Rozporządzenie wykonawcze 2021/1922 zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1517 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów rozporządzenia Rady (UE) 2018/581 w sprawie tymczasowego zawieszenia autonomicznych ceł wspólnej taryfy celnej na niektóre towary przeznaczone do zamontowania lub wykorzystania w statkach powietrznych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/1922
z dnia 4 listopada 2021 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1517 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów rozporządzenia Rady (UE) 2018/581 w sprawie tymczasowego zawieszenia autonomicznych ceł wspólnej taryfy celnej na niektóre towary przeznaczone do zamontowania lub wykorzystania w statkach powietrznych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2018/581 z dnia 16 kwietnia 2018 r. w sprawie tymczasowego zawieszenia autonomicznych ceł wspólnej taryfy celnej na niektóre towary przeznaczone do zamontowania lub wykorzystania w statkach powietrznych oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1147/2002 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Rady (UE) 2018/581 tymczasowo zawieszono autonomiczne cła wspólnej taryfy celnej na niektóre towary przeznaczone do zamontowania lub wykorzystania w statkach powietrznych.

(2) W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1517 2  umieszczono wykaz świadectw, które są uznawane za równoważne z autoryzowanymi poświadczeniami produkcji/obsługi na formularzu 1 EASA i mogą być wykorzystywane przez podmioty gospodarcze UE przy przywozie towarów objętych zawieszeniem na warunkach określonych w rozporządzeniu Rady (UE) 2018/581.

(3) W dniu 29 grudnia 2020 r. podpisano w imieniu Unii Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("umowa") 3 . Była ona tymczasowo stosowana od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 30 kwietnia 2021 r. i formalnie weszła w życie w dniu 1 maja 2021 r.

(4) Umowa obejmuje kwestie bezpieczeństwa lotniczego, w tym współpracę z Urzędem Lotnictwa Cywilnego Zjednoczonego Królestwa (CAA) wydającym autoryzowane poświadczenia produkcji/obsługi. Należy zatem uznać świadectwa na formularzu 1 CAA wydane przez CAA za równoważne z poświadczeniami na formularzu 1 EASA i włączyć je do wykazu w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1517.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2018/1517.

(6) Zgodnie z załącznikiem 30 do umowy, zatytułowanym "Certyfikacja zdatności do lotu oraz certyfikacja środowiskowa", w szczególności jego art. 15 lit. a) oraz art. 21 ust. 1 i 2, świadectwa na formularzu 1 CAA wydane przez CAA dla produktów opracowanych i certyfikowanych przed dniem 31 grudnia 2020 r. uznaje się za wystarczające, aby towary wymienione w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1517 mogły korzystać z zawieszenia ceł przywozowych w rozumieniu art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/581 od dnia 1 stycznia 2021 r. W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno w odniesieniu do takich świadectw być stosowane z mocą wsteczną w celu zapewnienia podmiotom gospodarczym pewności prawa i powinno wejść w życie w trybie pilnym.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/1517 wprowadza się zmianę poprzez dodanie następującej pozycji:

Władze lotnicze

Autoryzowane poświadczenie produkcji/obsługi

"United Kingdom Civil Aviation Authority (Urząd Lotnictwa Cywilnego Zjednoczonego Królestwa)

CAA Form 1 (1)

(1) Od 1 stycznia 2021 r."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2021 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 listopada 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 98 z 18.4.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1517 z dnia 11 października 2018 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów rozporządzenia Rady (UE) 2018/581 w sprawie tymczasowego zawieszenia autonomicznych ceł wspólnej taryfy celnej na niektóre towary przeznaczone do zamontowania lub wykorzystania w statkach powietrznych (Dz.U. L 256 z 12.10.2018, s. 58).
3 Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.391.43

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/1922 zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1517 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów rozporządzenia Rady (UE) 2018/581 w sprawie tymczasowego zawieszenia autonomicznych ceł wspólnej taryfy celnej na niektóre towary przeznaczone do zamontowania lub wykorzystania w statkach powietrznych
Data aktu: 04/11/2021
Data ogłoszenia: 05/11/2021
Data wejścia w życie: 06/11/2021, 01/01/2021