uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 48 lit. b), c), d), e), f) i h), art. 53 ust. 1 lit. d) ppkt (ii) oraz art. 77 ust. 1 lit. h) i k),
(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące przeprowadzania przez właściwe organy państw członkowskich kontroli urzędowych zwierząt i towarów wprowadzanych do Unii w celu sprawdzenia zgodności z prawodawstwem Unii dotyczącym łańcucha rolno-spożywczego.
(2) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/2122 2 ustanowiono przepisy dotyczące przypadków i warunków zwolnienia niektórych kategorii zwierząt i towarów z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej oraz dotyczące przypadków i warunków wykonywania określonych zadań związanych z kontrolami przez organy celne lub inne organy publiczne - o ile zadania te nie wchodzą już w zakres obowiązków tych organów - w odniesieniu do bagażu osobistego pasażerów.
(3) Próbki produktów pochodzenia zwierzęcego i próbki produktów złożonych przeznaczone do analizy produktów i badań jakości, w tym analizy organoleptycznej, które są wykorzystywane do badań i analizy przez podmiot gospodarczy w państwie członkowskim przeznaczenia, stwarzają niskie ryzyko dla zdrowia publicznego, ponieważ nie wprowadza się ich do łańcucha żywnościowego. W związku z tym właściwy organ państwa członkowskiego przeznaczenia powinien mieć możliwość zezwolenia na zwolnienie tych próbek z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej.
(4) Aby zapobiec ryzyku dla zdrowia zwierząt, właściwy organ państwa członkowskiego przeznaczenia powinien wydać zezwolenie dotyczące próbek produktów pochodzenia zwierzęcego i próbek produktów złożonych zgodnie z wymaganiami w zakresie zdrowia zwierząt ustanowionymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 3 lub na jego podstawie lub przez państwa członkowskie. Właściwy organ państwa członkowskiego przeznaczenia powinien określić w zezwoleniu warunki zdrowia publicznego związane z wprowadzeniem próbek do Unii i ich stosowaniem.
(5) Aby zapobiec wprowadzaniu do obrotu próbek produktów pochodzenia zwierzęcego i próbek produktów złożonych przeznaczonych do analizy produktów i badań jakości, właściwy organ powinien w zezwoleniu określić obowiązki podmiotów w zakresie ewidencji wykorzystania próbek do analizy produktów i badań jakości oraz w zakresie usuwania próbek po ich użyciu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 4 .
(6) Aby zapobiec niewłaściwemu wykorzystaniu tego zwolnienia, właściwy organ, który zezwala na wprowadzanie próbek badawczych lub diagnostycznych oraz próbek produktów pochodzenia zwierzęcego i próbek produktów złożonych przeznaczonych do analizy produktów i badań jakości, powinien w zezwoleniu wydanym podmiotom określić maksymalną ilość próbek.
(7) Należy sprecyzować ilość pewnych towarów, które stanowią część bagażu osobistego pasażerów, są przeznaczone do osobistej konsumpcji lub do własnego użytku i są zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej.
(8) W celu zapewnienia spójności z odpowiednimi wykazami państw trzecich, z których zwierzęta domowe mogą być przemieszczane do jednego z państw członkowskich, zawartymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 5 należy skorygować zwolnienie dotyczące zwierząt domowych wprowadzanych do Unii z państw trzecich niewymienionych w części 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 577/2013 6 .
(9) Zgodnie z Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (umowa o wystąpieniu), w szczególności z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu, rozporządzenie (UE) 2017/625, jak również oparte na nim akty Komisji mają zastosowanie w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej. W związku z tym plakaty w załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2122 i ulotka w załączniku III do tego rozporządzenia, dotyczące wprowadzenia produktów stanowiących część bagażu osobistego pasażerów, należy zmienić, tak aby zawierały odniesienia do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej.
(10) Decyzję Komisji 2007/275/WE 7 uchylono rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/632 8 . Ze względu na pewność prawa odesłania do decyzji Komisji 2007/275/WE w załączniku III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2122 należy zastąpić odesłaniami do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/630 9 .
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/2122.
(12) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/2007 10 uchylono rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/632. Ze względu na pewność prawa odesłania do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2007 oraz do decyzji 2007/275/WE w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/2074 11 należy zastąpić odesłaniami do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/632.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/2074.
(14) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2074 należy skorygować odesłania do tych samych uchylonych aktów prawnych co w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2122. Przepisy tych rozporządzeń delegowanych są ze sobą ściśle powiązane i powinny być stosowane równolegle. Mając na względzie prostotę i przejrzystość, a także aby ułatwić stosowanie przepisów i uniknąć ich mnożenia, należy je ustanowić w jednym akcie prawnym zamiast w odrębnych aktach prawnych zawierających liczne odniesienia, z czym wiąże się ryzyko powielania. Podsumowując, do niniejszego rozporządzenia należy włączyć zmianę rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2074 wraz ze zmianą rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2122,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.427.149 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/2089 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/2122 w odniesieniu do niektórych kategorii towarów stwarzających niskie ryzyko, do towarów stanowiących część bagażu osobistego pasażerów i do zwierząt domowych zwolnionych z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej oraz zmieniające to rozporządzenie delegowane i rozporządzenie delegowane (UE) 2019/2074 w zakresie odesłań do pewnych uchylonych aktów prawnych |
| Data aktu: | 21/09/2021 |
| Data ogłoszenia: | 30/11/2021 |
| Data wejścia w życie: | 20/12/2021 |