uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 78 ust. 10,
(1) Aby zapewnić wysoką jakość szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych zgłaszanych do repozytoriów transakcji, repozytoria transakcji powinny weryfikować tożsamość podmiotów przekazujących zgłoszenia, logiczną integralność kolejności, w jakiej zgłaszane są szczegółowe informacje dotyczące instrumentu pochodnego, oraz kompletność i prawidłowość tych szczegółowych informacji.
(2) Z tego samego powodu repozytoria transakcji powinny uzgadniać szczegółowe informacje zawarte w każdym otrzymanym zgłoszeniu instrumentu pochodnego, w przypadku gdy obaj kontrahenci podlegają obowiązkowi zgłaszania. Należy określić standardowy proces umożliwiający repozytoriom transakcji prowadzenie uzgodnień w spójny sposób i ograniczenie ryzyka braku uzgodnienia szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych. Niektóre szczegółowe informacje dotyczące instrumentów pochodnych mogą się jednak różnić ze względu na specyfikę systemów technicznych wykorzystywanych przez podmioty przekazujące zgłoszenia. Należy zatem przyjąć pewną tolerancję, aby niewielkie różnice w zgłoszonych szczegółowych informacjach dotyczących instrumentów pochodnych nie uniemożliwiały organom analizowania danych przy zachowaniu odpowiedniego poziomu zaufania.
(3) Ponadto, niezależnie od innych obowiązków względem szczegółowych informacji na temat instrumentów pochodnych gromadzonych i rejestrowanych podczas procesu uzgadniania, repozytoria transakcji powinny zapewnić poufność danych wymienianych między sobą i udostępnianych kontrahentom dokonującym zgłoszeń, podmiotom odpowiedzialnym za zgłaszanie oraz podmiotom przekazującym zgłoszenia.
(4) W przypadku zaistnienia zdarzenia korporacyjnego związanego z restrukturyzacją skutkującego zmianą identyfikatora podmiotu prawnego ("LEI") kontrahenta szczegółowe informacje dotyczące podmiotów wskazanych w zgłoszeniu instrumentu pochodnego powinny podlegać aktualizacji. Aby zapewnić integralność tych informacji, co ma zasadnicze znaczenie z punktu widzenia monitorowania ryzyka systemowego dla stabilności finansowej, aktualizację tę powinny przeprowadzać centralnie repozytoria transakcji. Z tego względu należy ustanowić procedurę w celu zapewnienia, aby repozytoria transakcji mogły aktualizować identyfikator podmiotu w sposób scentralizowany, zapewniając tym samym efektywny, solidny i terminowy proces.
(5) Podmiotom przekazującym zgłoszenia należy zapewnić wystarczającą ilość czasu na dostosowanie się do wymogów dotyczących zgłaszania, w szczególności aby zapobiec nagromadzeniu nieuzgodnionych transakcji bezpośrednio po wejściu w życie obowiązku zgłaszania. W związku z tym właściwe jest, aby na pierwszym etapie uzgadnianie dotyczyło tylko ograniczonego zbioru pól.
(6) Podmioty przekazujące zgłoszenia i podmioty odpowiedzialne za zgłaszanie, stosownie do przypadku, powinny mieć możliwość monitorowania przestrzegania przez nie obowiązku zgłaszania, któremu podlegają, a który wynika z rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Powinny zatem mieć codzienny dostęp do niektórych informacji dotyczących tych zgłoszeń, w tym do wyników ich weryfikacji, również w przypadku wygenerowania zastrzeżenia, a także do informacji o postępie procesu uzgadniania zgłoszonych danych. W związku z tym konieczne jest określenie informacji, które repozytorium transakcji powinno udostępniać tym podmiotom na koniec każdego dnia roboczego.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(8) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych skonsultował się z członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych i przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(9) Aby umożliwić kontrahentom i repozytoriom transakcji podjęcie wszelkich niezbędnych działań w celu dostosowania się do nowych wymogów, datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy odroczyć o osiemnaście miesięcy,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 czerwca 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.262.46 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/1858 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających procedury uzgadniania danych między repozytoriami transakcji i procedury, które repozytorium transakcji ma stosować w celu weryfikacji spełnienia przez kontrahenta dokonującego zgłoszenia lub podmiot przekazujący zgłoszenie wymogów dotyczących zgłaszania oraz w celu weryfikacji kompletności i poprawności zgłaszanych danych |
| Data aktu: | 10/06/2022 |
| Data ogłoszenia: | 07/10/2022 |
| Data wejścia w życie: | 27/10/2022, 29/04/2024 |