Rozporządzenie wykonawcze 2022/654 dotyczące zezwolenia na stosowanie butylohydroksyanizolu jako dodatku paszowego dla kotów

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/654
z dnia 20 kwietnia 2022 r.
dotyczące zezwolenia na stosowanie butylohydroksyanizolu jako dodatku paszowego dla kotów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2 i art. 10 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania takich zezwoleń. W szczególności art. 10 ust. 2 w związku z art. 10 ust. 7 tego rozporządzenia przewiduje szczegółowe procedury przeprowadzania ponownej oceny dodatków dopuszczonych na podstawie dyrektywy Rady 70/524/EWG 2  i dyrektywy Rady 82/471/EWG 3 .

(2) Butylohydroksyanizol został dopuszczony bez ograniczeń czasowych zgodnie z dyrektywą Rady 70/524/EWG jako dodatek paszowy dla wszystkich gatunków zwierząt. Dodatek ten został następnie wpisany do rejestru dodatków paszowych jako istniejący produkt zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.

(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożono wniosek o ponowną ocenę butylohydroksyanizolu jako dodatku paszowego dla wszystkich gatunków zwierząt. Wnioskodawca wycofał następnie wniosek w odniesieniu do kotów ze względu na przyjęcie przez EFSA w dniu 12 listopada 2019 r. 4  negatywnej opinii dotyczącej bezpieczeństwa stosowania dodatku u kotów. W wyniku ponownej oceny butylohydrok- syanizolu, rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1399 5  zezwolono na jego stosowanie jako dodatku paszowego dla wszystkich gatunków zwierząt z wyjątkiem kotów.

(4) Art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 wymaga przyjęcia rozporządzenia w sprawie wycofania z obrotu dodatków paszowych, w odniesieniu do których nie złożono wniosku zgodnie z art. 10 ust. 2 i 7 powyższego rozporządzenia przed upływem terminu określonego we wspomnianych przepisach lub w odniesieniu do których złożono wniosek, a następnie ten wniosek wycofano.

(5) Ponieważ wnioskodawca wycofał wniosek w odniesieniu do kotów, butylohydroksyanizol (E 320) należy wycofać z obrotu jako dodatek paszowy dla kotów.

(6) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 złożono nowy wniosek o zezwolenie na stosowanie butylo- hydroksyanizolu jako dodatku paszowego dla kotów, celem sklasyfikowania go w kategorii "dodatki technologiczne" i w grupie funkcjonalnej "przeciwutleniacze". Do wniosku dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.

(7) W opinii z dnia 23 czerwca 2021 r. 6  Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania butylohydroksyanizol nie ma szkodliwych skutków dla zdrowia zwierząt, bezpieczeństwa konsumentów ani środowiska. Urząd stwierdził również, że dodatek powinien zostać uznany za substancję drażniącą dla skóry i oczu oraz potencjalnie działającą uczulająco na skórę. W związku z tym Komisja uważa, że należy zastosować odpowiednie środki ochronne, aby zapobiec szkodliwym skutkom dla zdrowia ludzi, w szczególności w odniesieniu do użytkowników dodatku. Urząd stwierdził również, że ponieważ butylohydroksya- nizol jest dopuszczony jako przeciwutleniacz do stosowania w żywności na porównywalnych poziomach stosowania, nie są wymagane badania w celu wykazania skuteczności butylohydroksyanizolu jako przeciwutleniacza w paszy dla kotów. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metod analizy dodatku paszowego w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.

(8) Ocena butylohydroksyanizolu dowodzi, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 są spełnione. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie butylohydroksyanizolu, jak określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

(9) Ponieważ butylohydroksyanizol jako dodatek paszowy dla kotów może być ponownie dopuszczony do obrotu jednocześnie z przyjęciem środka wymagającego wycofania z obrotu dodatku zgodnie z poprzednimi warunkami udzielenia zezwolenia określonymi w art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, takie wycofanie z obrotu nie powinno uniemożliwiać skutecznego stosowania nowego zezwolenia. Warunki nowego zezwolenia różnią się od ich poprzedniej wersji w szczególności tym, że uwzględniają bardziej szczegółowy opis dodatku oraz powiązane metody analizy, nowy numer identyfikacyjny dodatku i inne przepisy dotyczące informacji na temat stosowania i bezpieczeństwa użytkowników danego dodatku i premiksu.

(10) Ponieważ nie ma powodu związanego z bezpieczeństwem, wymagającego natychmiastowego wycofania z obrotu butylohydroksyanizolu jako dodatku paszowego dla kotów zgodnie z poprzednimi warunkami zezwolenia, należy przyznać zainteresowanym stronom ograniczony okres przejściowy, w którym możliwe będzie wykorzystanie istniejących zapasów butylohydroksyanizolu jako dodatku paszowego dla kotów oraz premiksów, materiałów paszowych i mieszanek paszowych wyprodukowanych z wykorzystaniem tego dodatku, w celu spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zezwolenie

Substancja wyszczególniona w załączniku, należąca do kategorii "dodatki technologiczne" i do grupy funkcjonalnej "prze- ciwutleniacze", zostaje dopuszczona jako dodatek paszowy stosowany w żywieniu zwierząt zgodnie z warunkami określonymi w załączniku.

Artykuł  2

Wycofanie z rynku

Butylohydroksyanizol (E 320) wycofuje się z obrotu jako dodatek paszowy dla kotów w zakresie, w jakim nie spełnia on warunków ustanowionych w zezwoleniu, o którym mowa w art. 1.

Artykuł  3

Środki przejściowe dotyczące wycofania z rynku

1. 
Butylohydroksyanizol jako dodatek paszowy dla kotów oraz premiksy zawierające tę substancję, wyprodukowane i opatrzone etykietami przed dniem 11 listopada 2022 r. zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 11 maja 2022 r., może być nadal wprowadzany do obrotu i stosowany aż do wyczerpania zapasów.
2. 
Mieszanki paszowe i materiały paszowe przeznaczone dla kotów zawierające butylohydroksyanizol, wyprodukowane i opatrzone etykietami przed dniem 11 maja 2023 r. zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 11 maja 2022 r., mogą być nadal wprowadzane do obrotu aż do wyczerpania zapasów.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 kwietnia 2022 r.

W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN

ZAŁĄCZNIK

Numer identyfikacyjny dodatku Dodatek Wzór chemiczny, opis, metoda analityczna Gatunek lub kategoria zwierzęcia Maksymalny wiek Minimalna zawartość Maksymalna zawartość Pozostałe przepisy Data ważności zezwolenia
mg substancji czynnej/kg mieszanki paszowej pełnoporcjowej o wilgotności 12 %
Kategoria: dodatki technologiczne. Grupa funkcjonalna: przeciwutleniacze
1b320 Butylohydrok- syanizol Skład dodatku

Butylohydroksyanizol (BHA)

(> 98,5 %)

Postać stała woskowa

Charakterystyka substancji czynnej

Mieszanina:

- 2-tert-butylo-4-hydroksyanizol

- 3-tert-butylo-4-hydroksyanizol (> 85 %)

Numer CAS: 25013-16-5

C11H16O2

Metoda analityczna (1)

Do oznaczania ilościowego BHA w dodatku paszowym:

- chromatografia gazowa w połączeniu z detekcją płomieniowo-jonizacyjną (GC-FID) (metoda FCC7)

Koty - - 150 1. W informacjach na temat stosowania dodatku i premiksu należy podać warunki przechowywania.

2. BHA może być stosowany w połączeniu z butylohydroksytolue- nem (BHT) w ilości do 150 mg mieszaniny/kg mieszanki paszowej pełnoporcjowej.

3. Podmioty działające na rynku pasz ustanawiają procedury postępowania i środki organizacyjne dla użytkowników dodatku i premiksów, tak aby ograniczyć ewentualne zagrożenia wynikające z ich stosowania. Jeżeli zagrożeń nie można wyeliminować ani maksymalnie ograniczyć za pomocą tych procedur i środków, dodatek i premiksy należy stosować przy użyciu środków ochrony indywidualnej, w tym środków ochrony skóry, oczu i dróg oddechowych.

11 maja 2032 r.
Do oznaczenia ilościowego BHA

w premiksach i paszach:

- wysokosprawna chromatografia cieczowa w odwróconym układzie faz z detektorem UV z matrycą fotodiodową (RP-HPLC-UV-DAD, długość fali 285 nm)

(1) Szczegóły dotyczące metod analitycznych można uzyskać pod następującym adresem laboratorium referencyjnego: https://ec.europa.eu/jrc/en/eurl/feed-additives/evaluation-reports.
1 Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 29.
2 Dyrektywa Rady 70/524/EWG z dnia 23 listopada 1970 r. dotycząca dodatków paszowych (Dz.U. L 270 z 14.12.1970, s. 1).
3 Dyrektywa Rady 82/471/EWG z dnia 30 czerwca 1982 r. dotycząca niektórych produktów stosowanych w żywieniu zwierząt (Dz.U. L 213 z 21.7.1982, s. 8).
4 Dziennik EFSA 2019; 17(12):5913.
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1399 z dnia 5 października 2020 r. dotyczące zezwolenia na stosowanie butylohyd- roksyanizolu jako dodatku paszowego dla wszystkich gatunków zwierząt z wyjątkiem kotów (Dz.U. L 324 z 6.10.2020, s. 29).
6 Dziennik EFSA 2021; 19(7):6714.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024