Rozporządzenie delegowane 2022/2579 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które mają być przekazane przez przedsiębiorstwo we wniosku o udzielenie zezwolenia zgodnie z art. 8a tej dyrektywy

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2579
z dnia 10 czerwca 2022 r.
uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które mają być przekazane przez przedsiębiorstwo we wniosku o udzielenie zezwolenia zgodnie z art. 8a tej dyrektywy
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 8a ust. 6 akapit drugi w związku z art. 8a ust. 6 akapit pierwszy lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 8a dyrektywy 2013/36/UE firmy inwestycyjne, które spełniają warunki określone w art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 2 , powinny wystąpić o zezwolenie na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa. Przedsiębiorstwa te powinny przekazywać właściwym organom informacje wystarczające do przeprowadzenia ich kompleksowej oceny jako wnioskujących instytucji kredytowych.

(2) Wykaz informacji, które mają być przekazane we wniosku przez podmioty ubiegające się o zezwolenie, o których mowa w art. 8a dyrektywy 2013/36/UE, powinien zostać określony w rozporządzeniu. Informacje takie powinny obejmować szczegółowe dane identyfikacyjne oraz informacje historyczne dotyczące wnioskującej instytucji kredytowej, w tym posiadane przez nią obecnie zezwolenia, rodzaje działalności, które zamierza prowadzić, aktualną sytuację finansową, program działalności i kapitał założycielski.

(3) Aby zapewnić spójność i harmonizację informacji wymaganych od wnioskujących instytucji kredytowych na potrzeby udzielenia zezwolenia, niniejsze rozporządzenie powinno zawierać odniesienie do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/2580 3  w sprawie informacji, które należy przekazać na potrzeby udzielenia zezwolenia instytucjom kredytowym, wymogów mających zastosowanie do akcjonariuszy i udziałowców posiadających znaczne pakiety akcji oraz przeszkód, które mogą uniemożliwiać skuteczne sprawowanie funkcji nadzorczych, oraz powinno mieć na celu rozszerzenie jego zakresu na firmy inwestycyjne, które można sklasyfikować jako instytucje kredytowe.

(4) W art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 określono dwa rodzaje instytucji kredytowych: jeden, który obejmuje instytucje przyjmujące depozyty pieniężne lub inne fundusze podlegające zwrotowi i udzielające kredytów na swój własny rachunek oraz drugi, który obejmuje instytucje wchodzące w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia. Natomiast instytucje kredytowe, których działalność obejmuje przyjmowanie depozytów pieniężnych lub innych funduszy podlegających zwrotowi i udzielanie kredytów na swój własny rachunek, powinny spełniać wymogi rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2580.

(5) Wykaz ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu wymogów dotyczących przekazania informacji obowiązujących wnioskujące instytucje kredytowe powinien uwzględniać specyfikę modelu biznesowego firm inwestycyjnych oraz wszelkie zezwolenia udzielone im wcześniej przez właściwy organ.

(6) Właściwe organy mogą być zmuszone do rozszerzenia zakresu wymaganych informacji, aby móc dokładnie ocenić wnioskującą instytucję kredytową, biorąc pod uwagę zakres różnych modeli biznesowych i form prawnych, jakie mogą przyjąć instytucje występujące z wnioskiem. Niniejsze rozporządzenie powinno umożliwiać właściwym organom wymaganie od firmy inwestycyjnej dodatkowych informacji przy ocenie wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa.

(7) Właściwy organ może rozważyć odstąpienie od wymogów przekazania niektórych informacji ze względu na wielkość, charakter, skalę i złożoność działalności wnioskującej instytucji kredytowej oraz biorąc pod uwagę zasadę proporcjonalności i obciążenie związane z wdrażaniem przepisów spoczywające na instytucjach. Nie powinno to jednak uniemożliwiać przeprowadzenia kompleksowej oceny wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa.

(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).

(9) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres wymaganych informacji

1. 
Wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 musi spełniać wymogi dotyczące instytucji kredytowych określone w art. 3-10 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2580.
2. 
Właściwe organy mogą zażądać dodatkowych informacji, pod warunkiem że informacje te są proporcjonalne i istotne do celów oceny wniosku o udzielenie zezwolenia.
3. 
O ile właściwy organ nie postanowi inaczej, wnioskodawca nie jest zobowiązany do przekazania informacji określonych w ust. 1, jeżeli informacje te są już w posiadaniu właściwego organu, w tym w przypadku gdy zwrócono się o nie do innego właściwego organu i informacje te od niego uzyskano, pod warunkiem że wnioskodawca poświadczy, że są one dokładne i kompletne w dniu złożenia wniosku.
4. 
Wnioskująca instytucja kredytowa może pominąć we wniosku informacje, które odnoszą się wyłącznie do rodzajów działalności niewymienionych w informacjach określonych w programie działalności zgodnie z art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2580, pod warunkiem że wnioskodawca wskaże we wniosku pominięte informacje i przytoczy niniejszy przepis jako podstawę pominięcia.
5. 
Po dokonaniu oceny informacji przedstawionych we wniosku właściwy organ może zażądać od wnioskodawcy przedstawienia dodatkowych informacji lub wyjaśnień, jeżeli organ uzna to za konieczne do celów sprawdzenia, czy spełnione zostały wszystkie wymogi dotyczące udzielenia zezwolenia.
6. 
Wnioskująca instytucja kredytowa zapewnia aktualność przedstawionych we wniosku informacji w celu zagwarantowania kompletności i dokładności informacji na temat swojej sytuacji.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 czerwca 2022 r.

1 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościo- wych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/2580 z dnia 17 czerwca 2022 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które należy przekazać we wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa, oraz określających przeszkody, które mogą uniemożliwiać skuteczne sprawowanie funkcji nadzorczych właściwych organów (Dz.U. L 335 z 7.10.2022 s. 64).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.335.61

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/2579 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które mają być przekazane przez przedsiębiorstwo we wniosku o udzielenie zezwolenia zgodnie z art. 8a tej dyrektywy
Data aktu: 10/06/2022
Data ogłoszenia: 29/12/2022
Data wejścia w życie: 18/01/2023