Rozporządzenie delegowane 2022/2181 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury w odniesieniu do dat rozpoczęcia i okresów niedopuszczalności wniosków o wsparcie

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2181
z dnia 29 czerwca 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury w odniesieniu do dat rozpoczęcia i okresów niedopuszczalności wniosków o wsparcie

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1004 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 4, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wniosek o wsparcie z Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury (EFMRA) złożony przez danego operatora jest niedopuszczalny przez określony okres, jeżeli właściwy organ stwierdził wystąpienie sytuacji, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 3 rozporządzenia (UE) 2021/1139.

(2) W celu zapewnienia warunkowego charakteru wsparcia w ramach EFMRA należy ustanowić niezbędne przepisy zapewniające, aby operatorzy ubiegający się o wsparcie z EMFRA spełniali warunki dopuszczalności do celów wsparcia w ramach EFMRA w odniesieniu do wszystkich statków rybackich znajdujących się pod ich faktyczną kontrolą.

(3) Art. 11 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/1139 uprawnia Komisję do przyjmowania aktów delegowanych określających próg determinujący niedopuszczalność i jej czas trwania, który powinien być proporcjonalny do charakteru, wagi, czasu trwania i powtarzalności poważnych naruszeń, popełnionych przestępstw lub nadużyć i powinien trwać przynajmniej jeden rok. Komisja powinna monitorować przepisy dotyczące niedopuszczalności wniosków o wsparcie ustanowione w niniejszym akcie, aby zapewnić, że wszystkie sytuacje, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 3 rozporządzenia (UE) 2021/1139, zostaną uwzględnione.

(4) Konieczne jest zatem ustanowienie zasad obliczania czasu trwania okresu niedopuszczalności oraz określenie odpowiednich dat rozpoczęcia i zakończenia tego okresu oraz warunków jego wydłużenia bądź skrócenia. Należy również ustanowić przepisy dotyczące korekty okresu niedopuszczalności, w przypadku gdy operator popełni kolejne poważne naruszenia podczas okresu niedopuszczalności.

(5) Automatyczne wszczęcie procedury niedopuszczalności w odniesieniu do środków EFMRA jest również konieczne w przypadku niektórych poważnych naruszeń, które są szczególnie szkodliwe ze względu na ich charakter i wagę.

(6) Należy również ustanowić przepisy dotyczące inicjowania niedopuszczalności i obliczania długości okresu niedopuszczalności w przypadkach, gdy jeden operator jest właścicielem więcej niż jednego statku rybackiego lub kontroluje więcej niż jeden statek rybacki. Przepisy te powinny zapewniać, aby wsparcie w ramach EFMRA dla innych statków operatora nie przynosiło pośrednich korzyści statkom rybackim, które wykorzystano do popełnienia poważnych naruszeń.

(7) Zgodnie z art. 92 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 2 , jeżeli nie dojdzie do innego poważnego naruszenia przepisów w okresie 3 lat od daty ostatniego poważnego naruszenia, wszystkie punkty anuluje się. W rezultacie punkty za naruszenia widnieją w licencji operatora przez co najmniej 3 lata. Aby zapewnić ciągłość z istniejącym systemem, jak również proporcjonalność i pewność prawa, wyłącznie poważne naruszenia popełnione od 1 stycznia 2013 r. zgodnie z art. 92 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, za które przyznane punkty nie zostały anulowane z licencji operatora, powinny być uwzględnione przy obliczaniu okresu niedopuszczalności.

(8) Zgodnie z art. 47 rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008 3  osoby prawne ponoszą odpowiedzialność za poważne naruszenia, jeżeli naruszenia te zostały popełnione na ich korzyść przez jakąkolwiek osobę fizyczną działającą indywidualnie lub jako członek organu osoby prawnej.

(9) Należy ustanowić przepisy w celu zapewnienia równego traktowania operatorów, którzy zostają nowymi właścicielami statków rybackich w wyniku sprzedaży lub innej formy przeniesienia własności, nie podważając jednocześnie unijnego systemu kontroli, inspekcji i egzekwowania ustanowionego rozporządzeniem (UE) nr 1224/2009 dotyczącym kontroli rybołówstwa, który jest niezbędny do realizacji celów WPRyb. Jeśli licencja połowowa danego operatora została na stałe wycofana w związku z częstotliwością i wagą popełnionych naruszeń, należy odmówić dostępu do wsparcia w ramach EFMRA do końca określonego w art. 63 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 4  okresu kwalifikowalności wydatków do otrzymania wkładu z EFMRA, aby ochronić interesy finansowe Unii i jej podatników. Taką niedopuszczalność należy stosować, nawet jeżeli zgodnie z metodą obliczania określoną w niniejszym rozporządzeniu okres niedopuszczalności kończy się przed końcem okresu kwalifi- kowalności.

(10) Art. 11 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/1139 uprawnia Komisję do przyjmowania aktów delegowanych dotyczących zasad odzyskiwania przydzielonego wsparcia, jeżeli w okresie, o którym mowa w art. 11 ust. 2 tego rozporządzenia, doszło do poważnych naruszeń lub przestępstw przeciwko środowisku. Konieczne jest zatem określenie zasad odzyskiwania przyznanej pomocy.

(11) Aby umożliwić szybkie stosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu oraz biorąc pod uwagę, jak ważne jest zapewnienie zharmonizowanego i równego traktowania operatorów we wszystkich państwach członkowskich od początku okresu programowania, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu i obowiązywać od pierwszego dnia okresu kwalifikowalności wydatków do otrzymania wkładu z EFMRA, czyli od dnia 1 stycznia 2021 r., Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasady pewności prawa i zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do wniosków o wsparcie z Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakul- tury (EFMRA) i określa się w nim okres czasu, w którym takie wnioski składane przez operatorów, którzy popełnili którykolwiek z czynów określonych w art. 11 ust. 1 lub w art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/1139, są niedopuszczalne.

Artykuł  2

Definicja

Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają definicje, o których mowa w art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 5 . Dodatkowo zastosowanie ma następująca definicja:

"punkty za naruszenia" oznaczają punkty przyznane operatorowi w odniesieniu do unijnego statku rybackiego w ramach systemu punktów za poważne naruszenia określonego w art. 92 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.

ROZDZIAŁ  II

PRÓG NIEDOPUSZCZALNOŚCI I CZAS JEJ TRWANIA

Artykuł  3

Niedopuszczalność wniosków złożonych przez operatora, który dopuścił się poważnych naruszeń, o których mowa w art. 42 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008 lub art. 90 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, lub jest za nie odpowiedzialny

1. 
Wniosek o wsparcie jest niedopuszczalny przez okres określony zgodnie z załącznikiem I, jeżeli właściwy organ stwierdził w decyzji, że operator składający wniosek dopuścił się poważnych naruszeń, o których mowa w art. 42 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 lub art. 90 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, lub jest za nie odpowiedzialny.
2. 
Do celów stwierdzenia niedopuszczalności oraz obliczenia okresu niedopuszczalności brane są pod uwagę wyłącznie poważne naruszenia popełnione od 1 stycznia 2013 r., w odniesieniu do których została podjęta decyzja w rozumieniu ust. 1.
3. 
Niezależnie od ust. 2 do celów ust. 1 uwzględnia się wyłącznie poważne naruszenia, w odniesieniu do których punktów nie anulowano na podstawie art. 92 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
4. 
Datą rozpoczęcia okresu niedopuszczalności jest data wydania przez właściwy organ decyzji w rozumieniu ust. 1.
Artykuł  4

Niedopuszczalność wniosków złożonych przez operatorów, których statek jest wymieniony w unijnym wykazie statków NNN lub których statek pływa pod banderą niewspółpracującego państwa trzeciego

1. 
Wniosek o wsparcie złożony przez operatora jest niedopuszczalny przez okres ustanowiony zgodnie z załącznikiem II, jeżeli właściwy organ stwierdził w decyzji, że:
a)
operator był zaangażowany w działalność statku rybackiego wpisanego do unijnego wykazu statków NNN zgodnie z art. 27 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008, zarządzał takim statkiem lub był jego właścicielem lub
b)
operator był zaangażowany w działalność statku pływającego pod banderą jednego z państw uznanych za niewspółpra- cujące państwa trzecie zgodnie z art. 33 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008, zarządzał takim statkiem lub był jego właścicielem.
2. 
Datą rozpoczęcia okresu niedopuszczalności jest data wydania przez właściwy organ decyzji w rozumieniu ust. 1.
Artykuł  5

Niedopuszczalność wniosków złożonych przez operatorów działających w sektorze akwakultury, którzy popełnili przestępstwa przeciwko środowisku lub są za nie odpowiedzialni

1. 
W przypadku gdy właściwy organ stwierdzi w decyzji, że operator popełnił jedno z przestępstw określonych w art. 3 i 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/99/WE 6  lub jest za nie odpowiedzialny, wnioski o wsparcie z EFMRA złożone przez tego operatora na podstawie art. 27 rozporządzenia (UE) 2021/1139 są niedopuszczalne zgodnie z załącznikiem III.
2. 
Datą rozpoczęcia okresu niedopuszczalności jest data wydania przez właściwy organ decyzji stwierdzającej, że popełniono przestępstwo określone w art. 3 lub 4 dyrektywy 2008/99/WE.
3. 
Do celów stwierdzenia niedopuszczalności oraz obliczenia okresu niedopuszczalności brane są pod uwagę wyłącznie przestępstwa popełnione od 1 stycznia 2013 r., w odniesieniu do których została podjęta decyzja w rozumieniu ust. 1.
Artykuł  6

Niedopuszczalność wniosków złożonych przez operatorów, którzy są winni nadużycia finansowego w kontekście EFMR lub EFMRA lub są za nie odpowiedzialni

1. 
Jeżeli właściwy organ stwierdzi, że operator dopuścił się nadużycia finansowego w kontekście Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR) lub EFMRA lub jest za nie odpowiedzialny, wszystkie wnioski o wsparcie z EFMRA złożone przez tego operatora są niedopuszczalne zgodnie z załącznikiem IV.
2. 
Okres niedopuszczalności rozpoczyna się w dniu podjęcia ostatecznej decyzji określającej popełnienie nadużycia finansowego zdefiniowanego w art. 3 dyrektywy (UE) 2017/1371 7 .

ROZDZIAŁ  III

PRZEPISY WSPÓLNE

Artykuł  7

Określenie progu powodującego niedopuszczalność i jej czasu trwania

1. 
Jeżeli operator dopuścił się któregokolwiek z działań, o których mowa w art. 3, 4, 5 i 6, lub jest za nie odpowiedzialny, zainteresowane państwo członkowskie ustala, czy osiągnięty został próg powodujący niedopuszczalność. Jest to dokonywane przez państwo członkowskie zgodnie z kolumną a) załączników I, II, III lub IV do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Jeżeli dane państwo członkowskie ustaliło zgodnie z ust. 1, że próg powodujący niedopuszczalność został osiągnięty, określa ono odpowiedni czas trwania niedopuszczalności na podstawie:
a)
kolumny b) załączników I, II, III lub IV do niniejszego rozporządzenia oraz
b)
w stosownych przypadkach - kolumny c) i d) załącznika I lub III do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  8

Określenie progu powodującego niedopuszczalność w przypadku, gdy operator jest właścicielem więcej niż jednego statku rybackiego

1. 
Jeżeli operator posiada lub kontroluje więcej niż jeden statek rybacki, okres niedopuszczalności wniosku o wsparcie złożonego przez tego operatora określa się oddzielnie w odniesieniu do każdego statku rybackiego, zgodnie z art. 3 lub 4.
2. 
Ponadto wnioski o wsparcie złożone przez tego operatora są również niedopuszczalne:
a)
jeżeli wnioski w odniesieniu do ponad połowy statków rybackich będących własnością lub kontrolowanych przez tego operatora są niedopuszczone do wsparcia z EFMR zgodnie z art. 3 i 4 lub
b)
w przypadku gdy przyznano punkty za poważne naruszenia, o których mowa w art. 42 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 lub art. 90 ust. 1 lit. a) i c) rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, jeżeli średnia liczba przyznanych punktów za naruszenia przypadająca na statek rybacki, którego operator jest właścicielem lub który kontroluje, jest równa lub większa niż 7 punktów.
Artykuł  9

Przeniesienie własności

1. 
Jeżeli operator podlega okresowi niedopuszczalności zgodnie z art. 3, 4 i 6, okres niedopuszczalności wynikający z poważnych naruszeń popełnionych przed zmianą własności nie może zostać przeniesiony na nowego operatora w przypadku sprzedaży lub przeniesienia własności statku rybackiego.
2. 
W drodze odstępstwa od ust. 1 w przypadku gdy zgodnie z systemem punktów za naruszenia ustanowionym w art. 92 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 punkty przyznane za poważne naruszenia, o których mowa w art. 42 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 lub art. 90 ust. 1 lit. a) i c) rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, popełniono przed zmianą właściciela statku rybackiego, naruszenia te i związane z nimi punkty za naruszenia są uwzględniane do celów stwierdzenia niedopuszczalności i obliczania czasu trwania okresu niedopuszczalności w odniesieniu do nowego operatora zgodnie z art. 3 i art. 8 ust. 2 wyłącznie wówczas, gdy operator ten po zmianie właściciela popełni poważne naruszenie, o którym mowa w art. 42 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 lub art. 90 ust. 1 lit. a) i c) rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Artykuł  10

Cofnięcie na stałe licencji połowowej

Wnioski o wsparcie złożone przez operatora, którego licencja połowowa została cofnięta na stałe w odniesieniu do któregokolwiek ze statków rybackich, którego jest właścicielem lub który kontroluje, są niedopuszczalne od dnia cofnięcia licencji połowowej do końca określonego w art. 63 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/1060 okresu kwalifikowalności wydatków do otrzymania wkładu z EFMRA, jeżeli ta licencja połowowa została cofnięta:

a)
zgodnie z art. 92 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 i art. 129 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 404/2011 8 ; lub, w stosownych przypadkach;
b)
w wyniku kar za poważne naruszenia nałożonych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 45 rozporządzenia (WE)

nr 1005/2008.

Artykuł  11

Zasady odzyskiwania pomocy

1. 
Jeżeli którakolwiek z sytuacji, o których mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/1139, wystąpi w okresie od daty złożenia przez operatora wniosku o wsparcie do momentu upływu 5 lat od ostatniej płatności, wsparcie wypłacone z EFMRA związane z tym wnioskiem podlega korekcie finansowej dokonywanej przez zainteresowane państwo członkowskie zgodnie z art. 44 rozporządzenia (UE) 2021/1139 oraz art. 103 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/1060.
2. 
Kwota podlegająca odzyskaniu jest proporcjonalna do charakteru, wagi, czasu trwania i powtarzalności sytuacji, o których mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/1139.
Artykuł  12

Przepisy przejściowe

Niniejsze rozporządzenie nie ma wpływu na kontynuację ani modyfikację okresów niedopuszczalności wniosków o wsparcie z EFMR przyznane na podstawie rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/288 9 .

Artykuł  13

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2021 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 czerwca 2022 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Próg powodujący niedopuszczalność i okres niedopuszczalności wniosku złożonego przez operatora, który popełnił poważne naruszenia, o których mowa w art. 42 rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008 lub art. 90 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009

Kategoryzacja poważnych naruszeń a) próg powodujący niedopuszczalność b) okres niedopuszczalności c) warunki przedłużenia okresu niedopuszczalności d)

warunki skrócenia okresu niedopuszczalności

Poważne naruszenia kategorii 1 i 2, o których mowa w załączniku XXX do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 404/2011 (*) Łącznie 9 punktów za naruszenie, niezależnie od liczby poważnych naruszeń 12 miesięcy 1 dodatkowy miesiąc niedopuszczalności za każdy dodatkowy punkt naruszenia powyżej progu W przypadku

skreślenia dwóch

punktów za

naruszenia zgodnie z art. 133 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 404/2011 okres niedopuszczalności zostaje skrócony

o cztery miesiące

Wszystkie poważne naruszenia określone w art. 42

rozporządzenia (WE) nr 1005/2008

i w art. 90 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009,

z wyjątkiem

poważnych naruszeń kategorii 1 i 2, o których mowa w załączniku XXX do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 404/2011

1 poważne

naruszenie

12 miesięcy za poważne naruszenie 2 dodatkowe miesiące niedopuszczalności za poważne

naruszenia kategorii 7, 9, 10, 11 lub 12, o których mowa w załączniku XXX do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 404/2011.

Jeżeli w okresie niedopuszczalności operator popełnia poważne naruszenie kategorii 1 lub 2, o którym mowa w załączniku XXX do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 404/2011, lub jest za nie

odpowiedzialny, okres niedopuszczalności przedłuża się o jeden miesiąc za każdy punkt za naruszenie przypisany za te poważne naruszenia

(*) Wiersz ten ma zastosowanie, jeżeli popełniono jedynie poważne naruszenia kategorii 1 lub 2. Jeżeli popełniono inne poważne naruszenia przed, równocześnie lub po poważnych naruszeniach kategorii 1 lub 2 oraz w tym samym okresie niedopuszczalności, poważne naruszenia kategorii 1 lub 2 uwzględnia się wyłącznie do celów kolumn c) i d) w wierszu drugim.

ZAŁĄCZNIK  II

Próg powodujący niedopuszczalność i okres niedopuszczalności wniosków złożonych przez operatorów, których statek jest wymieniony w unijnym wykazie statków NNN lub których statek pływa pod banderą niewspółpracującego państwa trzeciego

Rodzaj naruszenia a)

próg powodujący niedopuszczalność

b) okres niedopuszczalności
Operator był zaangażowany

w działalność statku rybackiego wpisanego do unijnego wykazu statków NNN zgodnie z art. 27 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008, zarządzał takim statkiem lub był jego właścicielem

1 naruszenie Cały okres, w którym statek rybacki jest wpisany do unijnego wykazu statków NNN, a w każdym razie nie mniej niż 24 miesiące
Operator był zaangażowany

w działalność statku pływającego pod banderą jednego z państw uznanych za niewspółpracujące państwa trzecie zgodnie z art. 33 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008, zarządzał takim statkiem lub był jego właścicielem

1 naruszenie Cały okres, w którym państwo to zostało wpisane do wykazu

niewspółpracujących państw trzecich, a w każdym razie nie mniej niż 12 miesięcy

ZAŁĄCZNIK  III

Próg powodujący niedopuszczalność i okres niedopuszczalności wniosków złożonych przez operatorów, którzy popełnili przestępstwa przeciwko środowisku określone w art. 3 i 4 dyrektywy 2008/99/WE

Przestępstwa przeciwko środowisku a) próg powodujący niedopuszczalność b) okres niedopuszczalności c) warunki przedłużenia okresu niedopuszczalności d)

warunki skrócenia okresu niedopuszczalności

Przestępstwa określone w art. 3 dyrektywy 2008/99/WE, w odniesieniu do

których właściwy

organ ustalił, że

przestępstwo zostało popełnione w wyniku poważnego zaniedbania

1 przestępstwo 12 miesięcy za jedno przestępstwo 6 dodatkowych

miesięcy, jeżeli

właściwy organ

wyraźnie odniósł się do wystąpienia

okoliczności obciążających lub ustalił, że

przestępstwo popełnione przez operatora było

popełniane przez okres dłuższy niż jeden rok

W przypadku gdy okres niedopuszczalności trwa łącznie co najmniej 12 miesięcy, zostaje on skrócony o 6 miesięcy, jeżeli właściwy organ

w swojej decyzji wyraźnie wspomniał o istnieniu

okoliczności łagodzących

Przestępstwa określone w art. 3 dyrektywy 2008/99/WE, w odniesieniu do

których właściwy

organ ustalił, że

przestępstwo zostało popełnione w sposób zamierzony

1 przestępstwo 24 miesiące za jedno przestępstwo
Przestępstwa określone w art. 4 dyrektywy 2008/99/WE 1 przestępstwo 24 miesiące za jedno przestępstwo

ZAŁĄCZNIK  IV

Próg powodujący niedopuszczalność i okres niedopuszczalności wniosków złożonych przez operatorów, którzy popełnili nadużycie finansowe w kontekście EFMR lub EFMRA

a)

próg powodujący niedopuszczalność

b) okres niedopuszczalności
Wszelkie nadużycia finansowe popełnione przez operatora w kontekście EFMR lub EFMRA Od daty ostatecznej decyzji określającejpopełnienie nadużycia finansowego zdefiniowanego w art. 3 dyrektywy (UE) 2017/1371 do końca okresu kwalifikowalności wydatków do wkładu z EFMRA, o którym mowa w art. 63 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/1060
1 Dz.U. L 247 z 13.7.2021, s. 1.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1005/2008 z dnia 29 września 2008 r. ustanawiające wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania, zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1936/2001 i (WE) nr 601/2004 oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 1093/94 i (WE) nr 1447/1999 (Dz.U. L 286 z 29.10.2008, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/99/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie ochrony środowiska poprzez prawo karne (Dz.U. L 328 z 6.12.2008, s. 28).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii (Dz.U. L 198 z 28.7.2017, s. 29).
8 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 404/2011 z dnia 8 kwietnia 2011 r. ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa (Dz.U. L 112 z 30.4.2011, s. 1).
9 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/288 z dnia 17 grudnia 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego w odniesieniu do okresu i dat niedopuszczalności wniosków (Dz.U. L 51 z 24.2.2015, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.288.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/2181 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury w odniesieniu do dat rozpoczęcia i okresów niedopuszczalności wniosków o wsparcie
Data aktu: 29/06/2022
Data ogłoszenia: 09/11/2022
Data wejścia w życie: 10/11/2022, 01/01/2021