Dyrektywa 2022/1648 zmieniająca dyrektywę 2003/91/WE w odniesieniu do odstępstwa dla ekologicznych odmian gatunków warzyw nadających się do produkcji ekologicznej

DYREKTYWA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1648
z dnia 23 września 2022 r.
zmieniająca dyrektywę 2003/91/WE w odniesieniu do odstępstwa dla ekologicznych odmian gatunków warzyw nadających się do produkcji ekologicznej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2002/55/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym warzyw 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 2 lit. a) i b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Komisji 2003/91/WE 2  ma na celu zapewnienie, aby odmiany gatunków roślin warzywnych, które państwa członkowskie włączają do swoich krajowych katalogów, były zgodne z protokołami ustanowionymi przez Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin (CPVO). W szczególności protokoły te mają na celu zapewnienie zgodności z przepisami dotyczącymi cech minimalnych objętych badaniem oraz minimalnych warunków badania niektórych odmian gatunków warzyw w celu ustalenia odrębności, wyrównania i trwałości (ang. distinctness, uniformity and stability, DUS). W odniesieniu do gatunków nieobjętych protokołami CPVO dyrektywa ta ma na celu zapewnienie zgodności z wytycznymi Międzynarodowego Związku Ochrony Nowych Odmian Roślin (UPOV) dotyczącymi badań.

(2) Producentom należy umożliwić stosowanie odmian ekologicznych będących wynikiem ekologicznej działalności hodowlanej i nadających się do produkcji ekologicznej. Niektóre z nich spełniają kryteria DUS dla wszystkich innych odmian tego samego gatunku, ale poszczególne jednostki rozmnożeniowe innych odmian przeznaczonych do produkcji ekologicznej charakteryzują się wysokim poziomem różnorodności genetycznej i fenotypowej.

(3) W związku z tym normy wyrównania określone w obowiązujących protokołach DUS i wytycznych CPVO i UPOV nie są odpowiednie dla odmian ekologicznych przeznaczonych do produkcji ekologicznej, które charakteryzują się wysokim poziomem różnorodności genetycznej i fenotypowej.

(4) Konieczne jest zatem zaoferowanie możliwości odstąpienia od istniejących protokołów badania DUS, by lepiej dostosować je do odmian ekologicznych nadających się do produkcji ekologicznej. W związku z tym powinna istnieć możliwość dostosowania istniejących protokołów badania odmian niektórych gatunków w celu zaspokojenia potrzeb rolnictwa ekologicznego. Należy zatem wprowadzić odstępstwo od niektórych przepisów art. 1 dyrektywy 2003/91/WE.

(5) Do dnia 31 grudnia każdego roku aż do 31 grudnia 2030 r. państwa członkowskie powinny składać Komisji i pozostałym państwom członkowskim sprawozdania na temat liczby wniosków i wyników badań DUS, aby zapewnić regularny przegląd tych wymogów, a następnie ocenić potrzebę zmiany, usunięcia lub zastosowania ich również w odniesieniu do innych gatunków.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2003/91/WE.

(7) Właściwe organy i zainteresowane podmioty profesjonalne powinny mieć wystarczająco dużo czasu na odpowiednie przygotowanie się przed rozpoczęciem stosowania przepisów krajowych transponujących niniejszą dyrektywę.

(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Zmiany w dyrektywie 2003/91/WE

W dyrektywie 2003/91/WE wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W odniesieniu do odrębności, wyrównania i trwałości:

a) gatunki wymienione w załączniku I odpowiadają warunkom ustanowionym w »Protokołach w sprawie badań odrębności, wyrównania i trwałości« Rady Administracyjnej Wspólnotowego Urzędu Odmian Roślin (CPVO), wymienionych w tym załączniku;

b) gatunki wymienione w załączniku II odpowiadają wytycznym w celu przeprowadzania badań odrębności, wyrównania i trwałości Międzynarodowego Związku Ochrony Nowych Odmian Roślin (UPOV), wymienionym w tym załączniku.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego, w odniesieniu do wyrównania, odmiany ekologiczne nadające się do produkcji ekologicznej, należące do gatunków wymienionych w załączniku III część A, mogą zamiast tego spełniać warunki wymienione w części B tego załącznika.

Do dnia 31 grudnia każdego roku aż do 31 grudnia 2030 r. państwa członkowskie składają Komisji i pozostałym państwom członkowskim sprawozdania na temat liczby wniosków o rejestrację odmian oraz wyników badań pod kątem odrębności, wyrównania i trwałości (ang. distinctness, uniformity and stability, DUS) w odniesieniu do tych odmian ekologicznych.";

2)
tekst określony w załączniku do niniejszej dyrektywy dodaje się jako załącznik III.
Artykuł  2

Transpozycja

1. 
Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do dnia 30 czerwca 2023 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 lipca 2023 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Adresaci

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 września 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK III

CZĘŚĆ A

Wykaz gatunków, o których mowa w art. 1 ust. 2 akapit drugi

Marchew

Kalarepa

CZĘŚĆ B

Przepisy szczegółowe dotyczące badań odrębności, wyrównania i trwałości ekologicznych odmian gatunków warzyw nadających się do produkcji ekologicznej

1. Zasada ogólna

Do ekologicznych odmian gatunków warzyw nadających się do produkcji ekologicznej stosuje się poniższe zasady.

1.1. W odniesieniu do odrębności i trwałości zachowuje się zgodność z wszystkimi cechami protokołów i wytycznych, o których mowa w załącznikach I i II, oraz opisuje się te cechy.

1.2. W odniesieniu do wyrównania zachowuje się zgodność z wszystkimi cechami protokołów i wytycznych, o których mowa w załącznikach I i II, oraz opisuje się te cechy, a w odniesieniu do cech wymienionych w pkt 2 zastosowanie mają następujące zasady:

a) cechy te mogą być oceniane w mniej rygorystyczny sposób;

b) w przypadku gdy w pkt 2 przewidziano odstępstwo od odpowiedniego protokołu technicznego w odniesieniu do tych cech, poziom wyrównania w obrębie odmiany jest podobny do poziomu wyrównania porównywalnych odmian powszechnie znanych w Unii.

2. Odstępstwo od protokołów technicznych

2.1. Marchew

W przypadku odmian należących do gatunku marchew (Daucus carota L.) następujące cechy DUS protokołu CPVO-TP/049/3 badanej odmiany mogą odbiegać od następujących wymogów DUS dotyczących wyrównania:

CPVO nr 4 - Liść: podział

CPVO nr 5 - Liść: intensywność zielonego zabarwienia

CPVO nr 19 - Korzeń: średnica rdzenia w stosunku do całkowitej średnicy

CPVO nr 20 - Korzeń: kolor rdzenia

CPVO nr 21 - Wyjąwszy odmiany z białym rdzeniem; Korzeń: intensywność koloru rdzenia

CPVO nr 28 - Korzeń: czas zabarwienia końcówki

CPVO nr 29 - Roślina: wysokość baldachu I rzędu podczas kwitnienia

2.2. Kalarepa

W przypadku odmian należących do gatunku kalarepa (Brassica oleracea L.) następujące cechy DUS protokołu CPVO-TP/065/1 Rev. badanej odmiany mogą odbiegać od następujących wymogów DUS dotyczących wyrównania określonych w odnośnym protokole technicznym CPVO:

CPVO nr 2 - Siewka: intensywność zielonego zabarwienia liścieni

CPVO nr 6 - Ogonek liściowy: położenie

CPVO nr 8 - Blaszka liścia: długość

CPVO nr 9 - Blaszka liścia: szerokość

CPVO nr 10 - Blaszka liścia: kształt wierzchołka

CPVO nr 11 - Blaszka liścia: podział żyłki centralnej (w dolnej części liścia)

CPVO nr 12 - Blaszka liścia: liczba wcięć brzegu blaszki liścia (w górnej części liścia)

CPVO nr 13 - Blaszka liścia: głębokość wcięć brzegu blaszki liścia (w górnej części liścia)

CPVO nr 14 - Blaszka liścia: kształt w przekroju poprzecznym

CPVO nr 19 - Kalarepa: liczba liści wewnętrznych"

1 Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 33.
2 Dyrektywa Komisji 2003/91/WE z dnia 6 października 2003 r. określająca środki wykonawcze do celów art. 7 dyrektywy Rady 2002/55/WE w odniesieniu do cech minimalnych objętych badaniem oraz minimalnych warunków do badania niektórych odmian gatunków warzyw (Dz.U. L 254 z 8.10.2003, s. 11).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024