Rozporządzenie delegowane 2022/2328 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających egzotyczne instrumenty bazowe oraz instrumenty obciążone ryzykiem rezydualnym do celów obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rezydualnego

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2328
z dnia 16 sierpnia 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających egzotyczne instrumenty bazowe oraz instrumenty obciążone ryzykiem rezydualnym do celów obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rezydualnego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 325u ust. 5 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Specyfikacja instrumentów odnoszących się do egzotycznego instrumentu bazowego określona w art. 325u ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 jest wystarczająco jasna, aby umożliwić instytucjom określenie, czym jest egzotyczny instrument bazowy do celów obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rezydualnego określonych w art. 325u. W związku z tym nie jest konieczne dalsze doprecyzowanie pojęcia egzotycznego instrumentu bazowego.

(2) W szczególności ryzyko długowieczności, pogoda, klęski żywiołowe i przyszła zrealizowana zmienność spełniają wymogi specyfikacji egzotycznego instrumentu bazowego, zgodnie ze wskazaniami zawartymi w odpowiednich ramach międzynarodowych określonych przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego (BCBS).

(3) Definicja instrumentów obciążonych ryzykiem rezydualnym określona w art. 325u ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 nie jest wystarczająco jasna, aby umożliwić instytucjom identyfikację niektórych instrumentów obciążonych ryzykiem rezydualnym. W związku z tym należy określić wykaz instrumentów obciążonych ryzykiem rezydualnym, nawet niewyczerpujący, aby zapewnić pewien stopień harmonizacji i spójności w traktowaniu instrumentów obciążonych tym ryzykiem w całej Unii. Pozycje takiego wykazu powinny być wybierane z uwzględnieniem odpowiednich międzynarodowych ram Bazylejskiego Komitetu Nadzoru Bankowego. W przypadku innych instrumentów, co do których istnieje domniemanie obciążenia ryzykiem rezydualnym, instytucje powinny ocenić, czy instrumenty te odpowiadają definicji określonej w art. 325u ust. 2 lit. b) tego rozporządzenia.

(4) Biorąc pod uwagę niestandardowy charakter wielu instrumentów obciążonych ryzykiem rezydualnym, w celu zapewnienia większej pewności prawa i przejrzystości należy również określić niewyczerpujący wykaz rodzajów ryzyka, które same w sobie nie powinny powodować objęcia danego instrumentu definicją instrumentu obciążonego ryzykiem rezydualnym. Instytucje powinny jednak ocenić, czy instrument obciążony takimi rodzajami ryzyka można mimo tego uznać za instrument obciążony ryzykiem rezydualnym, jeżeli dany instrument spełnia jeden z pozostałych warunków, o których mowa w art. 325u ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.

(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.

(6) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Specyfikacja egzotycznych instrumentów bazowych

Ryzyko długowieczności, pogodę, klęski żywiołowe i przyszłą zrealizowaną zmienność uznaje się za egzotyczne instrumenty bazowe do celów art. 325u ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013.

Artykuł  2

Specyfikacja instrumentów obciążonych ryzykiem rezydualnym

Instrumenty wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia uznaje się za instrumenty spełniające warunki określone w art. 325u ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 i stanowiące instrumenty obciążone ryzykiem rezydualnym.

Artykuł  3

Specyfikacja instrumentów, w przypadku których nie istnieje domniemanie obciążenia ryzykiem rezydualnym

Uznaje się, że dany instrument nie spełnia warunków określonych w art. 325u ust. 2 lit. b) ppkt (i) oraz (ii) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 wyłącznie z tego powodu, że jest obciążony co najmniej jednym z następujących rodzajów ryzyka:

a)
ryzyko wynikające z transakcji, w których obowiązek dostawy może zostać spełniony w ramach szeregu instrumentów podlegających dostawie, a kontrahent ma możliwość dostawy instrumentów o najmniejszej wartości spośród tych instrumentów;
b)
ryzyko zmiany implikowanej zmienności instrumentu z opcjonalnością w stosunku do implikowanej zmienności innych instrumentów z opcjonalnością z tym samym instrumentem bazowym i o tym samym terminie zapadalności, ale o różnej płynności;
c)
ryzyko korelacji wynikające z opcji indeksowej, jeżeli indeks spełnia warunki określone w art. 325i ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
d)
ryzyko korelacji wynikające z opcji w przedsiębiorstwie zbiorowego inwestowania śledzącym indeks referencyjny, jeżeli śledzenie spełnia warunki określone w art. 325j ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, a indeks spełnia warunki określone w art. 325i ust. 3 tego rozporządzenia;
e)
ryzyko dotyczące dywidend wynikające z instrumentu pochodnego, którego instrument bazowy nie polega wyłącznie na wypłacie dywidendy.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 sierpnia 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Wykaz instrumentów obciążonych ryzykiem rezydualnym, o których mowa w art. 2

Do instrumentów, o których mowa w art. 2, zalicza się:
1)
opcje, w przypadku których wypłaty zależą od trajektorii ceny składnika aktywów bazowych, a nie tylko od jego ceny końcowej w terminie wykonania;
2)
opcje, które zaczynają obowiązywać w określonej z góry dacie w przyszłości i których kurs wykonania nie został jeszcze ustalony w momencie, w którym dana opcja znajduje się w portfelu handlowym instytucji;
3)
opcje, których instrumentem bazowym jest inna opcja;
4)
opcje z nieciągłymi wypłatami;
5)
opcje umożliwiające posiadaczowi zmianę kursu wykonania lub innych warunków umowy przed terminem zapadalności opcji;
6)
opcje, które można wykonać w określonej z góry dacie;
7)
opcje, których instrument bazowy jest denominowany w jednej walucie, ale których wypłaty są rozliczane w innej walucie, z wcześniej ustalonym kursem wymiany między tymi dwiema walutami;
8)
opcje o wielu instrumentach bazowych, z wyłączeniem opcji, o których mowa w art. 3 lit. c) i d);
9)
opcje podlegające behawioralnym czynnikom ryzyka, wyłącznie w przypadku gdy spełnione są wszystkie następujące warunki:
a)
opcja ta należy do klienta detalicznego;
b)
znaczna część tych opcji jest ujęta w portfelu handlowym;
c)
instytucja ocenia behawioralne czynniki ryzyka związane z tymi opcjami jako istotne.
1 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.308.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/2328 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających egzotyczne instrumenty bazowe oraz instrumenty obciążone ryzykiem rezydualnym do celów obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rezydualnego
Data aktu: 16/08/2022
Data ogłoszenia: 29/11/2022
Data wejścia w życie: 19/12/2022