Wytyczne EBC/2021/56 (2021/2322) zmieniające wytyczne (UE) 2015/280 w sprawie ustanowienia przez Eurosystem systemu produkcji i zamówień banknotów euro

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2021/2322
z dnia 17 grudnia 2021 r.
zmieniające wytyczne (UE) 2015/280 w sprawie ustanowienia przez Eurosystem systemu produkcji i zamówień banknotów euro (EBC/2021/56)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 128 ust. 1,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 oraz art. 16,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/280 (EBC/2014/44) 1  przewidują zasadę niezależności podmiotów, która wymaga skutecznych rozwiązań wewnętrznych zapewniających pełną odrębność księgowości publicznych zakładów drukarskich i władz publicznych oraz zwrot przez publiczny zakład drukarski kosztów wsparcia administracyjnego i organizacyjnego otrzymanego od odpowiednich władz publicznych. Należy doprecyzować wymogi dotyczące zasady niezależności podmiotów, tak aby zagwarantować obowiązek wykazania przez publiczny zakład drukarski wdrożenia tej zasady przed przystąpieniem do przetargu organizowanego przez KBC należący do grupy KBC stosujących procedurę przetargową.

(2) Art. 8 ust. 1 lit. b) wytycznych (UE) 2015/280 (EBC/2014/44) pozwalają także KBC wchodzącym w skład grupy KBC korzystających z własnych zakładów drukarskich na ustanowienie niezinstytucjonalizowanej współpracy horyzontalnej w celu wspólnej realizacji zadań publicznych. KBC, który zamyka swoje zakłady drukarskie, może pozostać w grupie KBC korzystających z własnych zakładów drukarskich poprzez uczestnictwo w takiej współpracy horyzontalnej, pod warunkiem że spełnia odpowiednie wymogi. KBC, który zamyka swój zakład drukarski, może zatem wybierać pomiędzy uczestnictwem w grupie KBC stosujących procedurę przetargową w rozumieniu art. 3 wytycznych (UE) 2015/280 (EBC/2014/44) a uczestnictwem we współpracy horyzontalnej. W celu ułatwienia dokonania zmiany KBC, które zamykają zakłady drukarskie, powinny mieć możliwość przenoszenia się między dwiema dostępnymi opcjami ("model oparty na dwóch filarach") w okresie przejściowym wynoszącym pięć lat przed podjęciem ostatecznej decyzji. Równe traktowanie wszystkich KBC wymaga, aby KBC korzystające z własnych zakładów drukarskich, które zamknęły takie zakłady, również miały możliwość przenoszenia się między dwiema dostępnymi opcjami przez przejściowy okres pięciu lat, o ile taki KBC został zawiadomiony o cofnięciu akredytacji własnych zakładów drukarskich po 1 listopada 2019 r. Okres przejściowy powinien rozpocząć swój bieg z mocą wsteczną od dnia takiego zawiadomienia.

(3) W celu ułatwienia uczestnictwa we współpracy między KBC korzystającymi z własnych zakładów KBC państw członkowskich, które przystąpią do strefy euro w przyszłości, będą miały prawo wyboru między przystąpieniem do grupy KBC stosujących procedurę przetargową w rozumieniu art. 3 wytycznych (UE) 2015/280 (EBC/2014/44) a uczestnictwem we współpracy horyzontalnej.

(4) W sytuacjach nadzwyczajnych, które określi Rada Prezesów, można przyznać większą elastyczność we wdrażaniu modelu opartego na dwóch filarach.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne (UE) 2015/280 (EBC/2014/44),

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych (UE) 2015/280 (EBC/2014/44) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 pkt
1)
otrzymuje brzmienie:

"1) »zasada niezależności podmiotów« - skuteczne regulacje wewnętrzne zapewniające pełną odrębność księgowości publicznych zakładów drukarskich i władz publicznych oraz zwrot przez publiczny zakład drukarski kosztów wsparcia administracyjnego i organizacyjnego otrzymanego od odpowiednich władz publicznych;";

2)
w art. 4 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. KBC stosujące procedurę przetargową określają w dokumentacji przetargowej, że aby zostać dopuszczonym do wzięcia udziału w procedurze przetargowej, publiczny zakład drukarski zobowiązany jest przed wzięciem udziału w przetargu wprowadzić zasadę niezależności podmiotów. W celu zapewnienia uczciwej konkurencji w sytuacji gdy publiczne zakłady drukarskie odpowiadają na zaproszenie do składania ofert, kryteria dopuszczania do udziału w procedurze przetargowej powinny wymagać:

a) aby działalność polegająca na druku banknotów euro była całkowicie oddzielona finansowo od pozostałej działalności publicznych zakładów drukarskich;

b) publiczne zakłady drukarskie nie otrzymywały żadnej bezpośredniej ani pośredniej pomocy publicznej, która byłaby niezgodna z Traktatem;

c) aby publiczne zakłady drukarskie były odpowiedzialne za wdrożenie odpowiedniej struktury organizacyjnej i systemu księgowania kosztów, które zapewniają jasny przydział kosztów i pełny rozdział finansowy między działalnością polegającą na druku banknotów euro a inną działalnością;

d) przydziału publicznym zakładom drukarskim wszelkich kosztów produkcji banknotów euro, w tym kosztów poniesionych w związku z administracyjnym i organizacyjnym wsparciem produkcji banknotów euro;

e) przydział poniesionych kosztów musi być identyfikowalny i konsekwentnie stosowany oraz odpowiednio udokumentowany; oraz

f) aby rozdział finansowy był sprawdzany i poświadczany corocznie przez niezależnego audytora zewnętrznego a informacja o tym była przekazywana do KBC stosującego procedurę przetargową, który dostarcza EBC kopię sprawozdania biegłego rewidenta za każdy rok kalendarzowy.";

3)
w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Z zastrzeżeniem mających zastosowanie unijnych i krajowych przepisów dotyczących zamówień publicznych, KBC, który zamyka swój własny zakład drukarski, może stać się częścią grupy KBC stosujących procedurę przetargową w rozumieniu art. 3 lub uczestniczyć w niezinstytucjonalizowanej współpracy horyzontalnej na podstawie umowy o współpracy w rozumieniu art. 8.

W okresie przejściowym wynoszącym pięć lat licząc od dnia powiadomienia KBC należącego do grupy KBC korzystających z własnych zakładów drukarskich o cofnięciu akredytacji własnych zakładów drukarskich, KBC, który zamknął swoje zakłady drukarskie, może przed podjęciem ostatecznej decyzji wybierać pomiędzy uczestnictwem w grupie KBC korzystających z własnych zakładów drukarskich lub w grupie KBC stosujących procedurę przetargową, pod warunkiem że spełnione są odpowiednie wymogi prawne.

Akapit drugi stosuje się również w przypadku KBC, który już zamknął swoje zakłady drukarskie, pod warunkiem że taki KBC został zawiadomiony o cofnięciu akredytacji własnych zakładów drukarskich po 1 listopada 2019 r. Okres przejściowy rozpoczyna swój bieg z mocą wsteczną od dnia takiego zawiadomienia.";

b)
dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. Bez uszczerbku dla mających zastosowanie przepisów unijnych i krajowych dotyczących zamówień publicznych KBC państwa członkowskiego, które przystąpi do strefy euro w przyszłości, może wybierać między przystąpieniem do grupy KBC stosujących procedurę przetargową w rozumieniu art. 3 a uczestnictwem we współpracy horyzontalnej na podstawie umowy o współpracy w rozumieniu art. 8, pod warunkiem że umowa o współpracy w rozumieniu art. 8 ust. 2 lit. b) obowiązuje od pierwszego przydziału banknotów euro.

5. Bez uszczerbku dla mających zastosowanie przepisów unijnych i krajowych dotyczących zamówień publicznych Rada Prezesów może, w sytuacjach nadzwyczajnych i w indywidualnych przypadkach, podejmować decyzje w sprawie odstępstw od modelu opartego na dwóch filarach, określonego w art. 6.".

Artykuł  2

Skuteczność

Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.

Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne adresowane są do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 17 grudnia 2021 r.
W imieniu Rady
Prezesów EBC
Christine LAGARDE
Prezes EBC
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/280 z dnia 13 listopada 2014 r. w sprawie ustanowienia przez Eurosystem systemu produkcji i zamówień banknotów euro (EBC/2014/44) (Dz.U. L 47 z 20.2.2015, s. 29).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.467.3

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2021/56 (2021/2322) zmieniające wytyczne (UE) 2015/280 w sprawie ustanowienia przez Eurosystem systemu produkcji i zamówień banknotów euro
Data aktu: 17/12/2021
Data ogłoszenia: 29/12/2021
Data wejścia w życie: 29/12/2021