KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 81 ust. 5 akapit czwarty w związku z jego art. 81 ust. 5 akapit pierwszy lit. d), a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu skutecznego i wydajnego porównywania i agregowania danych repozytoria transakcji powinny korzystać ze wzorów w formacie XML i komunikatów XML opracowanych zgodnie z metodyką określoną w normie ISO 20022 w celu udzielania dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych oraz komunikacji z podmiotami, o których mowa w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Nie powinno to uniemożliwiać repozytoriom transakcji i odpowiednim podmiotom uzgodnienia stosowania formatów innych niż XML do przekazywania szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych lub zapewniania dostępu do tych informacji.
(2) Szczegółowe informacje dotyczące zgłoszonych instrumentów pochodnych, które repozytoria transakcji udostępniają podmiotom wymienionym w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 we wzorach w formacie XML opracowanych zgodnie z normą ISO 20022, powinny zawierać te same dane, co informacje przekazywane, stosownie do przypadku, przez kontrahentów, podmioty odpowiedzialne za zgłaszanie i podmioty przekazujące zgłoszenie.
(3) Informacje, do których powinny mieć dostęp podmioty wymienione w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, powinny obejmować szczegółowe informacje dotyczące instrumentów pochodnych, których zgłoszenia zostały odrzucone przez repozytoria transakcji, lub szczegółowe informacje dotyczące instrumentów pochodnych, których zgłoszenia zostały przyjęte, ale w odniesieniu do których repozytoria transakcji dokonały zastrzeżenia, a także szczegółowe informacje będące wynikiem przeprowadzenia procedury uzgadniania danych dotyczących instrumentów pochodnych, o której mowa w art. 19 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 150/2013 2 .
(4) W przypadku gdy Komisja przyjęła akt wykonawczy stwierdzający, że ramy prawne państwa trzeciego spełniają warunki przewidziane w art. 76a ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, repozytorium transakcji powinno udzielić odpowiedniemu organowi tego państwa trzeciego dostępu do danych, uwzględniając uprawnienia i obowiązki danego organu państwa trzeciego.
(5) W celu zapewnienia ustandaryzowanego i zharmonizowanego podejścia do dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych oraz zmniejszenia obciążenia administracyjnego zarówno dla podmiotów wymienionych w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jak i dla repozytoriów transakcji, należy doprecyzować zadania repozytoriów transakcji w zakresie udzielania dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych. Repozytoria transakcji powinny wyznaczyć osobę odpowiedzialną za utrzymywanie kontaktów z podmiotami wymienionymi w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Powinny one również udostępnić na swojej stronie internetowej instrukcje dla tych podmiotów, wyjaśniając, w jaki sposób należy zwrócić się o dostęp do danych przechowywanych przez repozytorium transakcji. Ponadto, aby ułatwić składanie przez te podmioty wniosków o dostęp do odpowiednich danych, repozytoria transakcji powinny przygotować standardowy formularz, który pomógłby tym podmiotom w przekazywaniu repozytoriom transakcji informacji umożliwiających repozytoriom transakcji ustanowienie wymogów dotyczących dostępu do danych. Ponadto repozytoria transakcji powinny powinny dokonać ustaleń technicznych, które są niezbędne, by podmioty wymienione w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 mogły uzyskać dostęp do szczegółowych informacji dotyczących zgłaszanych instrumentów pochodnych.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 151/2013 3 .
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych, który Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przedłożył Komisji po zasięgnięciu opinii członków Europejskiego Systemu Banków Centralnych.
(8) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 .
(9) Aby zapewnić kontrahentom i repozytoriom transakcji wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowych wymogów określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/1860 5 , należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania przepisów dotyczących nowych pól danych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 10 czerwca 2022 r.