uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 67 akapit pierwszy oraz art. 272 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/687 2 ustanowiono przepisy uzupełniające rozporządzenie (UE) 2016/429 w odniesieniu do zapobiegania niektórym chorobom umieszczonym w wykazie, w szczególności chorobom kategorii A, B i C, oraz ich zwalczania, zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 3 . Rozporządzenie delegowane (UE) 2020/687 przewiduje w szczególności ograniczenia i warunki przemieszczania zwierząt i produktów z nich lub od nich pochodzących w obrębie obszarów objętych ograniczeniami i z tych obszarów w ramach środków służących opanowaniu rozprzestrzeniania się chorób kategorii A.
(2) Przepisy określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687 uzupełniają przepisy ustanowione w rozporządzeniu (UE) 2016/429. Obejmują one różne techniczne aspekty środków, które należy wprowadzić w przypadku podejrzenia lub potwierdzenia wystąpienia chorób, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/429. Ponieważ przepisy te są ze sobą powiązane, są one określone łącznie w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687. W celu zapewnienia jasności i skutecznego stosowania przepisów zmieniających rozporządzenie delegowane (UE) 2020/687 należy również określić je w jednym akcie delegowanym zawierającym kompleksowy zestaw środków technicznych służących zwalczaniu odnośnych chorób umieszczonych w wykazie.
(3) W art. 21 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano możliwość podjęcia przez właściwy organ decyzji o ustanowieniu lub nieustanowieniu obszaru objętego ograniczeniami w określonych okolicznościach. Obecne brzmienie tego artykułu może wprowadzać w błąd, ponieważ może podlegać różnym interpretacjom. Należy zatem zmienić ten artykuł, aby wyraźnie przewidzieć taką możliwość.
(4) Środki zwalczania chorób przewidziane w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687 powinny być proporcjonalne do istniejącego ryzyka. Z tego powodu ograniczenia i warunki powinny obejmować wyłącznie te gatunki zwierząt i produkty z nich lub od nich pochodzące, które stwarzają ryzyko rozprzestrzenienia się danej choroby kategorii A, z uwzględnieniem gatunków zwierząt umieszczonych w wykazie w odniesieniu do odnośnej choroby kategorii A.
(5) W art. 22 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano obowiązek wydawania świadectwa zdrowia zwierząt na potrzeby przemieszczania przesyłek produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego pochodzących z obszaru objętego ograniczeniami i przemieszczanych poza tym obszarem bez określania gatunków zwierząt objętych tym przepisem. Należy zatem zmienić ten ustęp, aby ograniczyć ten obowiązek do przesyłek produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego pozyskanych od lub ze zwierząt należących do gatunków umieszczonych w wykazie w odniesieniu do danej choroby kategorii A.
(6) Art. 272 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/429 określa środki przejściowe dotyczące uchylenia różnych obowiązujących dyrektyw, w szczególności dyrektyw Rady 92/66/EWG 4 , 2000/75/WE 5 , 2001/89/WE 6 , 2002/60/WE 7 , 2003/85/WE 8 i 2005/94/WE 9 . W szczególności przewidziano w nim możliwość dalszego stosowania tych dyrektyw zamiast odpowiadających im artykułów tego rozporządzenia przez okres trzech lat od daty rozpoczęcia jego stosowania lub wcześniejszej daty, która zostanie określona w akcie delegowanym. Zgodnie z tym przepisem art. 112 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 stanowi, że dyrektywy 92/66/EWG, 2001/89/WE, 2003/85/WE i 2005/94/WE przestają być stosowane od dnia 21 kwietnia 2021 r., ponieważ w tym rozporządzeniu delegowanym ustanowiono przepisy odpowiadające przepisom uprzednio ustanowionym w tych dyrektywach.
(7) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687 ustanowiono również przepisy dotyczące środków zwalczania wszystkich chorób kategorii A, w tym afrykańskiego pomoru świń. Należy zatem zmienić art. 112 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 poprzez dodanie dyrektywy 2002/60/WE, która ustanawia przepisy szczególne dotyczące zwalczania afrykańskiego pomoru świń, do wykazu dyrektyw, które przestaną mieć zastosowanie od dnia 14 lipca 2021 r.
(8) Ponadto w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/689 10 ustanowiono przepisy dotyczące nadzoru, programów likwidacji choroby oraz statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do niektórych chorób umieszczonych w wykazie, w tym zakażenia wirusem choroby niebieskiego języka. Przepisy te będą miały zastosowanie od dnia 21 kwietnia 2021 r. Należy zatem zmienić art. 112 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 poprzez dodanie do wykazu dyrektyw, które przestaną mieć zastosowanie od dnia 14 lipca 2021 r., dyrektywy Rady 2000/75/WE ustanawiającej przepisy szczególne dotyczące kontroli i zwalczania choroby niebieskiego języka - aby uniknąć powielania i niespójności obowiązujących przepisów dotyczących nadzoru, likwidacji i statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do choroby niebieskiego języka w Unii.
(9) W art. 27 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 ustanowiono zakazy, które właściwy organ ma wdrożyć na obszarach zapowietrzonych i zagrożonych w przypadku wystąpienia ogniska chorób kategorii A w celu opanowania rozprzestrzeniania się choroby. Zakazy te wymieniono w załączniku VI do tego rozporządzenia delegowanego. Zakaz przemieszczania przesyłek produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego z obszarów zapowietrzonych i zagrożonych jest jednak niekompletny, ponieważ odnosi się jedynie do niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego. Mogłoby to stwarzać ryzyko rozprzestrzenienia się choroby podczas wdrażania środków zwalczania choroby przewidzianych w tym rozporządzeniu delegowanym. W załączniku VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 należy wyjaśnić, że wszelkie przemieszczanie przesyłek zawierających produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego z obszarów zapowietrzonych i zagrożonych jest zakazane.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/687.
(11) Rozporządzenie delegowane (UE) 2020/687 stosuje się od dnia 21 kwietnia 2021 r. Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.247.50 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1140 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2020/687 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zapobiegania niektórym chorobom umieszczonym w wykazie oraz ich zwalczania |
| Data aktu: | 05/05/2021 |
| Data ogłoszenia: | 13/07/2021 |
| Data wejścia w życie: | 14/07/2021 |