Rozporządzenie wykonawcze 2023/1195 ustanawiające przepisy dotyczące szczegółów i formatu informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie w odniesieniu do wyników urzędowych postępowań wyjaśniających dotyczących przypadków zanieczyszczenia produktami lub substancjami niedopuszczonymi do stosowania w produkcji ekologicznej

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/1195
z dnia 20 czerwca 2023 r.
ustanawiające przepisy dotyczące szczegółów i formatu informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie w odniesieniu do wyników urzędowych postępowań wyjaśniających dotyczących przypadków zanieczyszczenia produktami lub substancjami niedopuszczonymi do stosowania w produkcji ekologicznej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 29 ust. 8 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) 2018/848 stanowi, że właściwe organy państw członkowskich muszą dokumentować wyniki postępowań wyjaśniających oraz środki, które wprowadziły w przypadku obecności produktów i substancji, które nie są dopuszczone do stosowania w produkcji ekologicznej zgodnie z art. 9 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia. Zgodnie z art. 29 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/848 państwa członkowskie muszą dzielić się z pozostałymi państwami członkowskimi i Komisją informacjami dotyczącymi wszelkich środków wprowadzonych w celu opracowania najlepszych praktyk i dalszych środków mających na celu zapobieganie obecności produktów i substancji niedopuszczonych do stosowania w produkcji ekologicznej.

(2) Art. 29 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2018/848 zobowiązuje państwa członkowskie do przekazywania drogą elektroniczną, za pomocą systemu komputerowego udostępnionego przez Komisję, stosownych informacji o przypadkach z udziałem zanieczyszczeń niedopuszczonymi produktami lub substancjami.

(3) Aby uniknąć powielania środków, za pomocą których państwa członkowskie przekazują Komisji i pozostałym państwom członkowskim wszystkie informacje wymagane rozporządzeniem (UE) 2018/848, do przekazywania informacji, o których mowa w art. 29 ust. 9 tego rozporządzenia, można również wykorzystać szczegóły i format, w jakim mają one przekazywać informacje, o których mowa w art. 29 ust. 6 tego rozporządzenia. W tym celu państwa członkowskie powinny korzystać z systemu informatycznego rolnictwa ekologicznego (OFIS).

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Szczegóły i format informacji dotyczących urzędowych postępowań wyjaśniających, najlepszych praktyk i dalszych środków związanych z zanieczyszczeniem niedopuszczonymi produktami i substancjami

Państwa członkowskie korzystają z systemu informatycznego rolnictwa ekologicznego (OFIS) oraz ze wzoru określonego w załączniku do niniejszego rozporządzenia w celu udostępnienia innym państwom członkowskim i Komisji udokumentowanych wyników postępowań wyjaśniających przeprowadzonych zgodnie z art. 29 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/848 oraz wszelkich środków wprowadzonych przez właściwe organy w celu opracowania najlepszych praktyk i dalszych środków mających na celu zapobieganie obecności produktów i substancji niedopuszczonych, zgodnie z art. 9 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia, w produkcji ekologicznej.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 czerwca 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Wzór systemu informatycznego rolnictwa ekologicznego, o którym mowa w art. 1

CZĘŚĆ  I

Informacje dotyczące wyników urzędowych postępowań wyjaśniających, o których mowa w art. 29 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/848, oraz środków mających na celu zapobieganie obecności produktów i substancji niedopuszczonych do stosowania w produkcji ekologicznej

1. Numer referencyjny urzędowych postępowań wyjaśniających lub, w stosownych przypadkach, numer referencyjny spraw
2. Nazwa produktu ekologicznego lub produktu w okresie konwersji lub innego materiału, z którego pobrano próbki:

a) .

□ Żywność

□ Pasza

□ Materiał roślinny

□ Gleba

□ Inne (proszę określić)

b)

- Kod CN nomenklatury produktów

3. Ilość zanieczyszczonych produktów (kilogramy, litry lub, w stosownych

przypadkach, liczba jednostek):

4. Nazwa wykrytych niedozwolonych produktów lub substancji: 5. Ilość wykrytych niedozwolonych produktów lub substancji:

- Czy stwierdzono zanieczyszczenie powyżej najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego

i Rady 2 ?

□ Tak

□ Nie

□ Nie dotyczy (nd.)

6. Etap łańcucha dostaw, na którym wykryto obecność niedozwolonych produktów lub substancji:

□ Produkcja

Tylko w przypadku produkcji roślinnej

- Przed zbiorem

- Po zbiorze

□ Przygotowanie

- Przetwarzanie/konser- wowanie

- Pakowanie

- Ubój, rozbiór, czyszczenie lub młócenie

□ Dystrybucja

□ Przechowywanie

□ Wprowadzenie do obrotu

- Handel detaliczny

- Handel hurtowy

□ Import

- Punkty kontroli granicznej

- Punkt dopuszczenia do obrotu

□ Eksport

Produkt jest:

□ zapakowany

□ luzem

7. Źródła i przyczyny obecności niedopuszczonych produktów lub substancji:

□ Podmiot stosował produkty lub substancje niedopuszczone do stosowania w produkcji ekologicznej

□ Znoszenie cieczy roboczej produktów lub substancji niedopuszczonych do stosowania w produkcji ekologicznej

□ Pomieszanie produktów ekologicznych lub produktów w okresie konwersji z produktami nieekologicz- nymi lub w okresie konwersji

□ Sprzedaż produktów nie- ekologicznych lub produktów w okresie konwersji j ako ekologicznych

□ Podmiot nie wprowadził środków ostrożności, o których mowa w art. 28 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/848

□ Brak identyfikowalności

□ Zanieczyszczenie wystąpiło na poprzednim etapie łańcucha dostaw (proszę określić, na którym etapie, jeżeli jest znany)

□ Nie określono źródła ani przyczyny zanieczyszczenia (proszę wskazać, dlaczego)

□ Inne (proszę określić)

8. Zastosowane środki

Wprowadzanie do obrotu lub stosowanie produktów było zakazane zgodnie z art. 29 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/848:

□ Tak

□ Nie

□ Nie dotyczy (nd.)

[dodatkowe informacje nieobowiązkowe]

9. Pozostałe informacje:

CZĘŚĆ  II

Najlepsze praktyki

Proszę przedstawić roczny przegląd najlepszych praktyk udokumentowanych w Państwa państwie członkowskim w poprzednim roku zgodnie z art. 29 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/848 w celu uniknięcia obecności produktów i substancji niedopuszczonych do stosowania w produkcji ekologicznej.

Uwaga: Informacje na temat przypadków zanieczyszczenia produktami lub substancjami, które nie są dopuszczone na podstawie art. 9 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/848 do stosowania w produkcji ekologicznej w danym państwie członkowskim.

Państwa członkowskie mogą korzystać ze wzoru zamieszczonego w części I do przekazywania Komisji, do 31 marca każdego roku, informacji o przypadkach zanieczyszczenia wykrytych w poprzednim roku przez właściwy organ lub, w stosownych przypadkach, organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą podczas przeprowadzania kontroli urzędowych zgodnie z art. 38 rozporządzenia (UE) 2018/848 lub urzędowych postępowań wyjaśniających zgodnie z art. 29 tego rozporządzenia.

Przypadki zanieczyszczenia, w odniesieniu do których urzędowe postępowanie wyjaśniające nie zostało zakończone do 31 grudnia, należy uwzględnić w informacjach przekazywanych w następnym roku.

1 Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1.
2 RozporzRozporząądzeniedzenie(WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1). Ma ono zastosowanie wyłącznie do żywności i paszy.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.158.65

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/1195 ustanawiające przepisy dotyczące szczegółów i formatu informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie w odniesieniu do wyników urzędowych postępowań wyjaśniających dotyczących przypadków zanieczyszczenia produktami lub substancjami niedopuszczonymi do stosowania w produkcji ekologicznej
Data aktu: 20/06/2023
Data ogłoszenia: 21/06/2023
Data wejścia w życie: 24/06/2023