Decyzja 2023/1307 ustalająca wysokość wkładów wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu w ramach drugiej raty za 2023 r.

DECYZJA RADY (UE) 2023/1307
z dnia 26 czerwca 2023 r.
ustalająca wysokość wkładów wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu w ramach drugiej raty za 2023 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 2 w związku z jej art. 14 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2018/1877 z dnia 26 listopada 2018 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju i uchylające rozporządzenie (UE) 2015/323 2 , w szczególności jego art. 19 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 46 rozporządzenia (UE) 2018/1877 Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) przesyła Komisji swoje uaktualnione szacunki zobowiązań i płatności związanych z instrumentami, którymi zarządza.

(2) Zgodnie z art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1877 Komisja do dnia 15 czerwca 2023 r. przedstawia wniosek określający kwotę drugiej raty wkładu na 2023 r.

(3) Art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1877 stanowi, że wezwania do wniesienia wkładów w pierwszej kolejności wykorzystują kwoty określone dla poprzednich Europejskich Funduszy Rozwoju (EFR). Należy zatem wezwać do przekazania EBI i Komisji wkładów na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1877.

(4) Art. 152 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwanej dalej "umową o wystąpieniu") stanowi, że Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej ("Zjednoczone Królestwo") pozostaje stroną EFR do czasu zamknięcia 11. EFR i wszystkich poprzednich niezamkniętych EFR. Zgodnie z art. 153 umowy o wystąpieniu nie można jednak ponownie wykorzystać udziału Zjednoczonego Królestwa w umorzonych środkach z projektów realizowanych w ramach 11. EFR (w przypadku gdy środki te zostały umorzone po dniu 31 grudnia 2020 r.) lub w ramach poprzednich EFR.

(5) W decyzji Rady (UE) 2022/2242 3  ustalono wysokość rocznej kwoty wkładów na 2023 r. wpłacanych przez strony EFR do Komisji na 1 800 000 000 EUR i do EBI na 300 000 000 EUR.

(6) W celu umożliwienia szybkiego stosowania środków przewidzianych w niniejszej decyzji powinna ona wejść w życie w dniu jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Roczną kwotę wkładów wpłacanych przez strony EFR na rzecz tego funduszu w ramach drugiej raty za 2023 r. ustala się niniejszym na 750 000 000 EUR. Kwota ta zostaje podzielona na 650 000 000 EUR dla Komisji i 100 000 000 EUR dla EBI.

Artykuł  2

Poszczególne wkłady na rzecz EFR, które strony EFR wpłacają Komisji i EBI w ramach drugiej raty za 2023 r., określono w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 26 czerwca 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

DRUGA RATA WKŁADÓW NA RZECZ EFR ZA 2023 R. (W EUR) WPŁACANYCH KOMISJI I EBI

PAŃSTWA

CZŁONKOWSKIE

I ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Klucz dot. 11. EFR w % Druga rata za 2023 r. (w EUR) Ogółem
Komisja EBI
11. EFR 11. EFR
BELGIA 3,24927 21 120 255 3249270 24 369 525
BUŁGARIA 0,21853 1 420 445 218 530 1 638 975
CZECHY 0,79745 5 183 425 797450 5 980 875
DANIA 1,98045 12 872 925 1 980 450 14 853 375
NIEMCY 20,57980 133 768 700 20 579 800 154 348 500
ESTONIA 0,08635 561275 86 350 647 625
IRLANDIA 0,94006 6 110 390 940 060 7 050 450
GRECJA 1,50735 9 797 775 1 507 350 11 305 125
HISZPANIA 7,93248 51 561 120 7 932 480 59 493 600
FRANCJA 17,81269 115 782 485 17 812 690 133 595 175
CHORWACJA 0,22518 1 463 670 225 180 1 688 850
WŁOCHY 12,53009 81 445 585 12 530 090 93 975 675
CYPR 0,11162 725 530 111 620 837150
ŁOTWA 0,11612 754 780 116120 870 900
LITWA 0,18077 1 175 005 180 770 1 355 775
LUKSEMBURG 0,25509 1 658 085 255090 1 913175
WĘGRY 0,61456 3 994 640 614 560 4 609 200
MALTA 0,03801 247 065 38 010 285 075
NIDERLANDY 4,77678 31 049 070 4 776 780 35 825 850
AUSTRIA 2,39757 15 584 205 2 397 570 17 981 775
POLSKA 2,00734 13 047 710 2007340 15 055 050
PORTUGALIA 1,19679 7 779 135 1 196 790 8 975 925
RUMUNIA 0,71815 4667975 718150 5 386 125
SŁOWENIA 0,22452 1 459 380 224 520 1 683 900
SŁOWACJA 0,37616 2 445 040 376160 2 821 200
FINLANDIA 1,50909 9 809 085 1 509 090 11 318 175
SZWECJA 2,93911 19 104 215 2 939 110 22 043 325
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO (*) 14,67862 95 411 030 (*) 14 678 620 110 089 650(*)
OGÓŁEM UE-27

i ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

100,00 650 000 000 100 000 000 750 000 000
(*) Zgodnie z art. 153 umowy o wystąpieniu Zjednoczone Królestwo w marcu 2023 r. złożyło formalny wniosek do Komisji, aby zwróciła w 2023 r. jego pozostającą część rezerw 10. i 11. EFR przez jej potrącenie z pozostającego do wpłaty wkładu Zjednoczonego Królestwa na rzecz EFR w 2023 r. (2. i 3. rata, tj. ogółem 154,12 mln EUR). To potrącenie zostanie uwzględnione w odpowiednich instrukcjach płatniczych.
1 Dz.U. L 210 z 6.8.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 307 z 3.12.2018, s. 1.
3 Decyzja Rady (UE) 2022/2242 z dnia 14 listopada 2022 r. w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, określająca pułap na 2024 r., roczną kwotę na 2023 r., kwotę pierwszej raty na 2023 r. oraz orientacyjną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2025 i 2026 (Dz.U. L 294 z 15.11.2022, s. 17).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.161.77

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/1307 ustalająca wysokość wkładów wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu w ramach drugiej raty za 2023 r.
Data aktu: 26/06/2023
Data ogłoszenia: 27/06/2023
Data wejścia w życie: 27/06/2023