Rozporządzenie 2022/850 w sprawie informatycznego systemu transgranicznej elektronicznej wymiany danych w obszarze współpracy sądowej w sprawach cywilnych i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych (system e-CODEX) oraz w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2018/1726

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2022/850
z dnia 30 maja 2022 r.
w sprawie informatycznego systemu transgranicznej elektronicznej wymiany danych w obszarze współpracy sądowej w sprawach cywilnych i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych (system e-CODEX) oraz w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2018/1726
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 81 ust. 2 oraz art. 82 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zapewnienie obywatelom i przedsiębiorcom skutecznego dostępu do wymiaru sprawiedliwości oraz ułatwianie współpracy sądowej sprawach cywilnych, w tym handlowych, i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych między państwami członkowskimi należą do najważniejszych celów przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości Unii ujętych w tytule V części trzeciej Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).

(2) Dostęp do wymiaru sprawiedliwości bywa utrudniony z rozmaitych powodów, takich jak formalistyczne i kosztowne procedury prawne, znaczne opóźnienia postępowań i wysokie koszty korzystania z systemów sądownictwa.

(3) Istotne jest zatem utworzenie odpowiednich kanałów w celu zapewnienia możliwości skutecznej cyfrowej współpracy wymiarów sprawiedliwości. Kluczowe znaczenie ma zatem stworzenie na poziomie Unii systemu informatycznego umożliwiającego szybką, bezpośrednią, interoperacyjną, zrównoważoną, niezawodną i bezpieczną trans- graniczną elektroniczną wymianę danych dotyczących konkretnych spraw, zawsze z poszanowaniem prawa do ochrony danych osobowych. System taki powinien przyczynić się do poprawy dostępu do wymiaru sprawiedliwości i przejrzystości poprzez umożliwianie obywatelom i przedsiębiorcom wymiany dokumentów i dowodów w formie cyfrowej z organami wymiaru sprawiedliwości lub innymi właściwymi organami, w przypadkach gdy przewiduje to prawo krajowe lub prawo Unii. System ten powinien zwiększyć zaufanie obywateli do Unii i wzajemne zaufanie między organami wymiaru sprawiedliwości i innymi właściwymi organami państw członkowskich.

(4) Należy popierać cyfryzację postępowania w sprawach cywilnych i karnych w celu wzmacniania praworządności i gwarancji praw podstawowych w Unii, w szczególności przez ułatwianie dostępu do wymiaru sprawiedliwości.

(5) Niniejsze rozporządzenie dotyczy transgranicznej elektronicznej wymiany danych w obszarze współpracy sądowej w sprawach cywilnych i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych. Współpracę sądową w sprawach cywilnych i współpracę wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych oraz odpowiednie kompetencje organów wymiaru sprawiedliwości lub innych właściwych organów należy interpretować zgodnie z aktami prawnymi Unii i orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

(6) Na potrzeby transgranicznej elektronicznej wymiany danych dotyczących konkretnych spraw już wcześniej opracowywano narzędzia, które nie zastępowały istniejących w państwach członkowskich systemów zaplecza ani nie wymagały kosztownych modyfikacji tych systemów. Głównym opracowanym dotychczas narzędziem tego rodzaju jest system elektronicznej wymiany informacji z dziedziny e-sprawiedliwości (e-CODEX).

(7) System e-CODEX jest narzędziem, które opracowano specjalnie w celu ułatwienia transgranicznej elektronicznej wymiany danych w obszarze współpracy sądowej w sprawach cywilnych oraz współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych. Wobec rosnącej cyfryzacji postępowań w sprawach cywilnych i karnych celem systemu e-CODEX jest poprawa efektywności łączności transgranicznej między właściwymi organami oraz ułatwienie obywatelom i przedsiębiorcom dostępu do wymiaru sprawiedliwości. Do czasu przekazania systemu e-CODEX Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), ustanowionej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 3  systemem e-CODEX zarządzać będzie konsorcjum państw członkowskich i organizacji współfinansowane z programów unijnych (zwane dalej "podmiotem zarządzającym systemem e-CODEX").

(8) System e-CODEX stanowi interoperacyjne rozwiązanie w obszarze wymiaru sprawiedliwości umożliwiające połączenie systemów informatycznych właściwych organów krajowych, takich jak organy wymiaru sprawiedliwości, lub innych organizacji. System e-CODEX powinien być zatem uznawany za preferowane rozwiązanie służące jako inte- roperacyjna, bezpieczna i zdecentralizowana sieć łączności wykorzystywana przez krajowe systemy informatyczne w obszarze współpracy sądowej w sprawach cywilnych i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych.

(9) Na potrzeby niniejszego rozporządzenia elektroniczna wymiana danych obejmuje wszelkie treści, które mogą być przekazywane w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu e-CODEX, takie jak tekst lub nagrania dźwiękowe, wizualne lub audiowizualne, w formie ustrukturyzowanych lub nieustrukturyzowanych danych, plików lub metadanych.

(10) Niniejsze rozporządzenie nie przewiduje obowiązkowego korzystania z systemu e-CODEX. Jednocześnie żaden przepis niniejszego rozporządzenia nie powinien uniemożliwiać państwom członkowskim opracowywania i utrzymywania zastosowań pilotażowych.

(11) System e-CODEX składa się z dwóch elementów oprogramowania: bramy sieciowej służącej do wymiany komunikatów z innymi bramami sieciowymi oraz łącznika, który zapewnia szereg funkcji związanych z wymianą komunikatów między krajowymi systemami informatycznymi. Obecnie brama sieciowa opiera się na utrzymywanym przez Komisję module instrumentu "Łącząc Europę" znanym jako eDelivery, natomiast zarządzaniem łącznikiem zajmuje się podmiot zarządzający systemem e-CODEX. Łącznik zapewnia funkcje takie jak weryfikacja podpisów elektronicznych za pośrednictwem biblioteki zabezpieczeń i potwierdzenie odbioru. Ponadto podmiot zarządzający systemem e-CODEX opracował schematy danych dla formularzy cyfrowych, które można wykorzystać w określonych postępowaniach cywilnych i karnych, w odniesieniu do których podmiot ten prowadził pilotaż systemu e-CODEX.

(12) Biorąc pod uwagę znaczenie systemu e-CODEX dla transgranicznej wymiany w obszarze współpracy sądowej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w Unii, system e-CODEX powinien zostać ustanowiony na podstawie trwałych unijnych ram prawnych zawierających przepisy dotyczące jego funkcjonowania i rozwijania. Te ramy prawne powinny zapewniać ochronę praw podstawowych zgodnie z Kartą praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności praw zapisanych w jej tytule VI, a zwłaszcza w art. 47 dotyczącym prawa do skutecznego środka prawnego i dostępu do bezstronnego sądu. Ramy te w żaden sposób nie powinny podważać praw procesowych mających zasadnicze znaczenie dla ochrony tych praw podstawowych. Należy w nich też wyraźnie zdefiniować i określić elementy systemu e-CODEX, aby zapewnić jego trwałość techniczną i bezpieczeństwo. W systemie e-CODEX należy ustanowić informatyczne elementy punktu dostępu e-CODEX, który powinien składać się z bramy sieciowej służącej bezpiecznej łączności z innymi zidentyfikowanymi bramami sieciowymi oraz łącznika mającego na celu wspieranie wymiany komunikatów. System e-CODEX powinien również obejmować cyfrowe standardy proceduralne w celu wspierania wykorzystywania punktów dostępu e-CODEX na potrzeby procedur prawnych przewidzianych w aktach prawnych Unii przyjętych w obszarze współpracy sądowej w sprawach cywilnych i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych oraz w celu umożliwienia wymiany informacji między punktami dostępu e-CODEX.

(13) Z uwagi na fakt, iż interoperacyjność semantyczna, jako jedna z warstw interoperacyjności, powinna przyczyniać się do osiągnięcia celu niniejszego rozporządzenia, jakim jest ustanowienie znormalizowanej i konstruktywnej interakcji między co najmniej dwiema stronami, należy poświęcić szczególną uwagę unijnemu słownikowi podstawowemu e-Justice, będącego jednym z aktywów zawierającym terminy semantyczne wielokrotnego użytku i definicje stosowane do zapewnienia spójności danych i jakości danych w czasie i w różnych zastosowaniach.

(14) Ponieważ konieczne jest zapewnienie trwałości systemu e-CODEX w długiej perspektywie i zarządzania nim przy jednoczesnym poszanowaniu zasady niezależności sądownictwa, należy wyznaczyć odpowiedni podmiot w celu zarządzania tym systemem. W kontekście zarządzania przez ten podmiot systemem e-CODEX należy zapewnić niezależność sądownictwa.

(15) Najodpowiedniejszym podmiotem dla zarządzania systemem e-CODEX jest agencja, ponieważ jej struktura zarządzania umożliwiałaby państwom członkowskim udział w zarządzaniu tym systemem poprzez uczestniczenie w zarządzie agencji, radzie programowej i grupie doradczej. eu-LISA ma odpowiednie doświadczenie w zarządzaniu wielkoskalowymi systemami informatycznymi. To jej zatem należy powierzyć zarządzanie systemem e-CODEX. Należy też dopasować istniejącą strukturę zarządzania eu-LISA przez dostosowanie zadań jej zarządu oraz ustanowienie grupy doradczej ds. e-CODEX. Należy w związku z tym odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2018/1726. Należy również ustanowić specjalną Radę Programową e-CODEX, z uwzględnieniem kwestii równowagi płci. Rada Programowa e-CODEX powinna doradzać zarządowi eu-LISA w zakresie ustalania priorytetów działań, w tym opracowywania cyfrowych standardów proceduralnych, nowych funkcji i nowych wersji oprogramowania.

(16) Zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) 2018/1726 jedną z funkcji zarządu eu-LISA jest zapewnianie zgodności wszelkich decyzji i działań tej agencji mających wpływ na wielkoskalowe systemy informatyczne w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości z zasadą niezawisłości sądownictwa. Struktura zarządzania eu-LISA oraz system jej finansowania stanowią dalszą gwarancję poszanowania tej zasady. Istotne jest także włączenie przedstawicieli zawodów prawniczych, innych ekspertów i odpowiednich interesariuszy w zarządzanie systemem e-CODEX za pośrednictwem grupy doradczej ds. e-CODEX i Rady Programowej e-CODEX. Szczegółowe rozwiązania i warunki dotyczące włączenia przedstawicieli zawodów prawniczych, innych ekspertów i odpowiednich interesariuszy powinny umożliwiać im efektywne uczestnictwo i skuteczne konsultacje z nimi, zwłaszcza poprzez zapewnienie, by przekazywane przez nich opinie były należycie uwzględniane.

(17) Biorąc pod uwagę priorytetowe zadania eu-LISA polegające na rozwijaniu systemu wjazdu/wyjazdu (EES), europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS), scentralizowanego systemu służącego do ustalania państw członkowskich posiadających informacje o wyrokach skazujących wydanych wobec obywateli państw trzecich i bezpaństwowców (ECRIS-TCN), zmienionego Systemu Informacyjnego Schengen (SIS), wizowego systemu informacyjnego (VIS) oraz Eurodac, jak również zarządzania nimi, a także strategiczne zadanie, jakim jest ustanowienie ram interoperacyjności między unijnymi systemami informatycznymi, eu-LISA powinna przejąć odpowiedzialność za system e-CODEX w okresie między dniem 1 lipca 2023 r. a dniem 31 grudnia 2023 r.

(18) Korespondenci e-CODEX powinni być uprawnieni na podstawie niniejszego rozporządzenia do zwracania się o wsparcie techniczne i uzyskania go oraz powinni wspierać funkcjonowanie systemu e-CODEX w państwach członkowskich. Gwarantowany poziom świadczenia usługi związany z działaniami, które mają być prowadzone przez eu-LISA, powinny uwzględniać kwestię liczby korespondentów e-CODEX w państwach członkowskich i w Komisji, proporcjonalnie do liczby punktów dostępu e-CODEX wyznaczonych przez państwa członkowskie lub przez Komisję oraz do liczby stosowanych przez nie cyfrowych standardów proceduralnych.

(19) Z systemu e-CODEX można korzystać w sprawach cywilnych i karnych o charakterze transgranicznym. Powinna istnieć możliwość korzystania z systemu e-CODEX i jego elementów w celach innych niż współpraca sądowa i współpraca wymiarów sprawiedliwości na mocy prawa krajowego lub unijnego, o ile takie korzystanie nie wpływa negatywnie na funkcjonowanie systemu e-CODEX. Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie wyłącznie do transgranicznej wymiany danych - za pośrednictwem wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX - między systemami połączonymi, zgodnie z odpowiednimi cyfrowymi standardami proceduralnymi.

(20) eu-LISA powinna odpowiadać za elementy systemu e-CODEX z wyjątkiem zarządzania bramą sieciową, ponieważ zadanie to realizowane jest obecnie przez Komisję na poziomie międzysektorowym w ramach modułu eDelivery. eu-LISA powinna przejąć od podmiotu zarządzającego systemem e-CODEX pełną odpowiedzialność za zarządzanie łącznikiem i cyfrowymi standardami proceduralnymi. Biorąc pod uwagę fakt, że brama sieciowa oraz łącznik są integralnymi elementami systemu e-CODEX, eu-LISA powinna zapewniać kompatybilność łącznika z najnowszą wersją bramy sieciowej. W tym celu od momentu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja powinna włączyć eu-LISA do prac przygotowawczych podejmowanych przed przejęciem przez tę agencję odpowiedzialności za system e-CODEX oraz do odpowiedniego organu zarządzającego modułem eDelivery.

(21) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 . W aktach wykonawczych przyjętych w tych ramach należy określić: minimalne specyfikacje techniczne i normy techniczne, w tym dotyczące bezpieczeństwa i metod weryfikacji integralności i autentyczności, stanowiące podstawę dla elementów systemu e-CODEX; gwarantowany poziom świadczenia usługi w odniesieniu do działań prowadzonych przez eu-LISA i inne niezbędne specyfikacje techniczne dotyczące tych działań, w tym w zakresie liczby korespondentów e-CODEX dla wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX, proporcjonalnie do liczby tych punktów oraz do liczby stosowanych przez nie cyfrowych standardów proceduralnych; a także szczegółowe ustalenia dotyczące procesu przekazania i przejęcia systemu e-CODEX. Powinna też istnieć możliwość określenia w aktach wykonawczych cyfrowych standardów proceduralnych wspierających wykorzystanie systemu e-CODEX w ramach procedur w obszarze współpracy sądowej w sprawach cywilnych i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych.

(22) Łącznik powinien być w stanie technicznie obsługiwać wszystkie rodzaje pieczęci elektronicznych i podpisów elektronicznych przewidziane w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 5 . Minimalne specyfikacje techniczne i normy techniczne określone przez Komisję powinny obejmować operacyjne standardy bezpieczeństwa w odniesieniu do łącznika. Wymogi bezpieczeństwa dotyczące funkcjonowania łącznika powinny uwzględniać normy bezpieczeństwa informacji i obowiązujące akty prawne Unii, takie jak rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014, (UE) 2016/679 6  i (UE) 2018/1725 7  oraz dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 8 .

(23) Należy określić szczegółowe obowiązki eu-LISA w odniesieniu do zarządzania systemem e-CODEX.

(24) Zadania eu-LISA powinny obejmować dodawanie, w razie potrzeby, nowych funkcji do systemu e-CODEX. Jedną z takich funkcji powinna być funkcja łącznika umożliwiająca uzyskanie odpowiednich danych statystycznych dotyczących liczby komunikatów technicznych wysłanych i otrzymanych za pośrednictwem każdego wyznaczonego punktu dostępu e-CODEX.

(25) Na poziomie krajowym państwa członkowskie powinny mieć możliwość wyznaczenia do obsługi punktów dostępu e-CODEX organów władzy publicznej lub osób prawnych, takich jak prywatne przedsiębiorstwa i organizacje reprezentujące osoby wykonujące zawody prawnicze. Państwa członkowskie powinny prowadzić wykaz takich wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX oraz powiadamiać o nich eu-LISA, aby umożliwić im współdziałanie ze sobą w ramach odpowiednich procedur. Podmioty obsługujące wyznaczone punkty dostępu e-CODEX na poziomie krajowym muszą przestrzegać wymogów i zasad ochrony danych określonych w rozporządzeniu (UE) 2016/679. Na poziomie Unii Komisja powinna mieć możliwość wyznaczenia do obsługi punktów dostępu e-CODEX instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii. Komisja powinna prowadzić wykaz takich wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX oraz powiadamiać o nich eu-LISA, aby umożliwić im współdziałanie ze sobą w ramach odpowiednich procedur. Podmioty obsługujące wyznaczone punkty dostępu e-CODEX na poziomie Unii muszą przestrzegać wymogów i zasad ochrony danych określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/1725. Pomimo tego, że eu-LISA powinna zapewniać zarządzanie systemem e-CODEX, z uwagi na zdecentralizowany charakter systemu e-CODEX, odpowiedzialność za utworzenie i obsługę wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX powinna spoczywać wyłącznie na podmiotach obsługujących odpowiednie wyznaczone punkty dostępu e-CODEX. Podmiot obsługujący wyznaczony punkt dostępu e-CODEX powinien ponosić odpowiedzialność za wszelkie szkody wynikające z funkcjonowania tego wyznaczonego punktu dostępu e-CODEX, zgodnie z prawem właściwym. Państwa członkowskie i Komisja powinny zweryfikować, czy podmioty obsługujące wyznaczone punkty dostępu e-CODEX dysponują niezbędnym wyposażeniem technicznym i zasobami ludzkimi gwarantującymi prawidłowe i niezawodne funkcjonowanie systemu e-CODEX. W przypadku gdy podmioty te nie posiadają niezbędnego wyposażenia technicznego i zasobów ludzkich, ich wyznaczony punkt dostępu e-CODEX powinien utracić status wyznaczonego punktu.

(26) Państwa członkowskie powinny nadzorować wyznaczone punkty dostępu e-CODEX, za które są odpowiedzialne, w szczególności gdy są one obsługiwane przez podmioty niebędące organami władzy publicznej. Państwa członkowskie powinny zapewnić stosowanie odpowiednich środków bezpieczeństwa danych.

(27) Państwa członkowskie powinny informować ogół społeczeństwa o systemie e-CODEX za pośrednictwem kanałów masowego komunikowania się, w tym stron internetowych lub platform mediów społecznościowych.

(28) Chociaż do każdego państwa członkowskiego należy określenie cyfrowych standardów proceduralnych, które ma prawo stosować każdy wyznaczony przez nie punkt dostępu e-CODEX, każde państwo członkowskie powinno jednak zapewnić, by na jego terytorium stosowane były wszystkie cyfrowe standardy proceduralne przyjęte w drodze aktów wykonawczych na podstawie niniejszego rozporządzenia.

(29) Należy wprowadzić mechanizm monitorowania wpływu instrumentów, które umożliwiają transgraniczną elektroniczną wymianę danych w obszarze współpracy sądowej w sprawach cywilnych i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych w Unii. Podmioty obsługujące wyznaczone punkty dostępu e-CODEX powinny zatem móc systematycznie gromadzić i utrzymywać kompleksowe dane dotyczące korzystania z systemu e-CODEX. Powinno to nie tylko zmniejszyć nakład pracy państw członkowskich związany z gromadzeniem stosownych danych oraz zapewnić wzajemną odpowiedzialność i przejrzystość, ale także znacznie ułatwić Komisji monitorowanie ex post aktów prawnych Unii przyjętych w obszarze współpracy sądowej w sprawach cywilnych i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych. Zgromadzone informacje powinny obejmować wyłącznie dane zagregowane i nie powinny stanowić danych osobowych.

(30) Przy zapewnianiu wsparcia technicznego korespondentom e-CODEX w odniesieniu do systemu e-CODEX eu-LISA powinna działać jako pojedynczy punkt kontaktowy, również w odniesieniu do bramy sieciowej.

(31) Wykonując swoje zadania, eu-LISA powinna utrzymywać wysoki poziom bezpieczeństwa. Podejmując działania ukierunkowane na dalszy rozwój techniczny oprogramowania lub opracowując jego aktualizacje, eu-LISA powinna stosować zasadę uwzględniania bezpieczeństwa na etapie projektowania oraz zasadę uwzględniania ochrony danych w fazie projektowania i zasadę domyślnej ochrony danych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725. Podmiot obsługujący wyznaczony punkt dostępu e-CODEX powinien ponosić odpowiedzialność za bezpieczeństwo i ochronę danych przekazywanych za pośrednictwem jego wyznaczonego punktu dostępu e-CODEX.

(32) Za pośrednictwem systemu e-CODEX nie należy przekazywać informacji niejawnych, w rozumieniu art. 2 Umowy między państwami członkowskimi Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie ochrony informacji niejawnych wymienianych w interesie Unii Europejskiej 9 , chyba że spełnione zostaną odpowiednie warunki przewidziane w tej umowie, w innych aktach prawnych Unii i w prawie krajowym.

(33) Aby umożliwić eu-LISA odpowiednie przygotowanie się do przejęcia systemu e-CODEX, podmiot zarządzający systemem e-CODEX powinien do dnia 31 grudnia 2022 r. przedłożyć dokument przekazania zawierający szczegółowe rozwiązania dotyczące przekazania systemu e-CODEX, w tym kryteria pomyślnego procesu przekazania i jego udanego zakończenia, zgodnie z aktami wykonawczymi przyjętymi przez Komisję na podstawie niniejszego rozporządzenia. Dokument przekazania powinien obejmować elementy systemu e-CODEX, w tym bramę sieciową, łącznik i cyfrowe standardy proceduralne, a także odpowiednie powiązane z nim oprogramowanie, dokumentację i inne aktywa. Komisja powinna monitorować proces przekazania i przejęcia, aby zapewnić jego zgodność z aktami wykonawczymi przyjętymi na podstawie niniejszego rozporządzenia oraz z dokumentem przekazania. Przejęcie powinno nastąpić dopiero po stwierdzeniu przez Komisję - po przeprowadzeniu konsultacji z podmiotem zarządzającym

systemem e-CODEX i eu-LISA - że proces zakończył się pomyślnie. Od momentu przedłożenia dokumentu przekazania do czasu pomyślnego przekazania systemu e-CODEX na rzecz eu-LISA podmiot zarządzający systemem e-CODEX nie powinien dokonywać w tym systemie żadnych zmian, ani nie wprowadzać nowych wersji oprogramowania, z wyjątkiem bieżących napraw systemu e-CODEX.

(34) W ramach procesu przekazania systemu e-CODEX na rzecz eu-LISA należy zapewnić przeniesienie na eu-LISA wszelkich praw własności intelektualnej i praw do użytkowania związanych z systemem e-CODEX, odpowiednimi powiązanymi z nim oprogramowaniem, dokumentacją i innymi aktywami, tak aby umożliwić jej wypełnianie obowiązków wynikających z niniejszego rozporządzenia. Jeżeli jednak chodzi o główne elementy oprogramowania systemu e-CODEX, przeniesienie umowne nie jest konieczne, ponieważ elementy te są oprogramowaniem otwartym i są objęte licencją publiczną Unii Europejskiej.

(35) Aby Komisja mogła regularnie oceniać system e-CODEX, eu-LISA powinna co dwa lata przedkładać Komisji sprawozdanie z technicznego rozwoju i funkcjonowania systemu e-CODEX. Aby wnieść swój wkład w to sprawozdanie, państwa członkowskie powinny przekazywać eu-LISA odpowiednie informacje dotyczące wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX służących systemom połączonym na ich terytorium, a Komisja powinna przekazywać stosowne informacje dotyczące wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX obsługiwanych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii.

(36) Grupa doradcza ds. e-CODEX powinna dostarczać eu-LISA niezbędną wiedzę specjalistyczną dotyczącą systemu e-CODEX, w szczególności poprzez promowanie wymiany doświadczeń i najlepszych praktyk. Grupa ta powinna mieć możliwość uczestniczenia w opracowywaniu nowych cyfrowych standardów proceduralnych, w tym standardów wprowadzanych z inicjatywy państw członkowskich.

(37) Kadencja członków Rady Programowej e-CODEX i ich zastępców powinna być odnawialna. Należy zwrócić należytą uwagę na to, by w Radzie Programowej e-CODEX reprezentowane były różne państwa członkowskie, o co należy dbać przy każdej okazji, tak aby wraz z upływem czasu zapewniona została reprezentacja wszystkich państw członkowskich w tej radzie.

(38) Wypełniając swoje obowiązki, Rada Programowa e-CODEX powinna zapewnić, by wszystkie podejmowane przez eu-LISA środki dotyczące systemu e-CODEX, zarówno techniczne, np. dotyczące infrastruktury, zarządzania danymi i rozdzielania danych, jak i organizacyjne, np. dotyczące kluczowego personelu i innych zasobów ludzkich, były zgodne z zasadą niezależności sądownictwa.

(39) Aby umożliwić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie ocenę pomyślnego przekazania systemu e-CODEX oraz ogólnego funkcjonowania systemu e-CODEX, Komisja powinna regularnie przygotowywać ogólne oceny systemu e-CODEX. Pierwszą taką ocenę Komisja powinna przygotować trzy lata po przejęciu przez eu-LISA odpowiedzialności za system e-CODEX, a następnie co cztery lata.

(40) eu-LISA należy przydzielić wystarczające zasoby, aby zapewnić, by była ona w stanie odpowiednio realizować swoje nowe zadania określone w niniejszym rozporządzeniu. Zasoby przydzielone na funkcjonowanie systemu e-CODEX zgodnie z niniejszym rozporządzeniem nie powinny być wykorzystywane do żadnych innych celów.

(41) Jeżeli chodzi o koszty poniesione w związku z wykonywaniem zadań określonych w niniejszym rozporządzeniu, nie powinno uniemożliwiać ono państwom członkowskim ubiegania się o finansowanie wdrażania systemu e-CODEX na poziomie krajowym z unijnych programów finansowania.

(42) W zakresie dozwolonym prawem krajowym, niniejsze rozporządzenie nie uniemożliwia automatycznego przekazywania informacji eu-LISA, w szczególności powiadomień przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.

(43) Niniejsze rozporządzenie nie zawiera szczególnej podstawy prawnej do przetwarzania danych osobowych. Przetwarzanie danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia powinno odbywać się zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami o ochronie danych. Do przetwarzania danych osobowych realizowanego przez podmioty obsługujące wyznaczone punkty dostępu e-CODEX, które zostały utworzone na terytorium państw członkowskich zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, zastosowanie mają rozporządzenie (UE) 2016/679 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/58/WE 10  i (UE) 2016/680.

(44) Do przetwarzania na podstawie niniejszego rozporządzenia danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii zastosowanie ma rozporządzenie (UE) 2018/1725.

(45) Po powierzeniu eu-LISA zarządzania operacyjnego systemem e-CODEX możliwość uczestnictwa w tym systemie jako odpowiedni interesariusze powinny mieć organizacje międzynarodowe lub organy im podlegające będące podmiotami prawa międzynarodowego publicznego lub inne właściwe instytucje lub organy utworzone w drodze lub na podstawie umowy między co najmniej dwoma państwami. W tym celu oraz z myślą o zapewnieniu skutecznego, znormalizowanego i bezpiecznego funkcjonowania systemu e-CODEX, eu-LISA powinna mieć możliwość zawierania porozumień roboczych z takimi organizacjami, organami i instytucjami zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1726.

(46) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, mianowicie ustanowienie systemu e-CODEX na poziomie Unii i powierzenie zarządzania tym systemem eu-LISA, nie mogą zostać w sposób wystarczający osiągnięte przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary i skutki działań możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.

(47) Komisja powinna zbadać możliwość zezwolenia państwom trzecim na udział w systemie e-CODEX i, w razie potrzeby, przedstawić wniosek ustawodawczy w celu umożliwienia takiego udziału oraz określenia odpowiednich przepisów i protokołów.

(48) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do TFUE, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia i nie jest nim związana, ani go nie stosuje.

(49) Zgodnie z art. 1 i 2 oraz art. 4a ust. 1 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do TUE i TFUE, bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia i nie jest nim związana, ani go nie stosuje.

(50) Siedziba eu-LISA została ustanowiona w Tallinie w Estonii. Z uwagi na szczególny charakter i cechy systemu e-CODEX uznano za właściwe, by rozwijać system e-CODEX i zarządzać nim operacyjnie w Tallinie w Estonii.

(51) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 26 stycznia 2021 r.,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  1

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot

1. 
Niniejsze rozporządzenie określa ramy prawne systemu e-CODEX.
2. 
Niniejsze rozporządzenie zawiera przepisy określające:
a)
definicję, elementy i funkcje systemu e-CODEX oraz zarządzanie tym systemem;
b)
obowiązki Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) w odniesieniu do systemu e-CODEX;
c)
obowiązki Komisji, państw członkowskich i podmiotów obsługujących wyznaczone punkty dostępu e-CODEX;
d)
ramy prawne w zakresie bezpieczeństwa systemu e-CODEX.
Artykuł  2

Zakres stosowania

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do prowadzonej za pośrednictwem systemu e-CODEX transgranicznej elektronicznej wymiany danych w obszarze współpracy sądowej w sprawach cywilnych i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych zgodnie z aktami prawnymi Unii przyjętymi w tych obszarach.

Artykuł  3

Definicje

Na potrzeby niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"system e-CODEX" (system elektronicznej wymiany informacji z dziedziny e-sprawiedliwości) oznacza zdecentralizowany i interoperacyjny system do transgranicznego komunikowania się w celu ułatwienia szybkiej, bezpiecznej i niezawodnej elektronicznej wymiany danych w obszarze współpracy sądowej w sprawach cywilnych i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, obejmujących wszelkie treści, które mogą być przekazywane w formie elektronicznej;
2)
"punkt dostępu e-CODEX" oznacza pakiety oprogramowania zainstalowane na infrastrukturze sprzętowej, które pozwalają na bezpieczne i niezawodne przekazywanie informacji do innych punktów dostępu e-CODEX oraz ich otrzymywanie od takich punktów;
3)
"wyznaczony punkt dostępu e-CODEX" oznacza punkt dostępu e-CODEX, który został wyznaczony przez Komisję lub państwo członkowskie i o którym powiadomiono eu-LISA zgodnie z art. 6 ust. 4 lub art. 8 ust. 1, stosujący co najmniej jeden cyfrowy standard proceduralny;
4)
"podmiot obsługujący wyznaczony punkt dostępu e-CODEX" oznacza krajowy organ władzy publicznej lub osobę prawną wyznaczone na mocy prawa krajowego lub instytucję, organ lub jednostkę organizacyjną Unii, które obsługują wyznaczony punkt dostępu e-CODEX;
5)
"korespondent e-CODEX" oznacza wyznaczoną przez państwo członkowskie lub Komisję osobę fizyczną, która w odniesieniu do wszystkich elementów systemu e-CODEX może zwracać się do eu-LISA o wsparcie techniczne, o którym mowa w art. 7 ust. 1 lit. f), i otrzymywać takie wsparcie zgodnie z art. 7 ust. 3;
6)
"system połączony" oznacza system informatyczny, który jest podłączony do punktu dostępu e-CODEX w celu wymiany danych z innymi takimi systemami informatycznymi;
7)
"centralna platforma testowa" oznacza element systemu e-CODEX wykorzystywany wyłącznie na potrzeby testowania i zapewniający zestaw funkcji, z których mogą korzystać podmioty obsługujące wyznaczone punkty dostępu e-CODEX w celu weryfikacji, czy ich wyznaczone punkty dostępu e-CODEX działają prawidłowo oraz czy prawidłowo stosowane są cyfrowe standardy proceduralne w systemach połączonych powiązanych z tymi wyznaczonymi punktami dostępu e-CODEX;
8)
"model procesów biznesowych" oznacza graficzne i tekstowe odwzorowanie modelu konceptualnego składającego się z kilku powiązanych, uporządkowanych działań lub zadań, zawierające odpowiednie modele danych oraz informacje na temat kolejności, w jakiej te działania lub zadania muszą być wykonywane, by zapewnić znormalizowaną i konstruktywną interakcję między co najmniej dwiema stronami;
9)
"cyfrowy standard proceduralny" oznacza specyfikacje techniczne dla modeli procesów biznesowych i schematów danych określające elektroniczną strukturę danych wymienianych za pośrednictwem systemu e-CODEX w oparciu o unijny słownik podstawowy e-Justice.
Artykuł  4

Niedyskryminacja i poszanowanie praw podstawowych

Podstawowe prawa i wolności wszystkich osób, których dotyczy elektroniczna wymiana danych za pośrednictwem systemu e-CODEX, w szczególności prawo do skutecznego dostępu do wymiaru sprawiedliwości, prawo do rzetelnego procesu sądowego, zasada niedyskryminacji, prawo do ochrony danych osobowych i prawo do prywatności muszą być w pełni przestrzegane zgodnie z prawem Unii.

ROZDZIAŁ  2

ELEMENTY SYSTEMU E-CODEX, JEGO FUNKCJE I OBOWIĄZKI Z NIM ZWIĄZANE

Artykuł  5

Elementy systemu e-CODEX

1. 
System e-CODEX składa się z:
a)
punktu dostępu e-CODEX;
b)
cyfrowych standardów proceduralnych; oraz
c)
powiązanych z systemem e-CODEX oprogramowania, dokumentacji oraz innych aktywów wymienionych w załączniku.
2. 
Punkty dostępu e-CODEX składają się z:
a)
bramy sieciowej w postaci opartego na wspólnym zestawie protokołów oprogramowania umożliwiającego bezpieczną wymianę informacji za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej z innymi bramami sieciowymi korzystającymi z tego samego wspólnego zestawu protokołów;
b)
łącznika, dzięki któremu systemy połączone mogą być dołączone do bramy sieciowej, o której mowa w lit. a), stanowiącego oparte na wspólnym zestawie otwartych protokołów oprogramowanie, które umożliwia:
(i)
tworzenie, rejestrowanie i łączenie komunikatów;
(ii)
weryfikację integralności i autentyczności komunikatów;
(iii)
tworzenie opatrzonych znacznikiem czasu potwierdzeń otrzymania przekazanych komunikatów.
Artykuł  6

Obowiązki Komisji

1. 
Do dnia 31 grudnia 2022 r. Komisja określi w drodze aktów wykonawczych:
a)
minimalne specyfikacje techniczne i normy techniczne, w tym dotyczące bezpieczeństwa i metod weryfikowania integralności i autentyczności, stanowiące podstawę dla elementów systemu e-CODEX, o których mowa w art. 5;
b)
gwarantowany poziom świadczenia usługi w odniesieniu do działań, które mają być prowadzone przez eu-LISA zgodnie z art. 7, oraz inne niezbędne specyfikacje techniczne dotyczące tych działań, w tym w zakresie liczby korespondentów e-CODEX;
c)
szczegółowe ustalenia dotyczące procesu przekazania i przejęcia, o którym mowa w art. 10.
2. 
Komisja może w drodze aktów wykonawczych przyjmować cyfrowe standardy proceduralne, chyba że przyjęcie takich standardów przewidziane jest w innych aktach prawnych Unii dotyczących obszaru współpracy sądowej w sprawach cywilnych i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych.
3. 
Akty wykonawcze, o których mowa w ust. 1 i 2 niniejszego artykułu, przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 19 ust. 2.
4. 
Komisja prowadzi wykaz wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX obsługiwanych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii oraz cyfrowych standardów proceduralnych stosowanych przez każdy z tych wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX. Komisja niezwłocznie przekazuje eu-LISA ten wykaz i powiadamia ją o wszelkich wprowadzanych w nim zmianach.
5. 
Komisja wyznacza korespondentów e-CODEX w liczbie proporcjonalnej do liczby wyznaczonych przez nią punktów dostępu e-CODEX oraz do liczby cyfrowych standardów proceduralnych stosowanych przez te wyznaczone punkty dostępu. Tylko ci korespondenci e-CODEX są uprawnieni do zwracania się o wsparcie techniczne, o którym mowa w art. 7 ust. 1 lit. f), i otrzymywania tego wsparcia w odniesieniu do systemu e-CODEX obsługiwanego przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii - na warunkach określonych w aktach wykonawczych przyjętych zgodnie z ust. 1 lit b) niniejszego artykułu. Komisja przekazuje eu-LISA wykaz wyznaczonych przez nią korespondentów e-CODEX oraz powiadamia ją o wszelkich wprowadzanych w nim zmianach.
Artykuł  7

Obowiązki eu-LISA

1. 
eu-LISA jest odpowiedzialna za elementy systemu e-CODEX, o których mowa w art. 5, z wyjątkiem bramy sieciowej, oraz w szczególności za następujące zadania:
a)
rozwijanie i utrzymywanie oprogramowania i innych aktywów, naprawianie występujących w nich błędów i aktualizowanie oprogramowania i innych aktywów, w tym w zakresie bezpieczeństwa oraz ich dystrybucję do podmiotów obsługujących wyznaczone punkty dostępu e-CODEX;
b)
przygotowywanie, utrzymywanie i aktualizację dokumentacji dotyczącej elementów systemu e-CODEX, powiązanych z nim oprogramowania i innych aktywów oraz jej dystrybucję do podmiotów obsługujących wyznaczone punkty dostępu e-CODEX;
c)
opracowywanie, utrzymywanie i aktualizację pliku konfiguracyjnego zawierającego kompletny wykaz wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX, w tym cyfrowych standardów proceduralnych stosowanych przez każdy z tych wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX, oraz dystrybucję tego pliku do podmiotów obsługujących wyznaczone punkty dostępu e-CODEX;
d)
wprowadzanie do systemu e-CODEX zmian technicznych i dodawanie nowych funkcji - publikowanych jako nowe wersje oprogramowania - w odpowiedzi na pojawiające się wymogi, takie jak wymogi wynikające z aktów wykonawczych, o których mowa w art. 6 ust. 2, lub na wniosek grupy doradczej ds. e-CODEX;
e)
wspieranie i koordynację testowania, w tym w odniesieniu do łączności, obejmującego wyznaczone punkty dostępu e-CODEX;
f)
udzielanie korespondentom e-CODEX wsparcia technicznego w odniesieniu do systemu e-CODEX;
g)
opracowywanie, wdrażanie, utrzymywanie i aktualizację cyfrowych standardów proceduralnych oraz ich dystrybucję do podmiotów obsługujących wyznaczone punkty dostępu e-CODEX;
h)
publikację na swojej stronie internetowej wykazu wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX, o których ją powiadomiono, oraz cyfrowych standardów proceduralnych stosowanych przez każdy z tych wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX;
i)
odpowiadanie na wnioski o doradztwo i wsparcie techniczne ze strony służb Komisji w kontekście przygotowywania aktów wykonawczych, o których mowa w art. 6 ust. 2;
j)
ocenę potrzeby, ewaluację i przygotowywanie nowych cyfrowych standardów proceduralnych, w tym poprzez organizację i wspieranie warsztatów z korespondentami e-CODEX;
k)
opracowywanie, utrzymywanie i aktualizację unijnego słownika podstawowego e-Justice, na którym oparte są cyfrowe standardy proceduralne;
l)
opracowywanie i dystrybucję operacyjnych standardów bezpieczeństwa, zgodnie z art. 11;
m)
organizowanie szkoleń z zakresu technicznego użytkowania systemu e-CODEX dla wszystkich odpowiednich interesa- riuszy zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1726, w tym udostępnianie materiałów szkoleniowych online.
2. 
eu-LISA odpowiada za następujące dodatkowe zadania:
a)
udostępnianie, obsługę i utrzymywanie w swoich obiektach technicznych informatycznej infrastruktury sprzętowej i oprogramowania niezbędnych do wykonywania jej zadań;
b)
udostępnianie, obsługę i utrzymywanie centralnej platformy testowej, przy jednoczesnym zapewnieniu integralności i dostępności pozostałych elementów systemu e-CODEX;
c)
informowanie ogółu społeczeństwa o systemie e-CODEX za pośrednictwem kanałów masowego komunikowania się, w tym stron internetowych lub platform mediów społecznościowych;
d)
przygotowywanie, aktualizowanie i dystrybucję w internecie nietechnicznych informacji dotyczących systemu e-CODEX oraz działań prowadzonych przez eu-LISA.
3. 
Na potrzeby ust. 1 lit f) eu-LISA udostępnia na wezwanie, w godzinach pracy, odpowiednie zasoby do dyspozycji korespondentów e-CODEX w celu zapewnienia im pojedynczego punktu kontaktowego ds. wsparcia technicznego, w tym w odniesieniu do bramy sieciowej.
Artykuł  8

Obowiązki państw członkowskich

1. 
Państwa członkowskie wyznaczają, zgodnie z mającym zastosowanie prawem krajowym i unijnym, punkty dostępu e-CODEX dla systemów połączonych na swoim terytorium. Państwa członkowskie prowadzą wykaz tych wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX oraz cyfrowych standardów proceduralnych stosowanych przez każdy z tych punktów dostępu. Państwa członkowskie niezwłocznie przekazują eu-LISA ten wykaz oraz powiadamiają ją o wszelkich wprowadzanych w nim zmianach. Państwa członkowskie sprawują nadzór nad swoimi wyznaczonymi punktami dostępu e-CODEX, zapewniając ciągłość spełniania warunków, na jakich dokonano ich wyznaczenia. Wyznaczone punkty dostępu e-CODEX państw członkowskich nie mogą działać w państwach trzecich.
2. 
Każde państwo członkowskie wyznacza korespondentów e-CODEX w liczbie proporcjonalnej do liczby wyznaczonych przez nie punktów dostępu e-CODEX oraz do liczby cyfrowych standardów proceduralnych stosowanych przez te wyznaczone punkty dostępu. Tylko ci korespondenci e-CODEX są uprawnieni do zwracania się o wsparcie techniczne, o którym mowa w art. 7 ust. 1 lit. f), i otrzymywania tego wsparcia na warunkach określonych w aktach wykonawczych przyjętych zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. b). Każde państwo członkowskie przekazuje eu-LISA wykaz wyznaczonych przez nie korespondentów e-CODEX oraz powiadamia ją o wszelkich wprowadzanych w nim zmianach.
Artykuł  9

Obowiązki podmiotów obsługujących wyznaczone punkty dostępu e-CODEX

1. 
Podmiot obsługujący wyznaczony punkt dostępu e-CODEX odpowiada za jego bezpieczne utworzenie i bezpieczną obsługę. Obowiązek ten obejmuje dokonywanie niezbędnych dostosowań łącznika, o którym mowa w art. 5 ust. 2 lit. b), aby był on kompatybilny z każdym systemem połączonym.
2. 
Podmiot obsługujący wyznaczony punkt dostępu e-CODEX przekazuje państwu członkowskiemu, które wyznaczyło dany punkt dostępu e-CODEX, dane statystyczne określone w art. 15 ust. 1 i w odnośnych aktach prawnych Unii przyjętych w obszarze współpracy sądowej w sprawach cywilnych i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych.
3. 
Odpowiedzialność za wszelkie szkody wynikające z funkcjonowania wyznaczonego punktu dostępu e-CODEX oraz wszelkich systemów połączonych ponosi, na podstawie prawa właściwego, podmiot obsługujący dany wyznaczony punkt dostępu e-CODEX.
Artykuł  10

Przekazanie i przejęcie

1. 
Podmiot zarządzający systemem e-CODEX przedłoży eu-LISA do dnia 31 grudnia 2022 r. dokument przekazania zawierający szczegółowe rozwiązania dotyczące przekazania systemu e-CODEX, w tym kryteria pomyślnego procesu przekazania i jego pomyślnego zakończenia oraz powiązaną dokumentację, określone w aktach wykonawczych przyjętych zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c). Dokument przekazania zawiera również postanowienia dotyczące praw własności intelektualnej lub praw do użytkowania związanych z systemem e-CODEX oraz powiązanych z nim oprogramowaniem, dokumentacją i innymi aktywami wymienionymi w załączniku, co umożliwi eu-LISA wykonywanie jej obowiązków zgodnie z art. 7.
2. 
W ciągu sześciu miesięcy od dostarczenia dokumentu przekazania, o którym mowa w ust. 1, nastąpi proces przekazania i przejęcia między podmiotem zarządzającym systemem e-CODEX a eu-LISA. Do momentu przekazania podmiot zarządzający systemem e-CODEX pozostaje za niego w pełni odpowiedzialny i zapewnia, by z wyjątkiem bieżących napraw systemu e-CODEX nie dokonywano w nim żadnych zmian, ani nie wprowadzano nowych wersji oprogramowania.
3. 
Komisja monitoruje proces przekazania i przejęcia w celu zapewnienia prawidłowej realizacji przez podmiot zarządzający systemem e-CODEX i przez eu-LISA szczegółowych rozwiązań dotyczących przekazania systemu e-CODEX na podstawie kryteriów, o których mowa w ust. 1. Do dnia 31 lipca 2023 r. Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie informacje dotyczące aktualnej sytuacji w zakresie procesu przekazania i przejęcia.
4. 
eu-LISA przejmie odpowiedzialność za system e-CODEX w dniu, w którym Komisja stwierdzi, że proces przekazania i przejęcia zakończył się pomyślnie; nastąpi to w okresie między dniem 1 lipca 2023 r. a dniem 31 grudnia 2023 r. po zasięgnięciu opinii podmiotu zarządzającego systemem e-CODEX i eu-LISA.
Artykuł  11

Bezpieczeństwo

1. 
Po pomyślnym przejęciu systemu e-CODEX eu-LISA odpowiada za utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa podczas wykonywania swoich zadań, w tym bezpieczeństwa informatycznej infrastruktury sprzętowej i oprogramowania, o której mowa w art. 7 ust. 2. W szczególności eu-LISA opracowuje i utrzymuje plan bezpieczeństwa systemu e-CODEX oraz zapewnia obsługę systemu e-CODEX zgodnie z tym planem bezpieczeństwa, z uwzględnieniem klauzul tajności w odniesieniu do informacji przetwarzanych w ramach systemu e-CODEX oraz zasad eu-LISA dotyczących bezpieczeństwa informacji. Plan bezpieczeństwa przewiduje regularne kontrole i audyty bezpieczeństwa systemu e-CODEX, w tym oceny bezpieczeństwa oprogramowania, z udziałem podmiotów obsługujących wyznaczone punkty dostępu e-CODEX.
2. 
Podczas wykonywania swoich obowiązków eu-LISA stosuje zasadę uwzględniania bezpieczeństwa na etapie projektowania oraz zasadę uwzględniania ochrony danych w fazie projektowania i zasadę domyślnej ochrony danych.
3. 
Podmioty obsługujące wyznaczone punkty dostępu e-CODEX ponoszą wyłączną odpowiedzialność za ich bezpieczne utworzenie i bezpieczną obsługę, w tym w zakresie bezpieczeństwa danych przekazywanych za ich pośrednictwem, przy uwzględnieniu norm technicznych określonych w aktach wykonawczych przyjętych zgodnie z art. 6. ust. 1 lit. a) oraz zasad bezpieczeństwa i wytycznych, o których mowa w ust. 6 niniejszego artykułu.
4. 
Podmioty obsługujące wyznaczone punkty dostępu e-CODEX niezwłocznie zgłaszają wszelkie incydenty związane z bezpieczeństwem eu-LISA oraz - w przypadku wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX obsługiwanych przez krajowy organ władzy publicznej lub osobę prawną wyznaczone na mocy prawa krajowego - państwu członkowskiemu prowadzącemu wykaz wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX, w którym figuruje dany punkt dostępu, lub - w przypadku wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX obsługiwanych przez instytucję, organ lub jednostkę organizacyjną Unii - Komisji.
5. 
W przypadku wykrycia przez eu-LISA luk w zabezpieczeniach lub incydentów związanych z bezpieczeństwem, lub w przypadku otrzymania przewidzianego w ust. 4 zawiadomienia o incydencie związanym z bezpieczeństwem, eu-LISA analizuje taki incydent i niezwłocznie informuje podmioty obsługujące wyznaczone punkty dostępu e-CODEX, na które dany incydent ma wpływ, oraz grupę doradczą ds. e-CODEX.
6. 
eu-LISA opracowuje zasady bezpieczeństwa i wytyczne dotyczące wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX. Podmioty obsługujące wyznaczone punkty dostępu e-CODEX przekazują eu-LISA oświadczenia potwierdzające przestrzeganie przez nie zasad bezpieczeństwa dotyczących wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX. Oświadczenia te są aktualizowane co roku lub za każdym razem, gdy konieczna jest zmiana.
Artykuł  12

Grupa doradcza ds. e-CODEX

1. 
Od dnia 1 stycznia 2023 r. grupa doradcza ds. e-CODEX ustanowiona zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. dc) rozporządzenia (UE) 2018/1726 zapewnia eu-LISA niezbędną wiedzę specjalistyczną dotyczącą systemu e-CODEX, w szczególności w kontekście sporządzania rocznego programu prac i rocznego sprawozdania z działalności eu-LISA. Grupa doradcza ds. e-CODEX może powoływać podgrupy składające się z kilku jej członków w celu analizowania konkretnych kwestii, w tym konkretnych cyfrowych standardów proceduralnych.
2. 
Grupa doradcza ds. e-CODEX w szczególności:
a)
monitoruje stan wdrożenia systemu e-CODEX w państwach członkowskich;
b)
ocenia potrzebę nowych cyfrowych standardów proceduralnych oraz dokonuje ich ewaluacji i je przygotowuje;
c)
wspiera dzielenie się wiedzą;
d)
monitoruje przestrzeganie przez eu-LISA gwarantowanego poziomu świadczenia usługi określonego w aktach wykonawczych przyjętych zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. b);
e)
przedstawia opinię na temat projektu sprawozdania, o którym mowa w art. 16.
3. 
W czasie procesu przekazania i przejęcia, o którym mowa w art. 10, grupa doradcza ds. e-CODEX organizuje regularne posiedzenia, odbywające się co najmniej raz na dwa miesiące do momentu pomyślnego zakończenia procesu przekazania i przejęcia, a następnie co najmniej raz na sześć miesięcy.
4. 
Po każdym posiedzeniu grupa doradcza ds. e-CODEX przekazuje sprawozdanie Radzie Programowej e-CODEX. Grupa doradcza ds. e-CODEX zapewnia specjalistyczną wiedzę techniczną w celu wspierania Rady Programowej e-CODEX w wykonywaniu jej zadań.
5. 
W pracach grupy doradczej ds. e-CODEX biorą udział odpowiedni interesariusze i eksperci, w tym przedstawiciele wymiaru sprawiedliwości, osoby wykonujące zawody prawnicze i samorządy zawodowe, objęci systemem e-CODEX, korzystający z niego lub w nim uczestniczący.
Artykuł  13

Rada Programowa e-CODEX

1. 
Do dnia 1 stycznia 2023 r. zarząd eu-LISA ustanowi stałą Radę Programową e-CODEX.

Rada Programowa e-CODEX:

a)
doradza zarządowi eu-LISA w zakresie trwałości systemu e-CODEX w długiej perspektywie, w szczególności podczas procesu przekazania i przejęcia, o którym mowa w art. 10, w odniesieniu do ustalania priorytetów działań i innych celów strategicznych;
b)
zapewnia odpowiednie zarządzanie systemem e-CODEX; oraz
c)
monitoruje przestrzeganie zasady niezależności sądownictwa, a w razie potrzeby inicjuje działania zapobiegawcze lub naprawcze.

Rada Programowa e-CODEX nie jest upoważniona do reprezentowania członków zarządu eu-LISA.

2. 
W skład Rady Programowej e-CODEX wchodzi następujących dziesięciu członków:
a)
przewodniczący grupy doradczej ds. e-CODEX, o której mowa w art. 12;
b)
ośmiu członków wskazanych przez zarząd eu-LISA; oraz
c)
jeden członek wskazany przez Komisję.

Każdy członek Rady Programowej e-CODEX ma zastępcę. Zarząd eu-LISA zapewnia, aby członkowie i zastępcy członków wskazani przez niego do Rady Programowej e-CODEX posiadali doświadczenie, w tym w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości, i wiedzę specjalistyczną niezbędne do wykonywania ich zadań.

3. 
Kadencja członków Rady Programowej e-CODEX i ich zastępców trwa cztery lata i jest odnawialna.
4. 
eu-LISA uczestniczy w pracach Rady Programowej e-CODEX. W tym celu przedstawiciel tej agencji uczestniczy w posiedzeniach Rady Programowej e-CODEX, aby składać sprawozdania z prac dotyczących systemu e-CODEX i wszelkich innych związanych z tym prac i działań.
5. 
Posiedzenia Rady Programowej e-CODEX odbywają się co najmniej raz na sześć miesięcy lub częściej, gdy zachodzi taka konieczność. Rada Programowa e-CODEX regularnie, co najmniej po każdym swoim posiedzeniu, przedkłada zarządowi eu-LISA pisemne sprawozdania dotyczące stanu i rozwoju systemu e-CODEX.
6. 
Rada Programowa e-CODEX przyjmuje swój regulamin wewnętrzny, który zawiera w szczególności przepisy dotyczące:
a)
wyboru przewodniczącego i jego zastępcy oraz ich kadencji;
b)
miejsc odbywania posiedzeń;
c)
przygotowywania posiedzeń;
d)
dopuszczania na posiedzenia interesariuszy i ekspertów w tym przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości, osób wykonujących zawody prawnicze i samorządów zawodowych objętych systemem e-CODEX, korzystających z niego lub w nim uczestniczących;
e)
planów w zakresie komunikacji zapewniających pełne informacje na temat prac Rady Programowej e-CODEX członkom zarządu eu-LISA, którzy nie są członkami Rady Programowej e-CODEX.
7. 
Art. 21 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1726 stosuje się odpowiednio do przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego Rady Programowej e-CODEX.
8. 
Wszystkie koszty podróży i utrzymania ponoszone przez członków Rady Programowej e-CODEX i ich zastępców muszą być uzasadnione i proporcjonalne i są pokrywane przez eu-LISA zgodnie z jej regulaminem wewnętrznym.
9. 
eu-LISA prowadzi sekretariat Rady Programowej e-CODEX.
Artykuł  14

Niezależność sądownictwa

1. 
Przy wykonywaniu obowiązków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu wszystkie podmioty przestrzegają zasady niezależności sądownictwa z należytym uwzględnieniem zasady podziału władzy.
2. 
W tym celu eu-LISA przeznacza zasoby przekazane jej na poczet systemu e-CODEX w całości na jego funkcjonowanie zgodnie z niniejszym rozporządzeniem oraz zapewnia udział przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości w zarządzaniu tym systemem, zgodnie z art. 12 i 13.
Artykuł  15

Powiadomienia

1. 
Po pomyślnym przejęciu odpowiedzialności za system e-CODEX przez eu-LISA państwa członkowskie przekazują do dnia 31 stycznia każdego roku eu-LISA następujące dane statystyczne:
a)
liczbę komunikatów technicznych wysłanych i otrzymanych za pośrednictwem każdego wyznaczonego punktu dostępu e-CODEX służącego systemom połączonym na ich terytorium, pogrupowanych według odnośnych wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX i cyfrowych standardów proceduralnych, chyba że na podstawie innego aktu prawnego Unii zastosowanie ma równoważna procedura powiadamiania;
b)
liczbę i rodzaj incydentów odnotowanych przez podmioty obsługujące wyznaczone punkty dostępu e-CODEX służące systemom połączonym na terytorium danego państwa członkowskiego, które to incydenty wpłynęły na bezpieczeństwo systemu e-CODEX, chyba że na podstawie innego aktu prawnego Unii zastosowanie ma równoważna procedura powiadamiania.
2. 
Po pomyślnym przejęciu odpowiedzialności za system e-CODEX przez eu-LISA Komisja przekazuje do dnia 31 stycznia każdego roku eu-LISA następujące dane statystyczne:
a)
liczbę komunikatów technicznych wysłanych i otrzymanych za pośrednictwem każdego wyznaczonego punktu dostępu e-CODEX obsługiwanego przez instytucję, organ lub jednostkę organizacyjną Unii, pogrupowanych według odnośnych wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX i cyfrowych standardów proceduralnych, chyba że na podstawie innego aktu prawnego Unii zastosowanie ma równoważna procedura powiadamiania;
b)
liczbę i rodzaj incydentów odnotowanych przez podmioty obsługujące wyznaczone punkty dostępu e-CODEX, gdy podmiotami tymi są instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii, które to incydenty wpłynęły na bezpieczeństwo systemu e-CODEX, chyba że na podstawie innego aktu prawnego Unii zastosowanie ma równoważna procedura powiadamiania.
3. 
W powiadomieniach, o których mowa w ust. 1 i 2 niniejszego artykułu, potwierdza się, czy aktualne pozostają wykazy wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX oraz cyfrowych standardów proceduralnych, o których mowa w art. 6 ust. 4 i art. 8 ust. 1.
Artykuł  16

Monitorowanie i sprawozdawczość

1. 
Dwa lata po przejęciu odpowiedzialności za system e-CODEX, a następnie co dwa lata, eu-LISA przedstawia Komisji sprawozdanie dotyczące technicznego funkcjonowania i użytkowania systemu e-CODEX, z uwzględnieniem kwestii bezpieczeństwa tego systemu.
2. 
eu-LISA konsoliduje dane otrzymane od Komisji i państw członkowskich na podstawie art. 6 ust. 4, art. 8 ust. 1 i art. 15 i w ramach sprawozdania, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, przedstawia następujące wskaźniki:
a)
wykaz i liczbę cyfrowych standardów proceduralnych, w których w okresie sprawozdawczym wykorzystywano system e-CODEX;
b)
liczbę wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX dla każdego państwa członkowskiego i w podziale na każdy cyfrowy standard proceduralny;
c)
liczbę komunikatów technicznych, w podziale na każdy cyfrowy standard proceduralny, przesłanych za pośrednictwem systemu e-CODEX między poszczególnymi wyznaczonymi punktami dostępu e-CODEX;
d)
liczbę i rodzaj incydentów wpływających na bezpieczeństwo systemu e-CODEX oraz informacje o zgodności z planem bezpieczeństwa e-CODEX.
3. 
Trzy lata po przejęciu przez eu-LISA odpowiedzialności za system e-CODEX, a następnie co cztery lata, Komisja sporządza całościową ocenę systemu e-CODEX. Ta ogólna ocena obejmuje ocenę stosowania niniejszego rozporządzenia oraz analizę osiągniętych wyników w stosunku do postawionych celów, a także może zawierać propozycje możliwych przyszłych działań. W ramach swoich ocen Komisja, na podstawie obiektywnych kryteriów, powtórnie analizuje rolę Rady Programowej e-CODEX oraz kwestię jej dalszej działalności i w razie potrzeby proponuje usprawnienia. Komisja przekazuje tę całościową ocenę Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
Artykuł  17

Współpraca z organizacjami międzynarodowymi

1. 
eu-LISA może zawierać porozumienia robocze z organizacjami międzynarodowymi lub organami im podlegającymi będącymi podmiotami prawa międzynarodowego publicznego lub innymi właściwymi instytucjami lub organami utworzonymi w drodze lub na podstawie umowy między co najmniej dwoma państwami, aby umożliwić im zwracanie się o wsparcie techniczne i otrzymywanie tego wsparcia podczas korzystania z systemu e-CODEX. Takie porozumienia robocze zawiera się zgodnie z art. 43 rozporządzenia (UE) 2018/1726.
2. 
Porozumienia robocze, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, mogą umożliwić wyznaczenie po jednej osobie fizycznej na organizację międzynarodową, międzynarodowy organ lub instytucję jako korespondenta, który uprawniony będzie do zwracania się o wsparcie techniczne, o którym mowa w art. 7 ust. 1 lit. f), i otrzymywania tego wsparcia na warunkach określonych w aktach wykonawczych przyjętych zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. b), pod warunkiem że takie wsparcie techniczne nie ma wpływu na koszty, o których mowa w art. 20 ust. 1.

ROZDZIAŁ  3

PRZEPISY ZMIENIAJĄCE

Artykuł  18

Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2018/1726

W rozporządzeniu (UE) 2018/1726 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"4a. Agencja odpowiada za rozwijanie informatycznego systemu transgranicznej elektronicznej wymiany danych w obszarze współpracy sądowej w sprawach cywilnych i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych (zwanego dalej "systemem e-CODEX") oraz za zarządzanie operacyjne tym systemem, w tym za jego rozwój techniczny.";

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Agencji można powierzyć - tylko jeśli przewidują to stosowne unijne akty prawne regulujące te systemy przyjęte na podstawie art. 67-89 TFUE- przygotowywanie i rozwijanie wielkoskalowych systemów informatycznych w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, innych niż te, o których mowa w ust. 3, 4 i 4a niniejszego artykułu, lub zarządzanie operacyjne takimi systemami, włącznie z istniejącymi systemami, z uwzględnieniem, w stosownych przypadkach, rozwoju prac badawczych, o których mowa w art. 14 niniejszego rozporządzenia, a także wyników projektów pilotażowych i weryfikacji poprawności projektu, o których mowa w art. 15 niniejszego rozporządzenia.";

2)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 8b

Zadania związane z systemem e-CODEX

W odniesieniu do systemu e-CODEX Agencja wykonuje:

a) zadania powierzone jej na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/850 * ;

b) zadania związane ze szkoleniami w zakresie technicznego użytkowania systemu e-CODEX, w tym udostępnianie materiałów szkoleniowych online.";

3)
art. 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Agencja monitoruje rozwój prac badawczych istotnych dla zarządzania operacyjnego systemami SIS II, VIS, Eurodac, EES, ETIAS, DubliNet, ECRIS-TCN, e-CODEX oraz innymi wielkoskalowymi systemami informatycznymi, o których mowa w art. 1 ust. 5.";

4)
w art. 17 ust. 3 po akapicie drugim dodaje się akapit w brzmieniu:

"Zadania związane z rozwojem systemu e-CODEX oraz zarządzaniem operacyjnym tym systemem, o których mowa w art. 1 ust. 4a i w art. 8b, wykonuje się w Tallinie w Estonii.";

5)
w art. 19 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. ff) otrzymuje brzmienie:

"ff) przyjmuje sprawozdania dotyczące technicznego funkcjonowania:

(i) systemu SIS - na podstawie art. 60 ust. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1861 * oraz art. 74 ust. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1862 * ;

(ii) systemu VIS - na podstawie art. 50 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 767/2008 i art. 17 ust. 3 decyzji 2008/633/WSiSW;

(iii) systemu EES - na podstawie art. 72 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/2226;

(iv) systemu ETIAS - na podstawie art. 92 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1240;

(v) systemu ECRIS-TCN i wzorcowej implementacji ECRIS - na podstawie art. 36 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2019/816;

(vi) elementów interoperacyjności - na podstawie art. 78 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/817 i art. 74 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/818;

(vii) systemu e-CODEX - na podstawie art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/850.";

b)
lit. mm) otrzymuje brzmienie:

"mm) zapewnia coroczną publikację:

(i) wykazu właściwych organów upoważnionych do bezpośredniego wyszukiwania danych zawartych w systemie SIS zgodnie z art. 41 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1861 i art. 56 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2018/1862, wraz z wykazem biur krajowych systemów SIS (N.SIS) i biur SIRENE zgodnie odpowiednio z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1861 i art. 7 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1862;

(ii) wykazu właściwych organów zgodnie z art. 65 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/2226;

(iii) wykazu właściwych organów zgodnie z art. 87 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1240;

(iv) wykazu organów centralnych zgodnie z art. 34 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/816;

(v) wykazu organów zgodnie z art. 71 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/817 i art. 67 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/818;

(vi) wykazu wyznaczonych punktów dostępu e-CODEX zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2022/850;";

6)
w art. 27 ust. 1 dodaje się literę w brzmieniu:

"dc) grupa doradcza ds. e-CODEX;".

ROZDZIAŁ  4

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  19

Procedura komitetowa

1. 
Komisję wspiera komitet. Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
2. 
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
Artykuł  20

Koszty

1. 
Koszty poniesione w związku z wykonywaniem zadań, o których mowa w art. 7, pokrywa się z budżetu ogólnego Unii.
2. 
Koszty zadań, o których mowa w art. 8 i 9, ponoszą państwa członkowskie lub podmioty obsługujące wyznaczone punkty dostępu e-CODEX.
Artykuł  21

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 maja 2022 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
Przewodnicząca Przewodniczący
R. METSOLA B. LE MAIRE

ZAŁĄCZNIK

OPROGRAMOWANIE, DOKUMENTACJA I INNE AKTYWA, KTÓRE MAJĄ ZOSTAĆ PRZEKAZANE EU-LISA NA POD STAWIE ART. 10

1)
centralna platforma testowa;
2)
narzędzie konfiguracji - oprogramowanie wykorzystywane do wspierania wykonywania zadania, o którym mowa w art. 7 ust. 1 lit. c);
3)
Metadata Workbench - oprogramowanie wykorzystywane do wspierania wykonywania części zadań określonych w art. 7;
4)
unijny słownik podstawowy e-Justice - jedno z aktywów zawierające terminy semantyczne wielokrotnego użytku i definicje stosowane do zapewnienia spójności danych i jakości danych w czasie i w różnych zastosowaniach;
5)
dokumentacja architektury - dokumentacja wykorzystywana do dostarczania odpowiednim interesariuszom wiedzy technicznej i informacyjnej na temat wyboru standardów, z którymi muszą być zgodne inne aktywa systemu e-CODEX.
1 Dz.U. C 286 z 16.7.2021, s. 82.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 24 marca 2022 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 12 kwietnia 2022 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), zmiany rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 i decyzji Rady 2007/533/WSiSW oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 99).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).
9 Dz.U. C 202 z 8.7.2011, s. 13.
10 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/850 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie informatycznego systemu transgranicznej elektronicznej wymiany danych w obszarze współpracy sądowej w sprawach cywilnych i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych (system e-CODEX) oraz w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2018/1726 (Dz.U. L 150 z 31.5.2022, s. 1).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1861 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) w dziedzinie odpraw granicznych, zmiany konwencji wykonawczej do układu z Schengen oraz zmiany i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 (Dz.U. L 312 z 7.12.2018, s. 14).
**) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1862 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) w dziedzinie współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, zmiany i uchylenia decyzji Rady 2007/533/WSiSW oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1986/2006 i decyzji Komisji 2010/261/UE (Dz.U. L 312 z 7.12.2018, s. 56).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.150.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2022/850 w sprawie informatycznego systemu transgranicznej elektronicznej wymiany danych w obszarze współpracy sądowej w sprawach cywilnych i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych (system e-CODEX) oraz w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2018/1726
Data aktu: 30/05/2022
Data ogłoszenia: 01/06/2022
Data wejścia w życie: 21/06/2022