Rozporządzenie wykonawcze 2021/238 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/532 w odniesieniu do odstępstwa od rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 180/2014 i (UE) nr 181/2014, jeśli chodzi o kontrolę szczególnych środków w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii i mniejszych wysp Morza Egejskiego

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/238
z dnia 16 lutego 2021 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/532 w odniesieniu do odstępstwa od rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 180/2014 i (UE) nr 181/2014, jeśli chodzi o kontrolę szczególnych środków w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii i mniejszych wysp Morza Egejskiego

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 62 ust. 2 akapit pierwszy lit. a) i b),

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013 z dnia 13 marca 2013 r. ustanawiające szczególne środki w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 247/2006 2 , w szczególności jego art. 8 i art. 18 ust. 1 akapit drugi,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 229/2013 z dnia 13 marca 2013 r. ustanawiające szczególne środki dotyczące rolnictwa dla mniejszych wysp Morza Egejskiego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1405/2006 3 , w szczególności jego art. 7, art. 11 ust. 3 i art. 14 ust. 1 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ze względu na pandemię COVID-19 oraz znaczne ograniczenia przemieszczania, jakie wprowadzono w państwach członkowskich, we wszystkich państwach członkowskich wystąpiły nadzwyczajne trudności administracyjne w odniesieniu do planowania i wykonywania w wymaganym terminie wymaganej liczby kontroli na miejscu.

(2) Ze względu na bezprecedensowy charakter tych okoliczności należało złagodzić te trudności poprzez ustanowienie odstępstw od różnych rozporządzeń wykonawczych mających zastosowanie w dziedzinie wspólnej polityki rolnej w odniesieniu do niektórych kontroli administracyjnych i kontroli na miejscu.

(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/532 4  zawiera odstępstwa między innymi od rozporządzeń wykonawczych Komisji (UE) nr 809/2014 5 , (UE) nr 180/2014 6  i (UE) nr 181/2014 7 .

(4) Art. 22 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 i art. 20 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014 stanowią, że we wszystkich stosownych przypadkach zainteresowane państwa członkowskie korzystają ze zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli przy przeprowadzaniu kontroli szczególnych środków w dziedzinie rolnictwa w regionach najbardziej oddalonych Unii i na mniejszych wyspach Morza Egejskiego. Odstępstwa określone w rozdziale I rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/532 w odniesieniu do kontroli - przeprowadzanych w zintegrowanym systemie zarządzania i kontroli - płatności bezpośrednich oraz zasady wzajemnej zgodności mają zatem odpowiednio zastosowanie do tych kontroli.

(5) Niektóre kontrole na miejscu dotyczące szczególnych środków w dziedzinie rolnictwa w regionach najbardziej oddalonych Unii i na mniejszych wyspach Morza Egejskiego są jednak przeprowadzane poza zintegrowanym systemem zarządzania i kontroli, odstępstwa przewidziane w rozdziale II rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/532 wydawały się jednak niewystarczające, aby zaradzić napotkanym trudnościom wpływającym na dokładność i terminowość kontroli na miejscu, zwłaszcza biorąc pod uwagę oddalenie geograficzne regionów najbardziej oddalonych.

(6) Należy zatem rozszerzyć odstępstwa, o których mowa w rozdziale II rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/532, na możliwość wykorzystania alternatywnych dowodów lub zmodyfikowania harmonogramu, pod warunkiem że mogą one służyć weryfikacji prawidłowego wdrażania środków przy jednoczesnym utrzymaniu odpowiedniego poziomu pewności.

(7) Ponieważ w odniesieniu do roku składania wniosków 2020 niniejsze rozporządzenie przewiduje dodatkowe odstępstwo od rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 180/2014 i (UE) nr 181/2014 ze względu na pandemię COVID-19, powinno ono wejść w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i być stosowane z mocą wsteczną od tego samego dnia co rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/532.

(8) Art. 59 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 stanowi, że państwa członkowskie zapewniają minimalny poziom kontroli na miejscu niezbędny do skutecznego zarządzania ryzykiem i w razie potrzeby podwyższają ten minimalny poziom. Biorąc pod uwagę charakter tych obowiązków i proporcjonalność działań kontrolnych w warunkach pandemii COVID-19, państwa członkowskie korzystające z odstępstw przewidzianych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/532 powinny mieć możliwość nieuwzględniania, w odniesieniu do kolejnego roku składania wniosków, wyników przeprowadzonych kontroli. Zwiększenie wskaźników kontroli, które należało jednak zastosować w roku składania wniosków 2020, należy stosować poprzez ich odpowiednie zwiększenie w roku składania wniosków 2021.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/532.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Płatności Bezpośrednich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/532 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 12 dodaje się akapity w brzmieniu:

"5. Na zasadzie odstępstwa od art. 16 ust. 2 i art. 22 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014, jeżeli ze względu na środki wprowadzone w celu przeciwdziałania pandemii COVID-19 państwa członkowskie nie są w stanie przeprowadzić kontroli na miejscu w odniesieniu do szczególnych środków na rzecz regionów najbardziej oddalonych zgodnie z przepisami określonymi w tych artykułach, państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o:

a) zastąpieniu kontroli na miejscu nowymi technologiami, w tym zdjęciami geotagowanymi, datowanymi zdjęciami, datowanymi sprawozdaniami z nadzoru z wykorzystaniem dronów, wideokonferencjami z beneficjentami lub wszelkimi odpowiednimi dowodami w postaci dokumentów, które mogłyby posłużyć jako wsparcie przy sprawdzaniu prawidłowego wdrażania środków;

b) przeprowadzeniu tych kontroli w odniesieniu do roku składania wniosków 2020 w dowolnym momencie roku, o ile nadal umożliwiają one sprawdzenie warunków kwalifikowalności, w tym po dokonaniu płatności końcowej.

Państwa członkowskie korzystające z odstępstw przewidzianych w akapicie pierwszym, w szczególności przy zmienianiu harmonogramu kontroli lub zmniejszaniu ich liczby, ustalają możliwości procedury dotyczące wykorzystania alternatywnych metod w celu utrzymania odpowiedniego poziomu pewności co do legalności i prawidłowości wydatków oraz spełniania wymogów i norm dotyczących zasady wzajemnej zgodności.

6. Do celów art. 59 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1306/2013 wyniki kontroli przeprowadzonych zgodnie z ust. 2 i 4 niniejszego artykułu nie są uwzględniane w odniesieniu do następnego roku składania wniosków. Zwiększenie wskaźników kontroli, które należało jednak zastosować w roku składania wniosków 2020 zgodnie z art. 59 ust. 5 tego rozporządzenia, stosuje się poprzez ich odpowiednie zwiększenie w roku składania wniosków 2021.";

2)
w art. 13 dodaje się ustępy w brzmieniu:

"5. Na zasadzie odstępstwa od art. 13 ust. 2 i art. 20 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014, jeżeli ze względu na środki wprowadzone w celu przeciwdziałania pandemii COVID-19 Grecja nie jest w stanie przeprowadzić kontroli na miejscu w odniesieniu do szczególnych środków na rzecz mniejszych wysp Morza Egejskiego zgodnie z przepisami określonymi w tych artykułach, Grecja może podjąć decyzję o:

a) zastąpieniu kontroli na miejscu nowymi technologiami, w tym zdjęciami geotagowanymi, datowanymi zdjęciami, datowanymi sprawozdaniami z nadzoru z wykorzystaniem dronów, wideokonferencjami z beneficjentami lub wszelkimi odpowiednimi dowodami w postaci dokumentów, które mogłyby posłużyć jako wsparcie przy sprawdzaniu prawidłowego wdrażania środków;

b) przeprowadzeniu tych kontroli w odniesieniu do roku składania wniosków 2020 w dowolnym momencie roku, o ile nadal umożliwiają one sprawdzenie warunków kwalifikowalności, w tym po dokonaniu płatności końcowej.

Jeżeli Grecja korzysta z odstępstw przewidzianych w akapicie pierwszym, w szczególności przy zmienianiu harmonogramu kontroli lub zmniejszaniu ich liczby, ustala ona procedury dotyczące wykorzystania alternatywnych metod w celu utrzymania odpowiedniego poziomu pewności co do legalności i prawidłowości wydatków oraz spełnienia wymogów i norm dotyczących zasady wzajemnej zgodności.

6. Do celów art. 59 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1306/2013 wyniki kontroli przeprowadzonych zgodnie z ust. 2 i 4 niniejszego artykułu nie są uwzględniane w odniesieniu do następnego roku składania wniosków. Zwiększenie wskaźników kontroli, które należało jednak zastosować w roku składania wniosków 2020 zgodnie z tym przepisem, stosuje się poprzez ich odpowiednie zwiększenie w roku składania wniosków 2021.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 20 kwietnia 2020 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 lutego 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
2 Dz.U. L 78 z 20.3.2013, s. 23.
3 Dz.U. L 78 z 20.3.2013, s. 41.
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/532 z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie odstępstwa od rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 809/2014, (UE) nr 180/2014, (UE) nr 181/2014, (UE) 2017/892, (UE) 2016/1150, (UE) 2018/274, (UE) 2017/39, (UE) 2015/1368 i (UE) 2016/1240 w zakresie niektórych kontroli administracyjnych i kontroli na miejscu mających zastosowanie w ramach wspólnej polityki rolnej w odniesieniu do roku 2020 (Dz.U. L 119 z 17.4.2020, s. 3).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 809/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, środków rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz.U. L 227 z 31.7.2014, s. 69).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 180/2014 z dnia 20 lutego 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013 ustanawiającego szczególne środki w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 63 z 4.3.2014, s. 13).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 181/2014 z dnia 20 lutego 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 229/2013 ustanawiającego szczególne środki dotyczące rolnictwa dla mniejszych wysp Morza Egejskiego (Dz.U. L 63 z 4.3.2014, s. 53).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.56.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/238 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/532 w odniesieniu do odstępstwa od rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 180/2014 i (UE) nr 181/2014, jeśli chodzi o kontrolę szczególnych środków w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii i mniejszych wysp Morza Egejskiego
Data aktu: 16/02/2021
Data ogłoszenia: 17/02/2021
Data wejścia w życie: 17/02/2021, 20/04/2020