uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 62 ust. 2 akapit pierwszy lit. a) i b),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013 z dnia 13 marca 2013 r. ustanawiające szczególne środki w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 247/2006 2 , w szczególności jego art. 8 i art. 18 ust. 1 akapit drugi,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 229/2013 z dnia 13 marca 2013 r. ustanawiające szczególne środki dotyczące rolnictwa dla mniejszych wysp Morza Egejskiego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1405/2006 3 , w szczególności jego art. 7, art. 11 ust. 3 i art. 14 ust. 1 akapit drugi,
(1) Ze względu na pandemię COVID-19 oraz znaczne ograniczenia przemieszczania, jakie wprowadzono w państwach członkowskich, we wszystkich państwach członkowskich wystąpiły nadzwyczajne trudności administracyjne w odniesieniu do planowania i wykonywania w wymaganym terminie wymaganej liczby kontroli na miejscu.
(2) Ze względu na bezprecedensowy charakter tych okoliczności należało złagodzić te trudności poprzez ustanowienie odstępstw od różnych rozporządzeń wykonawczych mających zastosowanie w dziedzinie wspólnej polityki rolnej w odniesieniu do niektórych kontroli administracyjnych i kontroli na miejscu.
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/532 4 zawiera odstępstwa między innymi od rozporządzeń wykonawczych Komisji (UE) nr 809/2014 5 , (UE) nr 180/2014 6 i (UE) nr 181/2014 7 .
(4) Art. 22 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 i art. 20 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014 stanowią, że we wszystkich stosownych przypadkach zainteresowane państwa członkowskie korzystają ze zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli przy przeprowadzaniu kontroli szczególnych środków w dziedzinie rolnictwa w regionach najbardziej oddalonych Unii i na mniejszych wyspach Morza Egejskiego. Odstępstwa określone w rozdziale I rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/532 w odniesieniu do kontroli - przeprowadzanych w zintegrowanym systemie zarządzania i kontroli - płatności bezpośrednich oraz zasady wzajemnej zgodności mają zatem odpowiednio zastosowanie do tych kontroli.
(5) Niektóre kontrole na miejscu dotyczące szczególnych środków w dziedzinie rolnictwa w regionach najbardziej oddalonych Unii i na mniejszych wyspach Morza Egejskiego są jednak przeprowadzane poza zintegrowanym systemem zarządzania i kontroli, odstępstwa przewidziane w rozdziale II rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/532 wydawały się jednak niewystarczające, aby zaradzić napotkanym trudnościom wpływającym na dokładność i terminowość kontroli na miejscu, zwłaszcza biorąc pod uwagę oddalenie geograficzne regionów najbardziej oddalonych.
(6) Należy zatem rozszerzyć odstępstwa, o których mowa w rozdziale II rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/532, na możliwość wykorzystania alternatywnych dowodów lub zmodyfikowania harmonogramu, pod warunkiem że mogą one służyć weryfikacji prawidłowego wdrażania środków przy jednoczesnym utrzymaniu odpowiedniego poziomu pewności.
(7) Ponieważ w odniesieniu do roku składania wniosków 2020 niniejsze rozporządzenie przewiduje dodatkowe odstępstwo od rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 180/2014 i (UE) nr 181/2014 ze względu na pandemię COVID-19, powinno ono wejść w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i być stosowane z mocą wsteczną od tego samego dnia co rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/532.
(8) Art. 59 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 stanowi, że państwa członkowskie zapewniają minimalny poziom kontroli na miejscu niezbędny do skutecznego zarządzania ryzykiem i w razie potrzeby podwyższają ten minimalny poziom. Biorąc pod uwagę charakter tych obowiązków i proporcjonalność działań kontrolnych w warunkach pandemii COVID-19, państwa członkowskie korzystające z odstępstw przewidzianych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/532 powinny mieć możliwość nieuwzględniania, w odniesieniu do kolejnego roku składania wniosków, wyników przeprowadzonych kontroli. Zwiększenie wskaźników kontroli, które należało jednak zastosować w roku składania wniosków 2020, należy stosować poprzez ich odpowiednie zwiększenie w roku składania wniosków 2021.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/532.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.56.10 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/238 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/532 w odniesieniu do odstępstwa od rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 180/2014 i (UE) nr 181/2014, jeśli chodzi o kontrolę szczególnych środków w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii i mniejszych wysp Morza Egejskiego |
| Data aktu: | 16/02/2021 |
| Data ogłoszenia: | 17/02/2021 |
| Data wejścia w życie: | 17/02/2021, 20/04/2020 |