Wytyczne EBC/2022/18 (2022/988) zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35)

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2022/988
z dnia 2 maja 2022 r.
zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35) (EBC/2022/18)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz pierwszy akapit art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 1 .

(2) Wszystkie aktywa kwalifikowane na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu podlegają określonym środkom kontroli ryzyka w celu ochrony Eurosystemu przed stratami finansowymi w razie konieczności zrealizowania zabezpieczenia z powodu niewykonania zobowiązania przez kontrahenta. Zasady Eurosystemu dotyczące kontroli ryzyka są regularnie poddawane przeglądowi w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony.

(3) Rada Prezesów przeprowadziła kompleksowy przegląd tymczasowych środków łagodzących zasady kwalifikacji zabezpieczeń przyjętych od 2020 r. w odpowiedzi na wyjątkową sytuację gospodarczą i finansową związaną z rozprzestrzenianiem się COVID-19, w tym tymczasowego zmniejszenia redukcji w wycenie. W przeglądzie tym uwzględniono: a) fakt, że kontrahenci Eurosystemu uczestniczący w ukierunkowanych dłuższych operacjach refinansujących prowadzonych na podstawie decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21) 2  powinni mieć możliwość dalszego przekazywania odpowiedniego zabezpieczenia na potrzeby tych operacji; b) wpływ każdego z tych środków na zabezpieczenia kontrahentów Eurosystemu; c) czynniki ryzyka związane z każdym z tych środków; d) inne uwarunkowania rynkowe i polityczne. W tym kontekście w dniu 23 marca 2022 r. Rada Prezesów podjęła między innymi decyzję o stopniowym wycofaniu ograniczenia redukcji wartości, o którym mowa powyżej, w dwóch etapach, z których pierwszy rozpocznie się w dniu 8 lipca 2022 r., w celu zwiększenia ochrony Eurosystemu przed ryzykiem i poprawy skuteczności tej ochrony. Powyższe powinno zostać odzwierciedlone w odpowiednich przepisach.

(4) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (EU) 2016/65 (EBC/2015/35) 3  powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 4 lit. a) i b) otrzymują brzmienie:

"a) papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, zabezpieczone obligacje i niezabezpieczone instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje kredytowe, które teoretycznie są wyceniane zgodnie z zasadami zawartymi w art. 134 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), podlegają dodatkowej redukcji wartości w wycenie w formie obniżki wartości na poziomie 4,5 %;

b) własne zabezpieczone obligacje podlegają dodatkowej redukcji wartości w wycenie w wysokości (i) 7,2 % - stosowanej do wartości instrumentów dłużnych, którym przypisano stopień jakości kredytowej 1 i 2, oraz (ii) 10,8 % - stosowanej do wartości instrumentów dłużnych, którym przypisano stopień jakości kredytowej 3;";

2)
w art. 5 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Nierynkowe instrumenty dłużne zabezpieczone detalicznymi kredytami hipotecznymi podlegają redukcji wartości w wycenie w wysokości 28,4 %.";

3)
załącznik podlega zmianie zgodnie z załącznikiem do niniejszych wytycznych.
Artykuł  2

Skuteczność i implementacja

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich KBC.
2. 
KBC podejmują środki konieczne do zapewnienia zgodności z postanowieniami niniejszych wytycznych oraz stosują je od dnia 8 lipca 2022 r. Najpóźniej do dnia 20 maja 2022 r. powiadamiają one Europejski Bank Centralny o treści aktów prawnych i innych czynnościach związanych z tymi środkami.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne są skierowane do KBC.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 2 maja 2022 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Christine LAGARDE
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK

W załączniku wprowadza się następujące zmiany: Tabele 2, 2a i 3 otrzymują brzmienie:

"Tabela 2

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych dla kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej

Kategorie redukcji wartości
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta
kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu
Stopień 1 i 2 [0,1) 0,5 0,5 0,5 0,9 0,9 0,9 0,9 0,9 0,9 6,8 6,8 6,8
[1,3) 0,9 1,8 0,5 1,4 2,3 0,9 1,8 2,7 0,9 9,0 9,5 6,8
[3,5) 1,4 2,3 0,5 2,3 3,2 0,9 2,7 4,1 0,9 11,7 12,2 6,8
[5,7) 1,8 2,7 0,9 3,2 4,1 1,4 4,1 5,4 1,8 13,1 14,0 9,0
[7,10) 2,7 3,6 1,4 4,1 5,9 2,3 5,4 7,2 2,7 14,9 16,2 11,7
[10, ∞ ) 4,5 6,3 1,8 7,2 9,5 3,2 8,1 11,7 4,1 18,0 23,0 13,1
Stopień 3 [0,1) 5,4 5,4 5,4 6,3 6,3 6,3 7,2 7,2 7,2 11,7 11,7 11,7
[1,3) 6,3 7,2 5,4 8,6 12,2 6,3 10,8 13,5 7,2 20,3 22,5 11,7
[3,5) 8,1 9,0 5,4 12,2 16,7 6,3 14,9 19,8 7,2 25,2 29,3 11,7
[5,7) 9,0 10,4 6,3 12,6 18,0 8,6 16,7 23,4 10,8 27,5 31,5 20,3
[7,10) 10,4 11,7 8,1 14,4 22,1 12,2 17,1 25,2 14,9 27,9 33,3 25,2
[10, ∞ ) 11,7 14,4 9,0 17,1 26,6 12,6 17,6 27,0 16,7 28,4 34,2 27,5
(*) tj. [0,1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1,3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.

Tabela 2a

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych w piątej kategorii redukcji wartości

Kategoria piąta
Jakość kredytowa Średni ważony okres trwania (WAL) (*) Redukcja wartości w wycenie
Stopień 1 i 2 [0,1) 3,6
[1,3) 4,1
[3,5) 4,5
[5,7) 8,1
[7,10) 11,7
[10, ∞ ) 18
(*) tj. [0,1) - WAL poniżej jednego roku, [1,3) - WAL jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.

Tabela 3

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych należności kredytowych

Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Oprocentowanie stałe Oprocentowanie zmienne
Stopień 1 i 2 [0,1) 7,2 7,2
[1,3) 10,8 7,2
[3,5) 14,4 7,2
[5,7) 16,7 10,8
[7,10) 21,6 14,4
[10, ∞ ) 31,5 16,7
Stopień 3 [0,1) 13,5 13,5
[1,3) 25,2 13,5
[3,5) 32,9 13,5
[5,7) 38,7 25,2
[7,10) 40,5 32,9
[10, ∞ ) 43,2 38,7
(*) tj. [0,1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1,3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd."
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3).
2 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 z dnia 22 lipca 2019 r. w sprawie trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (EBC/2019/21) (Dz.U. L 204 z 2.8.2019, s. 100).
3 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 z dnia 18 listopada 2015 r. w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35) (Dz.U. L 14 z 21.1.2016, s. 30).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.167.131

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2022/18 (2022/988) zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35)
Data aktu: 02/05/2022
Data ogłoszenia: 24/06/2022