a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/583 2 określono wymogi dotyczące przejrzystości i mające zastosowanie do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych. Aby zapewnić sprawne wdrożenie tych wymogów, we wspomnianym rozporządzeniu delegowanym przewidziano, że konkretne progi przejrzystości zostaną wprowadzone stopniowo, w rocznych odstępach, na przestrzeni czterech lat począwszy od 2019 r. Takie stopniowe wprowadzanie progów umożliwia stopniowe rozszerzanie odpowiednich obowiązków dotyczących przejrzystości. Dotyczy to w szczególności kryterium "średniej dziennej liczby transakcji" wykorzystywanego do określenia obligacji, dla których istnieje płynny rynek, oraz percentyli transakcji wykorzystywanych do określenia wielkości specyficznej dla danego instrumentu, co umożliwia zwolnienie z obowiązku przejrzystości przedtransakcyjnej.
(2) W ramach tego podejścia zakładającego stopniowe zmiany przejście do następnego etapu nie następuje automatycznie. Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) ma obowiązek przedkładać Komisji swoją roczną ocenę stosowności przejścia do następnego etapu. W swojej ocenie ESMA musi zawrzeć analizę zmian w wolumenach obrotu danych instrumentów finansowych na obecnym etapie oraz przewidzieć potencjalny wpływ takiego przejścia do następnego etapu zarówno na dostępną płynność, jak i na uczestników rynku. W uzasadnionych przypadkach ESMA jest zobowiązany przedłożyć wraz ze sprawozdaniem zmieniony regulacyjny standard, dostosowując próg do następnego etapu.
(3) ESMA przedłożył Komisji swoją ocenę i zmienione standardy regulacyjne w dniu 22 lipca 2021 r. ESMA stwierdza, że od 1,57 % do 2,58 % obligacji będących przedmiotem obrotu w okresie między pierwszym a czwartym kwartałem 2020 r. uznano za płynne zgodnie z kryteriami mającymi zastosowanie na etapie S2. Przejście do etapu S3 oznacza wzrost o około 40 %.
(4) W odniesieniu do wielkości specyficznej dla danego instrumentu ESMA stwierdza, że przejście z etapu S2 do S3 w największym stopniu wpłynie na obrót obligacjami skarbowymi i innymi obligacjami państwowymi, ponieważ w przypadku tych instrumentów wzrost będzie największy. Instrumenty te są jednak zazwyczaj przedmiotem obrotu w przedziale od 3 mln EUR do 6 mln EUR. ESMA uważa zatem, że przejście do etapu S3 pozwoliłoby utrzymać obowiązek przejrzystości przedtransakcyjnej w odniesieniu do wielkości specyficznej dla danego instrumentu na wystarczająco niskim poziomie, aby chronić dostawców płynności przed wpływem dużych zleceń na rynek, przy jednoczesnym zapewnieniu, aby bardziej płynne obligacje podlegały obowiązkowi przejrzystości przedtransakcyjnej.
(5) Biorąc pod uwagę przeprowadzoną przez ESMA ocenę i ograniczony poziom przejrzystości na rynku obligacji, ograniczony wpływ na konkurencję na rynku oraz fakt, że próg nadal byłby wystarczająco niski, aby chronić dostawców płynności przed wpływem, jaki mogą wywrzeć na rynek duże zlecenia, należy przejść do etapu S3 w przypadku obligacji, dla których istnieje płynny rynek, oraz w przypadku wielkości specyficznej dla danego instrumentu w odniesieniu do obligacji. Przejście do etapu S3 powinno zwiększyć poziom przejrzystości na rynku obligacji bez szkody dla płynności.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/583.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy możliwych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: