uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 8a ust. 6 akapit drugi w związku z art. 8a ust. 6 akapit pierwszy lit. a),
(1) Zgodnie z art. 8a dyrektywy 2013/36/UE firmy inwestycyjne, które spełniają warunki określone w art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 2 , powinny wystąpić o zezwolenie na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa. Przedsiębiorstwa te powinny przekazywać właściwym organom informacje wystarczające do przeprowadzenia ich kompleksowej oceny jako wnioskujących instytucji kredytowych.
(2) Wykaz informacji, które mają być przekazane we wniosku przez podmioty ubiegające się o zezwolenie, o których mowa w art. 8a dyrektywy 2013/36/UE, powinien zostać określony w rozporządzeniu. Informacje takie powinny obejmować szczegółowe dane identyfikacyjne oraz informacje historyczne dotyczące wnioskującej instytucji kredytowej, w tym posiadane przez nią obecnie zezwolenia, rodzaje działalności, które zamierza prowadzić, aktualną sytuację finansową, program działalności i kapitał założycielski.
(3) Aby zapewnić spójność i harmonizację informacji wymaganych od wnioskujących instytucji kredytowych na potrzeby udzielenia zezwolenia, niniejsze rozporządzenie powinno zawierać odniesienie do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/2580 3 w sprawie informacji, które należy przekazać na potrzeby udzielenia zezwolenia instytucjom kredytowym, wymogów mających zastosowanie do akcjonariuszy i udziałowców posiadających znaczne pakiety akcji oraz przeszkód, które mogą uniemożliwiać skuteczne sprawowanie funkcji nadzorczych, oraz powinno mieć na celu rozszerzenie jego zakresu na firmy inwestycyjne, które można sklasyfikować jako instytucje kredytowe.
(4) W art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 określono dwa rodzaje instytucji kredytowych: jeden, który obejmuje instytucje przyjmujące depozyty pieniężne lub inne fundusze podlegające zwrotowi i udzielające kredytów na swój własny rachunek oraz drugi, który obejmuje instytucje wchodzące w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia. Natomiast instytucje kredytowe, których działalność obejmuje przyjmowanie depozytów pieniężnych lub innych funduszy podlegających zwrotowi i udzielanie kredytów na swój własny rachunek, powinny spełniać wymogi rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2580.
(5) Wykaz ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu wymogów dotyczących przekazania informacji obowiązujących wnioskujące instytucje kredytowe powinien uwzględniać specyfikę modelu biznesowego firm inwestycyjnych oraz wszelkie zezwolenia udzielone im wcześniej przez właściwy organ.
(6) Właściwe organy mogą być zmuszone do rozszerzenia zakresu wymaganych informacji, aby móc dokładnie ocenić wnioskującą instytucję kredytową, biorąc pod uwagę zakres różnych modeli biznesowych i form prawnych, jakie mogą przyjąć instytucje występujące z wnioskiem. Niniejsze rozporządzenie powinno umożliwiać właściwym organom wymaganie od firmy inwestycyjnej dodatkowych informacji przy ocenie wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa.
(7) Właściwy organ może rozważyć odstąpienie od wymogów przekazania niektórych informacji ze względu na wielkość, charakter, skalę i złożoność działalności wnioskującej instytucji kredytowej oraz biorąc pod uwagę zasadę proporcjonalności i obciążenie związane z wdrażaniem przepisów spoczywające na instytucjach. Nie powinno to jednak uniemożliwiać przeprowadzenia kompleksowej oceny wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(9) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 czerwca 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.335.61 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2579 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które mają być przekazane przez przedsiębiorstwo we wniosku o udzielenie zezwolenia zgodnie z art. 8a tej dyrektywy |
| Data aktu: | 10/06/2022 |
| Data ogłoszenia: | 29/12/2022 |
| Data wejścia w życie: | 18/01/2023 |