uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 24 ust. 9,
(1) Zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 24 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2018/848 państwa członkowskie przedłożyły pozostałym państwom członkowskim i Komisji dokumentację dotyczącą niektórych substancji w celu udzielenia na nie zezwolenia i włączenia ich do załączników I, II, III i V do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1165 2 . Dokumentacja ta została zbadana przez grupę ekspertów ds. doradztwa technicznego w zakresie produkcji ekologicznej (EGTOP) oraz Komisję.
(2) W swoich zaleceniach dotyczących substancji czynnych zawartych w środkach ochrony roślin 3 EGTOP zaleciła, aby wszystkie substancje niskiego ryzyka pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego (niepochodzące z GMO), zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 4 , mogły być stosowane w produkcji ekologicznej bez dokonywania dodatkowej oceny przez EGTOP.
(3) Wodorowęglan sodu jest wymieniony w pkt 1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 jako substancja podstawowa, która może być stosowana w produkcji ekologicznej jako środek ochrony roślin. Wodorowęglan sodu jest również wymieniony w rozporządzeniu (WE) nr 1107/2009 wśród substancji niskiego ryzyka stosowanych w środkach ochrony roślin. Należy zatem zezwolić na stosowanie tej substancji jako substancji niskiego ryzyka w produkcji ekologicznej jako środek ochrony roślin.
(4) Na podstawie zaleceń EGTOP dotyczących nawozów, środków poprawiających właściwości gleby i odżywek 3 pozycję "Przekompostowana lub sfermentowana mieszanina odpadów z gospodarstw domowych" należy zastąpić przez "Przekompostowane lub sfermentowane bioodpady", aby umożliwić wykorzystanie innych źródeł bioodpadów niż odpady z gospodarstw domowych do kompostowania lub fermentacji w produkcji ekologicznej.
(5) W zaleceniach dotyczących nawozów, środków poprawiających właściwości gleby i odżywek EGTOP potwierdziła również, że stosowanie soli selenu w przypadku ich niedoboru w glebach wykorzystywanych do chowu lub wypasu zwierząt było zgodne z celami i zasadami produkcji ekologicznej. Należy zatem zezwolić na stosowanie tej substancji.
(6) Na podstawie zaleceń EGTOP dotyczących karmy dla zwierząt domowych 5 należy zezwolić na stosowanie następujących substancji: (i) glikolu propylenowego, oleju z alg i chlorku wapnia stosowanych jako materiał paszowy; (ii) chelatu żelaza i dekstranu żelaza, chelatu miedzi, chelatów manganowych, aminokwasowych chylatów cynku i drożdży wzbogaconych selenem jako pierwiastki śladowe.
(7) Na podstawie zaleceń EGTOP dotyczących żywności5 należy zezwolić na stosowanie następujących substancji: (i) kwasu askorbinowego w surowych wyrobach mięsnych, do których dodano składniki inne niż dodatki lub sól; (ii) lecytyn w produktach pochodzenia zwierzęcego; oraz (iii) winianu potasowo-sodowego w produktach pochodzenia roślinnego.
(8) EGTOP zaleciła ponadto, aby od dnia 1 stycznia 2027 r. zezwalać na stosowanie winianów sodu, winianów potasu i winianu potasowo-sodowego tylko wówczas, gdy pochodzą one z produkcji ekologicznej 6 , ponieważ EGTOP uznała, że okres trzech lat jest wystarczający, aby zapewnić dostępność winianów pochodzenia ekologicznego dla wszystkich podmiotów. Należy zatem zmienić pozycje "winiany sodu" i "winiany potasu", aby wprowadzić te szczególne warunki i ograniczenia, a do wykazu "Dodatki do żywności, w tym ich nośniki" w części A załącznika V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 należy dodać nową pozycję "Winian potasowo-sodowy".
(9) EGTOP rozpoczęła ocenę substancji służących do czyszczenia i dezynfekcji, które mają zostać dopuszczone w produkcji ekologicznej. Wydaje się jednak, że będzie to wymagało więcej czasu, niż przewidywano w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/1165. Ponieważ wykazy produktów służących do czyszczenia i dezynfekcji nie zostaną ustanowione przed dniem 1 stycznia 2026 r., załącznik VII do rozporządzenia Komisji (WE) nr 889/2008 7 powinien nadal mieć zastosowanie do dnia 31 grudnia 2025 r. Przepisy odnoszące się do wykazów produktów służących do czyszczenia i dezynfekcji powinny zatem mieć zastosowanie dopiero od dnia 1 stycznia 2026 r.
(10) Numer CAS chitozanu został błędnie przypisany chlorowodorkowi chitozanu w pkt 1 (Substancje podstawowe) załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165, w związku z czym brakuje pozycji dotyczącej chi- tozanu. Należy dokonać korekty tych błędów.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/1165.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 października 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2229 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2229 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1165 zezwalającego na stosowanie niektórych produktów i substancji w produkcji ekologicznej oraz ustanawiającego ich wykazy |
| Data aktu: | 25/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 26/10/2023 |
| Data wejścia w życie: | 15/11/2023 |