uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 287 pkt 12 dyrektywy 2006/112/WE Węgry mogą przyznać zwolnienie z podatku od wartości dodanej (VAT) podatnikom, których roczny obrót nie przekracza równowartości 35 000 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu przystąpienia Węgier.
(2) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2018/1490 2 upoważniono Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE (zwanego dalej "środkiem szczególnym") w celu przyznania zwolnienia z VAT podatnikom, których roczny obrót nie przekracza równowartości 48 000 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu przystąpienia Węgier do Unii, do dnia 31 grudnia 2021 r., albo do dnia wejścia w życie dyrektywy zmieniającej przepisy art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE, w zależności od tego, która z tych dat będzie wcześniejsza.
(3) Pismem z dnia 19 kwietnia 2021 r. Węgry zwróciły się do Komisji o upoważnienie do dalszego stosowania środka szczególnego do dnia 31 grudnia 2024 r., czyli do dnia, do którego państwa członkowskie mają dokonać transpozycji dyrektywy Rady (UE) 2020/285 3 , w której ustanowiono prostsze zasady dotyczące VAT dla małych przedsiębiorstw. Dyrektywa ta umożliwia również państwom członkowskim zwolnienie podatników, których roczny obrót w państwie członkowskim nie przekracza progu 85 000 EUR lub równowartości tej kwoty w walucie krajowej.
(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 28 czerwca 2021 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Węgry pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 29 czerwca 2021 r. Komisja powiadomiła Węgry, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(5) Środek szczególny jest zgodny z dyrektywą (UE) 2020/285, której celem jest ograniczenie kosztów przestrzegania przepisów dotyczących VAT ponoszonych przez małe przedsiębiorstwa, zakłóceń konkurencji, zarówno na szczeblu krajowym, jak i na szczeblu Unii, a także negatywnego wpływu przechodzenia ze zwolnienia z podatku na opodatkowanie (efekt progowy). Celem tej dyrektywy jest także ułatwianie przestrzegania przepisów przez małe przedsiębiorstwa oraz monitorowania przez organy podatkowe. Próg w wysokości 48 000 EUR jest zgodny z nowym progiem zwolnienia określonym dyrektywą (UE) 2020/285.
(6) Środek szczególny pozostanie dla podatników nieobowiązkowy. Podatnicy nadal będą mogli wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE.
(7) Według informacji przedstawionych przez Węgry środek szczególny będzie miał tylko nieznaczny wpływ na ogólną kwotę dochodów podatkowych pobieranych przez Węgry na etapie ostatecznej konsumpcji.
(8) Po wejściu w życie rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2021/769 4 Węgry nie będą dokonywały obliczenia rekompensaty w odniesieniu do sprawozdania dotyczącego zasobów własnych opartych na VAT za rok budżetowy 2021 i kolejne lata.
(9) Biorąc pod uwagę pozytywny wpływ środka szczególnego upraszczającego obowiązki związane z VAT na zmniejszenie obciążenia administracyjnego i kosztów przestrzegania przepisów dla małych przedsiębiorstw oraz dla organów podatkowych, a także brak znaczącego wpływu na całkowite dochody z tytułu VAT, należy upoważnić Węgry do stosowania środka szczególnego na kolejny okres.
(10) Upoważnienie do stosowania środka szczególnego powinno być ograniczone w czasie. Okres czasu powinien być wystarczający, aby umożliwić ocenę skuteczności i adekwatności progu. Zgodnie z art. 3 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/285 państwa członkowskie mają ponadto do dnia 31 grudnia 2024 r. przyjąć i opublikować przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 1 tej dyrektywy i stosować je od dnia 1 stycznia 2025 r. Należy zatem upoważnić Węgry do stosowania środka szczególnego do dnia 31 grudnia 2024 r.
(11) Aby uniknąć zakłóceń, Węgry powinny mieć możliwość stosowania środka szczególnego w sposób nieprzerwany. Należy zatem udzielić przedmiotowego upoważnienia ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2022 r., w celu zachowania ciągłości w stosunku do wcześniejszych uregulowań na mocy decyzji wykonawczej (UE) 2018/1490.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/1490,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| Przewodniczący | |
| B. LE MAIRE |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.12.148 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/73 w sprawie zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2018/1490 w odniesieniu do upoważnienia Węgier do stosowania przez kolejny okres środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 18/01/2022 |
| Data ogłoszenia: | 19/01/2022 |