uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Produkcja niektórych produktów rolnych i przemysłowych w Unii jest niewystarczająca, aby zaspokoić szczególne potrzeby przemysłu w Unii wykorzystującego te produkty. W związku z tym zaopatrzenie rynku Unii w te produkty jest uzależnione od przywozu z państw trzecich. Najpilniejsze potrzeby Unii w zakresie przedmiotowych produktów powinny być zaspokajane niezwłocznie, na najkorzystniejszych warunkach. W związku z tym autonomiczne kontyngenty taryfowe Unii (zwane dalej "kontyngentami") o preferencyjnych stawkach celnych kontyngentu powinny zostać otwarte w granicach stosownych wielkości kontyngentu w taki sposób, aby nie powodowało to zakłócenia rynków takich produktów ani trudności w uruchamianiu lub rozwoju produkcji w Unii.
(2) Niezbędne jest zapewnienie wszystkim importerom w Unii równego i nieprzerwanego dostępu do kontyngentów oraz zapewnienie nieprzerwanego stosowania stawek celnych kontyngentu, ustanowionych dla tych kontyngentów w odniesieniu do całego przywozu przedmiotowych produktów do wszystkich państw członkowskich, aż do wyczerpania kontyngentów.
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 1 przewiduje utworzenie systemu zarządzania kontyngentami, który zapewnia równy i nieprzerwany dostęp do kontyngentów oraz nieprzerwane stosowanie stawek celnych kontyngentu zgodnie z porządkiem chronologicznym dat przyjęcia zgłoszeń o dopuszczenie do obrotu. Komisja oraz państwa członkowskie powinny zatem zarządzać kontyngentami otwartymi na mocy niniejszego rozporządzenia zgodnie z tym systemem.
(4) Wielkości kontyngentu są wyrażane najczęściej w uzupełniających jednostkach miary wagi. W przypadku niektórych produktów, dla których otwarty został kontyngent, wielkość kontyngentu ustalana jest w innych uzupełniających jednostkach miary. Jeżeli w przypadku takich produktów nie podano uzupełniającej jednostki miary w Nomenklaturze scalonej określonej w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 2 (zwanej dalej "Nomenklaturą scaloną"), może zaistnieć niepewność co do stosowanej uzupełniającej jednostki miary. Aby zapewnić przejrzystość oraz lepszą jakość zarządzania kontyngentami, należy zatem określić, że w celu skorzystania z tych kontyngentów w zgłoszeniu do dopuszczenia do obrotu należy podać dokładną ilość przywożonych produktów z zastosowaniem uzupełniającej jednostki miary wielkości kontyngentu, określonej dla tych produktów w niniejszym rozporządzeniu.
(5) Konieczne jest wyjaśnienie, że wszelkie mieszaniny, preparaty lub produkty składające się z różnych składników zawierających produkty objęte kontyngentami powinny być wyłączone z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia, ponieważ jedynie produkty opisane w niniejszym rozporządzeniu powinny podlegać kontyngentom.
(6) Rozporządzenie Rady (UE) nr 1388/2013 3 było wielokrotnie zmieniane. Ponadto, ponieważ kody Nomenklatury scalonej zostały zaktualizowane rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/1832 4 , konieczne byłoby wprowadzenie szeregu zmian do rozporządzenia Rady (UE) nr 1388/2013. W związku z tym, w celu zapewnienia jasności i przejrzystości, rozporządzenie to należy zastąpić w całości.
(7) Zgodnie z zasadą proporcjonalności dla osiągnięcia podstawowego celu, jakim jest wspieranie handlu między państwami członkowskimi i państwami trzecimi, konieczne i właściwe jest przyjęcie przepisów w celu zrównoważenia różnych interesów handlowych podmiotów gospodarczych w Unii, bez zmiany unijnego harmonogramu dotyczącego działań podejmowanych w ramach Światowej Organizacji Handlu. Niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów, zgodnie z art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej.
(8) Aby uniknąć jakichkolwiek zakłóceń w stosowaniu systemu kontyngentów i aby zapewnić zgodność z wytycznymi zawartymi w komunikacie Komisji z dnia 13 grudnia 2011 r. dotyczącym autonomicznych kontyngentów taryfowych i ich zawieszeń, kontyngenty dotyczące produktów wymienionych w niniejszym rozporządzeniu powinny być stosowane od dnia 1 stycznia 2022 r. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Rady | |
| A. VIZJAK | |
| Przewodniczący |
- dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2022/2563 z dnia 19 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.330.109) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2025/1292 z dnia 23 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1292) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2025 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/972 z dnia 17 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.167.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/2563 z dnia 19 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.330.109) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/1191 z dnia 16 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.158.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/2880 z dnia 19 grudnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2880) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/1829 z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1829) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/3213 z dnia 16 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3213) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2025/1292 z dnia 23 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1292) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2025 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.458.33 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2021/2283 otwierające i ustalające sposób zarządzania autonomicznymi kontyngentami taryfowymi Unii na niektóre produkty rolne i przemysłowe oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1388/2013 |
| Data aktu: | 20/12/2021 |
| Data ogłoszenia: | 22/12/2021 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2022, 23/12/2021 |