uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 2 , w szczególności jego art. 9 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania oraz odnawiania takich zezwoleń.
(2) Preparat endo-1,4-beta-ksylanazy wytwarzanej przez Trichoderma reesei CBS 143953 (wcześniejsza nazwa taksonomiczna ATCC PTA-5588) i endo-1,3(4)-beta-glukanazy wytwarzanej przez Trichoderma reesei CBS 143945 (wcześniejsza nazwa taksonomiczna ATCC SD-2106) został dopuszczony na okres 10 lat jako dodatek paszowy dla drobiu, prosiąt odsadzonych od maciory i tuczników rozporządzeniem Komisji (UE) nr 337/2011 3 oraz dla loch karmiących i podrzędnych gatunków świń (prosięta odsadzone od maciory, prosięta przeznaczone do tuczu i lochy karmiące) rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/997 4 .
(3) Zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 złożono wniosek o odnowienie zezwolenia na stosowanie preparatu endo-1,4-beta-ksylanazy wytwarzanej przez Trichoderma reesei CBS 143953 i endo-1,3(4)-beta-gluka- nazy wytwarzanej przez Trichoderma reesei CBS 143945 jako dodatku paszowego dla gatunków drobiu, warchlaków, tuczników, loch karmiących i podrzędnych gatunków świń (warchlaki, tuczniki i lochy karmiące) oraz o sklasyfikowanie tego dodatku w kategorii "dodatki zootechniczne" i w grupie funkcjonalnej "substancje polepszająca straw- ność". We wniosku zawarto propozycję zmiany warunków pierwotnego zezwolenia, polegającą na obniżeniu minimalnego zalecanego poziomu dla indyków. Wnioskowano w nim również, zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, o zezwolenie na stosowanie tego samego preparatu jako dodatku paszowego dla prosiąt ssących i podrzędnych gatunków świń (prosięta ssące). Do wniosku dołączono dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane odpowiednio na mocy art. 14 ust. 2 i art. 7 ust. 3 powyższego rozporządzenia.
(4) W opinii z dnia 27 września 2022 r. 5 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") stwierdził, że preparat endo-1,4-beta-ksylanazy wytwarzanej przez Trichoderma reesei CBS 143953 i endo-1,3(4)-beta-glukanazy wytwarzanej przez Trichoderma reesei CBS 143945 pozostaje bezpieczny dla gatunków drobiu, warchlaków, tuczników, loch karmiących i podrzędnych gatunków świń (warchlaki, tuczniki i lochy karmiące), konsumentów i środowiska zgodnie z obecnie dozwolonymi warunkami stosowania. Dodał on, że powyższe wnioski dotyczące bezpieczeństwa mają zastosowanie również do stosowania tego preparatu w przypadku prosiąt ssących i podrzędnych gatunków świń (prosięta ssące). Ponadto stwierdził, że preparat należy uznać za substancję potencjalnie działającą drażniąco na oczy i uczulająco na drogi oddechowe, natomiast nie można wyciągnąć wniosków na temat jego potencjalnego działania drażniącego lub uczulającego na skórę. Urząd stwierdził również, że nie ma potrzeby przeprowadzania oceny skuteczności preparatu u gatunków drobiu innych niż indyki, u warchlaków, tuczników, loch karmiących i podrzędnych gatunków świń (warchlaki, tuczniki i lochy karmiące) oraz że preparat uznano za skuteczny u indyków, prosiąt ssących i podrzędnych gatunków świń (prosięta ssące) na nowo proponowanym poziomie 610 jednostek aktywności endo-1,4-beta-ksylanazy na kilogram mieszanki paszowej pełnoporcjowej i 76 jednostek aktywności endo-1,3(4)-beta-glukanazy na kilogram mieszanki paszowej pełnoporcjowej. Urząd podkreślił jednak również, że rzeczywisty skuteczny poziom zastosowany w badaniach potwierdzających wnioski dotyczące skuteczności w odniesieniu do wszystkich gatunków docelowych, z wyjątkiem loch karmiących i podrzędnych gatunków świń (lochy karmiące), był o około 50 % wyższy niż nowo proponowany poziom docelowy. Zdaniem Urzędu nie ma także potrzeby wprowadzania szczegółowych wymogów dotyczących monitorowania po wprowadzeniu do obrotu.
(5) Zgodnie z art. 5 ust. 4 akapit pierwszy lit. a) i c) rozporządzenia Komisji (WE) nr 378/2005 6 laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003 uznało, że wnioski i zalecenia zawarte w poprzedniej ocenie z dnia 28 czerwca 2010 r. 7 są ważne i mają zastosowanie do bieżącego wniosku.
(6) Ocena preparatu endo-1,4-beta-ksylanazy wytwarzanej przez Trichoderma reesei CBS 143953 i endo-1,3(4)-beta-glu- kanazy wytwarzanej przez Trichoderma reesei CBS 143945 dowodzi, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 są spełnione. W związku z tym należy odnowić zezwolenie na stosowanie tego preparatu u gatunków drobiu, warchlaków, tuczników, loch karmiących i podrzędnych gatunków świń (warchlaki, tuczniki i lochy karmiące) oraz zezwolić na stosowanie tego preparatu u prosiąt ssących i podrzędnych gatunków świń (prosięta ssące). Należy jednak ustalić minimalną zawartość mającą zastosowanie do gatunków drobiu, prosiąt ssących, warchlaków, tuczników i podrzędnych gatunków świń (prosięta ssące, warchlaki i tuczniki) na poziomie o 50 % wyższym niż poziom zakładany, aby zapewnić skuteczność preparatu przy karmieniu tych docelowych gatunków i kategorii zwierząt.
(7) Komisja uważa, że należy zastosować odpowiednie środki ochronne, aby zapobiec szkodliwym skutkom dla zdrowia użytkowników dodatku.
(8) W związku z odnowieniem zezwolenia na stosowanie preparatu endo-1,4-beta-ksylanazy wytwarzanej przez Tricho- derma reesei CBS 143953 i endo-1,3(4)-beta-glukanazy wytwarzanej przez Trichoderma reesei CBS 143945 jako dodatku paszowego należy uchylić rozporządzenie (UE) nr 337/2011 i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/997.
(9) Ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego stosowania zmian w warunkach zezwolenia na stosowanie preparatu endo-1,4-beta-ksylanazy wytwarzanej przez Trichoderma reesei CBS 143953 i endo-1,3(4)-beta- glukanazy wytwarzanej przez Trichoderma reesei CBS 143945 u gatunków drobiu, warchlaków, tuczników i podrzędnych gatunków świń (warchlaki i tuczniki), należy przewidzieć okres przejściowy dla zainteresowanych stron na przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 7 września 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.221.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/1703 dotyczące odnowienia zezwolenia na stosowanie preparatu endo-1,4-beta-ksylanazy wytwarzanej przez Trichoderma reesei CBS 143953 i endo-1,3(4)-beta-glukanazy wytwarzanej przez Trichoderma reesei CBS 143945 jako dodatku paszowego dla gatunków drobiu, warchlaków, tuczników, loch karmiących i podrzędnych gatunków świń (warchlaki, tuczniki i lochy karmiące), zezwolenia na stosowanie tego preparatu u prosiąt ssących i podrzędnych gatunków świń (prosięta ssące) (posiadacz zezwolenia: Genencor International B.V.) oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 337/2011 i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/997 |
| Data aktu: | 07/09/2023 |
| Data ogłoszenia: | 08/09/2023 |
| Data wejścia w życie: | 28/09/2023 |