Rozporządzenie delegowane 2021/1351 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających charakterystykę systemów i kontroli służących identyfikacji i zgłaszaniu wszelkich zachowań, które mogą wiązać się z manipulacją lub próbą manipulacji wskaźnikiem referencyjnym

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1351
z dnia 6 maja 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających charakterystykę systemów i kontroli służących identyfikacji i zgłaszaniu wszelkich zachowań, które mogą wiązać się z manipulacją lub próbą manipulacji wskaźnikiem referencyjnym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy zapewnić skuteczność i adekwatność wykrywania manipulacji lub prób manipulacji wskaźnikami referencyjnymi. Konieczne jest zatem, aby systemy i środki kontroli administratora wskaźnika referencyjnego były proporcjonalne do charakteru i złożoności opracowywanego wskaźnika referencyjnego oraz do ryzyka manipulacji tym wskaźnikiem, a także aby to ryzyko manipulacji było szacowane na podstawie obiektywnej oceny uwzględniającej pochodzenie, charakter, cechy szczególne i wagę takiego ryzyka.

(2) W celu zapewnienia skuteczności wykrywania wszelkich zachowań, które mogą wiązać się z manipulacją lub próbą manipulacji wskaźnikiem referencyjnym, konieczne jest zapewnienie odpowiednich zautomatyzowanych systemów monitorowania danych wejściowych. Same zautomatyzowane systemy nie są jednak wystarczające, aby zapewnić skuteczne wykrywanie zachowań manipulacyjnych. Zautomatyzowane systemy należy zatem uzupełnić odpowiednim poziomem analizy przeprowadzanej przez odpowiednio przeszkolony personel.

(3) W celu zapewnienia, aby właściwe organy mogły skutecznie oceniać środki wprowadzone w celu identyfikacji i zgłaszania niewłaściwego zachowania, administratorzy powinni, na żądanie właściwego organu, przedstawić mu informacje na temat charakteru i złożoności danego wskaźnika referencyjnego oraz ryzyka manipulacji tym wskaźnikiem, oraz uzasadnić stosowność wybranego poziomu automatyzacji i analizy przeprowadzanej przez człowieka.

(4) Pracownicy administratora wskaźnika referencyjnego, którzy są odpowiedzialni za obsługę systemów i kontroli administratora, powinni przejść odpowiednie szkolenie mające nauczyć ich przeprowadzania analizy, czy dane wprowadzenie danych jest podejrzane. Takie szkolenie powinno sprawić, by pracownicy ci byli świadomi, jakie są cechy właściwego przekazywania danych wejściowych oraz rozbieżności w danych wejściowych, które mogą być spowodowane manipulacją lub próbą manipulacji. Skutecznie szkolenie powinno być dostosowane do charakteru i złożoności danego wskaźnika referencyjnego oraz do ryzyka manipulacji tym wskaźnikiem.

(5) Wykonywanie zadań związanych z systemami i kontrolami administratorzy mogą zlecić na zasadzie outsourcingu. Takie zlecanie na zasadzie outsourcingu powinno być możliwe wyłącznie w takim zakresie, aby nie miało to istotnego niekorzystnego wpływu na kontrolę administratora nad opracowywaniem wskaźnika referencyjnego ani na zdolność odpowiedniego właściwego organu do sprawowania nadzoru nad danym wskaźnikiem referencyjnym, a w każdym razie podlega wymogom określonym w art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/1011.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(7) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy ewentualnych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(8) W celu zapewnienia spójności z datą rozpoczęcia stosowania art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 3 , na mocy którego do rozporządzenia (UE) 2016/1011 wprowadzono art. 14 ust. 4 tego rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Odpowiednie systemy i skuteczne kontrole

1. 
Odpowiednie systemy i skuteczne kontrole, o których mowa w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011, muszą być:
a)
odpowiednie i proporcjonalne do charakteru i złożoności danego wskaźnika referencyjnego oraz do ryzyka manipulacji tym wskaźnikiem;
b)
regularnie, co najmniej raz w roku, poddawane przeglądowi i w razie potrzeby aktualizowane w celu zapewnienia, aby te systemy i kontrole cały czas spełniały wymóg określony w lit. a);
c)
udokumentowane na piśmie w jasny i zrozumiały sposób, z uwzględnieniem wszelkich zmian lub aktualizacji tych systemów i kontroli.

Do celów akapitu pierwszego lit. a) administrator regularnie, co najmniej raz w roku, ocenia ryzyko manipulacji opracowywanym wskaźnikiem referencyjnym, uwzględniając następujące elementy:

a)
przewidywane operacje wymagane do opracowywania wskaźnika referencyjnego;
b)
potencjalne pochodzenie, charakter, cechy szczególne i wagę ryzyka manipulacji;
c)
środki przewidziane w celu przeciwdziałania ryzyku manipulacji, w tym zabezpieczenia, środki bezpieczeństwa i procedury wewnętrzne.
2. 
Odpowiednie systemy i skuteczne kontrole, o których mowa w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011, obejmują - w stopniu odpowiednim do charakteru i złożoności opracowywanego wskaźnika referencyjnego oraz do ryzyka manipulacji tym wskaźnikiem - wszystkie następujące elementy:
a)
oprogramowanie umożliwiające opóźniony odczyt automatyczny oraz odtwarzanie i analizę danych wejściowych;
b)
przeprowadzaną przez człowieka analizę przy wykrywaniu i identyfikacji zachowań, które mogą wiązać się z manipulacją lub próbą manipulacji wskaźnikiem referencyjnym.
3. 
Administrator, na wniosek właściwego organu, przekazuje właściwemu organowi informacje, o których mowa w ust. 1 akapit pierwszy lit. a), b) i c), oraz uzasadnia stosowność wybranego poziomu automatyzacji i analizy przeprowadzanej przez człowieka, o których mowa w ust. 2.
Artykuł  2

Szkolenia

1. 
Odpowiednie systemy i skuteczne kontrole, o których mowa w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011, obsługują pracownicy administratora, którzy są odpowiednio i regularnie szkoleni, aby:
a)
wykrywać i identyfikować podejrzane dane wejściowe, które mogłyby być wynikiem manipulacji lub próby manipulacji wskaźnikiem referencyjnym;
b)
niezwłocznie zgłaszać wszelkie takie przypadki w ramach swojej wewnętrznej struktury raportowania.
2. 
Określając treść szkolenia, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, administrator bierze pod uwagę charakter i złożoność opracowywanego wskaźnika referencyjnego oraz ryzyko manipulacji tym wskaźnikiem, jak określono w art. 1 ust. 1 lit. a).
Artykuł  3

Zasady dotyczące rzetelności danych wejściowych

Odpowiednie systemy i skuteczne kontrole, o których mowa w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011, muszą zostać udokumentowane w ramach zasad dotyczących rzetelności danych wejściowych z uwzględnieniem:

a)
ryzyka manipulacji wskaźnikiem referencyjnym;
b)
ogólnego opisu odpowiednich systemów i skutecznych kontroli, w tym ich zgodności z wymogami określonymi w art. 1;
c)
ogólnego opisu szkoleń pracowników administratora zajmujących się obsługą odpowiednich systemów i skutecznych kontroli, o których mowa w art. 2;
d)
imienia i nazwiska oraz danych kontaktowych osób odpowiedzialnych za odpowiednie systemy i skuteczne kontrole.
Artykuł  4

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 z dnia 18 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), rozporządzenie (UE) nr 1094/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), rozporządzenie (UE) nr 1095/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych, rozporządzenie (UE) 2016/1011 w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych oraz rozporządzenie (UE) 2015/847 w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych (Dz.U. L 334 z 27.12.2019, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.291.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1351 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających charakterystykę systemów i kontroli służących identyfikacji i zgłaszaniu wszelkich zachowań, które mogą wiązać się z manipulacją lub próbą manipulacji wskaźnikiem referencyjnym
Data aktu: 06/05/2021
Data ogłoszenia: 13/08/2021
Data wejścia w życie: 01/01/2022, 02/09/2021