uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,
(1) W przypadku substancji attapulgit nie ma pewności, czy jest to dodatek paszowy objęty zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. Niepewność ta wynika z różnych pytań lub wątpliwości wyrażonych przez właściwe organy krajowe odpowiedzialne za kontrole urzędowe lub przez podmioty gospodarcze w odniesieniu do klasyfikacji tej substancji, która jest obecnie uwzględniona w katalogu materiałów paszowych ustanowionym rozporządzeniem Komisji (UE) nr 68/2013 2 .
(2) Taka niepewność co do statusu produktu w odniesieniu do dodatków paszowych może zagrozić wprowadzaniu do obrotu produktów paszowych w całej Unii, ponieważ rozróżnienie między dodatkami paszowymi a innymi produktami paszowymi odgrywa istotną rolę w zakresie warunków ich wprowadzania do obrotu zgodnie z odpowiednimi mającymi zastosowanie przepisami.
(3) Aby rozwiać niepewność co do statusu attapulgitu jako dodatku paszowego, należy przyjąć odpowiedni środek na mocy rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, wyjaśniając ten status. Taki środek zapewniłby spójność w traktowaniu przedmiotowej substancji i ułatwiłby pracę właściwych organów krajowych odpowiedzialnych za kontrole urzędowe, a jednocześnie pomógłby zainteresowanym podmiotom gospodarczym działać w ramach zapewniających odpowiedni poziom pewności prawa.
(4) Aby ustalić, czy produkt jest dodatkiem paszowym objętym zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, należy odnieść się do wytycznych dotyczących rozróżnienia między dodatkami paszowymi, materiałami paszowymi i innymi produktami, ustanowionych w zaleceniu Komisji 2011/25/UE 3 . W szczególności wytyczne te przewidują jednoczesne uwzględnienie kilku kryteriów w ramach indywidualnej oceny w celu stworzenia profilu każdego konkretnego produktu, z uwzględnieniem wszystkich jego cech. Kryteria rozróżnienia między dodatkami paszowymi a materiałami paszowymi obejmują metodę produkcji i przetwarzania, definicję chemiczną i poziom normalizacji lub oczyszczenia, bezpieczeństwo i sposób stosowania oraz funkcjonalność danego produktu. Ponadto dla zachowania spójności produkty o podobnych właściwościach powinny być klasyfikowane podobnie.
(5) Na podstawie analizy kryteriów zawartych w zaleceniu 2011/25/UE stwierdzono, że attapulgit należy uznać za dodatek paszowy objęty zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. Attapulgit stosuje się zasadniczo w celu spełniania w paszach funkcji technologicznych, takich jak wiązanie, zapobieganie zbrylaniu lub ograniczanie zanieczyszczenia paszy mikotoksynami, a nawet funkcji zootechnicznych poprzez wpływ na florę żołądkowo-jelitową zwierząt lub strawność paszy, które są typowe dla funkcjonalności dodatków paszowych. Ponadto cechy i właściwości attapulgitu są bardzo podobne do cech i właściwości innych minerałów gliniastych, które uznaje się za dodatki paszowe. W związku z tym klasyfikacja przez analogię attapulgitu jako dodatku paszowego zapewniłaby spójność w traktowaniu tych podobnych produktów.
(6) W wyniku sklasyfikowania attapulgitu jako dodatku paszowego objętego zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 należy przewidzieć okres przejściowy, który umożliwi zainteresowanym stronom dostosowanie się do nowego statusu tej substancji, w tym do celów złożenia wniosku o zezwolenie na jego stosowanie jako dodatku paszowego oraz dalszego przetwarzania takiego wniosku zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 września 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.220.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/1699 w sprawie statusu attapulgitu jako dodatku paszowego objętego zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady |
| Data aktu: | 06/09/2023 |
| Data ogłoszenia: | 07/09/2023 |
| Data wejścia w życie: | 27/09/2023 |