Rozporządzenie delegowane 2021/2245 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891 w odniesieniu do obliczania wartości produkcji sprzedanej przez organizacje producentów w sektorze owoców i warzyw

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/2245 z dnia 12 października 2021 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891 w odniesieniu do obliczania wartości produkcji sprzedanej przez organizacje producentów w sektorze owoców i warzyw

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 37 lit. c) ppkt (i) i (iv),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Od pewnego czasu klęski żywiołowe lub niekorzystne zjawiska klimatyczne powodują coraz większe szkody w produkcji owoców i warzyw w Unii. W 2017 r. skorzystano z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej, ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 2012/2002 2 , i przyznano Łotwie specjalną pomoc na naprawę szkód spowodowanych rozległymi powodziami latem i jesienią 2017 r. W 2018 r. ze względu na intensywne opady deszczu i powodzie, które miały miejsce w niektórych częściach Unii (Estonia, Łotwa, Litwa i Finlandia), rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/108 3  przyznano środek nadzwyczajny w formie pomocy dla rolników. Wiosną 2021 r. w niektórych regionach kilku państw członkowskich (zwłaszcza w Hiszpanii, Francji, Włoszech) wystąpiły silne mrozy, które miały skutki dla niektórych produktów (brzoskwiń, nektaryn, jabłek i innych). W związku z tym straty w produkcji wyniosły ponad 50 %.

(2) Z uwagi na zwiększoną częstotliwość występowania klęsk żywiołowych lub niekorzystnych zjawisk klimatycznych potrzebne jest długoterminowe rozwiązanie dotyczące obliczania wartości produkcji sprzedanej przez organizacje producentów, które zwiększyłoby odporność tych organizacji w przyszłości. Konieczna jest zmiana rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/891 4  poprzez zapewnienie elastyczności obliczania wartości produkcji sprzedanej przez organizacje producentów w Unii w przypadku, gdy dotkną ich klęski żywiołowe i zjawiska klimatyczne uniemożliwiające wykorzystanie produkcji do konsumpcji i przetwórstwa.

(3) Znaczne straty wartości produkcji sprzedanej spowodowane klęskami żywiołowymi lub niekorzystnymi zjawiskami klimatycznymi mają istotny wpływ na kwotę pomocy unijnej otrzymywanej przez organizacje producentów w kolejnym roku, ponieważ kwota pomocy unijnej jest obliczana jako odsetek wartości produkcji sprzedanej przez każdą organizację producentów. W przypadku utraty dużej części lub całości zbiorów organizacje producentów ryzykują utratę swojego uznania, ponieważ jednym z kryteriów uznania jest osiągnięcie pewnej minimalnej wartości produkcji sprzedanej, którą ustala się na poziomie krajowym. Oznacza to poniesienie podwójnej straty ekonomicznej, co może zagrozić długoterminowej stabilności organizacji producentów.

(4) Ze względu na zwiększoną częstotliwość występowania klęsk żywiołowych lub niekorzystnych zjawisk klimatycznych i wynikające z tego znacznie większe straty w produkcji, zabezpieczenie ustanowione w art. 23 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891, zgodnie z którym uznaje się, że wartość produkcji sprzedanej danego produktu stanowi 65 % jego wartości w poprzednim okresie odniesienia, jest niewystarczające.

(5) W związku z tym, a także ze względu na potrzebę zapewnienia stabilności gospodarczej i finansowej organizacji producentów, których dotyczą znaczne straty wartości produkcji sprzedanej spowodowane klęskami żywiołowymi lub niekorzystnymi zjawiskami klimatycznymi, próg obliczania wartości produkcji sprzedanej w danym okresie odniesienia należy podwyższyć. Biorąc pod uwagę istotne szkody spowodowane przez niedawne niekorzystne zjawiska klimatyczne, wartość produkcji sprzedanej w przypadku klęsk żywiołowych i niekorzystnych zjawisk klimatycznych określona w art. 23 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 powinna zostać podwyższona do 85 %.

(6) Ponadto należy zapewnić rozwiązanie pozwalające uniknąć sytuacji, w których organizacje producentów, które inwestują w środki zapobiegawcze i mimo to ponoszą znaczne szkody w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych, chorób roślin lub inwazji szkodników, nie tylko ponoszą straty w wartości produkcji sprzedanej, ale również otrzymują mniejszą unijną pomoc finansową. W związku z tym wartość produkcji sprzedanej określoną w art. 23 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 należy zwiększyć do 100 % w przypadku organizacji producentów, które udowodnią, że wprowadziły niezbędne środki zapobiegawcze przeciwko chorobom roślin, inwazjom szkodników, klęskom żywiołowym i niekorzystnym zjawiskom klimatycznym, takie jak systemy ogrzewania lub sieci zainstalowane na polach, systemy ubezpieczania lub fundusze wspólnego inwestowania.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891.

(8) Z uwagi na fakt, że programy operacyjne są realizowane w latach kalendarzowych, a obliczanie wartości produkcji sprzedanej, która determinuje maksymalną kwotę unijnej pomocy finansowej, opiera się na poprzednim roku kalendarzowym, konieczne jest, aby niniejsze rozporządzenie weszło w życie jak najszybciej, w dniu następującym po dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W art. 23 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli obniżenie wartości produktu o co najmniej 35 % było skutkiem klęsk żywiołowych, zjawisk klimatycznych, chorób roślin lub inwazji szkodników, pozostających poza zakresem odpowiedzialności organizacji producentów i od niej niezależnych, wartość produkcji sprzedanej dla tego produktu stanowi 85 % jego wartości w poprzednim okresie odniesienia. Organizacja producentów udowadnia właściwemu organowi danego państwa członkowskiego, że przyczyny te pozostają poza zakresem jej odpowiedzialności i są od niej niezależne. W przypadku gdy organizacja producentów udowodni właściwemu organowi danego państwa członkowskiego, że wprowadziła niezbędne środki zapobiegawcze przeciwko klęsce żywiołowej, zjawisku klimatycznemu, chorobie roślin lub inwazji szkodników, wartość produkcji sprzedanej dla tego produktu stanowi 100 % jego wartości w poprzednim okresie odniesienia.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 października 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (Dz.U.L 311 z 14.11.2002, s. 3).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/108 z dnia 23 stycznia 2018 r. w sprawie środka nadzwyczajnego w formie pomocy dla rolników w związku z powodziami i intensywnymi opadami deszczu w niektórych regionach Litwy, Łotwy, Estonii i Finlandii (Dz.U. L 19 z 24.1.2018, s. 6).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/891 z dnia 13 marca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw, uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do kar, które mają być stosowane w tych sektorach, a także zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 543/2011 (Dz.U. L 138 z 25.5.2017, s. 4).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.453.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/2245 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891 w odniesieniu do obliczania wartości produkcji sprzedanej przez organizacje producentów w sektorze owoców i warzyw
Data aktu: 12/10/2021
Data ogłoszenia: 17/12/2021
Data wejścia w życie: 18/12/2021