uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,
(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1222 z dnia 24 lipca 2015 r. ustanawiające wytyczne dotyczące alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi 1 .
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1222 nie ma zastosowania do systemów przesyłowych na wyspach, które nie są połączone z innymi systemami przesyłowymi za pomocą połączeń wzajemnych.
(3) Ponieważ system przesyłowy Islandii nie jest połączony z innym systemem przesyłowym, rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1222 nie powinno mieć zastosowania do Islandii.
(4) Ze względu na jego niewielki rozmiar i ograniczoną liczbę odbiorców energii elektrycznej Liechtenstein nie posiada własnej sieci przesyłowej energii elektrycznej. Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1222 nie powinno zatem mieć zastosowania do Liechtensteinu.
(5) Odniesienia do operatorów systemów przesyłowych ("OSP"), wyznaczonych operatorów rynku energii elektrycznej ("NEMO"), organów regulacyjnych i zainteresowanych stron odczytuje się jako obejmujące OSP, NEMO, organy regulacyjne i zainteresowane strony reprezentujące Norwegię.
(6) Przy wspólnym opracowywaniu warunków i metod zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2015/1222 istotne jest niezwłoczne przekazanie wszystkich niezbędnych informacji. W czasie trwania tych prac OSP i organy regulacyjne powinny ściśle współpracować, by zapewnić skuteczną ochronę informacji szczególnie chronionych, takich jak szczegółowe informacje o podstacjach, dokładna lokalizacja urządzeń przesyłu podziemnego, informacje na temat systemów kontroli oraz szczegółowe analizy podatności, które mogłyby zostać wykorzystane do sabotażu. Aby zapewnić skuteczne wykonanie rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1222, do celów współpracy z Norwegią należy określić taki sam poziom współpracy w zakresie wymiany informacji i ochrony informacji szczególnie chronionych.
(7) Zasadnicze znaczenie dla ustanowienia skutecznych transgranicznych ram regulacyjnych ma zaangażowanie wszystkich głównych zainteresowanych stron w opracowywanie regionalnych lub obejmujących cały EOG warunków i metod, które mogą stać się wiążące w drodze zatwierdzenia przez organy regulacyjne. OSP i inne zainteresowane strony powinny zatem uczestniczyć w procesach opracowywania wniosków dotyczących ustanowienia warunków i metod, jak wskazano w różnych przepisach rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1222. Norwescy OSP i NEMO powinni w szczególności uczestniczyć w procesie decyzyjnym zainteresowanych stron w podobny sposób jak OSP i NEMO reprezentujący państwa członkowskie UE.
(8) W przypadku wniosków regionalnych lub ogólnounijnych, gdy zatwierdzenie wniosków OSP lub NEMO wymaga decyzji więcej niż jednego organu regulacyjnego, organy regulacyjne powinny konsultować się ze sobą i współpracować w celu osiągnięcia porozumienia, zanim przyjmą decyzję. W taką współpracę należy włączyć norweski organ regulacyjny.
(9) Ponieważ rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1222 przyjęto na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 2 , dostosowania opracowane i przyjęte na mocy decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 93/2017 z dnia 5 maja 2017 r. zmieniającej załącznik IV (Energia) do Porozumienia EOG 3 w celu wykonania rozporządzenia (WE) nr 714/2009, w szczególności określone w art. 1 pkt 1 i 5 tej decyzji, dotyczące roli Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki w kontekście EOG, mają znaczenie dla stosowania rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1222 w EOG, w szczególności dla stosowania jego art. 9 ust. 11 i 12.
(10) W związku z tym załącznik IV do Porozumienia EOG powinien zostać odpowiednio zmieniony,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.240.57 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 204/2020 (2023/2006) zmieniająca załącznik IV (Energia) do Porozumienia EOG |
| Data aktu: | 11/12/2020 |
| Data ogłoszenia: | 28/09/2023 |
| Data wejścia w życie: | 28/09/2023 |