uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , a w szczególności jego art. 9 ust. 5 akapit trzeci,
(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/583 2 określono wymogi dotyczące przejrzystości i mające zastosowanie do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych. Aby zapewnić sprawne wdrożenie tych wymogów, we wspomnianym rozporządzeniu delegowanym przewidziano, że konkretne progi przejrzystości zostaną wprowadzone stopniowo, w rocznych odstępach, na przestrzeni czterech lat począwszy od 2019 r. Takie stopniowe wprowadzanie progów umożliwia stopniowe rozszerzanie odpowiednich obowiązków dotyczących przejrzystości. Dotyczy to w szczególności kryterium "średniej dziennej liczby transakcji" wykorzystywanego do określenia obligacji, dla których istnieje płynny rynek, oraz percentyli transakcji wykorzystywanych do określenia wielkości specyficznej dla danego instrumentu, co umożliwia zwolnienie z obowiązku przejrzystości przedtransakcyjnej.
(2) W ramach tego podejścia zakładającego stopniowe zmiany przejście do następnego etapu nie następuje automatycznie. Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) ma obowiązek przedkładać Komisji swoją roczną ocenę stosowności przejścia do następnego etapu. W swojej ocenie ESMA musi zawrzeć analizę zmian w wolumenach obrotu danych instrumentów finansowych na obecnym etapie oraz przewidzieć potencjalny wpływ takiego przejścia do następnego etapu zarówno na dostępną płynność, jak i na uczestników rynku. W uzasadnionych przypadkach ESMA jest zobowiązany przedłożyć wraz ze sprawozdaniem zmieniony regulacyjny standard, dostosowując próg do następnego etapu.
(3) ESMA przedłożył Komisji swoją ocenę i zmienione standardy regulacyjne w dniu 22 lipca 2021 r. ESMA stwierdza, że od 1,57 % do 2,58 % obligacji będących przedmiotem obrotu w okresie między pierwszym a czwartym kwartałem 2020 r. uznano za płynne zgodnie z kryteriami mającymi zastosowanie na etapie S2. Przejście do etapu S3 oznacza wzrost o około 40 %.
(4) W odniesieniu do wielkości specyficznej dla danego instrumentu ESMA stwierdza, że przejście z etapu S2 do S3 w największym stopniu wpłynie na obrót obligacjami skarbowymi i innymi obligacjami państwowymi, ponieważ w przypadku tych instrumentów wzrost będzie największy. Instrumenty te są jednak zazwyczaj przedmiotem obrotu w przedziale od 3 mln EUR do 6 mln EUR. ESMA uważa zatem, że przejście do etapu S3 pozwoliłoby utrzymać obowiązek przejrzystości przedtransakcyjnej w odniesieniu do wielkości specyficznej dla danego instrumentu na wystarczająco niskim poziomie, aby chronić dostawców płynności przed wpływem dużych zleceń na rynek, przy jednoczesnym zapewnieniu, aby bardziej płynne obligacje podlegały obowiązkowi przejrzystości przedtransakcyjnej.
(5) Biorąc pod uwagę przeprowadzoną przez ESMA ocenę i ograniczony poziom przejrzystości na rynku obligacji, ograniczony wpływ na konkurencję na rynku oraz fakt, że próg nadal byłby wystarczająco niski, aby chronić dostawców płynności przed wpływem, jaki mogą wywrzeć na rynek duże zlecenia, należy przejść do etapu S3 w przypadku obligacji, dla których istnieje płynny rynek, oraz w przypadku wielkości specyficznej dla danego instrumentu w odniesieniu do obligacji. Przejście do etapu S3 powinno zwiększyć poziom przejrzystości na rynku obligacji bez szkody dla płynności.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/583.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy możliwych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.115I.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/629 zmieniające regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/583 w odniesieniu do dostosowania progów płynności i percentyla transakcji wykorzystywanych do określenia wielkości specyficznej dla danego instrumentu mającej zastosowanie do niektórych instrumentów nieudziałowych |
| Data aktu: | 12/01/2022 |
| Data ogłoszenia: | 13/04/2022 |
| Data wejścia w życie: | 03/05/2022 |