Decyzja 2021/2111 w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii Europejskiej, na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w odniesieniu do ustanowienia Grupy Roboczej ds. Rybołówstwa i przyjęcia jej regulaminu

DECYZJA RADY (UE) 2021/2111
z dnia 25 listopada 2021 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii Europejskiej, na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w odniesieniu do ustanowienia Grupy Roboczej ds. Rybołówstwa i przyjęcia jej regulaminu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 29 kwietnia 2021 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2021/689 1  w sprawie zawarcia Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 2  (zwaną dalej "umową o handlu i współpracy"). Umowa o handlu i współpracy weszła w życie dnia 1 maja 2021 r.

(2) W art. 8 ust. 1 lit. q) umowy o handlu i współpracy ustanowiono Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa. Jego kompetencje określono w art. 8 ust. 4 umowy o handlu i współpracy. Zadania i obszary kompetencji Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa wymieniono w sposób niewyczerpujący w art. 508 umowy o handlu i współpracy.

(3) W art. 8 ust. 4 lit. f) umowy o handlu i współpracy upoważniono Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa do ustanawiania, nadzorowania, koordynowania i rozwiązywania grup roboczych. Zgodnie z art. 9 ust. 2 umowy o handlu i współpracy każda ustanowiona grupa robocza, pod nadzorem komitetu, wspiera ten komitet w wykonywaniu jego zadań, a w szczególności przygotowuje prace tego komitetu i wykonuje wszelkie zadania powierzone grupie roboczej przez ten komitet. Art. 9 ust. 4 umowy o handlu i współpracy stanowi, że każda ustanowiona grupa robocza ustala swój regulamin, harmonogram posiedzeń i porządek obrad za obopólną zgodą.

(4) W dniu 5 października 2021 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2021/1765 3  w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii, na lata 2021-2026, w ramach Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa. Decyzja ta obejmuje nadzorowanie i koordynowanie grup roboczych tego komitetu, ale nie obejmuje ich ustanawiania i rozwiązywania.

(5) Właściwe jest, by Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. f) umowy o handlu i współpracy ustanowił Grupę Roboczą ds. Rybołówstwa, która będzie działała pod jego nadzorem. Grupa Robocza ds. Rybołówstwa powinna ustanowić swój regulamin i składać regularne sprawozdania ze swojej działalności Specjalnemu Komitetowi ds. Rybołówstwa.

(6) Grupa Robocza ds. Rybołówstwa powinna służyć jako forum wymiany informacji, dyskusji technicznych i wzajemnych konsultacji. Z wyjątkiem przyjęcia swojego regulaminu zadaniem Grupy Roboczej ds. Rybołówstwa nie jest przyjmowanie aktów ani środków mających skutki prawne. Ponadto, ponieważ nie można wykluczyć, że Grupa Robocza ds. Rybołówstwa przy wykonywaniu zadań powierzonych jej przez Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa przygotowuje lub wyjątkowo przyjmuje akty wywołujące skutki prawne, należy określić stanowisko, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii na posiedzeniach Grupy Roboczej ds. Rybołówstwa w odniesieniu do takich przypadków.

(7) Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa w odniesieniu do ustanowienia Grupy Roboczej ds. Rybołówstwa, a także stanowiska, jakie mają być zajęte w imieniu Unii w ramach Grupy Roboczej ds. Rybołówstwa w odniesieniu do przyjęcia jej regulaminu i innych aktów mających skutki prawne oraz doprecyzowania tych stanowisk, powinno zostać określone przez Radę zgodnie z odpowiednimi postanowieniami Traktatów oraz przepisami decyzji (UE) 2021/689 i niniejszej decyzji.

(8) Posiedzenia Grupy Roboczej ds. Rybołówstwa powinny być przygotowywane w ścisłej współpracy z Radą i jej organami przygotowawczymi oraz z ich udziałem.

(9) Parlament Europejski ma być natychmiast i w pełni informowany, zgodnie z art. 218 ust. 10 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa w odniesieniu do ustanowienia Grupy Roboczej ds. Rybołówstwa, określa się w załączniku I do niniejszej decyzji.
2. 
Stanowisko, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii w ramach Grupy Roboczej ds. Rybołówstwa w odniesieniu do przyjęcia regulaminu Grupy Roboczej ds. Rybołówstwa i jego doprecyzowania, określa się w załączniku II do niniejszej decyzji.
3. 
Stanowisko Unii w ramach Grupy Roboczej ds. Rybołówstwa, gdy ta grupa robocza ma przygotować lub przyjąć akty mające skutki prawne, zostaną dokładniej określone zgodnie z załącznikiem III do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja podlega ocenie w razie konieczności i, w stosownych przypadkach, może zostać zmieniona przez Radę na wniosek Komisji. W każdym przypadku przegląd przeprowadza się do dnia 31 grudnia 2022 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 listopada 2021 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
Z. POCIVALSEK

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

STANOWISKO UNII W RAMACH SPECJALNEGO KOMITETU DS. RYBOŁÓWSTWA W ODNIESIENIU DO USTANOWIENIA GRUPY ROBOCZEJ DS. RYBOŁÓWSTWA

Unia dąży do zapewnienia ustanowienia Grupy Roboczej ds. Rybołówstwa jako forum wymiany informacji, dyskusji technicznych i wzajemnych konsultacji pod nadzorem Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa. Grupa Robocza ds. Rybołówstwa, pod nadzorem Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa, wspiera ten komitet w wykonywaniu jego zadań, a w szczególności przygotowuje prace Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa i wykonuje wszelkie zadania powierzone tej grupie roboczej przez ten komitet.

ZAŁĄCZNIK  II

STANOWISKO UNII W RAMACH SPECJALNEGO KOMITETU DS. RYBOŁÓWSTWA W ODNIESIENIU DO PRZYJĘCIA REGULAMINU GRUPY ROBOCZEJ DS. RYBOŁÓWSTWA

Unia dąży do zapewnienia, by regulamin Grupy Roboczej ds. Rybołówstwa opierał się na regulaminie Rady Partnerstwa i Komitetów, zawartym w załączniku 1 do umowy o handlu i współpracy, przewidując jednocześnie dostosowania, które mają zostać zatwierdzone przez Radę na podstawie stanowisk przedkładanych przez Komisję. Regulamin Grupy Roboczej ds. Rybołówstwa może również dopuszczać różne konfiguracje tematyczne.

Zanim Grupa Robocza ds. Rybołówstwa przyjmie swój regulamin, Komisja przekazuje Radzie z wystarczającym wyprzedzeniem przed każdym posiedzeniem Grupy Roboczej ds. Rybołówstwa lub przed procedurą pisemną w grupie roboczej, a w każdym razie nie później niż osiem dni roboczych przed tym posiedzeniem lub zastosowaniem procedury pisemnej, pisemny dokument zawierający proponowane doprecyzowanie stanowiska Unii do dyskusji i w celu zatwierdzenia szczegółów stanowiska, które ma być wyrażone w imieniu Unii.

ZAŁĄCZNIK  III

DOPRECYZOWANIE STANOWISKA UNII, JAKIE MA BYĆ PRZYJĘTE NA POSIEDZENIACH GRUPY ROBOCZEJ DS. RYBOŁÓWSTWA USTANOWIONEJ PRZEZ SPECJALNY KOMITET DS.

RYBOŁÓWSTWA

Gdy Grupa Robocza ds. Rybołówstwa przygotowuje lub przyjmuje akty mające skutki prawne, należy podjąć wszelkie niezbędne działania, aby stanowisko wyrażone w imieniu Unii uwzględniało najnowsze informacje naukowe i inne istotne informacje przekazane Komisji, zgodnie z załącznikami I i II do decyzji (UE) 2021/1765.

W tym celu i w oparciu o te informacje Komisja przekazuje Radzie z wystarczającym wyprzedzeniem przed każdym posiedzeniem Grupy Roboczej ds. Rybołówstwa lub przed procedurą pisemną w grupie roboczej, w tym gdy przygotowuje i przyjmuje swój regulamin, a w każdym razie nie później niż osiem dni roboczych przed tym posiedzeniem lub zastosowaniem procedury pisemnej, pisemny dokument zawierający szczegóły proponowanego doprecyzowania stanowiska Unii do dyskusji i w celu zatwierdzenia szczegółów stanowiska, które ma być wyrażone w imieniu Unii.

Zasady określone w niniejszym załączniku stanowią wytyczne dla prac Komisji podczas posiedzeń Grupy Roboczej ds. Rybołówstwa.

Jeżeli podczas posiedzenia Grupy Roboczej ds. Rybołówstwa nie jest możliwe osiągnięcie porozumienia, sprawę przekazuje się Radzie zgodnie z procedurą określoną w niniejszym załączniku, tak aby stanowisko Unii uwzględniało nowe elementy.

1 Decyzja Rady (UE) 2021/689 z dnia 29 kwietnia 2021 w sprawie zawarcia w imieniu Unii Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, oraz Umowy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych (Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 2).
2 Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10).
3 Decyzja Rady (UE) 2021/1765 z dnia 5 października 2021 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii Europejskiej, na lata 2021-2026, w ramach Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (Dz.U. L 355 z 7.10.2021, s. 135).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.429.146

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/2111 w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii Europejskiej, na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w odniesieniu do ustanowienia Grupy Roboczej ds. Rybołówstwa i przyjęcia jej regulaminu
Data aktu: 25/11/2021
Data ogłoszenia: 01/12/2021