Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2023/1553 z dnia Brukseli dnia 25 lipca 2023 r. w sprawie upoważnienia Rumunii do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2023/1553
z dnia Brukseli dnia 25 lipca 2023 r.
w sprawie upoważnienia Rumunii do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 14 stycznia 2022 r., Rumunia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 178, 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE, celem wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego w odniesieniu do wszystkich transakcji między podatnikami mającymi siedzibę na terytorium Rumunii (zwanego dalej "szczególnym środkiem"). Wniosek o upoważnienie do wprowadzenia szczególnego środka obejmuje okres od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.

(2) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 30 września 2022 r., Rumunia poinformowała Komisję, że nie potrzebuje już odstępstwa od art. 178 dyrektywy 2006/112/WE, o które wnioskowała. Ponadto Rumunia wystąpiła z wnioskiem, aby upoważnienia udzielono na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2026 r., zamiast na pierwotnie wnioskowany okres.

(3) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja przekazała wniosek Rumunii pozostałym państwom członkowskim pismami z dnia 8 grudnia 2022 r. Pismem z dnia 9 grudnia 2022 r. Komisja powiadomiła Rumunię, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.

(4) Rumunia twierdzi, że obowiązkowe fakturowanie elektroniczne w przypadku transakcji między podatnikami mającymi siedzibę w Rumunii, w połączeniu z obowiązkiem zgłaszania organom podatkowym informacji o tych transakcjach, byłoby korzystne w kontekście zwalczania oszustw związanych z podatkiem od wartości dodanej (VAT) i uchylania się od tego podatku. Umożliwiłoby to organom podatkowym weryfikację spójności między zadeklarowaną kwotą VAT a kwotą zapłaconą oraz między fakturami wystawionymi i otrzymanymi terminowo i automatycznie. Taka automatyczna weryfikacja znacznie zwiększyłaby zdolności analityczne rumuńskich organów podatkowych. Ponadto wprowadzenie obowiązkowego fakturowania elektronicznego byłoby potężnym narzędziem pozwalającym na śledzenie w czasie rzeczywistym łańcuchów oszustw związanych z VAT, co umożliwiłoby organom podatkowym podejmowanie natychmiastowych działań w celu identyfikacji i powstrzymania podatników w uczestniczeniu w tych oszustwach.

(5) Zdaniem Rumunii wprowadzenie szczególnego środka przyniosłoby również podatnikom korzyści w postaci cyfryzacji procesów fakturowania i zmniejszenia ich obciążeń administracyjnych, a jednocześnie zapewniłoby podatnikom warunki uczciwej konkurencji. Cyfryzacja procesów fakturowania oznaczałaby dla podatników szybsze płatności, oszczędność kosztów przesyłu, szybkie i tanie przetwarzanie danych z faktur oraz niższe koszty archiwizacji. Wprowadzenie szczególnego środka doprowadziłoby do zniesienia obecnego obowiązku przekazywania informacji o dostawach krajowych, co zmniejszyłoby obciążenie administracyjne podatników.

(6) W dniu 8 grudnia 2022 r. Komisja przyjęła wniosek w sprawie dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do przepisów dotyczących VAT w epoce cyfrowej. Komisja proponuje zmiany art. 218 i uchylenie art. 232 dyrektywy 2006/112/WE. Możliwe jest zatem, że zostanie przyjęta dyrektywa zmieniająca te artykuły, co umożliwiłoby państwom członkowskim wprowadzenie obowiązkowego elektronicznego fakturowania i zlikwidowałoby konieczność występowania o dalsze szczególne środki stanowiące odstępstwo od dyrektywy 2006/112/WE. W związku z tym od dnia, od którego państwa członkowskie byłyby zobowiązane stosować przepisy krajowe transponujące dyrektywę zmieniającą te artykuły, niniejsza decyzja powinna przestać obowiązywać.

(7) Z uwagi na szeroki zakres i nowość szczególnego środka ważne jest, by ocenić jego wpływ na walkę z oszustwami związanymi z VAT i uchylaniem się od VAT oraz na podatników. W związku z tym, jeżeli Rumunia uzna, że przedłużenie okresu obowiązywania szczególnego środka jest konieczne, powinna przedłożyć Komisji, wraz z wnioskiem o przedłużenie, sprawozdanie zawierające ocenę szczególnego środka pod kątem jego skuteczności w zakresie zwalczania oszustw związanych z VAT i uchylania się od VAT oraz w zakresie uproszczenia poboru VAT.

(8) Szczególny środek nie powinien naruszać prawa klienta do otrzymywania faktur w formie papierowej w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

(9) Szczególny środek powinien być ograniczony w czasie, aby umożliwić ocenę, czy jest on właściwy i skuteczny w kontekście jego celów.

(10) Szczególny środek jest tego proporcjonalny do zamierzonych celów, ponieważ jest ograniczony w czasie i ma ograniczony zakres. Ponadto szczególny środek nie stwarza niebezpieczeństwa, że oszustwa przeniosą się do innych sektorów lub do innych państw członkowskich.

(11) Szczególny środek nie wpłynie negatywnie na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W drodze odstępstwa od art. 218 dyrektywy 2006/112/WE upoważnia się Rumunię do akceptowania wyłącznie faktur wystawianych przez podatników mających siedzibę na terytorium Rumunii w formie dokumentów lub not w formie elektronicznej.

Artykuł  2

W drodze odstępstwa od art. 232 dyrektywy 2006/112/WE upoważnia się Rumunię do wprowadzenia przepisów przewidujących, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych przez podatników mających siedzibę na terytorium Rumunii nie jest uzależnione od akceptacji faktury przez odbiorcę mającego siedzibę na terytorium Rumunii.

Artykuł  3

Rumunia powiadamia Komisję o środkach krajowych wdrażających szczególne środki ustanowione w art. 1 i 2.

Artykuł  4
1. 
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.
2. 
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r. do wcześniejszego z poniższych dni:
a)
do dnia 31 grudnia 2026 r.; lub
b)
do dnia, od którego państwa członkowskie mają stosować przepisy krajowe, które muszą przyjąć w przypadku przyjęcia dyrektywy zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do przepisów dotyczących VAT w epoce cyfrowej, w szczególności art. 218 i 232 tej dyrektywy.
3. 
Jeżeli Rumunia uzna za konieczne przedłużenie obowiązywania szczególnego środka ustanowionego w art. 1 i 2, przedkłada Komisji wniosek o przedłużenie, wraz ze sprawozdaniem oceniającym skuteczność środków krajowych, o których mowa w art. 3, w zakresie zwalczania oszustw związanych z VAT i uchylania się od VAT oraz w zakresie uproszczenia poboru podatku. Sprawozdanie zawiera również ocenę wpływu środka na podatników, w szczególności tego, czy środek zwiększa ich obciążenie administracyjne i koszty.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Rumunii.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 lipca 2023 r.
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.188.48

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2023/1553 z dnia Brukseli dnia 25 lipca 2023 r. w sprawie upoważnienia Rumunii do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Data aktu: 27/07/2023
Data ogłoszenia: 27/07/2023