RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 113,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z dyrektywą Rady 2006/112/WE 3 państwa członkowskie zwalniają z podatku od wartości dodanej (VAT) import towarów przez Unię, Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, Europejski Bank Centralny lub Europejski Bank Inwestycyjny lub przez organy utworzone przez Unię do których ma zastosowanie Protokół (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, załączony do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("protokół"), w granicach i na warunkach określonych w tym protokole i umowach dotyczących jego wykonania lub w porozumieniach dotyczących ich siedzib, w szczególności w zakresie, w jakim nie prowadzi to do zakłócenia konkurencji, oraz dostawy towarów i świadczenie usług na ich rzecz. Zwolnienie to jest jednak ściśle ograniczone do zakupów dokonywanych do użytku służbowego i nie obejmuje sytuacji, w których towary i usługi są nabywane przez organy Unii w celu reagowania na sytuację nadzwyczajną, jaką jest pandemia COVID-19, w szczególności gdy mają być udostępniane nieodpłatnie państwom członkowskim lub stronom trzecim, takim jak krajowe organy lub instytucje.
(2) W związku z tym, ponieważ nadal istnieje pilna potrzeba przyjęcia środków w celu stworzenia gotowości do działania w obliczu trwającego kryzysu sanitarnego, konieczne jest zapewnienie zwolnienia z VAT zakupu towarów i usług przez Komisję, agencję lub organ ustanowiony na mocy prawa Unii w ramach wykonywania ich zadań w celu odpowiedzi na pandemię COVID-19. Zagwarantowałoby to, że środki przyjmowane w tej sytuacji w ramach różnych inicjatyw unijnych nie będą napotykać ograniczeń w postaci kwot VAT, które nie mogą zostać odzyskane przez instytucje unijne, lub w postaci obciążenia regulacyjnego wynikającego z obowiązku rejestracji do celów VAT.
(3) Dyrektywa Rady (UE) 2020/2020 4 nie wystarcza do osiągnięcia celu, jakim jest wzmocnienie walki z pandemią COVID-19, ponieważ zezwala jedynie na ograniczony okres stosowania przez państwa członkowskie obniżonych stawek na dostawy wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro w związku z COVID-19 i usług ściśle związanych z takimi wyrobami lub na przyznanie zwolnienia z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie w odniesieniu do dostaw szczepionek przeciwko COVID-19 oraz wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro i usług ściśle związanych z takimi szczepionkami i wyrobami.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2006/112/WE.
(5) W związku z obecną pandemią COVID-19 środki, które mogłyby wchodzić w zakres nowego zwolnienia w celu przeciwdziałania skutkom pandemii COVID-19, są w trakcie realizacji, na przykład w ramach instrumentu wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych ustanowionego rozporządzeniem Rady (UE) 2020/521 5 . VAT zapłacony od transakcji związanych z takimi środkami, ograniczyłby wartościowe zasoby, co doprowadziłoby do zmniejszenia ilości towarów i usług możliwych do dostarczenia państwom członkowskim proporcjonalnie do kwoty podatku, który miały zapłacić. Aby zapewnić jak najlepsze wykorzystanie budżetu Unii do przeciwdziałania bardzo poważnym skutkom pandemii COVID-19, zwolnienia wprowadzone niniejszą dyrektywą powinny mieć zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2021 r. Takie stosowanie z mocą wsteczną jest niezbędne, aby uniknąć pozbawienia skuteczności środków podejmowanych w celu przeciwdziałania skutkom pandemii COVID-19. Wszelkie korekty w odniesieniu do transakcji początkowo opodatkowanych mogłyby zostać dokonane przy zastosowaniu już istniejących mechanizmów korekt, na przykład w kolejnej deklaracji VAT.
(6) Ze względu na pilny charakter sytuacji związanej z pandemią COVID-19 niniejsza dyrektywa powinna wejść w życie w dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: