Decyzja 2021/1875 w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii w ramach corocznych konsultacji ze Zjednoczonym Królestwem w celu uzgodnienia całkowitych dopuszczalnych połowów

DECYZJA RADY (UE) 2021/1875
z dnia 22 października 2021 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii w ramach corocznych konsultacji ze Zjednoczonym Królestwem w celu uzgodnienia całkowitych dopuszczalnych połowów

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 29 kwietnia 2021 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2021/689 1  w sprawie zawarcia Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 2  (zwanej dalej "umową o handlu i współpracy"). Umowa o handlu i współpracy weszła w życie w dniu 1 maja 2021 r.

(2) Zgodnie z art. 494 umowy o handlu i współpracy Unia i Zjednoczone Królestwo (zwane dalej "Stronami") zgodziły się współpracować w celu zapewnienia, aby działalność połowowa dotycząca stad wspólnie eksploatowanych w ich wodach była zrównoważona środowiskowo w perspektywie długoterminowej i przyczyniała się do osiągnięcia korzyści gospodarczych i społecznych, przy jednoczesnym pełnym poszanowaniu praw i obowiązków niezależnych państw nadbrzeżnych egzekwowanych przez Strony. Strony mają wspólny cel, jakim jest wykorzystanie stad wspólnie eksploatowanych w sposób umożliwiający utrzymywanie i stopniowe odbudowywanie populacji poławianych gatunków powyżej poziomów biomasy, co pozwala uzyskać maksymalny podtrzymywalny połów (MSY).

(3) Zgodnie z art. 498 umowy o handlu i współpracy Strony prowadzą coroczne konsultacje w celu uzgodnienia całkowitych dopuszczalnych połowów (TAC) w odniesieniu do stad wspólnie eksploatowanych.

(4) Komisja powinna przeprowadzać coroczne konsultacje w imieniu Unii i na podstawie stanowisk Unii, które zostaną ustalone przez Radę zgodnie z odpowiednimi postanowieniami Traktatu.

(5) Regularne i pełne zaangażowanie Rady i jej organów przygotowawczych w proces corocznych konsultacji ze Zjednoczonym Królestwem w sprawie ustalania uprawnień do połowów w odniesieniu do przedmiotowych stad należy zapewnić poprzez szeroko zakrojoną koordynację i współpracę między Radą a Komisją, zgodnie z zasadą lojalnej współpracy między instytucjami Unii zawartą w art. 13 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).

(6) Parlament Europejski powinien być natychmiast i w pełni informowany, zgodnie z art. 218 ust. 10 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).

(7) Art. 2 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 3  stanowi, że Unia zapewnia, by działalność w zakresie połowów i akwakultury była zrównoważona środowiskowo w perspektywie długoterminowej oraz zarządzana w sposób spójny z celami w zakresie osiągania korzyści ekonomicznych, społecznych i w dziedzinie zatrudnienia oraz przyczyniania się do dostępności dostaw żywności.

(8) Art. 2 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi również, że Unia stosuje podejście ostrożnościowe do zarządzania rybołówstwem i dąży do zapewnienia, by eksploatacja żywych zasobów morza umożliwiała odbudowę populacji poławianych gatunków i utrzymywanie ich powyżej poziomów pozwalających uzyskać MSY.

(9) Art. 2 ust. 5 lit. j) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 wymaga, aby zarządzanie rybołówstwem było spójne z celem, jakim jest osiągnięcie dobrego stanu środowiska, jak określono w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE 4 . Art. 2 ust. 5 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w związku z art. 7 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia wymaga ponadto, aby Unia stopniowo eliminowała odrzuty przez między innymi promowanie metod połowów, które przyczyniają się do bardziej selektywnych połowów oraz unikania i ograniczania w jak największym stopniu przypadkowych połowów, a także zachęcanie do połowów o niskim wpływie na ekosystem morski i zasoby rybne.

(10) Art. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że Unia stosuje środki zarządzania i ochrony w oparciu o najlepsze dostępne opinie naukowe.

(11) Art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że Unia utrzymuje zewnętrzne stosunki w zakresie rybołówstwa zgodnie z celami i zasadami określonymi w art. 2 i 3 tego rozporządzenia oraz, między innymi, aktywnie wspiera rozwój wiedzy i opinii naukowych. Art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi także, że przepisy dotyczące polityki zewnętrznej określone w części VI tego rozporządzenia pozostają bez uszczerbku dla przepisów szczególnych przyjętych na podstawie art. 218 TFUE.

(12) W art. 33 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 określono zasady i cele zarządzania stadami będącymi przedmiotem wspólnego zainteresowania Unii i państw trzecich, jak również przepisy dotyczące umów w sprawie wymiany i wspólnego zarządzania.

(13) Ze względu na zmiany zachodzące w zasobach rybnych objętych umową o handlu i współpracy oraz konieczność ustalenia stanowiska Unii, które uwzględniłoby nową sytuację, w tym nowe informacje naukowe i inne istotne informacje przedstawione przed corocznymi konsultacjami lub w ich trakcie, należy poczynić ustalenia dotyczące corocznego doprecyzowywania stanowiska Unii w tych konsultacjach. Ustalenia te powinny być zgodne z zasadą lojalnej współpracy między instytucjami Unii zapisaną w art. 13 ust. 2 TUE.

(14) Zgodnie z pkt 2 lit. c) załącznika II do decyzji Rady (UE) 2021/1765 5  Unia może dążyć do odnotowania kwestii uzgodnionych przez strony po konsultacjach na podstawie art. 498 umowy o handlu i współpracy.

(15) Należy zatem ustalić stanowisko, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii w ramach corocznych konsultacji ze Zjednoczonym Królestwem, ponieważ wynik tych konsultacji powinien zostać uwzględniony w prawie Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii w ramach corocznych konsultacji ze Zjednoczonym Królestwem dotyczących uprawnień do połowów w odniesieniu do wspólnych stad, w tym stad głębokowodnych, na podstawie art. 498 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (zwanej dalej "umową o handlu i współpracy"), jest określone w załączniku do niniejszej decyzji.
2. 
Doprecyzowania stanowiska Unii, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się co roku zgodnie z art. 2.
Artykuł  2
1. 
Regularne i pełne zaangażowanie Rady w coroczne konsultacje zapewnia się poprzez szeroko zakrojoną koordynację i współpracę między Radą a Komisją.
2. 
Przed rozpoczęciem i w trakcie corocznych konsultacji ze Zjednoczonym Królestwem Komisja podejmuje kroki niezbędne do zapewnienia, aby stanowisko, jakie ma zostać wyrażone w imieniu Unii, uwzględniało najnowsze opinie naukowe i inne dostępne istotne informacje, zgodnie z zasadami i kierunkami działania określonymi w załączniku. Stanowisko to zostanie odzwierciedlone w pisemnym protokole dokumentującym ustalenia dokonane między Unią a Zjednoczonym Królestwem w wyniku konsultacji przeprowadzonych na podstawie art. 498 umowy o handlu i współpracy.
3. 
W tym celu Komisja przesyła Radzie, z odpowiednim wyprzedzeniem przed corocznymi konsultacjami oraz w razie potrzeby w trakcie tych negocjacji, pisemny dokument sporządzony w oparciu o opinie i informacje, o których mowa w ust. 2, zawierający proponowane elementy określające stanowisko Unii do dyskusji i w celu zatwierdzenia szczegółów stanowiska, jakie ma zostać wyrażone w imieniu Unii. Rada będzie informowana na bieżąco w trakcie tego procesu, a Komisja będzie przesyłała Radzie, z odpowiednim wyprzedzeniem przed podpisaniem pisemnego protokołu, o którym mowa w ust. 2, stanowisko Unii w celu zatwierdzenia szczegółowych wyników corocznych konsultacji.
4. 
Proces, o którym mowa w niniejszym artykule, obejmuje posiedzenia koordynacyjne na miejscu, prezentacje, odprawy i dyskusje oraz pełne zaangażowanie delegacji krajowych w coroczne konsultacje, w tym w ramach delegacji Unii, oraz, w razie potrzeby, w spotkaniach o charakterze technicznym.
5. 
Jeżeli w trakcie corocznych konsultacji Unia nie jest w stanie osiągnąć porozumienia ze Zjednoczonym Królestwem, oraz w celu uwzględnienia w stanowisku Unii nowych elementów, Komisja przekazuje sprawę Radzie.
6. 
Jeżeli po zakończeniu corocznych konsultacji należy zmienić TAC w roku lub latach, w odniesieniu do których zostały one uzgodnione, Komisja, z odpowiednim wyprzedzeniem i na podstawie najnowszych informacji naukowych i innych istotnych informacji oraz zgodnie z zasadami i kierunkami działania określonymi w załączniku, przedkłada Radzie nowy pisemny dokument zawierający szczegółowe określenie stanowiska Unii w odniesieniu do takiej zmiany, w celu omówienia i zatwierdzenia szczegółów stanowiska, jakie ma zostać wyrażone w imieniu Unii, przed podpisaniem pisemnego protokołu.
Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 30 czerwca 2027 r. Niniejsza decyzja podlega ocenie w miarę potrzeby, a w stosownych przypadkach może zostać zmieniona przez Radę na wniosek Komisji. W każdym przypadku przegląd przeprowadza się do dnia 30 czerwca 2023 r.

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 października 2021 r.
Artykuł  4

W imieniu Rady

G. DOVŽAN

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

STANOWISKO, JAKIE MA BYĆ PRZYJĘTE W IMIENIU UNII W RAMACH COROCZNYCH KONSULTACJI ZE ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM W CELU UZGODNIENIA CAŁKOWITYCH DOPUSZCZALNYCH POŁOWÓW

1.
ZASADY

W ramach corocznych konsultacji ze Zjednoczonym Królestwem Unia:

a)
dąży do zapewnienia zgodności uzgodnionych uprawnień do połowów z prawem międzynarodowym, a w szczególności z postanowieniami Konwencji Narodów Zjednoczonych (ONZ) o prawie morza z 1982 r. i porozumienia ONZ z 1995 r. w sprawie ochrony międzystrefowych zasobów rybnych i zasobów rybnych masowo migrujących i zarządzania nimi;
b)
dąży do zapewnienia przestrzegania międzynarodowych zobowiązań Unii;
c)
dąży do spójności i osiągnięcia synergii z unijną polityką w ramach dwustronnych stosunków w dziedzinie rybołówstwa z innymi państwami trzecimi i z regionalnymi organizacjami ds. zarządzania rybołówstwem oraz zapewnia spójność ze swoją polityką w innych dziedzinach, w szczególności w zakresie stosunków zewnętrznych, zatrudnienia, środowiska, handlu, rozwoju oraz badań naukowych i innowacyjności;
d)
zapewnia, by TAC i inne środki funkcjonalnie z nimi związane były ustalane w sposób zgodny z umową o handlu i współpracy i w pełni uwzględniały wszelkie środki lub wytyczne ustanowione przez Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa;
e)
dąży do wspólnego określenia TAC zgodnie z celem wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb), którym jest zapewnienie długoterminowego ekologicznego charakteru działań w obszarze rybołówstwa oraz zarządzanie tymi działaniami w sposób zgodny z celami polegającymi na uzyskaniu korzyści gospodarczych, społecznych i w dziedzinie zatrudnienia, w tym z podstawowym celem ochrony we WPRyb, a mianowicie MSY, jak również z mającymi zastosowanie planami wieloletnimi;
f)
dąży do działania w zgodzie z konkluzjami Rady z dnia 19 marca 2012 r. dotyczącymi komunikatu Komisji w sprawie zewnętrznego wymiaru WPRyb;
g)
dąży do zapewnienia dla floty unijnej niedyskryminacyjnego dostępu w oparciu o takie same zasady i normy jak w obowiązującym prawie Unii;
h)
dąży do ustalenia terminów dotyczących rocznych konsultacji w sprawie uprawnień do połowów;
i)
dąży do zapewnienia spójności z unijnym prawodawstwem w dziedzinie środowiska, w szczególności z dyrektywą 2008/56/WE oraz z innymi politykami Unii.
2.
KIERUNKI DZIAŁANIA

Unia dokłada wszelkich starań, aby osiągnąć ze Zjednoczonym Królestwem porozumienie w sprawie uprawnień do połowów (TAC i środki funkcjonalnie z nimi związane), w oparciu o podejście przedstawione poniżej.

Czyniąc to, Komisja ściśle współpracuje z Radą podczas corocznych konsultacji, aby:

a)
dążyć do ustalenia TAC w oparciu o najlepsze dostępne opinie naukowe w celu osiągnięcia współczynnika eksploatacji na poziomie MSY;
b)
dążyć do ustalenia TAC w ramach podejścia ostrożnościowego do połowów, w przypadku gdy takie opinie naukowe dotyczące współczynnika eksploatacji na poziomie MSY nie są dostępne;
c)
dążyć do zapobieżenia nadmiernej eksploatacji odpowiednich stad poprzez ustalenie TAC na poziomie podobnym do wcześniejszych lat, kiedy opinie naukowe nie były dostępne;
d)
dążyć do połączenia różnych opinii naukowych dotyczących ustalenia TAC, w tym w których opinia łączy MSY z opinią wydaną z zachowaniem zasady ostrożności, w odniesieniu do TAC, dla których istnieje rozbieżność między obszarem objętym opinią a obszarem zarządzania lub gdzie TAC dotyczą więcej niż jednego gatunku oraz szukać właściwego sposobu uwzględnienia opinii przy ustalaniu TAC dla rajokształtnych;
e)
dążyć do ustalenia TAC zgodnie z oceną MSY i opinią dotyczącą FMSY zgodnie z celem WPRyb dotyczącym MSY i mającymi zastosowanie planami wieloletnimi; w przypadku gdy w planach wieloletnich przewidziano wykorzystanie przedziałów FMSY zapewnionych przez Międzynarodową Radę Badań Morza (ICES), Unia powinna dążyć do wykorzystania tych ustaleń, jeżeli zostały spełnione warunki określone w planach wieloletnich;
f)
dążyć do ustalenia TAC w oparciu o podejście ostrożnościowe odpowiadające głównej opinii w dokumencie ICES zawierającym zalecenia wraz z opinią ostrożnościową w odniesieniu do: (i) stad stanowiących przyłów (w ramach planów wieloletnich); (ii) stad docelowych (w ramach planów wieloletnich), w przypadku których ICES przedstawia jedynie opinię wydaną z zachowaniem zasady ostrożności; oraz (iii) TAC objętych wieloletnimi opiniami wydanymi z zachowaniem zasady ostrożności, w przypadku których należy dążyć do stabilności;
g)
dążyć do uwzględnienia trudności związanych z połowami wszystkich stad w połowach wielogatunkowych na poziomie MSY w tym samym czasie, a w szczególności tam, gdzie bardzo trudno jest uniknąć zjawiska gatunków dławiących, w tym TAC gatunków, co do których doradzany jest połów zerowy gatunków docelowych lub TAC przyłowu; Unia powinna dążyć, tam gdzie jest to stosowne w ramach planów wieloletnich, do uzupełnienia poziomu TAC środkami naprawczymi w odpowiednich basenach morskich;
h)
dążyć do ustalenia TAC do celów naukowych lub do celów monitorowania, tak by był on zgodny z opinią naukową;
i)
dążyć do spójności z mającym zastosowanie prawem Unii w odniesieniu do konkretnych gatunków i stad;
j)
dążyć do osiągnięcia konwergencji w odniesieniu do gatunków, w przypadku których połowy mają zostać zakazane w oparciu o opinie naukowe, obejmujące ogólny zakaz połowów rekinów głębinowych;
k)
dążyć do uzgodnienia podejścia dotyczącego metody i stosowania korekt uzgodnionych TAC po zastosowaniu wyłączeń z obowiązku wyładunku (wyłączeń de minimis i z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do obowiązku wyładunku wszystkich połowów); Unia powinna dążyć do jak najwyższego poziomu uzgodnionych podejść w odniesieniu do takich wyłączeń w sposób spójny z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
l)
dążyć do uzgodnienia podejścia dotyczącego ochrony północnego stada labraksa w oparciu o opinię naukową ICES;
m)
dążyć do uzgodnienia innych środków funkcjonalnie związanych z TAC, w szczególności w odniesieniu do istniejących specjalnych warunków i elastyczności między obszarami, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013, w szczególności jego art. 15 ust. 8 i 9;
n)
dążyć do określenia, w oparciu o najlepsze dostępne opinie naukowe i zgodnie z art. 499 ust. 4 umowy o handlu i współpracy, stad, które należy uważać za "stada specjalne" do celów ustalania tymczasowych TAC w przypadku, gdy coroczne konsultacje nie mogą zostać zakończone w terminie zgodnie z art. 498 ust. 2 umowy o handlu i współpracy;
o)
dążyć do uzgodnienia wspólnych wniosków kierowanych do ICES, w przypadku gdy zostanie stwierdzona potrzeba uzyskania dodatkowych opinii;
p)
dążyć do zapewnienia, aby poziomy TAC, zgodnie z opinią naukową, były ustalane na czas przed rozpoczęciem roku połowowego w odniesieniu do dobijaka, szprota i okowiela w Morzu Północnym, w przypadku których rok połowowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym;
q)
dążyć do kontynuacji istniejącego tymczasowego mechanizmu wymiany kwot, dopóki Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa nie ustanowi stałego mechanizmu.
1 Decyzja Rady (UE) 2021/689 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, oraz Umowy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych (Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 2).
2 Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. ustanawiająca ramy działań Wspólnoty w dziedzinie polityki środowiska morskiego (dyrektywa ramowa w sprawie strategii morskiej) (Dz.U. L 164 z 25.6.2008, s. 19).
5 Decyzja Rady (UE) 2021/1765 z dnia 5 października 2021 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii Europejskiej, na lata 2021-2026, w ramach Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (Dz.U. L 355 z 7.10.2021, s. 135).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.378.6

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/1875 w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii w ramach corocznych konsultacji ze Zjednoczonym Królestwem w celu uzgodnienia całkowitych dopuszczalnych połowów
Data aktu: 22/10/2021
Data ogłoszenia: 26/10/2021