uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 11,
(1) W pkt 4.2.2.1.3.2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/773 2 określono terminy, po upływie których organy krajowe we wszystkich państwach członkowskich bez wyjątku muszą przyjmować wszystkie pociągi towarowe wyposażone w oznaczenie sygnałowe końca pociągu w postaci dwóch tabliczek odblaskowych oraz muszą przestać wymagać jakiegokolwiek innego typu oznaczenia sygnałowego końca pociągu w przypadku pociągów towarowych.
(2) W pkt 4.2.2.1.3.2 przedstawiono szczególne przypadki kilku państw członkowskich, w tym Belgii, Francji, Portugalii i Hiszpanii, które zostały upoważnione do stosowania zgłoszonych przepisów krajowych, które wymagają, aby pociągi towarowe były wyposażone w dwa stałe czerwone światła jako warunek prowadzenia pojazdów na odcinkach ich sieci. Te szczególne przypadki powinny być stopniowo wycofywane.
(3) W celu zapewnienia, aby państwa członkowskie zastosowały wszelkie niezbędne środki w celu umożliwienia pełnej harmonizacji w Unii oznaczeń sygnałowych końca pociągu w pociągach towarowych do dnia 1 stycznia 2026 r., powinny one składać okresowe sprawozdania z wdrażania proponowanych środków łagodzących i podejmować pilne działania w przypadku stwierdzenia odstępstw od zamierzonego planu.
(4) Belgia, Francja, Portugalia i Hiszpania przedłożyły Komisji sprawozdania dotyczące stosowania przez nie tabliczek odblaskowych, wskazując poważne przeszkody w planowanym zniesieniu do dnia 1 stycznia 2022 r. przepisów krajowych wzdłuż kolejowych korytarzy towarowych określonych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 3 .
(5) W dniu 29 czerwca 2021 r. Agencja Kolejowa Unii Europejskiej przedłożyła zalecenie "REC TSI OPE 422132", w którym zaproponowała zmianę pkt 4.2.2.1.3.2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/773. Na podstawie tego zalecenia i z uwzględnieniem ustaleń zawartych w sprawozdaniach przedstawionych przez państwa członkowskie Komisja dokonała przeglądu dat harmonizacji tabliczek odblaskowych w Unii. Komisja stwierdziła również, że w chwili obecnej nie ma potrzeby zmiany specyfikacji określonej w dodatku E do Rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013 4 . Komisja należycie uwzględniła kwestie bezpieczeństwa i przepustowości, a także wpływ przejścia na harmonizację stosowania tabliczek odblaskowych na koszty.
(6) W wyniku ustaleń zawartych w sprawozdaniach przedstawionych przez Belgię, Francję, Portugalię i Hiszpanię oraz w wyniku przeglądu tych ustaleń przez Komisję należy w odniesieniu do tych państw członkowskich przesunąć termin 1 stycznia 2022 r. wyznaczony na przyjmowanie pociągów towarowych wyposażonych w dwie tabliczki odblaskowe wzdłuż kolejowych korytarzy towarowych określonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 913/2010.
(7) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla prowadzonych obecnie przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej prac mających na celu dalszą harmonizację oznaczenia sygnałowego końca pociągu oraz dla ewentualnego przyszłego przeglądu dodatku E do rozporządzenia (UE) nr 321/2013, którego Komisja może dokonać z uwzględnieniem wpływu na bezpieczeństwo, przepustowość i koszty.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.450.57 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/2238 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/773 w odniesieniu do stopniowego wycofywania szczególnych przypadków dotyczących oznaczenia sygnałowego końca pociągu |
| Data aktu: | 15/12/2021 |
| Data ogłoszenia: | 16/12/2021 |
| Data wejścia w życie: | 05/01/2022 |