uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 50 ust. 2,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwana dalej "Umową o wystąpieniu") 1 została zawarta przez Unię w drodze decyzji Rady (UE) 2020/135 2 w dniu 30 stycznia 2020 r. i weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 r. Protokół w sprawie Irlandii i Irlandii Północnej (zwany dalej "Protokołem") stanowi integralną część Umowy o wystąpieniu.
(2) Art. 5 ust. 4 Protokołu przewiduje stosowanie prawa Unii wymienionego w załączniku 2 do Protokołu do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej.
(3) Przepisy prawa żywnościowego Unii wymienione w załączniku 2 do Protokołu obejmują zakazy i ograniczenia dotyczące przywozu niektórych produktów mięsnych z państw trzecich do Unii. Te zakazy i ograniczenia mają zastosowanie do przywozu takich produktów mięsnych z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej od zakończenia okresu przejściowego.
(4) W dniu 17 grudnia 2020 r. Zjednoczone Królestwo złożyło jednostronną deklarację włączoną do protokołu z posiedzenia Wspólnego Komitetu na mocy Umowy o wystąpieniu określającą praktykę, jaką zamierzało ono wprowadzić w odniesieniu do przywozu produktów mięsnych z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej do dnia 30 czerwca 2021 r. Zgodnie z deklaracją Zjednoczonego Królestwa produkty mięsne byłyby przywożone z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej na następujących warunkach: (i) podlegałyby one procedurze kierowania z wyznaczonego punktu wyjścia w Wielkiej Brytanii do docelowych supermarketów w Irlandii Północnej; (ii) byłyby sprzedawane wyłącznie konsumentom końcowym w supermarketach zlokalizowanych w Irlandii Północnej i nie mogłyby być sprzedawane innym podmiotom łańcucha dostaw żywności; (iii) towarzyszyłyby im urzędowe świadectwa zdrowia wydane przez właściwe organy Zjednoczonego Królestwa (sporządzone na podstawie istniejących podobnych wzorów dokumentów dotyczących świeżego mięsa, mięsa mielonego i surowych wyrobów mięsnych); oraz (iv) byłyby pakowane i etykietowane dla konsumentów końcowych i opatrzone etykietą z napisem "Niniejsze produkty pochodzące ze Zjednoczonego Królestwa nie mogą być sprzedawane poza Irlandią Północną". Zjednoczone Królestwo także stwierdziło, że podczas tego okresu przepisy Zjednoczonego Królestwa pozostaną spójne z wymienionymi w załączniku 2 do Protokołu przepisami prawa Unii mającymi zastosowanie do produktów mięsnych. Unia złożyła jednostronną deklarację o przyjęciu do wiadomości praktyki przedstawionej w jednostronnej deklaracji Zjednoczonego Królestwa.
(5) W dniu 17 czerwca 2021 r. Zjednoczone Królestwo poinformowało Komisję o zamiarze dalszego stosowania podobnego podejścia przez kolejne trzy miesiące, tj. do dnia 30 września 2021 r. W piśmie z dnia 17 czerwca 2021 r. Zjednoczone Królestwo zaproponowało "podtrzymanie istniejących ustaleń dotyczących okresu karencji, które obowiązują w odniesieniu do tych przemieszczeń".
(6) W dniu 30 czerwca 2021 r. Zjednoczone Królestwo wydało jednostronną deklarację określającą praktykę, jaką zamierza wprowadzić w odniesieniu do przywozu produktów mięsnych z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej w okresie od dnia 1 lipca do dnia 30 września 2021 r.
(7) Należy zatem określić stanowisko, które ma zostać wyrażone w imieniu Unii wobec współprzewodniczącego Wspólnego Komitetu w odpowiedzi na tę jednostronną deklarację Zjednoczonego Królestwa,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| A.P. ZACARIAS | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.249.99 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2021/1157 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii w odpowiedzi na jednostronną deklarację Zjednoczonego Królestwa określającą praktykę, jaką zamierza ono wprowadzić w odniesieniu do przywozu produktów mięsnych z Wielkiej Brytanii do Irlandii Północnej w okresie od dnia 1 lipca do dnia 30 września 2021 r |
| Data aktu: | 30/06/2021 |
| Data ogłoszenia: | 14/07/2021 |