowanie do całej wielobębnowej suszarki dla gospodarstw domowych;
d)
czas trwania programu wielobębnowej suszarki dla gospodarstw domowych jako całości jest czasem trwania najdłuższego programu "eco" w każdym bębnie;
e)
wilgotność końcową w programie "eco" mierzy się indywidualnie dla każdego bębna wielobębnowej suszarki dla gospodarstw domowych;
f)
tryby niskiego poboru mocy, emisje hałasu akustycznego i klasy emisji hałasu akustycznego mają zastosowanie do całej wielobębnowej suszarki dla gospodarstw domowych.

W karcie informacyjnej produktu oraz dokumentacji technicznej są zawarte i przedstawione łącznie informacje wymagane na podstawie, odpowiednio, załącznika V i załącznika VI, w odniesieniu do wszystkich bębnów, do których stosuje się przepisy niniejszego załącznika.

Przepisy załączników VII i VIII mają zastosowanie do każdego bębna, do którego stosuje się przepisy niniejszego załącznika.

Procedurę weryfikacji określoną w załączniku IX stosuje się do wielobębnowych suszarek dla gospodarstw domowych jako całości, a kryteria ważności i tolerancje weryfikacji mają zastosowanie do każdego z parametrów określonych przy zastosowaniu niniejszego załącznika.

1 Dz.U. L 198 z 28.7.2017, s. 1.
2 Komunikat Komisji - Plan prac dotyczący ekoprojektu na lata 2016-2019, (COM(2016) 773 final z 30.11.2016).
3 Komunikat Komisji "Plan prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024", 2022/C 182/01 (Dz.U. C 182 z 4.5.2022, s. 1).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 392/2012 z dnia 1 marca 2012 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykietowania energetycznego suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych (Dz.U. L 123 z 9.5.2012, s. 1).
5 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Zamknięcie obiegu - plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym, (COM(2015) 614 final z dnia 2.12.2015 r.).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) (Dz.U. L 277 z 27.10.2022, s. 1).
8 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/807 z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie przeglądu współczynnika energii pierwotnej dla energii elektrycznej w zastosowaniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE (Dz.U. L 101 z 14.4.2023, s. 16).
9 Dyrektywa 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniająca dyrektywę 95/16/WE (Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 24).
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/35/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku sprzętu elektrycznego przewidzianego do stosowania w określonych granicach napięcia (Dz.U. L 96 z 29.3.2014, s. 357).
11 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62).
12 Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2023 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1015/2010 (Dz.U. L 315 z 5.12.2019, s. 285).
13 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej (Dz.U. L 96 z 29.3.2014, s. 79).
14 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz.U. L 315 z 14.11.2012, s. 1).
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE (Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2534

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/2534 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 392/2012
Data aktu: 13/07/2023
Data ogłoszenia: 22/11/2023
Data wejścia w życie: 01/03/2025, 01/01/2024, 01/07/2025