uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Na mocy art. 287 dyrektywy 2006/112/WE Litwa może przyznać zwolnienie z podatku od wartości dodanej (VAT) podatnikom, których roczny obrót nie przekracza równowartości 29 000 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu przystąpienia Litwy do Unii. Litwa została upoważniona decyzją wykonawczą Rady 2011/335/UE 2 do zwolnienia z VAT podatników, których roczny obrót nie przekraczał równowartości 45 000 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu jej przystąpienia do Unii, do dnia 31 grudnia 2020 r.
(2) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 18 czerwca 2020 r., Litwa wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE (zwanego dalej "środkiem stanowiącym odstępstwo") od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2024 r., oraz podwyższenie progu zwolnienia do 55 000 EUR (zwanego dalej "podwyższonym progiem"). Do dnia 31 grudnia 2024 r. państwa członkowskie mają przyjąć i opublikować przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 1 dyrektywy Rady (UE) 2020/285 3 ustanawiającej prostsze przepisy dotyczące VAT dla małych przedsiębiorstw i uchylającej m.in. art. 287 dyrektywy 2006/112/WE ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2025 r.
(3) Na podstawie środka stanowiącego odstępstwo podatnicy, których roczny obrót nie przekracza 55 000 EUR, będą zwolnieni z niektórych lub wszystkich obowiązków związanych z VAT, określonych w tytule XI rozdział 2-6 dyrektywy 2006/112/WE.
(4) Wyższy próg w ramach procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw, określonej w art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE, stanowi środek upraszczający, ponieważ może znacznie zmniejszyć obowiązki małych przedsiębiorstw w zakresie podatku VAT. Wnioskowany podwyższony próg jest zgodny z art. 284 dyrektywy 2006/112/WE.
(5) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja przekazuje pozostałym państwom członkowskim wniosek złożony przez Litwę w pismach z dnia 10 sierpnia 2020 i 11 sierpnia 2020 r.. Pismem z dnia 12 sierpnia 2020 r. Komisja zawiadomiła Litwę, że posiada wszystkie informacje, które uznaje za niezbędne w celu rozpatrzenia wniosku.
(6) Ten środek stanowiący odstępstwo jest nieobowiązkowy dla podatników, którzy nadal będą mogli wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE.
(7) Według informacji przedstawionych przez Litwę środek stanowiący odstępstwo będzie miał tylko nieznaczny wpływ na łączną kwotę dochodów podatkowych pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji.
(8) Środek stanowiący odstępstwo nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii pochodzące z VAT, ponieważ Litwa obliczy rekompensatę zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 4 .
(9) Biorąc pod uwagę oczekiwania, że podwyższony próg zmniejszy obowiązki związane z VAT, a zatem koszty przestrzegania przepisów dla małych przedsiębiorstw, jak również obciążenie administracyjne oraz dla organów podatkowych, a także znikomy wpływ na całkowite dochody z tytułu VAT, należy upoważnić Litwę do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo.
(10) Upoważnienie do stosowania środka stanowiącego odstępstwo powinno być ograniczone w czasie. Termin powinien być wystarczający, aby umożliwić ocenę skuteczności i adekwatności podwyższonego progu. Zgodnie z dyrektywą (UE) 2020/285 państwa członkowskie mają ponadto do dnia 31 grudnia 2024 r. przyjąć i opublikować przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 1 tej dyrektywy i stosować te przepisy od dnia 1 stycznia 2025 r. Należy zatem upoważnić Litwę do stosowania środka stanowiącego odstępstwo na kolejny ograniczony okres do dnia 31 grudnia 2024 r.
(11) Ze względu na trudności spowodowane pandemią COVID-19 proces przedłużenia obowiązywania środka stanowiącego odstępstwo trwał dłużej niż oczekiwano i nie został zakończony do dnia 31 grudnia 2020 r. Bez zastosowania niniejszej decyzji z mocą wsteczną małe przedsiębiorstwa poniosłyby straty gospodarcze. Należy zatem stosować niniejszą decyzję z mocą wsteczną, od dnia 1 stycznia 2021 r., aby zapewnić ciągłość prawną środka stanowiącego odstępstwo,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| A.P. ZACARIAS | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.30.2 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/86 w sprawie upoważnienia Republiki Litewskiej do zastosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 22/01/2021 |
| Data ogłoszenia: | 28/01/2021 |